Vooroorlogs Uitgebalanceerd samenspel HM I 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Als onderdeel van hun Europese tour treedt The Dragonfly Orchestra morgen op in Middelburg. Ton Ouwehand was bij de try-out en de première in China. Een nieuwe opgave uit.de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes ot verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91,4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. De raadkaart van vorige week laat de Brouwerij straat in Oostburg zien vóór de Tweede Wereld oorlog. Aan het kleine aantal reac ties af te lezen, herkenden slechts enkelen dit stukje oud-Oostburg. „De straat ontleent zijn naam aan de hier in vroeger jaren gevestigde bierbrouwerij", schrijft Kees Ste- vense uit Middelburg. „De brouwe rij, De Klaver, stond op de plaats waar het middelste blok huizen met het torentje lag. Het grote pand rechts van het torentje was de woning van brouwer Meijer. In 1919 viel de brouwerij onder de slo pershamer en kwam er het nieu we blok huizen voor in de plaats. Het huis van de bierbrouwer werd later ingericht als kantoor van de Amsterdamsche Bank. De bankdi recteur J. Germing woonde in het huis met het torentje. De twee hui zen links waren eigendom van tandarts Van Goor en de familie Van der Plas. Verder waren in deze straat onder meer gevestigd de siga renzaak van Brevet, rijwielhandel Izak de Smit en schoenenmagazijn De Magneet. Ter gelegenheid van de opening van deze zaak in 1937 kreeg men bij aankoop van drie gulden en vijftig cent aan schoe nen een luxe doos bonbons ca deau! Alle panden zijn ten gevolge van oorlogshandelingen in 1944 uit het straatbeeld verdwenen." Ook J. Carpentier uit Oostburg wijst de huizen van tandarts Van Goor en Germing aan. En: „Verder op Gebr. J. en A. Meijer, van de brouwerij. Aan de overzijde de boom, in de volksmond 'de bes senboom' genoemd. Ik denk dat de foto genomen is begin jaren dertig." R. van Pamelen uit Breskens denkt dat de foto 'hoogstwaarschijnlijk' gemaakt is in de mobilisatieperio de van de Eerste Wereldoorlog, 'ge zien de soldaat in uniform'. „Dit gegeven zou stroken met de aanwe zigheid van de reeds aangelegde tramrails, waarvan we weten dat die eind 19e, begin 20e eeuw aan gelegd zijn. Oorspronkelijk heette de straat de Ooststraat, pas begin 20e eeuw werd de straat omge doopt in Brouwerijstraat, waar schijnlijk door de daar gevestigde brouwerij De Klaver, waar later de Gebr. Meijer eigenaar van werd." Ook Van Pamelen schrijft over de Amsterdamsche Bank en directeur Germing. Le Trio de la Chapelle Sauvage be staat uit de orkestleden Liudmila Harbuza (viool) en Karei De Wil de (klavecimbel) en de hoboïste Frauke Eisen. Het samenspel van de jonge musici (twintigers) was verzorgd en uitgebalanceerd. Het programma bevatte werk uit de Italiaanse, Duitse en Engelse ba rok. Voor de pauze trad het viool/klavecimbel op en na de pauze het duo hobo/klavecimbel. De muziek van Antonio Vivaldi is toegankelijk en de sonate voor viool in F werd keurig gebracht. De violiste zorgde voor opmerke lijke effecten in de snelle delen. De vijfde sonate in C van Corelli begon met virtuoze trillers in het openingsdeel. In de snelle delen vielen de dubbelgrepen op en blonk ze uit door haar techniek. Waren er in het werk van Vivaldi meer gewaagde harmonieën te ho ren, Corelli klonk prachtig in ba lans, mede door de ondersteunen de continuo partij. De tiende so nate uit Die Rozenkranzsonaten van Von Biber is een meer drama tische beschouwing bij de dood van Christus. Beklijvende mu ziek, ook door de scordatura (E snaar halve toon lager gestemd). De vierde Partita in g van Tele- mann was een soort suite van dansante delen. De hoboïste speel de met een bewonderenswaar dige ademsteun en volgens de ago- giek van de barok, hoewel ze op een modern instrument blies. Ook in de Sonate I in B van de En gelse William Babell blonk de ho boïste uit, perfect begeleid door de continuo. Het recital werd be sloten met de Triosonate in c van Handel, een optimistisch, blij klin