Leen van Duivendijk voltooit landschapserie 26 CULTUUR Lezing Nico Out over exposities Dordts trio wint namens Zeeland finale PopSport 66 Ik grijp niet elke gebeur tenis aan om in een jubelzang uit te barsten Twee maanden later dan de bedoeling was presenteert Menno Wigman vandaag het gedicht dat hij op verzoek over Sluis schreef. ammm AGENDA Meer agendanieuws vindt u op onze website. SINT LAURENS - Nico Out, recen sent beeldende kunst voor deze krant, geeft donderdag de laatste lezing in een cyclus over huidige toptentoonstellingen. De bijeen komst wordt gehouden in Boerde rijgalerie de Osseberg aan de Sin- gelweg bij Sint Laurens en begint om 20.00 uur. De exposities die Nico Out deze keer bespreekt zijn Ik hou van Hol land in het Stedelijk Museum Schiedam (overzicht van de Ne derlandse kunst van na 1945; te zien tot en met 6 september 2015) en Stop Making Sense in het Dor- drechts Museum (overzicht van de Nederlandse schilderkunst uit de jaren tachtig; te zien tot en met 20 januari 2014). NIJMEGEN - Namens Zeeland heeft het Dordtse trio Funky Organi zers zondag in Nijmegen de lande lijke Finale van PopSport gewon nen. Het jonge drietal - Bram 't Hart (bas, synthesizers), Zeppie Barnasconi (drums) en Willem 't Hart (toetsen) - wist de jury het meest te overtuigen met zijn funk in combinatie met jazz, dance en rock. De Funky Organizers deden in maart voor het eerst in Zeeland van zich spreken, door hun deel name aan een voorronde van Re- gioRuis, de bandcompetitie op Schouwen-Duiveland. Het trio uit Dordrecht won prompt en schreef tijdens festival Anywave ook de finale op zijn naam. In mei namen de drie deel aan PopSport Zeeland, waar ze eveneens won nen. Daardoor stonden ze zondag in de landelijke finale. MIDDELBURG - De Zeeuwse schil der Leen van Duivendijk plaatst donderdag om 19.00 uur in De Drvkkery te Middelburg zijn laat ste werk in de serie History of my horizon. Het is de afronding van een project waarmee hij op 1 ja nuari van dit jaar begon. Belang stellenden zijn welkom om de se rie te bekijken en om in gesprek te gaan met Van Duivendijk. In History of my horizon schilder de de kunstenaar elke maand de zelfde locatie: het Kanaal door Walcheren gezien richting Veere, bij de afslag naar De Arne. Daar bij liet hij zich beïnvloeden door steeds andere kunstenaars: oude meesters zoals Avercamp, Toorop en Hobbema, maar ook heden daagse kunstenaars zoals Tuy- mans, Daniels, Fabre, Zandvliet en Armando. Het decemberwerk is in de stijl van Jus Juchtmans. De serie omvat daarmee de ge schiedenis van zowel het Kanaal door Walcheren als van de land schapskunst en de beïnvloeding door andere kunstenaars. Vrijdag 3 januari om 19.30 uur houdt Van Duivendijk in De Vleeshal in Middelburg een afslui tende lezing over het project. De ze gaat over landschapskunst van toen en nu, de kunstenaars en de technieken die hij gebruikt heeft. SLUIS - Zes nachten achtereen lo geerde Menno Wigman in zijn viersterrenonderwerp. Comforta bel, maar niet geheel onbekom merd. „Ik raakte op een gegeven moment in paniek, omdat ik bang was dat ik het gedicht niet op tijd zou afkrijgen. Maar de laatste re gel staat er nu. En ik denk dat het resultaat geslaagd is." In de lobby van Hotel De Dikke Van Dale in Sluis ligt het bewijs voor hem op tafel. Een gedicht van zestien regels, in tweetallen gegroepeerd. Waarvan elk woord is gewogen, tot op het laatste mo ment. In hotel De Dikke van Dale heet het. Burgemeester Anne- miek letten van de gemeente Sluis krijgt het vanmiddag offici eel overhandigd. Dat had eigenlijk eind september moeten gebeuren, bij de opening van het gerestaureerde Belfort. Wigman was met het oog daarop gevraagd de dagen voorafgaand in Sluis te bivakkeren en ter plekke een gedicht te schrijven. „Toen ik hier aankwam, kreeg ik