Ivo Opstelten Minister Ivo Opstelten en staatssecretaris Fred Teeven verdedigen deze week de begroting van Veiligheid en Justitie. Het duo heeft de reputatie koersvast als een mammoettanker te zijn, maar blijkt ook wendbaar als een balletdanser. 8 VERDIEPING VEILIGHEID EN JUSTITIE is de man van de stevige taal. Wie de WD-minister van Veiligheid en Justitie aan de tand voelt, krijgt steevast een oneli ner uit het vocabulaire van een strenge sheriff. Of het nu om cybercrime, groot schalige fraude of een zedenzaak draait, hij gaat de daders 'keihard aanpakken'. Iedere politicus heeft wel een stokpaardje, maar bij Opstelten lijken de reacties soms zoveel op elkaar dat journalisten de ant woorden kunnen voorspellen. De website wagzegtivo.nl, met alle favoriete soundbites van de justitieminister, schijnt een hit on der zijn eigen ambtenaren te zijn. De be stuurder bouwt op de routine van een le ven lang burgemeesterschap. Na een paar kleine gemeenten werd het oud-lid van studentencorps Minerva bur gervader in Utrecht en daarna in Rotter dam. In het gepolariseerde Rotterdam van post-Fortuyn, een stad waar de autoritei ten jaren hopeloos achter de criminele fei ten aanliepen en zo de kiezer van zich ver vreemdden, leerde Opstelten dat Neder land rijp was voor zero tolerance en een har der strafklimaat. En dat feitelijke veiligheid niet per definitie belangrijker is dan het ge vóel dat alles veiliger gaat worden. Het ministerschap van Opstelten verloopt eigenlijk vlekkeloos. Terwijl zijn ondermi nister, staatssecretaris Fred Teeven, met tal van hoofdpijndossiers al langs de rand van de afgrond scheerde, houdt de kabinets oudste zich vrij probleemloos staande. Las tige vragen van de pers worden liefst op z'n Opsteltens gepareerd. Niet te precies in gaan op de vragen, vooral het eigen verhaal vertellen, zo mogelijk met een grap. Niet zelden gevolgd door een arrogante uitsmij ter: „Dat weet ik omdat ik minister ben en niet." In debatten gebruikt hij de bassende stem om met veel omhaal van woorden de parle mentariërs murw te praten. Met de nodige hulp van ambtenaren. In tegenstelling tot Teeven staat Opstelten niet bekend als dos siervreter. Toch is het te makkelijk om de minister weg te zetten als een koppige poli ticus op leeftijd die maar wat roept. Hij is de ultieme bestuurder. Als de minister een vergadering met twintig burgemeesters voorzit, rolt er uiteindelijk vaak een com promis uit dat wellicht niet ieders goedkeu ring kan wegdragen maar tegelijk nét niet controversieel genoeg is om er stennis over te schoppen. Ivo krijgt zijn zin. Zonder ru zie. De Nationale Politie kwam unaniem door de Tweede Kamer. En als de Eerste Kamer niet wil dat sekswerkers zich registreren, dan trekt hij dat voorstel toch gewoon te rug? Om later met gemeenten af te spreken dat zij in hun stad toch prostituees gaan re gistreren. Wat de kiezer waarschijnlijk minder beseft is dat de onwrikbare bewindslieden behal ve van het 'aanpakken' dus ook van het 'aanpassen' zijn: Teeven paste op essentiële punten zijn grote bajesplan aan. Maar, con stateert D66-Kamerlid Gerard Schouw, 'daar slapen de heren geen nachtje minder Enige invloed van PvdA is maatregel om jonge boeven verplicht naar school te sturen om'. „Het eerste plan heeft dan groot de voorpagina van De Telegraaf gehaald. Dat er maanden later een veel gematigder voor stel komt, is zo weer vergeten." De PVV vindt dat Opstelten en Teeven 'be hoorlijk naar links zijn opgeschoven' nu de partij geen gedoogpartner meer is. De mini mumstraffen zijn van tafel en een 'softe' maatregel als de enkelband is plots moge lijk. De PvdA is hier juist blij mee. Ook de andere toon - meer aandacht voor preven tie dan repressie - wordt