Rekening spiraaltje kan honderden 4 BINNENLAND ZORG EN BEGELEIDING Het 'keukentafelgesprek' is een begrip. Ambtenaren oefenen het gesprek volop. Nu de burger nog. effeweg.nl UTRECHT - Terwijl op het aanrecht het koffiezetapparaat pruttelt, buigt de ambtenaar zich vertrou welijk over de tafel. „Ik begrijp heel goed", zegt hij, terwijl hij zijn hand op die van de gast vrouw legt, „wat u allemaal heeft doorstaan." Hij klopt bemoedigend op de hand. „Maar maakt u zich geen zorgen. We gaan dit samen goed regelen." Het is moeilijk te achterhalen wie de term 'keukentafelgesprek' in troduceerde, maar dit was onge twijfeld het ideaalbeeld dat de be denker wilde oproepen. Gemeen te en burgers niet langer als oppo nenten tegenover elkaar. Nee, de burger moest zich op zijn gemak voelen en ongedwongen en eer lijk kunnen praten over de zorg en hulp die hij nodig heeft. Maar ook wat bijvoorbeeld familie of buren hierin kunnen betekenen. Losjes, thuis. Pakt het zo uit? Twee derde van de Nederlandse gemeenten is in middels begonnen met keukenta felgesprekken. Die gaan nu nog over betrekkelijk eenvoudige kwesties. De gemeente vraagt bij een burger voortaan door of de ge vraagde huishoudelijke hulp, scootmobiel, rolstoel of woning aanpassing écht nodig of de beste oplossing zijn? Het moeilijkste moet nog komen. In 2015, als ge meenten veel meer (complexe) zorg en begeleiding voor hun in woners gaan regelen in het kader van de Wet maatschappelijke on dersteuning (Wmo). Wat blijkt uit de keukentafelge sprekken nu? Dat de keukentafel vaak ver is te zoeken. Nog niet de helft (45 procent) van de gemeenten voert alle gesprek ken bij mensen thuis. Vaak is de plaats van overleg nog steeds het Wmo-loket van de gemeente. Dit leert onderzoek van het Amersfoortse bureau BMC onder 107 gemeenten. De Vereniging Ne derlandse Gemeenten (VNG) weet dit ook en heeft de term 'keukentafelgesprek' intussen wij selijk vervangen door 'Het Ge sprek'. En ja, dat kan óók aan de keuken tafel worden gevoerd. Overal in het land worden op dit moment ambtenaren op Het Ge sprek voorbereid door speciale trainingsbureaus. Ook zijn er ge meenten die hun ambtenaren sta ges laten lopen bij zorgorganisa ties. Ze moeten zo een indruk krij gen van de nieuwe doelgroepen die ze vanaf 2015 tegenover zich krijgen. Voor de doorsnee Wmo-consu- lent verandert er veel. Nu spreekt hij vooral mensen met lichame lijk ongemak of ouderen die te vens eenzaam zijn. „Straks ko men daar heel andere cliënten bij, zoals mensen met psychiatrische aandoeningen of een verstandelij ke beperking", zegt Suzanne Kuik, docent aan de Hanzehoge school in Groningen. Zij heeft geholpen een training te ontwikkelen voor ambtenaren en zorgprofessionals om een goed keukentafelgesprek te voeren. Vooral gesprek- en luistertechnie- ken komen aan bod, zegt Kuik. Dat ambtenaren straks moeten oordelen over mensen met ziek tes waar ze de ballen verstand van hebben, is de angel niet, denkt Kuik. „Natuurlijk is het handig dat een ambtenaar iets van schizo frenie weet als een cliënt schizo frenie heeft. Maar hij moet vooral zoeken naar de eigen kracht van de cliënt en die voorop zetten. Daarvoor hoefje niet alles van een aandoening te weten." Uit onderzoek in 2011 van Movi- sie, kennisinstituut voor sociale vraagstukken, blijkt dat de mees te Wmo-ambtenaren een mbo-op- leiding hebben. „Er zijn gemeen ten die nu hbo'ers in dienst ne men om de keukentafelgesprek ken te voeren. Dat zijn dan vaak mensen die zelfbij een welzij ns- of zorgorganisatie hebben ge werkt", zegt Marjoke Verschelling van Movisie. Want er zijn ge- Een ambtenaar moet vooral zoeken naar de eigen kracht van de cliënt Met vragen aan een balie krijg je niet boven tafel wat je thuis met eigen ogen ziet meenten die menen dat het hun Wmo-consulenten straks boven de pet zal gaan. Ook al krijgen de meeste gemeenten wijkteams met allerlei professionals, die uit eindelijk beslissen welke zorg no dig is. Een goed keukentafelgesprek vergt andere vaardigheden dan een lijst afvinken. Want zo sim pel was het lange tijd: wie bijvoor