Bonus en beestjes CONSUMENT 21 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Een zwerver moet eten on derweg. Hij zet zijn fiets bij de eerste de beste krui denier langs de weg. Ge lukkig, denkt hij, het is geen Heijn. Zwervers houden niet van Heijn. Omdat ze alleen korting krijgen op een brood als ze er twee van kopen. En ze krijgen die korting toch niet als ze geen bonuskaart laten zien. Er zijn alleraardigste caissières die voor bonuskaartlozen een kaart naast de kassa hebben liggen om ze aan de begeerde korting te helpen. Maar je hebt ook bitse tantes, die kaartlozen de les lezen en dan met tegenzin de kassa opdracht geven korting te berekenen. Ik heb ervaring. Voor buurvrouw moet ik witte Heijnwijn halen die 'in de bonus is'. Moet je mijn bonuskaart mee, buurman? Nee buurvrouw, ik red me wel. O help, het kreng zit achter de kas sa. En binnenkort kan het niet meer, zei mijn vaste, onvriendelij ke kassadame laatst. Met de nieu we bonuskaart is het afgelopen, u moet een eigen kaart hebben. Zulks heb je niet bij andere su pers. Daarom is een zwerver blij als het geen Heijn is waar hij voor de schaft wat halen wil. Wat de zwerver niet wist: Heijn verdient zelfs vet aan sukkels die zonder kaart en zonder erg de kassa langsschuiven met een paar boodschappen. Ik bewaar al een tijdje een knipsel uit het kruide niersvakblad Distrifood. 1 op de 10 klanten van Albert Heijn heeft geen bonuskaart, 43 op de 100 klanten vergeet soms de kaart en bij 20 van de 100 keer afrekenen vergeet een caissière om de kaart te vragen. Weg korting. Het komt erop neer dat een derde van de klanten de bonuskorting door de neus geboord wordt. Het scheelt Albert Heijn 34 miljoen euro per jaar. En meer nog. Want bij pro ducten waarop korting wordt aan geboden, heeft Heijn zelf al kor ting bedongen bij de leveran ciers. Als hij niet wordt doorbere kend aan klanten maakt Heijn extra winst. Volgens hetzelfde be richt brengt de nieuwe bonus kaart de kruidenier nog meer voordeel. Erg? Ach, als je het maar weet. De nieuwe kaart kan verpersoon lijkt worden. Daarna wordt bij af rekenen vastgelegd wie wat pre cies kocht en kan Albert Heijn uit vinden waar mijn voorkeur naar uitgaat Koop ik wilde zwijnenpa- té, dan krijg ik even later een per soonlijk aanbod, of ik belangstel ling heb voor een heel uitge beend zwijn voor de prijs van een halve. Toekomst Nu al kan het ons gebeuren dat we een e-mail of een telefoontje krijgen uit Zaandam. Mijnheer, mevrouw, u hebt gisteren een eind worst gekocht bij ons. Hebt u hem al op? Dan kunt u nog snel bij ons een begrafenisverzekering afsluiten. Een hoge functionaris van Albert Heijn gaf op een website zelf een voorbeeld. In de Verenigde Staten kon een supermarkt zijn vaste kaartklanten persoonlijk waar schuwen voor gerookte zalm uit Nederland die ze gisteren ge kocht hadden. Niet eten, er zitten"* vreselijke beestjes in. De vooruit gang beweegt een beetje. December is een gevaarlijke maand, althans voor je budget. Nog meer dan in andere maanden liggen verleidingen op de loer. Waar je bent, kijkt of luistert, aan het fees telijke (luxe) feestda- gengevoel is dezer da gen nauwelijks te ontkomen. En toege geven, we vinden het natuurlijk ook een heerlijke maand. Met ca deaus, lekker (uit) eten, snoep, dure wij nen, nieuwe kleding, uitstapjes en een va kantie misschien. We letten deze periode even niet zo scherp op de portemonnee. Met misschien achteraf wat spijt, zoveel uit geven was nu ook niet de bedoeling. Voor sommigen heeft zoiets geen gevolgen, maar steeds meer mensen halen het nieu we jaar bepaald niet schadevrij. Naast een portie spijt achteraf, heeft december voor hen heel vervelende gevolgen. Waarom vin den we het zo moeilijk juist in deze tijd van het jaar streng voor onszelf te zijn en nog belangrijker: hoe wapenen we ons te gen