Brussel: Nederland moet meer doen
'Concurrentie helpt
schatkist en reiziger'
Eén trekking verder,
zes miljonairs rijker
Hema wederom onmisbaar
voor meeste Nederlanders
ECONOMIE 15
Staatsloterij
Veel geluk
Dat geldt ook voor Duitsland.
Voor het eerst legt de Commissie
'de groeimotor van Europa', zoals
voorzitter José Manuel Barroso
Duitsland gisteren noemde, op de
onderzoekstafel; evenals Luxem
burg, het rijkste landje van de EU.
De handelsoverschotten van Ne
derland, Luxemburg en vooral
Duitsland drukken de groei en
welvaart in de hele EU, stelt de
Commissie. Er moet niet worden
opgepot, maar geïnvesteerd. „De
hoge tegoeden worden niet geab
sorbeerd door binnenlandse inves
teringen", meldt het Alert Mecha
nism Report, een onderzoek naar
economische risico's in de 28 lid
staten. Met behulp van een groot
aantal economische indicatoren
hoopt Brussel 'overmatige ma
cro-economische onevenwichtig
heden' vroeg op te sporen.
Bij de presentatie van het rapport
door Barroso, eurocommissaris Ol-
li Rehn (Monetaire Zaken) en Las-
zlo Andor (Werkgelegenheid)
bleek dat de Commissie in zes
tien EU-landen onderzoeken start
naar factoren die de economie uit
balans brengen. Dat zijn drie lan
den meer dan vorig jaar. Pijnpun
ten blijven de huizenmarkt en de
schulden bij huishoudens. In een
document over de voortgang van
hervormingen in Nederland
noemt de Commissie de koppe
ling van huren aan inkomen in de
sociale sector 'een welkome stap'.
Brussel wil ook verdere pensioen
hervormingen. Het Nederlandse
overschot op de betalingsbalans
ontstaat door de export van gas
en de doorvoer van buitenlandse
producten die via bijvoorbeeld de
Rotterdamse haven verder wor
den getransporteerd. Brussel com
plimenteert Nederland met zijn
sterke concurrentiepositie maar
vindt dat het overschot niet meer
dan 6 procent van het bbp mag be
dragen. Nederland zit daar ver bo
ven, met 8,8 procent als driejarig
gemiddelde. Duitsland heeft al
sinds 2007 een overschot van
meer dan 6 procent. Dit jaar en in
2012 was het 7 procent. In absolu
te getallen heeft Duitsland,
schrijft de Commissie, een van de
hoogste handelsoverschotten ter
wereld, terwijl de binnenlandse
vraag achter blijft. Minder expor
teren vindt Brussel niet de oplos
sing. Wel loonsverhogingen, belas
tingverlagingen en het verlagen
van de sociale premies. Volgens
Barroso kunnen de Europese 'po
werhouses', Duitsland en Frank
rijk, meer doen voor het econo
misch herstel en het scheppen
van werkgelegenheid in de unie.
Het Alert Mechanism Report is
deel van het Europees Semester,
dat in 2010 werd geïntroduceerd
om het economische en begro
tingsbeleid in de EU-landen beter
op elkaar af te stemmen. Vorige
maand hebben voor het eerst der
tien eurolanden, waaronder Ne
derland, hun ontwerpbegrotin
gen voor 2014 ter beoordeling bij
de Europese Commissie ingele
verd. Olli Rehn maakt morgen be
kend wat hij van ze vindt.
Dit is de uitkomst van een woens
dag gepubliceerd rapport in op
dracht van de Federatie van Mobi-
liteitsbedrijven Nederland
(FMN), een samenwerkingsver
band van de vervoerders Arriva,
Connexxion, Syntus en Veolia.
Wanneer een treintraject wordt
aanbesteed, gaan ondernemers
meer hun best doen om de betref
fende dienst zo voordelig en effi
ciënt mogelijk aan te bieden, is de
gedachte. Dat zorgt onder meer
voor een besparing van overheids
geld. Ook zou concurrentie idee
ën als het aanbieden van goedko
pere kaartjes buiten de spits in de
hand werken. De Europese Com
missie presenteerde begin dit jaar
plannen om het spoornetwerk in
Europa open te stellen. Spoorweg
bedrijven als de NS zouden dan
in alle Europese landen diensten
moeten kunnen aanbieden. An
derzijds zou het ook betekenen
dat het Nederlandse hoofdspoor
net geopend wordt voor meerdere
partijen. Volgens de plannen van
Brussel moeten de EU-landen
vanaf 2019 hun spoorvervoer pri
vatiseren en Europees aanbeste
den. Volgens de onderzoekers
doet de Nederlandse overheid er
echter goed aan om eerder met de
voorbereidingen hiervan te begin- 0
nen. Er is vanuit verschillende
kanten kritiek geuit op het Euro
pese voorstel. Eerder deze week
sprak de Autoriteit Consumént
Markt (ACM) zich ook al uit te
gen de wijze waarop het Neder
landse spoor nu is georganiseerd.