dezelfde dag het bericht dat het heel slecht ging met mijn moeder. De volgen de ochtend ben ik halsoverkop te ruggegaan. Drie dagen later is ze overleden." Nu, twee maanden later, voldoet hij alsnog aan het verzoek. Vorige week woensdag arriveerde hij op nieuw in Sluis, waar hij de afgelo pen dagen intensief aan zijn ge dicht werkte. „Sinds anderhalf jaar ben ik ook stadsdichter van Amsterdam. Daardoor heb ik heel veel in opdracht gedaan. Ik pro beer daarbij zo te schrijven dat het gedicht voldoet aan de gele genheid, maar dat ik het later ook kan opnemen in een bundel zon der dat de aanleiding er nog toe LITERAIRE RESIDENTIE SLUIS doet. Dat is knap lastig. Of dat nu ook gelukt is, weet ik nog niet. Het is nog zo vers." In Sluis gaf Wigman zijn ogen goed de kost. „Naast het hoge culi naire gehalte viel me op dat er on evenredig veel drogisterijen zijn. Dat komt blijkbaar doordat de hoofdpijnpillen hier goedkoper zijn dan in Vlaanderen." Maar vooral richtte hij zijn aan dacht op Johan Hendrik van Dale (1828-1872), de Sluisse naamgever van het bekende woordenboek. „Een verhaal dat een leraar Neder lands over Martinus Nijhoff ver telde, is me altijd bijgebleven. Ge vraagd naar zijn lievelingsboek schijnt hij gezegd te hebben: de Van Dale. Dat vind ik een mooi antwoord voor een dichter. Het woordenboek kan altijd helpen als je even vastzit Het is een boek 'dat nog nooit een dichter heeft be droefd', zoals ik het in mijn ge dicht heb verwoord." Wigman had graag de persoon Van Dale in poëzie gevat. „Ik hoopte daarvoor aanknopingspun ten te vinden, maar zijn leven bleek zo vlak als een bureautafel te zijn geweest. Hij heef vooral on gelooflijk hard gewerkt." De dichter liet zich vervolgens vooral leiden door een beeld dat hem trof bij zijn eerste verblijf in Sluis. Onder het raam van het ho tel zag hij enkele jonge obers ro ken en liet zijn verbeelding de vrije loop, richting poëzie over het al dan niet weggaan uit Zee land. Zelfs de zee nam hier de vlucht, schrijft hij onder meer, ver wijzend naar 't Zwin. Het is dan ook geen lofdicht op Sluis of Zeeuws-Vlaanderen ge worden. „Het begin is enigszins in mineur en neerbuigend. Dat maakt het wel spannend om het ten overstaan van de burgemees ter voor te dragen. Misschien ben ik niet helemaal uit het goede hout gesneden om in opdracht te schrijven. Ik ben geen dichter die elke gebeurtenis aangrijpt om in een jubelzang uit te barsten. In Amsterdam wordt dat misschien makkelijker geaccepteerd. Daar kan men wel tegen een stootje. Wellicht dat het hier wel ver keerd valt. Het zij zo. Ik ben in elk geval dicht bij mezelf gebleven." Middelburg Toneelvoorstelling 'De donkere kamer van Damokles', naar het boek van W.F. Hermans, Schouwburg, 20.00 uur (inleiding om 19.00 uur) De twaalf schilderijen in de serie History of my horizon van Leen van Duivendijk. 3r Zelfs de zee nam de vlucht door Rolf Bosboom Menno Wigman bij Hotel De Dikke Van Dale: „Ik ben in elk geval dicht bij mezelf gebleven." foto Peter Nicolai Het verblijf van Menno Wigman, stadsdichter van Amsterdam, is een uitvloeisel van een steden band tussen Sluis en Amsterdam. Amsterdam wisselt op initiatief van burgemeester Eberhard van der Laan kennis en ervaring uit met drie krimpgemeenten. Naast Sluis zijn dat Heerlen en Delfzijl. De inzet van Wigman is bedoeld als proefproject voor Literaire Resi- Dichter Menno Wigman dentie Sluis, dat in 2014 begint Het is de bedoeling voortaan regel matig auteurs naar Sluis te halen, die verbindingen maken met the ma's en collega's in deze regio. Daarvoor wordt samengewerkt met diverse organisaties. Burge meester Van der Laan is bescherm heer van Literaire Residentie Sluis. Er wordt gestreefd naar een eigen onderkomen voor de gastauteurs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26