Gulle gevers Getijdencentrale in Grevelingen dichterbij Schonere alternatieven voor groengas-bussen ZEELAND 19 commentaar Steeds meer straatroof om gsm in Zeeland Nederland tast op nieuw flink in de buidel voor nood hulp. Op giro 555 lo pen miljoenen binnen om de Filipijnen te helpen. Het besef dat snel geld nodig is om daar de ergste nood te lenigen, is ge lukkig breed aanwezig, ook in Zeeland. Op de ranglijst van gulle provincies staat deze pro vincie in de middenmoot. Gisteren was dat op veel plaat sen te merken. Van scholieren die pannenkoeken bakken tot bedrijven die schenkingen doen. Het is mooi dat zo veel mensen meeleven met de rampspoed aan de andere kant van de wereld. De Nederlandse inzamelingsac tie komt overigens niets te vroeg. Op de Filipijnen dreigt een tweede ramp. Als de overle venden niet snel hulp krijgen, zal ziekte een hoge tol eisen. Dat moet koste wat kost wor den voorkomen. De Nederland se miljoenen zullen voor heel veel Filipino's het verschil ma ken tussen nog meer ellende en een begin van herstel. Executieverkoop Be I astingdienst MIDDELBURG - Het aantal straat roven in Zeeland neemt in hoog tempo toe. Met name op Walche ren doet deze vorm van (kleine) criminaliteit zich steeds vaker gel den, aldus districtschef van de po litie Ronald Weydema. Ook het weggrissen van een mo biele telefoon wordt tot straatroof gerekend en vormt een belangrijk aandeel in de stijging. Volgens Weydema is het aantal zaken in deze hoek in een jaar tijd verdub beld. Zaterdag ontond er in Renes- se een grote vechtpartij over een mobiele telefoon. De Zeeuwse districtschef is ver der voorzichtig optimistisch over de ontwikkeling van het veilig heidsbeeld in de provincie. De als maar stijgende lijn van woning inbraken lijkt doorbroken. Tot en met oktober werden 105 inbraken gemeld. Een jaar eerder waren dat er 133. Ook in september werd fors minder ingebroken: 69 keer ten opzichte van 102 in 2012. Vol gens Weydema is dat deels het succes van de extra inspanningen van politie, justitie en gemeenten op dit gebied. rijk en verheugend nieuws'. Ook Meeuwisse is 'heel blij' met het feit dat de volhardende lobby rich ting het ministerie uiteindelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. „Zonder de rijksbijdrage is het voor de regio zo goed als onmoge lijk om de afslag te realiseren", geeft zij aan. Volgens Meeuwisse zullen de reistijden naar het zie kenhuis zowel vanuit de richting Bergen op Zoom als Middelburg in de spits aanzienlijk korter wor den. Vanaf de Vlaketunnel naar het ziekenhuis kost nu 23 minu ten reistijd, dat worden er 6. Het stuk Sloedam-ziekenhuis kan straks in 10 minuten worden over brugd in plaats van de huidige 22. „De afslag komt de veiligheid, de bereikbaarheid en de economi sche groei ten goede." Bijkomende voordelen zijn dat sluipverkeer door de Zak van Zuid-Beveland zal verminderen en, aldus Van Beveren, dat de Del taweg (A256/N256) zal worden ontlast doordat verkeer naar Goes de nieuwe afslag zal nemen. De totale kosten komen naar schatting op zo'n achttien a twin tig miljoen euro: het Rijk draagt een kleine negen miljoen bij, de gemeenten Goes en Borsele en de provincie de rest. De aanleg kan naar schatting op zijn vroegst pas over twee a drie jaar beginnen; er moet nog grond worden verworven en een be stemmingsplan worden gemaakt. Ook kan de gemeenteraad, die al tonnen aan voorbereidingskrediet heeft verstrekt, in januari of fe bruari een voorstel tegemoet zien om weer extra geld beschikbaar te stellen. De aanleg van de afslag zelf kan volgens Meeuwisse bin nen een jaar gereed zijn. Minister Melanie Schultz van Hae- gen (Infrastructuur) heeft beslo ten de Flakkeese Spuisluis in de Grevelingendam weer in werking te stellen. Daardoor kan al snel het zogenoemde Tidal Test Cen tre Grevelingendam worden ge bouwd. Daar kunnen innovatieve pompen worden getest om elektri citeit op te wekken uit de getij denbeweging. De minister stelt er vijf miljoen euro voor beschik baar. De bouw van het testcen trum kan volgend jaar beginnen en het kan in 2015 in gebruik wor den genomen. Doordat de Flakkeese Spuisluis in werking wordt gesteld, verbetert ook de waterkwaliteit in het oos ten van de Oosterschelde. Uitwis seling van water tussen de Ooster schelde en het Grevelingenmeer zorgt meteen voor beroering in het Grevelingenmeer, wat de zuurstofloosheid in dat meer te gengaat. De Flakkeese Spuisluis heeft sinds de voltooiing van de Oosterscheldewerken rond 1987 geen functie meer en is sindsdien niet meer in bedrijf geweest. Om die reden zwijgt de provincie over groengas-bussen in het voor lopige programma van eisen voor de nieuwe openbaar vervoer-con- cessie. Volgend jaar wordt het openbaar vervoer opnieuw aanbe steed. De vervoersmaatschappij die vanaf 2015 het busvervoer ver zorgt, moet aan bepaalde emissie- eisen voldoen. Die eisen zijn zelfs iets versoepeld om te zorgen dat de huidige 43 aardgasbussen kun nen blijven rijden, mocht Con nexxion de concessie weer in de wacht slepen, zegt Statenlid Paul Colijn van de Christenunie. De Zeeuwse Milieu Federatie (ZMf) hoeft volgens hem niet bang te zijn dat de milieueisen die aan het streekvervoer worden gesteld, de deur openzetten voor terugkeer van vuile dieselbussen. Er zijn nu milieuvriendelijkere al ternatieven: elektrisch of hybride (elektrisch/ diesel). Ook is de hui dige generatie dieselbussen scho ner dan de op gas omgebouwde dieselbussen van Connexxion. GOES pS||g^SËW Deltaweg Voor alle executieverkopen van de Belastingdienst regio Zuidwest Zie Veilingdeurwaarder.nl Zie tevens www.domeinenrz.nl DINSDAG 19 NOVEMBER 2013 lost veel problemen op door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - De bouw van een getij dencentrale in de Grevelingendam is een stap dichterbij gekomen. door Frank Balkenende MIDDELBURG - Voor de groengas- bussen waarmee Connexxion in Midden-Zeeland rijdt, zijn milieu vriendelijkere alternatieven be schikbaar. Nansenbaan Afrit richting Goes Oprit richting Vlissingen P^PP^ n i f iBirWf g Oprit richting Bergen op Zoom Goesestraatweg Afrit richting Goes 's-Gravenpolderseweg Admiraal De Ruyter ziekenhuis infographic Rolant Quist bron Gemeente Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 19