Weer een uitgekiend standje voor 'Brussel'
Duurder spoor wekt woede van vervoerders
Poepen in
een gat
BINNENLAND 5
66 Er moeten geen nieuwe
regels komen als de oude
nog niet zijn ingevoerd
Nachtnet NS ook
vaker dicht
Een tik op de vingers van de Euro
pese Commissie. Zo leest de brief
die acht EU-lidstaten, waaronder
Nederland, gisteren naar Brussel
stuurden. De justitieministers
van de landen zijn duidelijk: justi
tiezaken zijn vooral aan de lidsta
ten zelf, stop nu met steeds weer
nieuwe regels de wereld in te slin
geren en let ook even op de cen
ten a.u.b. Verpakt in mooie woor
den laten de ministers van onder
meer het Verenigd Koninkrijk,
Duitsland en Hongarije weten dat
het nu genoeg is geweest met de
Brusselse regelzucht. Eerst moe
ten tal van eerdere oekazes nog
uitgewerkt worden.
Voorbeeld: vorig jaar al is beslo
ten dat slachtoffers van misdrij
ven overal in de EU aangifte moe
ten kunnen doen in een taal die
zij begrijpen. Maar dat is nu nog
niet mogelijk. Minister Ivo Opstel
ten (Veiligheid en Justitie, VVD):
„Er moeten geen nieuwe regels ko
men als de oude nog niet zijn in
gevoerd." Meer van dit soort re
gels die 'op de plank liggen' kan
zijn ministerie niet noemen.
Volgens Opstelten is de brief ge
schreven aan het begin van de on
derhandelingen over de Europese
justitieplannen voor de komende
jaren. Maar de brief staat symbool
voor veel meer. De roep om meer
regie voor lidstaten en 'minder Eu-
ropa' klinkt steeds vaker. In veel
landen groeit de euroscepsis en
daarmee het verzet tegen zo onge
veer alles dat uit 'Brussel' komt.
Ook het kabinet is zich in aan
loop naar de Europese verkiezin
gen bewust van deze sentimen
ten. De regering geeft regelmatig
een uitgekiende tik op Brusselse
vingers. Zo pleitte minister Frans
Timmermans (Buitenlandse Za
ken, PvdA) vorige week voor in
krimping van de Europese Com
missie, het dagelijks bestuur van
de EU met nu 28 leden. Niet elke
commissaris heeft een belangrijke
portefeuille en dus zijn er bestuur
ders die 'zoeken naar werk'. Dat
werkt niet als je efficiënt wil be
sturen. Detail: eerder stemde Ne
derland nog voor de handhaving
van het aantal commissarissen.
In juni kwam Timmermans met
een lijst met onderwerpen die Ne
derland zelf moet regelen in
plaats van de EU. Denk aan Ar-
bo-wetgeving, een mediacode of
programma's voor school melk.
Dat was niet alleen een inventari
satie van zaken die teruggehaald
moeten worden. Het was voor
een belangrijk deel een opsom
ming van dreigende Europese re
gels. De waarschuwing: denk er
aan, wij blijven baas in eigen
land.
De verhoging komt op een mo
ment dat er juist minder ruimte
op het spoor ter beschikking is in
de nachtelijke uren. „We krijgen
minder kwaliteit en moeten daar
nog meer voor betalen ook", stelt
directeur Ad Toet van belangenor
ganisatie Koninklijk Nederlands
Vervoer (KNV).
Aangescherpte veiligheidsmaatre
gelen zorgen ervoor dat de ver
voerders komend jaar meer last
hebben van werkzaamheden. Na
een dodelijke aanrijding tussen
twee treinen in Amsterdam in
april 2012, is besloten dat bij werk
zaamheden meer spoorbanen
worden afgesloten. Dan kunnen
treinen elkaar niet meer tegemoet
rijden, en hoeven baanwerkers
geen rekening meer te houden
met passerende treinen, legt
woordvoerster Babet Verstappen
van Prorail uit.
Omdat de werkzaamheden meest
al in de nachtelijke uren plaats
vindt, zijn het vooral de goederen
vervoerders die daar veel last van
krijgen. Om hoeveel afsluitingen
het gaat in 2014 is nog onbekend.
In een brief aan president-direc
teur Marion Gout van Prorail uit
de KNV kritiek op de gang van za
ken.
Goederentreinen zijn langer en
zwaarder dan passagierstreinen.
Het volgen van een langere omlei
dingsroute is daardoor duur. „Pro-
Na dodelijk treinongeluk
in Amsterdam worden bij
werkzaamheden 's nachts
meer sporen afgesloten
rail moet ook beseffen dat onze
sector in zwaar weer zit", zegt
Toet.
