Weer een uitgekiend standje voor 'Brussel' Duurder spoor wekt woede van vervoerders Poepen in een gat BINNENLAND 5 66 Er moeten geen nieuwe regels komen als de oude nog niet zijn ingevoerd Nachtnet NS ook vaker dicht Een tik op de vingers van de Euro pese Commissie. Zo leest de brief die acht EU-lidstaten, waaronder Nederland, gisteren naar Brussel stuurden. De justitieministers van de landen zijn duidelijk: justi tiezaken zijn vooral aan de lidsta ten zelf, stop nu met steeds weer nieuwe regels de wereld in te slin geren en let ook even op de cen ten a.u.b. Verpakt in mooie woor den laten de ministers van onder meer het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Hongarije weten dat het nu genoeg is geweest met de Brusselse regelzucht. Eerst moe ten tal van eerdere oekazes nog uitgewerkt worden. Voorbeeld: vorig jaar al is beslo ten dat slachtoffers van misdrij ven overal in de EU aangifte moe ten kunnen doen in een taal die zij begrijpen. Maar dat is nu nog niet mogelijk. Minister Ivo Opstel ten (Veiligheid en Justitie, VVD): „Er moeten geen nieuwe regels ko men als de oude nog niet zijn in gevoerd." Meer van dit soort re gels die 'op de plank liggen' kan zijn ministerie niet noemen. Volgens Opstelten is de brief ge schreven aan het begin van de on derhandelingen over de Europese justitieplannen voor de komende jaren. Maar de brief staat symbool voor veel meer. De roep om meer regie voor lidstaten en 'minder Eu- ropa' klinkt steeds vaker. In veel landen groeit de euroscepsis en daarmee het verzet tegen zo onge veer alles dat uit 'Brussel' komt. Ook het kabinet is zich in aan loop naar de Europese verkiezin gen bewust van deze sentimen ten. De regering geeft regelmatig een uitgekiende tik op Brusselse vingers. Zo pleitte minister Frans Timmermans (Buitenlandse Za ken, PvdA) vorige week voor in krimping van de Europese Com missie, het dagelijks bestuur van de EU met nu 28 leden. Niet elke commissaris heeft een belangrijke portefeuille en dus zijn er bestuur ders die 'zoeken naar werk'. Dat werkt niet als je efficiënt wil be sturen. Detail: eerder stemde Ne derland nog voor de handhaving van het aantal commissarissen. In juni kwam Timmermans met een lijst met onderwerpen die Ne derland zelf moet regelen in plaats van de EU. Denk aan Ar- bo-wetgeving, een mediacode of programma's voor school melk. Dat was niet alleen een inventari satie van zaken die teruggehaald moeten worden. Het was voor een belangrijk deel een opsom ming van dreigende Europese re gels. De waarschuwing: denk er aan, wij blijven baas in eigen land. De verhoging komt op een mo ment dat er juist minder ruimte op het spoor ter beschikking is in de nachtelijke uren. „We krijgen minder kwaliteit en moeten daar nog meer voor betalen ook", stelt directeur Ad Toet van belangenor ganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Aangescherpte veiligheidsmaatre gelen zorgen ervoor dat de ver voerders komend jaar meer last hebben van werkzaamheden. Na een dodelijke aanrijding tussen twee treinen in Amsterdam in april 2012, is besloten dat bij werk zaamheden meer spoorbanen worden afgesloten. Dan kunnen treinen elkaar niet meer tegemoet rijden, en hoeven baanwerkers geen rekening meer te houden met passerende treinen, legt woordvoerster Babet Verstappen van Prorail uit. Omdat de werkzaamheden meest al in de nachtelijke uren plaats vindt, zijn het vooral de goederen vervoerders die daar veel last van krijgen. Om hoeveel afsluitingen het gaat in 2014 is nog onbekend. In een brief aan president-direc teur Marion Gout van Prorail uit de KNV kritiek op de gang van za ken. Goederentreinen zijn langer en zwaarder dan passagierstreinen. Het volgen van een langere omlei dingsroute is daardoor duur. „Pro- Na dodelijk treinongeluk in Amsterdam worden bij werkzaamheden 's nachts meer sporen