AUTO 15
mmmmmmmmmmêm
iiiwii ui in m \WÊnmmwÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊmÊÊÊm
De vernieuwing in het
Lexus-programma is rond.
Met de komst van de nieuwe
IS worden alle modellen in
ons land als hybride geleverd.
Hoewel Lexus met de nieuwe
IS een trendvolger mag wor
den genoemd onder de
compacte premium sedans,
weet het merk de richting
die het segment op gaat
snel te volgen. Zescilinder
motoren raken uit. Het is dan ook voor het
eerst dat Lexus in dit model een viercilin-
der benzinemotor aanbiedt.
De derde generatie bedient zich van een
2.5 liter krachtbron, die op bekende wijze
is gekoppeld aan een elektromotor. Die
voert de krachten naar de achterwielen af
via een als CVT functionerende overbren
ging. Een prima span, als er niet al te spor
tief wordt gereden. Deze technische oplos
sing heeft de eigenschap dat bij snel accele
reren het motortoerental enorm oploopt
en bij het bereiken van de gewenste snel
heid weer tot normaal niveau terugzakt.
Het geluidsniveau neemt navenant toe.
Door het ogenschijnlijk ontbreken van een
vaste verbinding tussen motor en wielen
komt de auto niet snel over. Toch zet de
IS30oh in 8,3 seconden de 100 kilometer
per uur op de teller en haalt een top van
200. Wat prestaties, betreft, blijkt er feite
lijk weinig mis. Hetzelfde geldt voor het ge
luidsniveau onder normale omstandighe
den; dan komt de IS300h juist uitermate
stil over. Precies zoals je van een Lexus
mag verwachten.
Hybrides zijn in het leven geroepen om
het brandstofverbruik van een auto terug
te brengen. Die opdracht wordt door de
nieuwe sedan goed begrepen. In de prak
tijk scoort de auto 1 op 15. Keurig in vergelij
king met de Duitse concurrentie, die zich
vooral richt op viercilinders met turbo.
Trend volgend is de Lexus vooral vanwege
het gegroeide formaat. Dat resulteert in
merkbaar meer beenruimte op de achter
bank en een fors bagagevolume: 450 liter.
Door voordelige plaatsing van de batterij
klapt de rugleuning van de achterbank ge
woon neer. De vormgeving van Lexus kent
steeds meer eigenheid. Waar er vroeger lus
tig op los werd gekopieerd, heeft het Japan
se topmerk een eigen design ontwikkeld,
dat wordt vertaald in strakke, sportieve lij
nen. De in het midden geknikte grille is
daarvan een exponent, maar ook de strak
gesneden achterlichten. Dat maakt de nieu
weling tot een aantrekkelijke verschijning.
Het gunstige verbruik resulteert via de op
de C02-uitstoot (99 gram per kilometer)
gebaseerde bpm in een aantrekkelijke van
afprijs: 36.990 euro. Bovendien scoort de
IS30oh met een bijtelling van 20 procent.
Volvo S60
VRIJDAG 22 NOVEMBER 2013
KORTE RU-IMPRESSIES
Hybride aandrijving zonder
concessies in Range Rover
Land Rover legt in de Range Rover
en Range Rover Sport hybride tech
niek: een 47 pk sterke elektromotor
in combinatie met de 3.0 SDV6
(256 pk) leverende diesel en een
achttraps automaat. Die kan qua
prestaties (340 pk, 700 Nm) wedij
veren met de nieuwe 4.4 achtcilin
der dieselmotor (339 pk, 700 Nm).
De voordelen zitten in gewicht en
brandstofverbruik. Het hybride sys
teem (met batterijen, omvormer en
elektromotor) weegt amper 120 ki
logram. De auto verbruikt gecombi
neerd 6,4 liter per 100 kilometer,
zo'n 1,5 liter minder dan de regulie
re SDV6-diesel. In de praktijk komt
dat op zo'n 8,5 liter per 100 kilome-
2 kilometer elektrisch, foto WdeV
ter uit. Gezien het ledig gewicht van
2.400 kilo is dat fraai. Land Rover
voegt de hybride techniek aan de
Range Rover louter toe voor extra
vermogen. De elektromotor verbe
tert de acceleratie en drijft de auto
in de volledig elektrische modus
aan. Helaas kan er nog geen 2 kilo
meter zonder uitstoot worden gere
den. Het systeem trekt de batterijen
in no time leeg, maar laadt ze weer
snel op. Van enige concessie blijkt
geen sprake. De auto stelt op geen
enkele ondergrond teleur. De hybri
de techniek'is verwerkt in de bo
dem en beperkt de ruimte voor pas
sagiers en bagage niet. Prijsindicatie:
SDV6 Hybrid Vogue 142.020 eqro;
4.4 Voque V8 diesel 152.900 euro.
Willem de Volder
Duster is krachtiger en stiller
Als geen ander weet Dacia, het van
oorsprong Roemeense dochterbe
drijf van Renault, naar de klant te
luisteren. Begin komend jaar komt
de gefacelifte versie van de Duster
en veel veranderingen zijn doorge-
Stillere Duster, foto Automedia
voerd op basis van reacties van klan
ten. De nieuwe grille en koplampen
en de opnieuw gestileerde achter
lichten vertellen een klein deel van
het verhaal, want binnenin blijkt pas
het grote verschil.