door de sociaal democraten geprezen. Een ingewijde nuan ceert echter de invloed van links op het duo. „Behalve op het asieldossier is er wei nig veranderd. De enige invloed van de PvdA is de maatregel om jongere crimine len verplicht naar school te sturen." Dan glimlachend: „Voor de rest doen Opstelten en Teeven precies wat ze ook tijdens Rut- te-I deden: Nederland veiliger maken." Afgaande op de criminaliteitscijfers lijkt die laatste bewering niet zomaar een pr-praatje. Waar beide bewindslieden hun repressiebeleid weten te verkopen op basis van angst voor toenemende criminaliteit in een continu veranderende samenleving, blijkt uit politieregistraties en slachtofferenquêtes dat het aantal gepleeg de delicten al sinds 2002 daalt. Een verdien ste van de crimefightersl Zelf zullen ze het wel zo zien. Dat de daling van criminali teitscijfers in heel Europa waarneembaar is en ook te maken heeft met de vele particu liere uitgaven van bedrijven en burgers aan preventie, is dan 'bijzaak'. Die houding wekt wel wrevel. Politie en justitie hebben de handen vol aan de 'top prioriteiten' van de bewindslieden. Het Openbaar Ministerie (OM) kampt in veel arrondissementen met organisatorische chaos als gevolg van schaalvergroting. In tussen krijgt het OM er telkens nieuwe tar gets erbij. Zoals voorman Gerrit van de Kamp van politiebond ACP het verwoordt: „Doorpakken is prima, maar het ambitie niveau is te hoog. Het zou goed zijn als ze realistischer zijn, het eerlijke verhaal vertel len en geen beloftes doen die niet waarge maakt kunnen worden." Het dossier dat Opstelten de komende tijd zal achtervolgen is de Nationale Politie. Burgemeesters klaagden al dat de minister te veel macht naar zich toetrekt. De politie kijkt wel uit met openlijke kritiek. Het feit dat de minister die organisatie grotendeels ontziet, geeft hem 'blauw' krediet. Maar binnenskamers wordt er wel geklaagd, vooral over beloftes van Opstelten die de agenten niet allemaal kunnen waarmaken. De reactie van de minister op dit soort kri tiek? „Ligt er een enorme beer op de weg, dan gaan we die altijd even bekijken en gaan we die, euh, weghalen." Een gevleu gelde Opstelten-uitspraak, het zou zomaar zijn antwoord kunnen zijn. 'HARDER AANPAKKEN' Draaiende crimefighters door Niels Klaassen en Niki van der Naald Illustratie Mark Reijntjens Ingewijde ministerie Krantenkoppen over Opstelten en Teeven nadat ze meldden een pro bleem harder te willlen aanpakken. 'Opstelten: Slechte toezichthouder aanpakken', naar aanleiding van falend toezicht op corporaties, scholen en banken (13 november 2013). 'Opstelten wil aso-rijder aanpakken', na Kamervragen over kleine groep notoire verkeersovertreders (5 november 2013). 'Opstelten: Jongens Nieuw Sloten hard aanpakken'. Naar aanleiding van de fatale mishandeling van een grens rechter (4 december 2012). 'Opstelten gaat geweld tijdens feestda gen extra hard aanpakken', in aanloop naar jaarwisseling (18 december 2012). 'Opstelten: Blowende scholieren hard aanpakken'. Scholieren die op blowen betrapt worden, zouden bekend moeten worden gemaakt bij leraren, ouders en medescholieren (29 november 2010). 'Faillissementsfraude hard aangepakt'. Plan van Opstelten om meer achter faillissementsfraude aan te zitten (10 december 2012). 'Opstelten: Corruptie harder aan pakken' (5 juli 2013). 'Teeven wil uitkeringstoerisme aanpak ken' (7 maart 2013), naar aanleiding van berichten over spookuitkeringen. 'Teeven Criminele jongeren harder aanpakken', over het adolescenten strafrecht (25 juni 2011 'Teeven wil illegaal downloaden aan pakken', verbod op clandestien downloaden van muziek, films en e-books (11 april 2011).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8