Brussel: Nederland moet meer doen 'Concurrentie helpt schatkist en reiziger' Eén trekking verder, zes miljonairs rijker Hema wederom onmisbaar voor meeste Nederlanders ECONOMIE 15 Staatsloterij Veel geluk Dat geldt ook voor Duitsland. Voor het eerst legt de Commissie 'de groeimotor van Europa', zoals voorzitter José Manuel Barroso Duitsland gisteren noemde, op de onderzoekstafel; evenals Luxem burg, het rijkste landje van de EU. De handelsoverschotten van Ne derland, Luxemburg en vooral Duitsland drukken de groei en welvaart in de hele EU, stelt de Commissie. Er moet niet worden opgepot, maar geïnvesteerd. „De hoge tegoeden worden niet geab sorbeerd door binnenlandse inves teringen", meldt het Alert Mecha nism Report, een onderzoek naar economische risico's in de 28 lid staten. Met behulp van een groot aantal economische indicatoren hoopt Brussel 'overmatige ma cro-economische onevenwichtig heden' vroeg op te sporen. Bij de presentatie van het rapport door Barroso, eurocommissaris Ol- li Rehn (Monetaire Zaken) en Las- zlo Andor (Werkgelegenheid) bleek dat de Commissie in zes tien EU-landen onderzoeken start naar factoren die de economie uit balans brengen. Dat zijn drie lan den meer dan vorig jaar. Pijnpun ten blijven de huizenmarkt en de schulden bij huishoudens. In een document over de voortgang van hervormingen in Nederland noemt de Commissie de koppe ling van huren aan inkomen in de sociale sector 'een welkome stap'. Brussel wil ook verdere pensioen hervormingen. Het Nederlandse overschot op de betalingsbalans ontstaat door de export van gas en de doorvoer van buitenlandse producten die via bijvoorbeeld de Rotterdamse haven verder wor den getransporteerd. Brussel com plimenteert Nederland met zijn sterke concurrentiepositie maar vindt dat het overschot niet meer dan 6 procent van het bbp mag be dragen. Nederland zit daar ver bo ven, met 8,8 procent als driejarig gemiddelde. Duitsland heeft al sinds 2007 een overschot van meer dan 6 procent. Dit jaar en in 2012 was het 7 procent. In absolu te getallen heeft Duitsland, schrijft de Commissie, een van de hoogste handelsoverschotten ter wereld, terwijl de binnenlandse vraag achter blijft. Minder expor teren vindt Brussel niet de oplos sing. Wel loonsverhogingen, belas tingverlagingen en het verlagen van de sociale premies. Volgens Barroso kunnen de Europese 'po werhouses', Duitsland en Frank rijk, meer doen voor het econo misch herstel en het scheppen van werkgelegenheid in de unie. Het Alert Mechanism Report is deel van het Europees Semester, dat in 2010 werd geïntroduceerd om het economische en begro tingsbeleid in de EU-landen beter op elkaar af te stemmen. Vorige maand hebben voor het eerst der tien eurolanden, waaronder Ne derland, hun ontwerpbegrotin gen voor 2014 ter beoordeling bij de Europese Commissie ingele verd. Olli Rehn maakt morgen be kend wat hij van ze vindt. Dit is de uitkomst van een woens dag gepubliceerd rapport in op dracht van de Federatie van Mobi- liteitsbedrijven Nederland (FMN), een samenwerkingsver band van de vervoerders Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. Wanneer een treintraject wordt aanbesteed, gaan ondernemers meer hun best doen om de betref fende dienst zo voordelig en effi ciënt mogelijk aan te bieden, is de gedachte. Dat zorgt onder meer voor een besparing van overheids geld. Ook zou concurrentie idee ën als het aanbieden van goedko pere kaartjes buiten de spits in de hand werken. De Europese Com missie presenteerde begin dit jaar plannen om het spoornetwerk in Europa open te stellen. Spoorweg bedrijven als de NS zouden dan in alle Europese landen diensten moeten kunnen aanbieden. An derzijds zou het ook betekenen dat het Nederlandse hoofdspoor net geopend wordt voor meerdere partijen. Volgens de plannen van Brussel moeten de EU-landen vanaf 2019 hun spoorvervoer pri vatiseren en Europees aanbeste den. Volgens de onderzoekers doet de Nederlandse overheid er echter goed aan om eerder met de voorbereidingen hiervan te begin- 0 nen. Er is vanuit verschillende kanten kritiek geuit op het Euro pese voorstel. Eerder