AUTO 15 mmmmmmmmmmêm iiiwii ui in m \WÊnmmwÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊm De vernieuwing in het Lexus-programma is rond. Met de komst van de nieuwe IS worden alle modellen in ons land als hybride geleverd. Hoewel Lexus met de nieuwe IS een trendvolger mag wor den genoemd onder de compacte premium sedans, weet het merk de richting die het segment op gaat snel te volgen. Zescilinder motoren raken uit. Het is dan ook voor het eerst dat Lexus in dit model een viercilin- der benzinemotor aanbiedt. De derde generatie bedient zich van een 2.5 liter krachtbron, die op bekende wijze is gekoppeld aan een elektromotor. Die voert de krachten naar de achterwielen af via een als CVT functionerende overbren ging. Een prima span, als er niet al te spor tief wordt gereden. Deze technische oplos sing heeft de eigenschap dat bij snel accele reren het motortoerental enorm oploopt en bij het bereiken van de gewenste snel heid weer tot normaal niveau terugzakt. Het geluidsniveau neemt navenant toe. Door het ogenschijnlijk ontbreken van een vaste verbinding tussen motor en wielen komt de auto niet snel over. Toch zet de IS30oh in 8,3 seconden de 100 kilometer per uur op de teller en haalt een top van 200. Wat prestaties, betreft, blijkt er feite lijk weinig mis. Hetzelfde geldt voor het ge luidsniveau onder normale omstandighe den; dan komt de IS300h juist uitermate stil over. Precies zoals je van een Lexus mag verwachten. Hybrides zijn in het leven geroepen om het brandstofverbruik van een auto terug te brengen. Die opdracht wordt door de nieuwe sedan goed begrepen. In de prak tijk scoort de auto 1 op 15. Keurig in vergelij king met de Duitse concurrentie, die zich vooral richt op viercilinders met turbo. Trend volgend is de Lexus vooral vanwege het gegroeide formaat. Dat resulteert in merkbaar meer beenruimte op de achter bank en een fors bagagevolume: 450 liter. Door voordelige plaatsing van de batterij klapt de rugleuning van de achterbank ge woon neer. De vormgeving van Lexus kent steeds meer eigenheid. Waar er vroeger lus tig op los werd gekopieerd, heeft het Japan se topmerk een eigen design ontwikkeld, dat wordt vertaald in strakke, sportieve lij nen. De in het midden geknikte grille is daarvan een exponent, maar ook de strak gesneden achterlichten. Dat maakt de nieu weling tot een aantrekkelijke verschijning. Het gunstige verbruik resulteert via de op de C02-uitstoot (99 gram per kilometer) gebaseerde bpm in een aantrekkelijke van afprijs: 36.990 euro. Bovendien scoort de IS30oh met een bijtelling van 20 procent. Volvo S60 VRIJDAG 22 NOVEMBER 2013 KORTE RU-IMPRESSIES Hybride aandrijving zonder concessies in Range Rover Land Rover legt in de Range Rover en Range Rover Sport hybride tech niek: een 47 pk sterke elektromotor in combinatie met de 3.0 SDV6 (256 pk) leverende diesel en een achttraps automaat. Die kan qua prestaties (340 pk, 700 Nm) wedij veren met de nieuwe 4.4 achtcilin der dieselmotor (339 pk, 700 Nm). De voordelen zitten in gewicht en brandstofverbruik. Het hybride sys teem (met batterijen, omvormer en elektromotor) weegt amper 120 ki logram. De auto verbruikt gecombi neerd 6,4 liter per 100 kilometer, zo'n 1,5 liter minder dan de regulie re SDV6-diesel. In de praktijk komt dat op zo'n 8,5 liter per 100 kilome- 2 kilometer elektrisch, foto WdeV ter uit. Gezien het ledig gewicht van 2.400 kilo is dat fraai. Land Rover voegt de hybride techniek aan de Range Rover louter toe voor extra vermogen. De elektromotor verbe tert de acceleratie en drijft de auto in de volledig elektrische modus aan. Helaas kan er nog geen 2 kilo meter zonder uitstoot worden gere den. Het systeem trekt de batterijen in no time leeg, maar laadt ze weer snel op. Van enige concessie blijkt geen sprake. De auto stelt op geen enkele ondergrond teleur. De hybri de techniek'is verwerkt in de bo dem en beperkt de ruimte voor pas sagiers en bagage