Fijn stukje Vlissingen Indringend recital ondanks diefstal .1 zeeland in de vorige eeuw Quodlibet vormt een dubbelkoor met Die Ghesellen voor de Nederlandse première van Sunrise Mass, zaterdag in Middelburg. Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De raadkaart van vorige week toont de Lepel straat en het Vierwin- denplein in Vlissingen. Voor inzender Ineke Delvoye was dat niet zo lastig, schrijft ze: „De fo to is genomen vóór de winkel van mijn vader: Fa. Delvoye, die na de oorlog manufacturen, kindermeu belen en dergelijke verkocht. De fo to is vóór de oorlog genomen, ik ben van 1938 en herinner me dit beeld nog wel!" Het uitzicht is dan ook bekend: „Deze foto is genomen vanaf het Plein Vierwinden/Groenewoud in Vlissingen en je kijkt de Lepel straat in. Het lichte huis aan het eind van de Lepelstraat is een pand op de hoek van de Jacobs- straat, een dwarsstraat naar rechts. De mannen rechts op de voor grond staan op het Plein Vierwin- den en het 'voorwerp' moest waar schijnlijk naar de smid. Aan de rechterzijde aan het pleintje was smederij Van de Sande. Het pand met de hoekpaal is na de oorlog af gebroken en er is een nieuw pand opgetrokken." De smid was voor meer mensen een herkenningspunt. „Op de foto ziet men medewerkers van de sme derij van de gebr. Tromp", schrijft M.A. Roelse. „Naast de mensen ligt een boei, waarschijnlijk voor reparatie. Rechts het begin van de toenmalige Rioolstraat: later is dat de Weteringstraat gewor den." Voor het feit dat de smederij on der verschillende namen wordt herinnerd, is een eenvoudige ver klaring, blijkt uit de e-mail van Ge- sa Pennarts van de Sande: „Mijn vader had op deze plek een smede rij met een kachelwinkel er bij, Gebr van de Sande. Voorheen was het fa Tromp. Deze foto moet wel voor of vlak na 1900 gemaakt zijn. Ik heb fijne herinneringen aan dit plekje in Vlissingen, waar ik tot 1959 heb gewoond." Ook voor Bas Hoogesteger is het bekend terrein: „Ik woonde met mijn gezin in de Weteringstraat (oude Rioolstraat) deze loopt even wijdig aan het Groenewoud. Wij hebben rond 1982 daar een pak huis gekocht waar vroeger de kin derwagens stonden tentoongesteld van een winkel in de Sint Jacobs- straat. En hebben het verbouwd tot woonhuis. Een mooi en rustig stukje Vlissingen midden in de stad. MIDDELBURG - Dirigente Willie den Hollander van Quodlibet lijkt zelf nog steeds een beetje ver baasd over hoe soepel dit Zeeuw se vrouwenkoor dit jaar een boeiende uitdaging is aangegaan. De uitnodiging daarvoor kwam van )an Maes, dirigent van ge mengd koor Die Ghesellen uit Wommelgem (B). Hij had het ju bileumconcert van het 25-jarige Quodlibet vorig jaar bijgewoond. Na afloop kwam hij met het voor stel tot samenwerking voor de vie ring van het zilveren jubileum van zijn eigen koor. „Wat ik op internet las over Die Ghesellen en )an Maes sprak me direct aan en na het horen van en kele luisterfragmenten, besloot ik: 'We gaan avonturieren'. Het was een soort intuïtie die ik normaal niet zo snel heb", zegt de diri gente. Zij en Maes waren het snel eens over een concert met aparte optredens van Quodlibet en Die Ghesellen plus een gezamenlijk stukVoor dat dubbelkoor stelde haar Belgische collega het heden daagse 'Sunrise Mass' van de Noorse componist Ola Gjeilo (35) voor. „Nooit van gehoord", erkent Den Hollander. Met enige scepsis ver zamelde zij nadere informatie. „Ik wijs modern repertoire niet af, maar stofzuigermuziek en koffie zetapparaten-klanken zijn aan mij niet besteed. Ik houd van wel luidend, maar dat hoeft echt niet altijd klassiek te zijn." De 'Sunrise Mass' was weliswaar even wennen, maar de dirigente voelde er meteen een grote uitda ging voor haar koor in. „Wij heb ben als vrouwenkoor wel eerder de dubbelkorigheid gedaan tot en met de tenorpartijen, maar dan moesten we de bassen van elders lenen. Met Die Ghesellen zou het uitvoerbaar zijn. De compositie betreft een mis met Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus Benedictus en Agnus Dei, al die traditionele de len erin. Den Hollander weet haar enthou siasme altijd op haar koor over te brengen. De leden hebben er na al die jaren ook wel vertrouwen in dat de dirigente hen geen din gen laat doen die niet bij Quodli bet zouden passen. Natuurlijk moest er hard worden gerepe teerd met steun van zes projectle den: vijf jonge meiden en één man, ter versterking van de tenor partij. „Tussentijds was er even de twijfel of ik hier nou wel goed aan had gedaan, maar op een gege ven moment pak je dan toch ge woon door", zegt Den Hollander. De euforie van 'we hebben het be reikt' kwam begin oktober bij de eerste en enige gezamenlijke repe titie in België met Die Ghesellen en kamerorkest Stringendo. Een dag lang werd er keihard gewerkt. Het begin verliep niet soepel met twee koren tegenover elkaar. Maes en Den Hollander besloten het anders te doen: beide koren mengen en de stempartijen bij el kaar zetten. „Dat was een mooie ontdekking, ineens werkte het wel", memoreert de dirigente. Inmiddels kunnen beide koren en het kamerorkest terugzien op twee geslaagde concerten in Bel gië. Nu is het optreden in de Koor kerk in Middelburg aan de beurt. Quodlibet begint het concert met GOES - Omdat de musici van het Morgenstern Trio: Catherine Klip- fel (piano), Stefan Hempel (viool) en Emanuel Wehse (cello) besto len waren, werden Drie Noctur nes van Ernest Bloch vervangen door D'un matin de printemps van Lili Boulanger. Een echt Frans werkje waarin spitse fragmenten werden afgewisseld door lieflijke romantische passages. Het Eerste Pianotrio in d schreef Mendelssohn in de zomer van 1839. Het is toegankelijke muziek en na het herschrijven van de pia nopartij op aandrang van zijn vriend Hiller leverde Mendels sohn een trio af waarin de balans tussen de 3 instrumenten beter was. Mede door de geweldige in breng van Catherine Klipfel was het heerlijk om naar deze muziek te luisteren. Het Morgenstern Trio bestaat uit 3 musici die ade men als één persoon. Zij stimule ren elkaar en zijn geweldig op el kaar ingespeeld. Dat bleek met een in het Molto allegro ed agitato, waarin de cellist vol passie het eer ste thema bracht en waarin de pia niste een stevig gesyncopeerde be geleiding speelde. Het Andante klonk als een Romance en in het Scherzo kwam sprookjesachtig over. In de Finale klonk het eerste thema, een soort boeren ronde dans, met een stevig ritme, vro- lijk en het tweede thema had iets zangerigs. Het meest bijzondere werk dat uitgevoerd werd was Quatuor pour la fin du temps van Messiaen, een werk dat hij schreef als krijgs gevangene tijdens de Tweede We reldoorlog. Een beladen werk waarvan de titel is gebaseerd op een citaat uit de Apocalyps van Jo hannes. Messiaen speelde het sa men met drie andere musici op 15 januari 1941 in Stalag VIII A. De acht delen worden niet allemaal door vier musici vertolkt. Na twee sfeervolle, meer intieme mo menten is deel drie L'Abime des Oi- seaux, geschreven voor klarinetso lo (Heinrich Schindler). Het was een indrukwekkende interpreta tie. De lange tonen die super- zacht werden ingeblazen en daar na uitbloeiden tot een schrille schreeuw drongen tot op het bot door. In de delen 5 en 8 klonken de melodieën-gespeeld door cello en viool schrijnend mooi. Een bij zonder recital waarin een Duits ensemble in Nederland, op onna volgbare wijze, muziek vertolkte van een Franse krijgsgevangene. mmmm De winnaars van deze week: I. De Bruy- ne, Oost-Souburg: M. A. Roelse, Koude- kerke; S. Hendrinkse, Vlissingen. Plein Yitrnindcn, Ylissinscn Quodlibet blij me door Ali Pankow RECENSIE door Jeanette Vergouwen Het Morgenstern Trio Kamermuziek Zeeland Werken voor pianotrio (en klarinet) van Boulanger, Mendelssohn en Mes siaen. Door het Morgenstern Trio en Heiner Schindler. Gehoord zondag 24 november in de Mythe in Goes.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58