Even alles op de rails zetten 'ZSP baggert drempel noodgedwongen weg' Dreigende lucht aan kop in fotowedstrijd Koel advies GS op beheer van kering commentaar ZEELAND 19 GOES - Amper drie maanden nadat hij de overhaast vertrokken Bert Vos opvolgde in de raad van bestuur, voelt interimmer Ri- nus van Riel zich al helemaal thuis bij het ADRZ. Ontspannen, goed geïnformeerd en zelfverzekerd stond hij gisteren bestuurs voorzitter Huybert van Eek terzijde in het gesprek met de pers. Daar kwamen zo nu en dan pijnlijke feiten voorbij, maar Van Riel hield stand: niet door de problemen te ont kennen, maar door ze ruiterlijk toe te geven. Als Van Eek aangeeft dat er óók bij andere ziekenhuizen fouten zijn gemaakt in de fac turering, vult Van Riel aan: „Maar bij ons vijf keer zoveel." De facturering is nu op or de - een operatie die 'miljoenen' opgeleverd heeft. „We zijn ernstig dingen aan het oplos sen, ook om te zorgen dat het nooit meer ge beurt. Er is veel ruimte voor verbetering. We hebben te maken met ontevreden huis artsen, met ontevreden patiënten, ontevre den specialisten. Onze boodschap is simpel: we maken geen nieuwe plannen, we voeren de plannen die er liggen uit." En dan, góed, benadrukte hij. Financieel orde op zaken stellen is meer dan de boeken inzien: „Kwa liteit en efficiency gaan hand in hand. De zorgprocessen moeten goed zijn. Dan krijg je een gezondere kostenstructuur en een be ter financieel resultaat." Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op vragen van GroenLinks en de Partij voor Zeeland. Vol gens GS is ten onrechte de indruk ontstaan dat Zeeland Seaports het initiatief heeft genomen om de baggerkosten (12 tot 16 miljoen eu ro) te betalen. Dat doet het haven bedrijf uiteindelijk noodgedwon gen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is veranwoordelijk voor het instandhouden en verbe teren van maritieme toegangswe gen, maar minister Schultz zegt geen budget te hebben om de bult in de Wielingen weg te ha len. De drempel is havenbedrijf en de provincie (aandeelhouder van ZSP) al twee jaar een doorn in het oog. Sommige schepen kun nen daardoor de Zeeuwse havens niet bereiken en wijken uit. Dat scheelt het ZSP en bedrijven in de havens inkomsten. GroenLinks is tegen het bagger- werk, omdat dat een opmaat naar een vierde verdieping zou zijn. De twaalf genomineerde foto's voor de regioprijs stonden afgelo pen zaterdag in deze krant. Tot nu toe staat de foto Eb op het strandje van Krabbendijke van J. Dek-Van Halm op de tweede plaats met 47 stemmen. Derde tot nu toe is de foto Mooi einde van een zonnige dag van S. Snepvan- gers-Joris met 25 stemmen. Mensen die een stem uit willen brengen op een van de genomi neerde foto's kunnen nog tot en met 27 november stemmen op de site www.pzc.nl/fotowedstrijd, waar de twaalf genomineerde fo to's te zien zijn. De Zeeuwse VW heeft de wed strijd de hele zomer gehouden. Ie dereen kon Zeeuwse foto's instu ren naar de website www.fanvan- zeeland.nl. De foto die tot 1 no vember de meeste 'likes' op deze pagina kreeg wint de pu blieksprijs. Naast de regioprijs wordt er een hoofdprijs uitge reikt. Zaterdag 30 november wor den dé winnende foto's gepubli ceerd. Nout Wellink denkt vrij over Zeeland. Dat leidt tot een paar nuchtere aanbe velingen. De voormalige presi dent van De Nederlandsche Bank, dezer dagen te gast in het project Standplaats Zee land, analyseert koel, haast on barmhartig. De provincie krijgt een veeg uit de pan. De Zeeuwse havens moeten niet concurreren, maar het beste halen uit samenwer king met Antwerpen en Rotter dam. Dat levert meer op. Zorgeconomie? Blijven die ouderen wel zo rijk? Toerisme? Pas op voor eenzijdigheid. Wat dan wel? Economische breedte. Doe wat aan de scholingsgraad en de aansluiting op de arbeids markt. En benut de voordelen van een taalgebied dat ver over de grens gaat. Wellink ziet nergens gouden bergen. Hij heeft een voorzich tigheid die zeker mede is inge geven door het falen van de banken die onder zijn toezicht stonden. Maar dat maakt zijn adviezen niet minder nuttig. MIDDELBURG - Gedeputeerde Sta ten van Zeeland hebben stevige kritiek aan het adres van Rijkswa terstaat en het Waterschap Schel- destromen over het beheer en het onderhoud van de Oosterschelde- kering. In een brief aan een van de oud-ontwerpers van de kering, Frank Spaargaren, schrijven GS over het ontstaan van diepere en bredere ontgrondingskuilen dan Rijkswaterstaat had verwacht: „Op een onverwachte ontwikke ling als de zijwaartse beweging van de ontgrondingskuilen is daardoor onvoldoende alert gerea geerd." De zwakke schakel in de hele kwestie is volgens GS het interpre teren en uitwisselen van de meet gegevens van de bodem tussen Rijkswaterstaat en het Water schap Scheldestromen. De hele discussie is voor minister Schulz van Infrastructuur en Mi lieu aanleiding geweest om bezui nigingen op het beheer van de Oosterscheldekering weer terug te draaien. In 2000 is besloten om minder bestortingen op de bo dem rond de kering uit te voeren. Dat leidde tot diepere en bredere kuilen in de bodem. De heeft de minister er toe gebracht de oor spronkelijke beheersstrategie voor de stormvloedkering weer toe te passen. Vorige week is in dat kader begon nen met een een derde tranche aan bestortingen. Dat werk wordt vanaf deze maand uitgevoerd tot en met januari. WOENSDAG 13 NOVEMBER 2013 door Ondine van der Vleuten Rinus van Riel door Frank Balkenende MIDDELBURG - Havenbedrijf Zee land Seaports financiert het weg- baggeren van een drempel in de Westerschelde noodgedwongen zelf, omdat het Rijk zegt daarvoor geen geld te hebben. MIDDELBURG - De foto van de drei gende lucht bij Nieuwvliet-Bad van E. Zomer heeft tot nu toe de mees te stemmen opgeleverd in de foto wedstrijd van de PZC en de Zeeuw se VW. door René Schrier

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 61