Onderscheid tussen bedrijfs- en hobbypaardenbak inzet van twist Van beschaafd getjilp tot schetterende Lori's van de Blauwe Bergen Goed om promotie breder te trekken Sint aan wal in Burghsluis 16 SCHOUWEN-DUIVELAND MARKETING Schouwen-Duiveland moet bekender worden. Een taak voor gemeente, ondernemer én inwoner. _L SINTERKLAAS college echter niet in het voor dat gebied geldende bestemmings plan. De paardenbak zou te dicht bij woningen komen. Op zich, stelt de commissie, mag de ge meente op grond daarvan toe stemming weigeren. De commissie is het echter met mevrouw Bil - die bezwaar aante kende tegen de weigering om ver gunning te verlenen - eens, dat het vreemd is dat de 50-meter re gel wel voor een hobby-paarden bak geldt, maar niet voor een be- drijfs-paardenfokkerij. De ge meente verweert zich met het ar gument dat zij handelt volgens milieuregels waarin staat dat die renverblijven minstens 50 meter van woonhuizen moeten zijn. Die vlieger gaat volgens de commissie echter niet op. Een paardenbak is in de visie van de commissie geen dierenverblijf. „Verweerder (ge meente) kan niet uitleggen waar om in het beleid voor dit verschil tussen hobbymatige en bedrijfs matige paardenbakken is geko zen." Alles bij elkaar voor de commissie aanleiding de gemeente te advise ren het bezwaarschrift van me vrouw Bil gegrond te verklaren. „Het college zal goed moeten kij ken of niet toch medewerking kan worden verleend." „Een experiment", zegt penning meester Rinus Muller. „Bij het dorpshuis werd het gewoon te duur, dat konden we niet meer be talen." Het experiment bevalt vol gens Muller goed. „Het is hier pri ma en gezellig." Hoewel de vereniging met zestig leden nog springlevend is, is er wel enige zorg bij het bestuur over de toekomst. De club ver grijst en andere clubs op het ei land hebben inmiddels het loodje gelegd. Het zijn vooral de kosten, denken secretaris Cock van Heu- kelen en penningmeester Muller. „Het is een dure hobby", zeggen de mannen. „Voor een kanarie wordt soms al 70 tot 80 euro be taald en sommige papegaaiensoor ten doen een paar honderd euro." Daarmee is het fokken niet meer iets om een beetje uit de kosten te geraken, maar om veel winst te maken. Dat maakt het volgens Van Heukelen en Muller moeilijk voor de jeugd om te beginnen. „Hoewel", zegt voorzitter Hans Looij, „ik heb wel eens een jeugd lid geholpen door een koppeltje kanaries te geven en dan zie je ze een paar maanden later op inter net te koop staan. Dat is de jeugd, maar het is wel raar. Jij geeft weg en hij verkoopt ze." Hoewel de toekomst misschien wat ongewis is, hebben de leden nog veel plezier in hun hobby. De een stort zich op de kanaries, de ander houdt het bij parkieten, ze- bravinken of bijvoorbeeld kwar tels. De meeste leden zijn naast de club in Bru ook nog lid van een speciaalvereniging, zoals de parkietenspeciaalclub. Daar wor den andere fokkers ontmoet. En voor wie zin heeft om met vo geltjes te beginnen maar niet ge lijk te veel geld wil uitgeven: grasparkietjes en zebravinken zijn nog niet zo duur. www.denachtegaalbruinisse.nl ZIERIKZEE - De naam 'Renesse' is heel erg bekend, vooral als bad plaats met veel strand. Net zoals dat Zierikzee bekend staat als mo numentenstadje. Maar het eiland Schouwen-Duiveland is heel wat minder bekend als bestemming of plek om te werken en dat moet veranderen, vindt het gemeente bestuur. Want Schouwen-Duive land heeft veel meer te bieden dan alleen Renesse en Zierikzee. „Uiteindelijk willen we proberen de economie verder te stimule ren, meer bezoekers naar het ei land te trekken en meer poten tiële bewoners binnen te halen", zegt Marcel van den Berge van de gemeente Schouwen-Duiveland. „En we gaan kijken welke bedrij ven we willen aantrekken. Dat doen we vanuit onze visie Tij voor de Toekomst en daarin is vastgelegd dat we ons richten op watereconomie. Wij zijn uiteinde lijk als enige Zeeuwse gemeente helemaal omringd door grote wa teren." De gemeente wil met het eilandmarketingplan niet inzet ten op slogans die landelijk of in ternationaal uitgezet worden. Weinig slogans zijn echt succes vol gebleken. De gemeente zoekt het veel dichterbij, in kleine din gen zoals het vertellen van verha len of permanente banieren met herkenbare beelden zoals Zierik zee monumentenstad, Renesse aan zee of de vuurtoren van Haamstede. Die kunnen hangen aan de vlaggenmasten waarmee nu evenementen worden