afgesloten rail moet ook beseffen dat onze sector in zwaar weer zit", zegt Toet. Volgens Prorail staat de discussie over de hogere gebruiksvergoe- ding los van de veiligheidsmaatre gelen. De vergoeding is op last van het kabinet verhoogd, stelt Verstappen. Ze erkent dat vooral de goederen vervoerders last hebben van de verhoging, omdat ook een subsi die van het Rijk per 1 januari ver valt. Volgens KNV-directeur Toet toont de nieuwe aanpak dat Pro rail 'eigenwijs' is. „De aannemers vinden de veiligheidsmaatregelen niet nodig en in het buitenland gebeurt het ook niet op deze ma nier. Waarom doet Nederland dan alsof het een eiland is?" Verstappen: „Wij marchanderen niet met de veiligheid op het spoor. Het aantal ongevallen met spoorbaanwerkers ligt in het bui tenland helaas ook hoger." De nieuwe veiligheidsmaatrege len van Prorail hebben ook gevol gen voor de nachttreinen van de NS. Het nachtnet tussen Amster dam en Schiphol gaat komend jaar drie nachten per week hele maal dicht vanwege werkzaamhe den. Daardoor vallen 24 treinen per week uit. Prorail zegt te besef fen dat dit grote gevolgen heeft voor mensen die op Schiphol wer ken of via de luchthaven willen reizen. De veiligheid geeft echter de doorslag, stelt Prorail. Wel wordt gekeken of in heel drukke periodes het nachtwerk kan wor den opgeschort. Op het traject Rotterdam-Den Haag is twee nachten geen nachttrein moge lijk. De NS zet dan bussen in. Legitimatie tot 25 jaar in supermarkt Supermarkten verhogen per januari de legitimatie-eis voor klanten van 20 naar 25 jaar, bij de aankoop van siga retten en drank. Dat doen ze omdat de grens voor het ko pen van alcohol en tabak van 16 naar 18 jaar gaat. „Het is soms lastig om te bepalen of iemand 17 of 21 is", aldus een woordvoerder van de su permarkten. Bij overtredin gen volgen hoge boetes voor winkeleigenaren. Arts mag niet meer zelfstandig werken Neuroloog Evert Sanders mag niet meer zelfstandig werken als arts. Het Me disch Tuchtcollege heeft dat gisteren bepaald na een klacht van de zorginspectie. Sanders, werkzaam in het Amphia Ziekenhuis in Bre da, werd in februari ge schorst vanwege onprofes sioneel en riskant handelen bij met name MS-patiënten. Minder doden door medische fouten Het aantal fatale medische fouten in ziekenhuizen is enorm gedaald. Afgelopen jaar overleden 970 mensen door een medische of organi satorische fout, meer dan de helft minder dan de 1.970 mensen die door ziekenhuis- fouten overleden in 2008. Dat blijkt uit een gisteren ge publiceerd onderzoek in Ne derlandse ziekenhuizen. Direct sanctie bij opgevoerde scooter Vanaf vermoedelijk 1 juli vol gend jaar raken bestuurders met een opgevoerde scooter of brommer hun kenteken bewijs direct kwijt als ze door de politie worden aan gehouden. Dat heeft minis ter Ivo Opstelten (Justitie) gisteren aan de Tweede Ka mer geschreven. Hij hoopt zo de overlast van deze voer tuigen aan te pakken. DINSDAG 19 NOVEMBER 2013 door Niels Klaassen DEN HAAG - Europa moet een toontje lager zingen op het gebied van justitie. Het kabinet heeft bondgenoten gevonden in de strijd tegen de uitdijende invloed van de EU. Ivo Opstelten, minister Justitie AMSTERDAM - Bezoekers van de openbare toiletten in de Amsterdamse Kalverstraat maakten gisteren tot hun ver bazing kennis met een Soedanees hurktoilet - zonder wa ter en wc-papier. Het is een initiatief van Oxfam Novib in het kader van Wereldtoiletdag. Doel van deze dag, van daag, is mensen in Westerse landen bewust maken van de vaak slechte sanitaire voorzieningen in ontwikkelings landen. foto ANP door Paul Bots DEN HAAG/UTRECHT - Goederenver- voerders zijn woedend op spoorbe- heerder Prorail over een geplande prijsverhoging voor het gebruik van het Nederlandse spoor. ROTTERDAM BREDA UTRECHT DEN HAAG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 5