De Duster heeft een volledig nieuw
dashboard van fraaier ogende mate
rialen, mogelijk in twee kleuren en
met gebruik van chroom. De stoe
len zijn verbeterd en een andere rug
leuning van de achterbank laat het
bagagevolume nog verder groeien.
Ook nam de ontwikkelingsafdeling
de geluidsisolatie onder de loep. De
winst van 5 decibel betekent een *-
halvering van het geluid. Dat is goed
te merken bij de 1.5 dCi (110 pk)
en de splinternieuwe 1.2 TCe 125.
Deze benzinemotor levert 125 pk,
een koppel van 205 Nm en zet bete
re prestaties neer tegen een aanzien
lijk lager brandstofverbruik.
In de prijslijst schrapt Dacia het in
stapmodel. De Ambiance-uitvoering
met nieuwe benzinemotor is vanaf
16.990 euro te koop.
Tony Vos
Skoda maakt Octavia Combi
en Hatchback fiscaal gunstig
Door de C02-uitstoot van de Octa
via Combi en die van de Hatchback
Greenline terug te brengen naar
slechts 85 gram per kilometer, vol
doen die twee types van Skoda aan
de waarde voor 14 procent fiscale
bijtelling in het jaar 2014. Skoda zet
de Octavia Combi en de Hatchback
Greenline als 'zakenauto's' in de
markt. Het duo heeft een vanafprijs
van 25.650 euro. De Businessline-
uitvoering is er vanaf 27.150 euro.
Vernieuwde Lexus CT 200h
behoudt het fiscale voordeel
Lexus bedeelt de vernieuwde CT
200h voortaan met de met chroom
sterker aangezette zogenoemde
spindle grille. De aanpassingen aan
de achterzijde gaan vooral schuil in
het aanzetten van de horizontale lij
nen. Daardoor lijkt de CT 200h bre
der. Niet alleen is de carrosserie aan
gepakt, ook onderhuids krijgt het mo
del aandacht. De vanafprijs onder de
27.000 euro en de 14 procent fiscale
bijtelling blijven van kracht.
CT 200h: forse grille, foto Lexus
Toyota werkt aan eigen
rijassistentiesystemen
V-
Toyota stelt op Tokyo Motor Show
twee nieuwe rijassistentiesystemen
voor. Die stimuleren veilig en milieu
vriendelijk rijden door communicatie
met andere auto's op de weg, het
wegdek waarop ze rijden en voetgan
gers. Ook toont het merk Cooperati
ve-adaptive Cruise Control (C-ACC);
dat systeem kan verder kijken dan de
voorligger en met andere auto's in de>
directe omgeving communiceren.
Meer dan 250 klassiekers en
youngtimers op show Essen
Op de 46e Essen Motor Show, van
30 november tot en met 8 december
in het Messe-gebouw, kunnen auto
fanaten zich aan ruim 250 klassiekers
en youngtimers vergapen. Een bijzon- p
der onderdeel is de expositie over
100 jaar Maserati. De Essen Motor
Show is op weekdagen toegankelijk
van 10.00 tot 18.00 uur, op zaterdag
en zondag van 09.00 tot 18.00 uur. -
Een toegangskaart kost 16 euro.
LEXUS IS300H
De nieuwe Lexus IS300h is een strak gelijnde auto, die meer ruimte biedt dan het vorige model, foto Automedia
Een hippe trendvolger
door Tony Vos
LEXUS IS300H EN CONCURRENTEN
LexusIS300h
Bagageruimte 450 liter, gewicht 1.595 kg.
Hybride, 2.5 I, 223 pk. Vanaf 36.990 euro,
First Edition 41.990 euro.
Audi A4
Bagageruimte 480 liter, gewicht 1.405 kg.
Bio-ethanol 2.0 liter, 180 pk. Vanaf 34.800
euro, 2.0 Flexfuel Pro Line 40.430 euro.
BMW 3-serie
Bagageruimte 480 liter, gewicht 1.390 kg.
Benzine, 1.6 liter, 170 pk. Vanaf 32.990 eu
ro, 320i ED Business A 40.658 euro.
Bagageruimte 380 liter, gewicht 1.464 kg.
Benzine, 2.0 liter, 245 pk. Vanaf 29.995 eu
ro, T5 Momentum 40.495 euro.