aange kondigd. Ook de inwoners en be drijven moeten een rol gaan spe len. „We zijn als inwoners trots op het eiland, maar misschien wel wat te nuchter. We dragen het niet zo uit. Toch kunnen inwo ners en ondernemers het beste vertellen hoe mooi Schou wen-Duiveland is om op te wo nen en te werken." Wil de ge- meente dat de inwoners op een zeepkist op het Havenplein in Zie rikzee gaan staan? „Nee", zegt Van den Berge. Hij legt uit dat het erom gaat dat je als inwoner of on dernemer aan familie, kennissen of zakenrelaties van buiten het ei land, vertelt hoe het is op Schou wen-Duiveland. Misschien de sug gestie te doen hier eens op vakan tie te gaan of te wijzen op een ves tigingslocatie. „Wij denken dat dat krachtiger is dan dat als ge meente continu te vertellen." Daarvoor is het wel nodig dat de inwoners het eiland ook kennen, want - daar is de gemeente wel van overtuigd - niet alle inwoners kennen alle bijzondere plekken of de hele historie van Schou wen-Duiveland. Eilandmarketing zal zich dus niet alleen richten op bedrijven of toeristen, maar ook op de eigen inwoners. „Het moet tussen onze oren zitten." Eilandmarketing is een meerjarig project. „We beginnen nu bij de basis", zegt Van den Berge. Er wordt eerst gewerkt aan een data base met fotomateriaal van mooie plekjes op het eiland. Er wordt ook gedacht aan digitale informa tieborden bij Renesse en Zierik zee. Daarop kan je lezen wat er te doen valt zoals een weekmarkt of concert. Maar ook over wel kom-borden bij de entrees van het eiland, de banieren of kunst werken die het eilandgevoel uit drukken, wordt nagedacht. ZIERIKZEE - Eilandmarketing moet ook - en vooral - door de eigen in woners en ondernemers gedragen worden. Zij zijn volgens de ge meente dé ambassadeurs van Schouwen-Duiveland. „Dat is na tuurlijk een goede zaak", zegt voorzitter Anton Krijnse Locker van de ondernemersvereniging Renesse. „Renesse heeft mis schien de naamsbekendheid, maar je moet niet de illusie heb ben dat iedereen voor Renesse komt. Je moet het breder trekken en ik vind dat de gemeente daar echt goed mee zit." Ook Sander Penning, voorzitter van de onder nemersvereniging Burgh-Haam- stede gelooft in een eilandbrede aanpak. „We steken de hand uit naar iedereen om Schouwen-Dui veland op de kaart te zetten." Dat wil niet zeggen dat beide clubs niet meer staan voor de onderne mers in eigen dorp. „De onderne mers hebben ons gevraagd Burgh-Haamstede op de kaart te zetten." En ook Renesse gaat ver der met de eigen plannen. Voor de inwoners is eilandmarketing nog een ver van m'n bed show. Dorpsraadvoorzitter Peter Vijver berg uit Ouwerkerk gelooft wel dat de inwoners perfecte ambassa deurs kunnen zijn. „De bewoners ervaren het iedere dag", zegt hij. Hij gelooft ook dat de inwoners automatisch positieve verhalen vertellen over de regio. „En er zijn heel veel mooie plekjes, alleen als je hier je hele leven al woont, zie je dat niet altijd meer." Aan de orde is een geschil tussen mevrouw N. Bil uit Kerkwerve en de gemeente Schouwen-Duive land. Mevrouw Bil wil aan de Tu relureweg een hobby-paardenbak aanleggen. Dat past volgens het Inwoner is beste Voorzitter Hans Looij van vogelvereniging de Nachtegaal bij een prijswin nende kanarie, foto Dirk-Jan Gjeltema door Melita Lanting OOSTERLAND - Het horen en zien vergaat je in de biljartzaal bij Nef- fen d'eule in Oosterland. Vooral de felgekleurde Lori's van de Blauwe Bergen schetteren dat het een lie ve lust is. Bij het café wordt de jaar lijkse tentoonstelling van vogelvere niging Nachtegaal uit Bruinisse ge houden. door Melita Lanting Het Eilandmarketing plan voor Schou wen-Duiveland is ge schreven voor de ko mende vijf jaar. door Piet Kleemans BURCHSLUIS - Met een reddingboot van de KNRM kwam Sinterklaas zaterdag aan in Burghsluis. Zijn stoomboot liep vast op een zandplaat en daarom moes ten de Sint en zijn Pieten gered worden. Twee pieten waren onderweg zeeziek geworden en moesten door de redders van boord getild. Na de ontvangst in Burghsluis gingen Sint en pieten naar Burgh-Haamstede. foto Dirk-Jan Gjeltema KERKWERVE - De gemeente Schou wen-Duiveland moet kijken of er toestemming kan worden gegeven voor het realiseren van een hob by-paardenbak aan de Turelureweg bij Kerkwerve. Dat vindt de com missie bezwaarschriften. Het colle ge van B en W legt het advies naast zich neer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46