Volgens Prorail staat de discussie
over de hogere gebruiksvergoe-
ding los van de veiligheidsmaatre
gelen. De vergoeding is op last
van het kabinet verhoogd, stelt
Verstappen.
Ze erkent dat vooral de goederen
vervoerders last hebben van de
verhoging, omdat ook een subsi
die van het Rijk per 1 januari ver
valt.
Volgens KNV-directeur Toet
toont de nieuwe aanpak dat Pro
rail 'eigenwijs' is. „De aannemers
vinden de veiligheidsmaatregelen
niet nodig en in het buitenland
gebeurt het ook niet op deze ma
nier. Waarom doet Nederland
dan alsof het een eiland is?"
Verstappen: „Wij marchanderen
niet met de veiligheid op het
spoor. Het aantal ongevallen met
spoorbaanwerkers ligt in het bui
tenland helaas ook hoger."
De nieuwe veiligheidsmaatrege
len van Prorail hebben ook gevol
gen voor de nachttreinen van de
NS. Het nachtnet tussen Amster
dam en Schiphol gaat komend
jaar drie nachten per week hele
maal dicht vanwege werkzaamhe
den. Daardoor vallen 24 treinen
per week uit. Prorail zegt te besef
fen dat dit grote gevolgen heeft
voor mensen die op Schiphol wer
ken of via de luchthaven willen
reizen. De veiligheid geeft echter
de doorslag, stelt Prorail. Wel
wordt gekeken of in heel drukke
periodes het nachtwerk kan wor
den opgeschort. Op het traject
Rotterdam-Den Haag is twee
nachten geen nachttrein moge
lijk. De NS zet dan bussen in.
Legitimatie tot 25
jaar in supermarkt
Supermarkten verhogen per
januari de legitimatie-eis
voor klanten van 20 naar 25
jaar, bij de aankoop van siga
retten en drank. Dat doen ze
omdat de grens voor het ko
pen van alcohol en tabak
van 16 naar 18 jaar gaat. „Het
is soms lastig om te bepalen
of iemand 17 of 21 is", aldus
een woordvoerder van de su
permarkten. Bij overtredin
gen volgen hoge boetes voor
winkeleigenaren.
Arts mag niet meer
zelfstandig werken
Neuroloog Evert Sanders
mag niet meer zelfstandig
werken als arts. Het Me
disch Tuchtcollege heeft dat
gisteren bepaald na een
klacht van de zorginspectie.
Sanders, werkzaam in het
Amphia Ziekenhuis in Bre
da, werd in februari ge
schorst vanwege onprofes
sioneel en riskant handelen
bij met name MS-patiënten.
Minder doden door
medische fouten
Het aantal fatale medische
fouten in ziekenhuizen is
enorm gedaald. Afgelopen
jaar overleden 970 mensen
door een medische of organi
satorische fout, meer dan de
helft minder dan de 1.970
mensen die door ziekenhuis-
fouten overleden in 2008.
Dat blijkt uit een gisteren ge
publiceerd onderzoek in Ne
derlandse ziekenhuizen.
Direct sanctie bij
opgevoerde scooter
Vanaf vermoedelijk 1 juli vol
gend jaar raken bestuurders
met een opgevoerde scooter
of brommer hun kenteken
bewijs direct kwijt als ze
door de politie worden aan
gehouden. Dat heeft minis
ter Ivo Opstelten (Justitie)
gisteren aan de Tweede Ka
mer geschreven. Hij hoopt
zo de overlast van deze voer
tuigen aan te pakken.
DINSDAG 19 NOVEMBER 2013
door Niels Klaassen
DEN HAAG - Europa moet een
toontje lager zingen op het gebied
van justitie. Het kabinet heeft
bondgenoten gevonden in de strijd
tegen de uitdijende invloed van de
EU.
Ivo Opstelten, minister Justitie
AMSTERDAM - Bezoekers van de openbare toiletten in de
Amsterdamse Kalverstraat maakten gisteren tot hun ver
bazing kennis met een Soedanees hurktoilet - zonder wa
ter en wc-papier. Het is een initiatief van Oxfam Novib in
het kader van Wereldtoiletdag. Doel van deze dag, van
daag, is mensen in Westerse landen bewust maken van
de vaak slechte sanitaire voorzieningen in ontwikkelings
landen. foto ANP
door Paul Bots
DEN HAAG/UTRECHT - Goederenver-
voerders zijn woedend op spoorbe-
heerder Prorail over een geplande
prijsverhoging voor het gebruik
van het Nederlandse spoor.
ROTTERDAM
BREDA
UTRECHT
DEN HAAG