René Diekstra bundelde 25 jaar co lumns in een boek. Een gesprek over psychologie in het dagelijkse leven, aangevuld met vijf voorbeelden uit co lumns. 12 SPECTRUM psychologie Stel, u bent getuige van onacceptabel sociaal ge drag: een wildplasser, een vrouw die vuilnis op straat gooit. Het er gert u, maar u kijkt weg. Een scheldpartij is wel minste dat je kunt verwachten, als het niet erger is - een vechtpartij, een mes tussen de ribben. Zo is het im mers altijd gegaan? Maar de weten schap wijst ons de weg naar een nieu we tijd, zegt psycholoog en columnist René Diekstra. Als je weet hoe effec tief aanspreken werkt, kun je de aso tot beter gedrag aanzetten zonder je leven in de waagschaal te stellen. De psychologie geeft ons Wegwijzers naar een hemel op aarde, zoals het nieuwe boek van Diekstra heet. Het boek had over veel kunnen gaan. Over de actualiteit, over politiek, over economie. De 1.232 columns die René Diekstra de afgelopen 25 jaar schreef, bieden voldoende aanknopingspun ten. Maar de Leidse psycholoog viert zijn 25-jarige jubileum als columnist met een boek over het afleggen van verantwoording. „Voor die vaardig heid is veel te weinig aandacht", zegt hij. „Veel mensen kunnen het niet. Ze kunnen wel tegen een ander zeg gen: 'Wat jij doet, vind ik niks', maar als je vraagt: 'Leg eens uit, waarom niet?', dan komt er geen antwoord of halen ze hun schouders op." Doordat mensen zich niet tegenover elkaar verantwoorden, ontstaat veel gedoe. Een oordeel zonder uitleg ver oorzaakt wrevel of erger. „Het schuurt en scheurt", zegt Diekstra. Wie zich verantwoordt, uitlegt wat hij of zij vindt en waarom, kan de rela tie repareren. Sterker nog, vrienden, partners, ouders en kinderen die zich tegenover elkaar verantwoorden, ver sterken het wederzijds begrip én de relatie. Ze kunnen wel oordelen, maar zonder te véroordelen. „Het afleggen van verantwoording is daarmee na liefhebben, werken en kunnen om- gaan met verlies in je leven een cen trale vaardigheid, die ieder mens in zijn repertoire zou moeten hebben." René Diekstra staat voor het raam in zijn werkkamer. Hij is een slanke man, elegant in zijn roze streepjes overhemd en met een sierlijke goud kleurige bril op de smalle neus. Boe ken vullen mahoniehouten wandkas ten en bedekken zijn bureau. Hij kijkt uit over de binnenstad van Leiden. Hij serveert schuimige koffie in een doorzichtige porseleinen kop met schotel. Na enig aandringen - 'want zo'n getal zegt op zichzelf niets' - ont hult hij zijn leeftijd. „$7, en het is een zeer plezierige leeftijd." Diekstra is psycholoog met als specia lisme suïcide. Maar zijn wekelijkse co lumn kan over van alles gaan. Veel le zers zien in hem ongetwijfeld een se culiere dominee, die een preekje houdt waarmee ze gesticht en ge sterkt verder kunnen. Voor anderen is hij misschien eerder een wijsgeer, die laat zien hoe filosofie kan vertroosten. Weer anderen beschouwen hem mis schien als een moralist die zijn lezers het juiste gedrag voorhoudt. Maar de psycholoog ziet zichzelf toch aller eerst als iemand die wil uitleggen wat de wetenschap te zeggen heeft over ons innerlijk, onze persoonlijkheid en over de beste manier om met anderen om te gaan. Dat doet hij met een wel bewust doel. „Ik wil bevorderen dat mensen hun lot meer in eigen han den nemen, dat ze beseffen dat wij zijn geschapen om onszelf te schep pen." Diekstra is optimistisch gestemd over de toekomst. Nu apparaten steeds meer taken verrichten waar wij vroe ger al onze aandacht voor nodig had den, kunnen we - nu al, maar straks nog veel meer - onze tijd aan elkaar besteden. „Het helpt dan natuurlijk niet als de ene partner in een