decemberverleidingen? Anneke Ranzato, budgetdeskundige, heeft daar wel ideeën over. Beheersing van finan cieel budget laat zich volgens haar goed ver gelijken met beheersing van gewicht, een onderwerp dat net iets makkelijker be spreekbaar, zichtbaar en dus minder privé is. „Als je lijnt, weet je hoeveel calorieën je per dag mag gebruiken. Worden het er meer, dan moet je sporten om extra ruimte in je calorieënbudget te verdienen. Bij een financieel budget werkt het niet anders. Geef je meer uit dan je hebt, dan zul je extra moeten werken anders heb je een pro bleem. Beheersing van budget is de truc, maar simpel is dat niet. Je schamen en het probleem wegstoppen, maakt het alleen maar erger/' De grootste decembervalkuil volgens Anne ke Ranzato heet compensatiedrang. In de cember wordt schuldgevoel collectief afge kocht, moéten de kinderen extra verwend worden. Omdat ze structureel te weinig aandacht krijgen, moeten dealen met een scheiding of wat dan ook. „En wie een jaar lang het gevoel heeft zuinig aan te doen, vindt in december ook dat het 'moet' kun nen. Want doet niet iedereen het? Verwen nen staat vaak gelijk aan dure cadeaus. Al leen daarmee doe je het goed. Dat is met een de tweede valkuil. We denken te snel dat je veel geld moet uitgeven om het gezel lig te hebben. Ook als dat geld er helemaal niet is. Hiermee gaan we voorbij aan de es sentie: aandacht. Extra aandacht voor je ge zin, familie of vrienden hoeft niet veel te kosten. Kleinere, met zorg gekozen ca deaus zijn even mooi, met wat creativiteit het huis versieren of extra je best doen i de keuken, kost je de kop ook niet. De pee is dat de commercie ons iets anders doet ge loven." Ingepakt worden we volgens Anneke Ran zato bijna allemaal tijdens de aanloop naar de feestdagen. In hoeverre de gevolgen tot ellende achteraf leiden, is volgens haar per soonsafhankelijk. Wie minder te besteden heeft en daarmee worstelt, is wel kwets baarder, weet ze. „Denk ook hierbij aan het dieet. Krijg je te weinig binnen, dan kun je aan niets anders dan eten denken, ben je gevoelig voor elke verleiding. Omdat ver wennerij en gezelligheid er deze periode ip commercials zo dik bovenop ligt, bestaat de kans dat je denkt: mijn leven komt niet in de buurt van wat ik daar zie. Een reëel beeld van wie je bent en wat je hebt, ver vaagt totaal. Wie nuchter naar zijn situatie kan kijken en ook tevreden kan zijn met minder, staat steviger in zijn schoenen, juist deze weken." Een keer uitschieten en te veel uitgeven kan pijnlijk zijn, maar hoeft niet tot struc turele problemen te leiden. „Mensen di^ zich bewust zijn van zo'n uitspatting, doen het per definitie goed. Dat zijn ook niet de genen die in problemen komen. Gebrek aan financieel inzicht is gevaarlijk. Als de kop in het zand gaat, je niet meer weet wat je saldo is, wat er binnenkomt, hoe groot het gat is en wa.t er in al die ongeopende brieven staat. Geen geld hebben, maar, om dat het december is, wel nieuwe kleding of speelgoed kopen met je creditcard. Betalenr achteraf is ook betalen, dat lukt niet als het geld er niet is." DECEMBERT1PS MAANDAG 25 NOVEMBER 2013 f*3r j Laat je niet inpakken door Sandra van Maanen foto Marcel van Hoorn/ANP reageren? consument@depersdienst.nl Winkel zo min mogelijk. Wat je niet ziet, mis je ook niet. Lees geen folders, ook die prikkelen alleen maar tot kopen. Aanbiedingen zijn leuk, maar heb je het product écht nodig? Winkel, vooral in december, met een lijstje en houd daaraan vast. Budgetbeheersing is makkelijker met cash geld. Cash uitgeven doet altijd meer pijn. Laat je niet verblinden door luxe, donkere verpakkingen in de supermarkt met dezelf de inhoud van de voordelige variant. Doe je boodschappen bewust. Bekijk nuchter wat je nodig hebt. Creativiteit kan veel geld opleveren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 21