Volgens de toezichthouder gaat
de dominante positie die de NS
op het spoor bezit, ten koste van
de dienstverlening aan de reizi
ger. „Wij zien onvoldoende prik
kels voor de NS om zich in te zet
ten op een manier die goed is
voor de reiziger", benadrukt
ACM-bestuurslid Henk Don.
Maar liefst zes gelukkige winnaars uit Maastricht, Breda, Berkel en Rodenrijs,
Amsterdam, Lisse en Amstelveen kunnen het nog steeds niet geloven.
Zondag 10 november zijn ze allemaal miljonair geworden. Van harte gefeliciteerd
en heel veel succes met bijkomen. Daarnaast feliciteren we alle andere
prijswinnaars. Want ook deze trekking hebben we weer de grootste prijzenpot
van alle Nederlandse loterijen uitgekeerd: ruim 34 miljoen belastingvrij!
DEN HAAG
Woekerpoliszaak
Vereniging Woekerpolis.nl be
gint namens haar 50.000 leden
een rechtszaak tegen Nationale
Nederlanden. Zij stellen de ver
zekeraar aansprakelijk voor
schade die zij leden door ver
zwegen hoge kosten op woeker-
polissen. Dit maakte de vereni
ging gisteren bekend.
Fortis Bank geheel in
handen BNP Paribas
De voormalige Fortis Bank
komt geheel in handen van het
Franse BNP Paribas, dat het res
terende belang van 25 procent
van de Belgische overheid
koopt.
Dat meldde de Vlaamse krant
De Tijd woensdag.
Volgens De Tijd heeft het Bel
gische kernkabinet de verkoop
goedgekeurd. Het destijds Bel
gisch-Nederlandse financiële
concern Fortis raakte in 2008
in zware moeilijkheden door
de kredietcrisis en de te dure
overname van de Nederlandse
bankactiviteiten van ABN Am-
ro.
Topman snel weg
Dirk Philips, topman van IHC
Merwede, legt zijn functie bij
het rmaritieme concern na
twee maanden al weer neer.
Dat maakte IHC gisteren be
kend, zonder een duidelijke re
den te geven. Volgens IHC
heeft het bedrijf onder zijn lei
ding belangrijke stappen gezet.
'Meer bedenktijd
investeerders Alitalia'
Luchtvaartmaatschappij Alita
lia wil haar aandeelhouders,
waaronder Air France-KLM,
tien dagen langer de tijd geven
om te beslissen of zij deelne
men aan de geplande aandelen
emissie van 300 miljoen euro.
Air France-KLM, dat een be
lang van 25 procent heeft en bo
vendien een belangrijke strate
gische partner voor Alitalia is,
zou nog altijd niet van plan
zijn meer geld te steken in het
bedrijf. Bestuurders van het
Frans-Nederlandse concern zei
den eerder al dat zij zware ei
sen stellen aan nieuwe finan
ciële steun.
Hema blijft voor de meeste Ne
derlanders het meest onmisba
re merk: 78 procent 'zou het
jammer vinden' als het waren
huis zou verdwijnen. Gisteren
publiceerde onderzoeksbureau
Eurib haar jaarlijkse onderzoek
naar de onmisbaarheid van
merken. Verrassende nummer
2 is het NOS Journaal, dat vanaf
de achtste plek steeg en Albert
Heijn naar de derde stek duwt.
Volgens Eurib werpt de veran
dering van studio en sfeer zijn
vruchten af.
Het onderzoek werd in juli uit
gevoerd via internet onder
1001 mensen van alle leeftijden
en opleidingsniveaus.
Opvallende stijgers zijn video
site YouTube (van 25 naar 13)
en buienradar.nl (van 18 naar
10). De NS stijgt ook, ondanks
negatieve publiciteit rond de
Fyra, van 27 naar 16. PostNL
stijgt meer dan dertig plaatsen
naar de 21e. De onderzoekers te
kenen aan dat TNT vóór de
opslitsing van het postbedrijf
in 2009 echter nog op de acht
ste plek stond en dat het dus
best een jaar of vijf kan duren
voordat je merk een verande
ring te boven is.
DONDERDAG 14 NOVEMBER 2013
door onze correspondent
Petra Janbroers
BRUSSEL - De Europese Commissie
gaat 'diepgaand' analyseren waar
om de Nederlandse economie niet
beter draait. Brussel heeft kritiek
op het grote Nederlandse handels
overschot en vindt dat de binnen
landse investeringen moeten wor
den aangejaagd.
BREDA - Meer concurrentie op het
spoor levert de Nederlandse schat
kist jaarlijks 300 miljoen euro op.
Ook zorgt het voor meer reizigers
en een betere service in de trein
en op het station.
BRUSSEL
ROTTERDAM
SLIEDRECHT
ROME