kend werk. Ook in die sonate kwa men de karakters van de langza me en snelle delen goed uit. Deze musici, die met respect voor stijl musiceren, verdienen alle lof. Cityconcert. Werken van Vivaldi, Co relli, Biber, Telemann, Babell en Handel. Door Le Trio de la Chapelle Sauvage. Gehoord zondag 17 novem ber in 't Speelhuus in Vlissingen MIDDELBURG - Aan een groot plein in het centrum van Liuzhou, een stad met 3,7 miljoen inwoners in het zuiden van China, ligt het theater. Een gebouw waar over is nagedacht, is de eerste indruk. Maar niet al te lang, is de twee- de.Canadees Tony Moore vat het als volgt samen: de Chinezen kun nen geweldige theaters neerzet ten, maar wat ze ermee moeten, weten ze niet. „We hebben heel wat Chinese theaters van binnen gezien. De techniek wordt nooit gedaan door iemand die daarin ge schoold is." Voor Moore en zijn collega's John Crozman en Dean Marshall is het een situatie waar mee te leven valt. Technische ap paratuur alsmede degene die het moet bedienen vliegen ze in uit eigen land. Moore, Crozman en Marshall speelden in jonge jaren zelf viool. Klassiek geschoold op het conser vatorium van Calgary. Ze speel den in klassieke orkesten en in strijkkwartetten. Maar de eenzijdi ge blik op muziek van de meeste collega's, stoorde hen. Met de gedachte dat ook in coun try, folkmuziek en jazz viool wordt gespeeld, begonnen ze ze ventien jaar geleden de groep Bar rage: vijf violen en een ritmesec tie. Ze speelden er zelf niet in, ze construeerden de groep en schre ven het repertoire en produceer den de show. Barrage is inmid dels een wereldact, goed voor zo'n tweehonderd concerten per jaar. Tijd voor-wat nieuws, vond het driemanschap. Ze hielden in heel China audities en selecteerden de zes beste jonge violistes die ze konden vinden en een klassiek pianiste. Ze transporteerden de muzikale talenten naar Liuzhou en sleutelden daar zorgvuldig aan een show voor de wereld buiten China. Deze avond is te zien dat het alle maal niet voor niets is geweest. De eerste try-out van TTie Dragon fly Orchestra is verbluffend. Een muzikale cocktail waarin muziek die je normaal aan Michael Jackson, Chopin, Enya, Super tramp, Mozart en ABBA zou toe schrijven, probleemloos geïnte greerd in de Dragonfly-show. De pianiste steelt absoluut de show. Ze improviseert, speelt met een keyboard in de vorm van een gitaar in Smooth criminal een solo waarvoor Herbie Hancock zich niet zou schamen. Ze is een vamp, deze avond. Een jonge vrouw die een zaal vol Chinezen volkomen inpakt. Daar is de volgende dag maar wei nig van over. Hakkelend vertelt Amanda (23) dat ze de try-out wel goed vond gaan. Ze was een van de toptalenten van het conser vatorium van Peking, had Dean Marshall al gezegd. Haar droom is een carrière buiten China, vertelt ze. Net als haar idool Lang Lang. Zij kent hem persoonlijk. Hij komt ook uit Shenyang, net als zij. Op het conservatorium heeft ze een masterclass van hem ge had. Ze staan nog samen op de fo to. Vanuit haar geboorteplaats kent ze ook de verhalen over ande re kant van zijn carrière. Hij moest van zijn ouders zo hard stu deren dat hij herhaaldelijk op de brug stond om een einde aan zijn leven te maken. Maar hij sprong nooit... Snel maakt ze zich uit de voeten. Dan is Mary een stuk toegankelij ker. Vioolspelen, daar was geen ontkomen aan, vertelt ze. Haar va der speelde viool voor de zwange re buik van haar moeder. Heeft ongetwijfeld invloed gehad. Dat Mary Dragonfly geweldig vindt, is in de eerste plaats om het vioolspelen. Maar ook het acte- BroUBtfijiira*!, Gosibu'J De winnaars van deze week zijn: R. van Pamelen, Breskens; J. Carpentier, Oostburg en Theo Tas, Middelburg. RECENSIE door jeanette Vergouwen VLISSINGEN - De keuze voor sauva- ge (wild) wordt verduidelijkt op de website van La Chapelle Sauvage: 'De musici hebben een wilde en on tembare muzikale ambitie met een eigentijdse kritische houding". door Ton Ouwehand Pianiste Amanda steelt de show bij The Dragonfly Orchestra.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 52