PZC Het is toeval, maar deze maand is het ook precies vijftig jaar geleden dat Em my Verhey voor het eerst in Zeeland optrad. Toen, in no vember 1963, als veertienja rig supertalent samen met de Vlissingse Orkestvereniging. Dat was in Britannia in Vlissingen, waar ze soleerde in het vierde vioolconcert van Mozart. Zij demonstreerde 'haar reeds briljante violis- tiek ondubbelzinnig', noteerde de PZC-re- censent 's anderendaags. Niet alleen Het Zeeuws Orkest, maar ook Verhey viert dus een (Zeeuws) jubileum, al kan ze dat eerste concert niet meer di rect voor de geest halen. „Maar ik heb een aantal keren gespeeld in Britannia. Dat was zo mooi, want de achterkant van de zaal bood uitzicht op zee. Dat was spectaculair. Dat zal ik niet snel vergeten." Ze staat dus al meer dan vijftig jaar op de concertpodia en bouwde daar een indruk wekkende staat van dienst op. Zolang het lichaam meewerkt, gaat ze er met grote toe wijding mee door. „Voor mij staat kwali teit voorop en als dat minder zou worden, dan moet ik daar ernstig over gaan naden ken. Dat speelt altijd wel ergens in mijn achterhoofd, omdat de tijd dat ik al speel wel extreem lang is." Meer dan een halve eeuw actief als violiste op topniveau - dat is zeldzaam. „En zeker bij vrouwen", zegt Verhey. „Zij houden er over het algemeen eerder mee op, omdat het fysiek toch een heel zwaar beroep is, met onregelmatige tijden, veel reizen en het vioolspelen zelf is ook niet eenvoudig. Om fit te blijven ben ik fysiek altijd heel erg bezig. Ik ben gek op wandelen en hard lopen. Ik zit al heel lang op ballet en doe ook een soort fitness." Opvallend genoeg speelde ze, in al die de cennia, niet eerder samen met Het Zeeuws Orkest. Ze is aangenaam verrast door het niveau van het deels uit amateurmusici be staande orkest. „De kwaliteit is buitenge woon hoog en de mensen zijn ontzettend enthousiast. Ik ben echt onder de indruk. Het doet piet of nauwelijks onder voor een volledig professioneel orkest. Ik denk dat je het verschil vaak niet eens hoort, als je het niet zou weten." De concertserie wordt geleid door chef-diri- gent Joan Berkhemer. „Een geweldige diri gent", vindt Verhey. „Hij is heel muzikaal en bovendien is hij zelf violist. Dat is een ideale combinatie. Hij kent alle problemen die in zo'n concert zitten en kan daardoor als geen ander begeleiden." Verhey soleert in het eerste vioolconcert van Max Bruch. „Ik ben heel gelukkig met die keuze. Het is een van mijn lievelings concerten. Het is eigenlijk een eenvoudig concert - niet extreem groot of lang - en het heeft een diepe lading. Het eerste deel is al adembenemend, omdat de viool met een in een solo terechtkomt. In het tweede deel komt alles bij elkaar. Het orkest en de viool hebben dan een soort kamermuziek- verband. Het laatste deel is een en al vreug de" Het is een stuk dat de luisteraar als vanzelf meevoert. „Je hoeft alleen maar in je stoel te zitten en je oren open te zetten. Het is heel makkelijk te consumeren. Bruch heeft het ook heel mooi geschreven voor de di verse instrumenten: de blazers, de hoorns, de celli en uiteraard de violen. Voor ieder een is het een heerlijk stuk." Het Zeeuws Orkest bestaat 125 jaar en viert dat de komen de dagen met een concertserie waarin de hoofdrol is wegge legd voor de befaamde violiste Emmy Verhey. Zij speelt het Vioolconcert van Max Bruch. Het Zeeuws Orkest Emmy Verhey, vanavond (20.00 uur) in De Mythe in Goes, morgen (20.00 uur) en zondag (15.30 uur) in de Zeeuw se Concertzaal in Middelburg. Behalve het vioolconcert van Bruch speelt het orkest de Egmont-ouverture van Beethoven en Symfonie nr. 4 van Tsjaikovsky, Donderdag 14 november tot en met woensdag 20 november 2013 UitGids Overdag lunchcafé en 's avonds Thais eethuis PAGINA 4 en 5 23 kunstenaars in Galerie van den Berge in Goes PAGINA 9 Een dubbel jubileum door Rolf Bosboom Emmy Verhey repeteert samen met Het Zeeuws Orkest. „Ik ben echt onder de indruk van het orkest." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41