ZATERDAG 16 NOVEMBER 2013 Jubileum oudste ondernemersclub van Zeeland ZAVO is een florerende club Tekst: Henk van de Voorde ZAAMSLAG - Doelstelling waren tips, adviezen en concrete voorbeel den voor ondernemers: hoe kan je ge bruik maken van de kansen die inter net biedt in kader van continuïteit van je fysieke winkel(s)? In samenwer king met de gemeente Terneuzen werden er topsprekers vastgelegd, waaronder prof. dr. Cor Molenaar, de goeroe op het gebied van het nieu we winkelen. Onder de ruim honderd aanwezigen waren ondernemers uit alle sectoren, afkomstig van het land van Hulst tot de hele kanaalzone en variërend van de financiële sector tot ICT en van au tomotive tot vastgoed. Ook burge meester Lonink was samen met enke le kompanen namens het gemeentebe stuur van Terneuzen aanwezig. Hoe ziet de Zeeuws-Vlaamse centrumge meente het nieuwe winkelen? ,Je moet uitdagend zijn. Wij zijn geen Middelburg of Goes, maar Terneu zen. Wij onderscheiden ons met onze eigenheid. Terneuzen is een haven stad, vandaar dat het maritieme karak ter wordt benadrukt. Mijn tip is: Interactie met de zaal. vecht niet tegen iets, maar voor iets. Zaamslag is daar een mooi voorbeeld van", aldus de op de eerste rij zitten de Jan Lonink. Als vanzelfsprekend was Johan van Westen de eerste spreker, het boeg beeld van ZAVO. Johan is al vijftien jaar voorzitter van deze ondernemers vereniging en elke dag druk in de weer met zijn twee mannenmodeza ken: Van Westen Mannenmode in Zaamslag en Van Dixhoorn in Ter neuzen. „Fashion is my passion, on dernemen is my passion. Het 65-jarig bestaan van ZAVO is zeker een feest je waard. Het Podium is daarvoor een unieke locatie, een mooie vorm van herbestemming van het monumenta le pand", aldus Johan van Westen. Hij is een voorbeeld van een onderne mer die zowel online als offline kan sen ziet: naast zijn winkels heeft hij ook een webshop en maakt hij ge bruikt van iPads in zijn winkel om de collectie te tonen. Florerend Van Westen schetste vervolgens in een notendop de historie van de flore rende ondernemersvereniging. „De samenwerking dateert van 1948. Men sen kunnen een bedrijf maken of bre ken. Net na de Tweede Wereldoor log was er tussen de verschillende win- Burgemeester Jan Lonink van Terneuzen legt desgevraagd uit hoe het allemaal zit. kels een enorme concurrentieslag gaande. Met de oprichting van ZA VO werden de krachten juist gebun deld. Inmiddels staat Zaamslag al de cennialang bekend als een dorp met een goed ondernemersklimaat." Van Westen roemde vervolgens de plaatse lijke bakker en slager. Tijdens het 100 jarig jubileum dat Bakkerij Risseeuw vorig jaar vierde werd het predicaat Hofleverancier verkregen. John Geel- hoedt werd met zijn ambachtelijke keurslagerij gefeliciteerd door de ZA- VO-voorzitter vanwege het 100-jarig bestaan van zijn bedrijf dit jaar. „Waar een klein dorp heel groot in kan zijn", memoreerde dagvoorzitter Lieneke de Wolf. Zelf richtte ze afge lopen zomer, als onderdeel van inter netbedrijf Tim_online, de Tim_Online Academy op. „De ont wikkelingen op internet gaan razend snel. Niet alleen zijn er constant nieu we technieken, ook op het gebied Van marketing zijn er heel veel moge lijkheden. Door het geven van infor matie, praktische tools en tips, willen wc klanten helpen om internet beter in te zetten." Sociale cohesie Via een "the Floor is yours' introdu ceerde Lieneke de Wolf de flam boyante gastspreker Cor Molenaar. Hij ging uitgebreid in op de kansen en bedreigingen voor winkelgebie den. „In vrijwel alle fysieke winkels zie je een dalende tendens, alleen de online verkoop zit met een stijging van negen procent in de lift. Dat is he lemaal niet goed want winkels bepa len wel de leefbaarheid en zijn belang rijk voor de sociale cohesie." De voor vechter van het nieuwe winkelen pleit voor een juiste balans tussen onli ne en offline verkoop. „In bepaalde steden en dorpen is er in de winkel straten gratis wifi. Hoe dom kun je zijn? Mensen moeten verleid worden, bijvoorbeeld met sfeerverlichting. Met alleen TL buizen in een disco theek komt er nooit meer een verke ring tot stand. Alleen slimme winkels overleven, waarbij het internet moet faciliteren. Maar met een fysieke win kel heb je in principe goud in han den", verklaarde Molenaar. Dat ont lokte vanuit de zaal de vraag waaronr Cor Molenaar eerder zo vurig pleitte voor online verkoop en in een recent verschenen boek juist voor het fysie ke winkelen. „Het gaat om een goe de balans. En bovendien kun je het ook voortschrijdend inzicht noe men." E-commerce Na de pauze schetste Stephan Jans- sens, de nieuwe directeur commercie van de Rabobank Terneuzen Sas van Gent, de visie van de Rabobank op e-commerce en het belang van samen werken. Jan Meerman, voorzitter van InRetail, was de laatste spreker. Hij benadrukte vooral het belang van goe de medewerkers en een meer dan uit stekende service. Geanimeerde fimpjes ondersteunden zijn verhaal. Er was veel aandacht voor nieuwe technieken, een videowall met twit- terberichten (#zavoseminar), prima beeld- en geluidweergave en een lu dieke prijsuitreiking die via het scan nen van een QR code ging. Alle aanwezigen kregen na afloop ZAVO-zegels mee naar huis. Met een unieke digitale Spaaractie 'ZAVO 65 jaar' maken de klanten van de Zaamslagse ondernemers kans op mooie prijzen en speciale aanbiedingen via www.zavo.nl/actie ZAVO is de oudste ondernemers vereniging van Zeeland! Op 't durp' is het goed wonen, werken en winkelen. De zaal in Het Podium, de voormalige Gerefor meerde Kerk in Zaamslag, puilde uit bij de viering van het 65-jarig bestaan van de dynamische club. Voor deze speciale gelegenheid organiseerde de ondernemersver eniging uit Zaamslag een Retail Kennis Seminar, met als thema kennis delen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 99