deze week sprak de Autoriteit Consumént Markt (ACM) zich ook al uit te gen de wijze waarop het Neder landse spoor nu is georganiseerd. Volgens de toezichthouder gaat de dominante positie die de NS op het spoor bezit, ten koste van de dienstverlening aan de reizi ger. „Wij zien onvoldoende prik kels voor de NS om zich in te zet ten op een manier die goed is voor de reiziger", benadrukt ACM-bestuurslid Henk Don. Maar liefst zes gelukkige winnaars uit Maastricht, Breda, Berkel en Rodenrijs, Amsterdam, Lisse en Amstelveen kunnen het nog steeds niet geloven. Zondag 10 november zijn ze allemaal miljonair geworden. Van harte gefeliciteerd en heel veel succes met bijkomen. Daarnaast feliciteren we alle andere prijswinnaars. Want ook deze trekking hebben we weer de grootste prijzenpot van alle Nederlandse loterijen uitgekeerd: ruim 34 miljoen belastingvrij! DEN HAAG Woekerpoliszaak Vereniging Woekerpolis.nl be gint namens haar 50.000 leden een rechtszaak tegen Nationale Nederlanden. Zij stellen de ver zekeraar aansprakelijk voor schade die zij leden door ver zwegen hoge kosten op woeker- polissen. Dit maakte de vereni ging gisteren bekend. Fortis Bank geheel in handen BNP Paribas De voormalige Fortis Bank komt geheel in handen van het Franse BNP Paribas, dat het res terende belang van 25 procent van de Belgische overheid koopt. Dat meldde de Vlaamse krant De Tijd woensdag. Volgens De Tijd heeft het Bel gische kernkabinet de verkoop goedgekeurd. Het destijds Bel gisch-Nederlandse financiële concern Fortis raakte in 2008 in zware moeilijkheden door de kredietcrisis en de te dure overname van de Nederlandse bankactiviteiten van ABN Am- ro. Topman snel weg Dirk Philips, topman van IHC Merwede, legt zijn functie bij het rmaritieme concern na twee maanden al weer neer. Dat maakte IHC gisteren be kend, zonder een duidelijke re den te geven. Volgens IHC heeft het bedrijf onder zijn lei ding belangrijke stappen gezet. 'Meer bedenktijd investeerders Alitalia' Luchtvaartmaatschappij Alita lia wil haar aandeelhouders, waaronder Air France-KLM, tien dagen langer de tijd geven om te beslissen of zij deelne men aan de geplande aandelen emissie van 300 miljoen euro. Air France-KLM, dat een be lang van 25 procent heeft en bo vendien een belangrijke strate gische partner voor Alitalia is, zou nog altijd niet van plan zijn meer geld te steken in het bedrijf. Bestuurders van het Frans-Nederlandse concern zei den eerder al dat zij zware ei sen stellen aan nieuwe finan ciële steun. Hema blijft voor de meeste Ne derlanders het meest onmisba re merk: 78 procent 'zou het jammer vinden' als het waren huis zou verdwijnen. Gisteren publiceerde onderzoeksbureau Eurib haar jaarlijkse onderzoek naar de onmisbaarheid van merken. Verrassende nummer 2 is het NOS Journaal, dat vanaf de achtste plek steeg en Albert Heijn naar de derde stek duwt. Volgens Eurib werpt de veran dering van studio en sfeer zijn vruchten af. Het onderzoek werd in juli uit gevoerd via internet onder 1001 mensen van alle leeftijden en opleidingsniveaus. Opvallende stijgers zijn video site YouTube (van 25 naar 13) en buienradar.nl (van 18 naar 10). De NS stijgt ook, ondanks negatieve publiciteit rond de Fyra, van 27 naar 16. PostNL stijgt meer dan dertig plaatsen naar de 21e. De onderzoekers te kenen aan dat TNT vóór de opslitsing van het postbedrijf in 2009 echter nog op de acht ste plek stond en dat het dus best een jaar of vijf kan duren voordat je merk een verande ring te boven is. DONDERDAG 14 NOVEMBER 2013 door onze correspondent Petra Janbroers BRUSSEL - De Europese Commissie gaat 'diepgaand' analyseren waar om de Nederlandse economie niet beter draait. Brussel heeft kritiek op het grote Nederlandse handels overschot en vindt dat de binnen landse investeringen moeten wor den aangejaagd. BREDA - Meer concurrentie op het spoor levert de Nederlandse schat kist jaarlijks 300 miljoen euro op. Ook zorgt het voor meer reizigers en een betere service in de trein en op het station. BRUSSEL ROTTERDAM SLIEDRECHT ROME

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15