gesprek met de andere weinig verder komt dan opmerkingen als: 'Je moeder was ook al zo'n neuroot'", zegt Diekstra. „Psychologie leert dat het veel gemak kelijker is om kritisch te zijn dan nauwkeurig. Nauwkeurig zijn, bete kent niet beginnen met oordelen, maar met vragen, luisteren, 'dialogise ren' - een gesprek voeren waarin men sen elkaar beter leren kennen, door dat elke gesprekspartner de gelegen heid krijgt zijn of haar kennis, erva ring en levenswijsheid in te brengen. Daardoor groeit het onderlinge be grip. Wijsheid moet, net als liefde, van twee kanten komen." Af, in de zin van voltooid, zijn we vol gens de psycholoog nog niet. „Maar de psychologie biedt voldoende hand vatten om ons naar vermogen te ver volmaken." Het vertrouwen van Diekstra in de psychologie is zelfs zó sterk, dat hij denkt dat zij de schaduw zijden van onze menselijke natuur kan veranderen, of op zijn minst in be dwang kan houden. „We zijn erin ge slaagd een einde te maken aan de man als figuur die met een zwaard glorie zoekt op het slagveld", geeft hij als voorbeeld. „Als we aan alle bar baarse manifestaties van de menselij ke, of eerder gezegd mannelijke, na tuur definitief een einde kunnen ma ken, hebben we het redelijk ver ge schopt." Hij valt de Canadese psycholoog Ste ven Pinker bij, die in het boek Ons be tere ik uit 2011 stelt dat de mensheid in de loop der eeuwen juist steeds minder gewelddadig is geworden. Dat beschavingsproces gaat, geholpen door techniek, nog altijd door. „We zullen implantaten in ons lichaam krijgen, die ons bijvoorbeeld zullen helpen om beter te communiceren en onszelf beter te beheersen", zegt Diekstra vrolijk. Hij kijkt erbij alsof hij niet kan wachten. 'Er is een middeleeuwse spotprent, waarin de mens wordt afgebeeld als een blinde die door een varken wordt geleid. Voor ons 'ideaal-ik' bepaald geen plezierige afbeelding. Te reëel, zeg maar. Ons ideaal-ik wil ons voortdurend doen vergeten, en wil ook dat anderen zo weinig mogelijk weten, hoe driftgedreven en irrationeel we in werkelijkheid zijn'. 'In dit hightechtijdperk is van al on ze relaties die met apparaten de intensiefste en dus belangrijkste'. door Wilfred Simons reageren? spectrum@depersdienst.nl De noodzaak Uit de column Relationele verantwoording - Niemand is wat zij lijkt Diekstra: „De innerlijke leeftijd en de fysie ke leeftijd gaan met het klimmen van de jaren steeds meer uiteenlopen. Wie naar binnen kijkt, voelt zich vaak jong en wil hartstocht ervaren. Maar als diezelfde per soon in de spiegel kijkt, past dat niet. Het is een dilemma. Hoe ga je daarmee om? Grofweg zijn er drie manieren. Eén: plasti sche chirurgie. Het is een hopeloze tocht. Je blijft snijden, botoxen, injecteren. Twee: de 'oude' partner inruilen voor een jonge. Een wrede en oneerlijke keuze, die veel leed aanricht. Drie: nieuwe dingen leren. Ga iets doen waardoor je je creativiteit en die van je partner stimuleert, van bloem schikken tot geneeskunde studeren. Men sen die zich ontwikkelen, blijven voor zich zelf en elkaar vaak interessanj." Uit de column Verantwoording op leven en dood - Cedrag is nu het hoogste goed Diekstra: „We letten nog te veel op de techniek om ons heen. Dat gaat verande ren, want er komen apparaten die op onze apparaten letten. Als apparaten ons verder alles uit handen nemen, dan is het enige wat tussen ons nog echt telt, de manier waarop we met elkaar omgaan. De onder linge omgang van mensen wordt de essen tie van ons functioneren. Gedrag wordt het hoogste goed. Daarmee zal er meer dan ooit behoefte zijn aan psychologie - die moet de mens vervolmaken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56