niet. Prijsindicatie: SDV6 Hybrid Vogue 142.020 eqro; 4.4 Voque V8 diesel 152.900 euro. Willem de Volder Duster is krachtiger en stiller Als geen ander weet Dacia, het van oorsprong Roemeense dochterbe drijf van Renault, naar de klant te luisteren. Begin komend jaar komt de gefacelifte versie van de Duster en veel veranderingen zijn doorge- Stillere Duster, foto Automedia voerd op basis van reacties van klan ten. De nieuwe grille en koplampen en de opnieuw gestileerde achter lichten vertellen een klein deel van het verhaal, want binnenin blijkt pas het grote verschil. De Duster heeft een volledig nieuw dashboard van fraaier ogende mate rialen, mogelijk in twee kleuren en met gebruik van chroom. De stoe len zijn verbeterd en een andere rug leuning van de achterbank laat het bagagevolume nog verder groeien. Ook nam de ontwikkelingsafdeling de geluidsisolatie onder de loep. De winst van 5 decibel betekent een *- halvering van het geluid. Dat is goed te merken bij de 1.5 dCi (110 pk) en de splinternieuwe 1.2 TCe 125. Deze benzinemotor levert 125 pk, een koppel van 205 Nm en zet bete re prestaties neer tegen een aanzien lijk lager brandstofverbruik. In de prijslijst schrapt Dacia het in stapmodel. De Ambiance-uitvoering met nieuwe benzinemotor is vanaf 16.990 euro te koop. Tony Vos Skoda maakt Octavia Combi en Hatchback fiscaal gunstig Door de C02-uitstoot van de Octa via Combi en die van de Hatchback Greenline terug te brengen naar slechts 85 gram per kilometer, vol doen die twee types van Skoda aan de waarde voor 14 procent fiscale bijtelling in het jaar 2014. Skoda zet de Octavia Combi en de Hatchback Greenline als 'zakenauto's' in de markt. Het duo heeft een vanafprijs van 25.650 euro. De Businessline- uitvoering is er vanaf 27.150 euro. Vernieuwde Lexus CT 200h behoudt het fiscale voordeel Lexus bedeelt de vernieuwde CT 200h voortaan met de met chroom sterker aangezette zogenoemde spindle grille. De aanpassingen aan de achterzijde gaan vooral schuil in het aanzetten van de horizontale lij nen. Daardoor lijkt de CT 200h bre der. Niet alleen is de carrosserie aan gepakt, ook onderhuids krijgt het mo del aandacht. De vanafprijs onder de 27.000 euro en de 14 procent fiscale bijtelling blijven van kracht. CT 200h: forse grille, foto Lexus Toyota werkt aan eigen rijassistentiesystemen V- Toyota stelt op Tokyo Motor Show twee nieuwe rijassistentiesystemen voor. Die stimuleren veilig en milieu vriendelijk rijden door communicatie met andere auto's op de weg, het wegdek waarop ze rijden en voetgan gers. Ook toont het merk Cooperati ve-adaptive Cruise Control (C-ACC); dat systeem kan verder kijken dan de voorligger en met andere auto's in de> directe omgeving communiceren. Meer dan 250 klassiekers en youngtimers op show Essen Op de 46e Essen Motor Show, van 30 november tot en met 8 december in het Messe-gebouw, kunnen auto fanaten zich aan ruim 250 klassiekers en youngtimers vergapen. Een bijzon- p der onderdeel is de expositie over 100 jaar Maserati. De Essen Motor Show is op weekdagen toegankelijk van 10.00 tot 18.00 uur, op zaterdag en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. - Een toegangskaart kost 16 euro. LEXUS IS300H De nieuwe Lexus IS300h is een strak gelijnde auto, die meer ruimte biedt dan het vorige model, foto Automedia Een hippe trendvolger door Tony Vos LEXUS IS300H EN CONCURRENTEN LexusIS300h Bagageruimte 450 liter, gewicht 1.595 kg. Hybride, 2.5 I, 223 pk. Vanaf 36.990 euro, First Edition 41.990 euro. Audi A4 Bagageruimte 480 liter, gewicht 1.405 kg. Bio-ethanol 2.0 liter, 180 pk. Vanaf 34.800 euro, 2.0 Flexfuel Pro Line 40.430 euro. BMW 3-serie Bagageruimte 480 liter, gewicht 1.390 kg. Benzine, 1.6 liter, 170 pk. Vanaf 32.990 eu ro, 320i ED Business A 40.658 euro. Bagageruimte 380 liter, gewicht 1.464 kg. Benzine, 2.0 liter, 245 pk. Vanaf 29.995 eu ro, T5 Momentum 40.495 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15