r-:4 O www.portaalvanvlaanderen.nl 1 Fullness® flb Kijk voor meer info op: www.ik-fuliness.nl De !K-Fullness methode, een extra mogelijkheid voor zowel cliënt als coach of counsellor. !K-Fullness, de kracht van de elfent reist door de tools, reis jij met de cliënt mee? Bezoekerscentrum Portaal van Vlaanderen Het visitekaartje van de havens Het Portaal van Vlaanderen wil uitgroeien tot hét visitekaartje van de havens en havengerelateer- de bedrijven in Terneuzen. Het bezoekerscentrum mikt op minstens 15.000 bezoekers per jaar, op langere termijn met de bouw van de nieuwe giga-zee- sluis tussen Westerschelde en kanaal Gent-Terneuzen op een veelvoud daarvan. Ambitie is het kernwoord. Om te beginnen met een nieuwe naam die duidt wat het Portaal precies is: een toeris tisch haveninformatiecentrum. "Terneuzen heeft water. Dat moetje benutten", zegt voorzitter Arie de Bode. Tekst: Peter Oggel Foto: Peter Nicolai TERNEUZEN- What's in a name? Stel die-vraag aan een marketeer en hij zal antwoorden dat een krachtige en herkenbare merknaam van levens belang is. Ar ie de Bode (links) en Rudy Clemminek. dermans ogen." Clemminek -gepen- sioneeerd milieuambtenaar van de ge meente Terneuzen- en De Bode zijn beide zijn van het type niet lullen maar poetsen. Op tafel ligt het werk plan -blauwdruk voor de toekomst van het Portaal. Citaat: 'Wie wil er niet een kijkje nemen achter de scher men van de havens en de bedrijven?' Het antwoord ligt bij de doelgroe pen: toeristen.verenigingen, bedrij ven, scholen. Want jong geleerd is oud gedaan, zegt het spreekwoord. En dus heeft het Portaal voor basis-, middelbaar- en hoger (beroeps)onderwijs lespak ketten ontwikkeld. "Dat is ook in het belang van de bedrijven. Volgens prognoses neemt het tekort aan tech nisch personeel de komende jaren toe. Met onze voorlichting proberen we daar wat aan te doen," zegt Clem minek. O ja, de naam nog. Eén die voor de buitenstaander in een oogopslag her kenning oproep, die de lading dekt. Portaal van Vlaanderen, dat zegt te weinig. Haveninformatiecentrum maakt een goede kans, maar... Hele maal eruit zijn ze nog niet in Terneu zen. Maar dat komt wel, zegt Clem minek met een lach. Wat is het Portaal van Vlaanderen? Tien tegen één denkt u dan niet ge lijk aan een toeristische attractie, meer precies een interactief bezoekers centrum over de havens, de imposan te sluizen en de drukke scheepvaart in en om de derde havenstad van Neder land die Terneuzen heet. De vraag stellen is hem dus beant woorden, vinden Arie de Bode (55) en Rudy Clemminek (67). De eerste is voorzitter van het Portaal van Vlaanderen, de tweede is als coördina tor een van de ruim vijftig vrijwilli gers die het bezoekerscentrum draaiende houden -doorgaans met de zee en de scheepvaart in de genen. Mogelijk wat boud uitgedrukt, maar De Bode en Clemminek vinden dat het Portaal van Vlaanderen als toeris tisch centrum meer smoel moet krij- Kies voor een keuze. bij de opening van het nieuwe Por taal in september 2010. Sindsdien telt het gastenboek op jaarbasis zo'n 9.000 bezoekers, samen ook nog eens goed voor enkele tienduizenden eu ro's, opbrengst van de arrangementen (rondvaarten, rondleidingen, maritie me fiets- en wandelroutes etc.). Heel mooi, maar het kan en moet be ter, geloven De Bode en Clemminek. Ter illustratie: over enkele jaren, te beginnen in 2015, lonkt de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen, een investering van een kleine miljard eu ro. Evenals eerder bij Westerschelde- tunnel en nu bij Sluiskil-tunnel vraagt een dergelijk megaproject vanzelfspre kend om een voorlichtingscentrum. En waarom, vraagt De Bode, zou dat het Portaal niet zijn? "Dat gaat lukken", geeft hij zelf het antwoord. Want: een slim bezoekers centrum is op de toekomst voorbe reid. Dus lopen er inmiddels wat lijn tjes. Niettemin zijn er meer verbindin gen nodig, legt hij uit, min of meer to verwoord in het werkplan. Met het Vlissingse maritieme Muzeeum bij voorbeeld, het Industrieel Museum Zeeland in Sas van Gent, het Loods wezen, binnenvaartvereniging Schut- tevaer, het opleidingscnetrum Bioba- se, grensoverschrijdend met het ha veninfocentrum van de stad Gent. Goed verhaal Havengerelateerde bedrijven en instel lingen kunnen in promotie en imago vorming voordeel behalen met en in het Portaal. Bedrijfsfilmpjes, presenta ties, bedrijfsbezoeken -Arie de Bode, in zijn werkzaam leven directeur bij afvalverwerker Heros Sluiskil, denkt maar even hardop. "Toch", is zijn er varing, "weet de helft van de werkge vers langs het kanaal niet wat het Por taal van Vlaanderen is. Dus moeten we onze bekendheid vergroten, die bedrijven bezoeken met een goed ver haal." Belangrijker wellicht nog is dat ook de stad Terneuzen en haar inwoners overtuigd raken van de toeristische potentie van havens en scheepvaart. Want wie Terneuzen zegt, zegt ook water. Westerschelde, Kanaal Gent-T erneuzen, sluizencomplex. Meer dan 70.000 schepen jaarlijks pas seren er. Maar de stad doet daar ogen schijnlijk laconiek over. Terwijl, ver telt Rudy Clemminek het verhaal zelfs twee keer, Tsjechische vrienden op bezoek haast niet raken uitgepraat over het 'schitterende Terneuzen en de dynamische haven'. "Dan beleef je de stad dus ook eens door an- - v. 'Ut"** gen, in een enkel woord samengevat leidmotief in het werkplan voor de komende jaren. De Bode, sinds maart 2012 bestuursvoorzitter van het Por taal, formuleert die ambitie zo: "Infor meren over de kracht en de pracht van de havens en de havenbedrijven. Havens en scheepvaart zijn voor ieder een interessant. In alle facetten. Wa ter trekt altijd en elke stad die water heeft, moet dat benutten. Het Portaal wil de economische en toeristische verbinding vormen tussen de stad, de havens en de bedrijven; de schakel tus sen werken, leven en recreëren." Oppepper Dat betekent werk aan de winkel. Het Portaal van Vlaanderen bestaat sinds 1992. Aanvankelijk bescheiden van opzet en met een paar duizend be zoekers per jaar, krijgt het informatie centrum in 2010 vooral dankzij de Eu ropese geldpotten een flinke oppep per, inclusief nieuwe huisvesting, een nieuwe (interactieve) programmering en toeristische arrangementen. Het Portaal 'leeft' in hoofdzaak bij de gratie van gemeente (nu 30 mille per jaar), havenschap Zeeland Seaports (15 mille). Rijkswaterstaat (huisves ting en onderhoud) en wat sponsor gelden. 'Industrieel toerisme zit in de lift', hoopt burgemeester Jan Lonink -sc. fv.--,." -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 88