beeld geen 300 meter zonder hulp van stok of rollator kon lo pen, had automatisch recht op een scootmobiel. „Nu moet je ach terhalen of iemand misschien al leen 's zomers een scootmobiel zal gebruiken of hem alleen maar wil omdat de buurvrouw er ook een heeft", zegt Verschelling. Straks, na 2015, zal alles nog veel complexer zijn. Dat de gesprekken lang niet altijd thuis worden gevoerd, is niet per definitie erg. Niet iedereen zit er op te wachten dat de gemeente thuis in de privésfeer komt. Maar Petra van der Horst, adviseur van tien cliënten- en patiëntenorgani saties, vindt dat het wel altijd moet worden aangeboden. „Een ambtenaar ziet bijvoorbeeld met een of de tuin nog wordt onder houden. Met vragen aan een balie krijg je niet boven tafel wat je thuis met eigen ogen kunt zien." Net als ambtenaren, zouden ook burgers zich moeten voorberei den op het gesprek, meent Van der Horst. Ze moeten verwanten of andere naasten vragen: 'wat zouden jullie voor me kunnen be tekenen?' „Willen de buren iede re dag kijken of je gordijnen open zijn? Jouw mini-container aan de straat zetten? De meeste mensen vinden het plezieriger een beroep te doen"op hun eigen systeem. Dan kunnen ze beter eerst inven tariseren wat naasten voor je kun nen doen. Zo weet je ook beter te antwoorden als de gemeente vraagt: 'En? Kunnen uw buren of kinderen ook helpen?" Manon is kerngezond en heeft daarom een zorgverzekering met een verhoogd eigen risico, vertelt haar moeder. Nu moet ze dus flink in de buidel tasten. De hoge ziekenhuisprijs verbaast Judith Huisert enorm. Want wanneer de huisarts dit had gedaan, had hij voor het plaatsen van een spiraal tje maar 56 euro van de zorgverze keraar vergoed gekregen. Helemaal onaangenaam verrast was de vrouw toen ze na speur werk ontdekte dat de prijzen voor het plaatsen van een spiraaltje per ziekenhuis sterk kunnen verschil len. In het UMC Groningen kost de ingreep 621,79 euro. Terwijl het UMC Maastricht 'maar' 198,06 euro vraagt. Huisert: „Waar zijn we mee bezig in zorgland?" Haar vraag is beland bij Guy Peeters van de Nederlandse Fede ratie van Universitair medische centra. Die geeft de vrouw gelijk. „Dit is nauwelijks uit te leggen." Toch waagt hij een poging in zijn blog op skipr.nl. De onduidelijkheid komt door 'de gehaaste roep om marktwerking in de zorg'. Aan een ingreep moet een prijs hangen waar ziekenhui zen mee moeten concurreren, legt hij uit: „Die prijs is nu in veel gevallen nog een virtuele prijs, een soort 'monopolygeld'." Ziekenhuizen en verzekeraars werken onderling dus met een snel ingevoerd rekenmodel. „Voor het hele ziekenhuis reëel en pas send, maar bij individuele behan delingen soms ver weg van reële prijzen." Manon kreeg met de keerzijde ervan te maken, erkent Peeters. „Dat monopolygeld moet zij wel degelijk betalen in keihar de, echte euro's." Uiteindelijk zal er wel een reële prijs aan een in greep worden verbonden, is zijn verwachting. Tot die tijd past een -ur- Keukentafel staat in het gemeentehuis door Wilma de Cort illustratie Nourdin Kouch Inclusief: 7x hotelovernachting, 7x ontbijt, 7x diner, begeleiding door uw chauffeur, vervoer per Comfort Class Touringcar Bezoek: Montecatini, Siena, maak een dagtocht naar Florence. Op Ie kerstdag bezoekt u Pisa en op 2e kerstdag San Gimignano. Kortom maak een onvergetelijke kerst mee in Toscane! D£ MOOISTE BUSREIZEN VOOR DE BESTE PRIJSI Boek nu: WWW.EFFEWEG.NL of bol 0529 - 46 96 67 Alle fouten voorbehouden. Prijzen zijn vanaf en per persoon o.by. boeking van? personen, f xcluuef excursie en entreegelden en €18,- reserveringskosten per boeking. Suzanne Kuik, docente Petra van der Horst, adviseur cliënten en patiënten door Floor Ligtvoet UTRECHT - Judith Huisert uit Bem- mel moest flink slikken toen haar dochter Manon (23) de rekening kreeg voor het laten plaatsen van spiraaltje. Of de studente even 764,95 euro wilde afrekenen. Haar eigen huisarts durfde het inbren gen niet aan en had de jonge vrouw hiervoor doorgestuurd naar het Radboud UMC in Nijmegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4