Even alles op de rails zetten
'ZSP baggert drempel
noodgedwongen weg'
Dreigende lucht aan
kop in fotowedstrijd
Koel advies
GS
op beheer
van kering
commentaar
ZEELAND 19
GOES - Amper drie maanden nadat hij de
overhaast vertrokken Bert Vos opvolgde in
de raad van bestuur, voelt interimmer Ri-
nus van Riel zich al helemaal thuis bij het
ADRZ. Ontspannen, goed geïnformeerd en
zelfverzekerd stond hij gisteren bestuurs
voorzitter Huybert van Eek terzijde in het
gesprek met de pers. Daar kwamen zo nu en
dan pijnlijke feiten voorbij, maar Van Riel
hield stand: niet door de problemen te ont
kennen, maar door ze ruiterlijk toe te geven.
Als Van Eek aangeeft dat er óók bij andere
ziekenhuizen fouten zijn gemaakt in de fac
turering, vult Van Riel aan: „Maar bij ons
vijf keer zoveel." De facturering is nu op or
de - een operatie die 'miljoenen' opgeleverd
heeft. „We zijn ernstig dingen aan het oplos
sen, ook om te zorgen dat het nooit meer ge
beurt. Er is veel ruimte voor verbetering.
We hebben te maken met ontevreden huis
artsen, met ontevreden patiënten, ontevre
den specialisten. Onze boodschap is simpel:
we maken geen nieuwe plannen, we voeren
de plannen die er liggen uit." En dan, góed,
benadrukte hij. Financieel orde op zaken
stellen is meer dan de boeken inzien: „Kwa
liteit en efficiency gaan hand in hand. De
zorgprocessen moeten goed zijn. Dan krijg
je een gezondere kostenstructuur en een be
ter financieel resultaat."
Dat antwoorden Gedeputeerde
Staten op vragen van GroenLinks
en de Partij voor Zeeland. Vol
gens GS is ten onrechte de indruk
ontstaan dat Zeeland Seaports het
initiatief heeft genomen om de
baggerkosten (12 tot 16 miljoen eu
ro) te betalen. Dat doet het haven
bedrijf uiteindelijk noodgedwon
gen. Het ministerie van Verkeer
en Waterstaat is veranwoordelijk
voor het instandhouden en verbe
teren van maritieme toegangswe
gen, maar minister Schultz zegt
geen budget te hebben om de
bult in de Wielingen weg te ha
len. De drempel is havenbedrijf
en de provincie (aandeelhouder
van ZSP) al twee jaar een doorn
in het oog. Sommige schepen kun
nen daardoor de Zeeuwse havens
niet bereiken en wijken uit. Dat
scheelt het ZSP en bedrijven in
de havens inkomsten.
GroenLinks is tegen het bagger-
werk, omdat dat een opmaat naar
een vierde verdieping zou zijn.
De twaalf genomineerde foto's
voor de regioprijs stonden afgelo
pen zaterdag in deze krant.
Tot nu toe staat de foto Eb op het
strandje van Krabbendijke van J.
Dek-Van Halm op de tweede
plaats met 47 stemmen. Derde tot
nu toe is de foto Mooi einde van
een zonnige dag van S. Snepvan-
gers-Joris met 25 stemmen.
Mensen die een stem uit willen
brengen op een van de genomi
neerde foto's kunnen nog tot en
met 27 november stemmen op de
site www.pzc.nl/fotowedstrijd,
waar de twaalf genomineerde fo
to's te zien zijn.
De Zeeuwse VW heeft de wed
strijd de hele zomer gehouden. Ie
dereen kon Zeeuwse foto's instu
ren naar de website www.fanvan-
zeeland.nl. De foto die tot 1 no
vember de meeste 'likes' op deze
pagina kreeg wint de pu
blieksprijs. Naast de regioprijs
wordt er een hoofdprijs uitge
reikt. Zaterdag 30 november wor
den dé winnende foto's gepubli
ceerd.
Nout Wellink denkt
vrij over Zeeland.
Dat leidt tot een
paar nuchtere aanbe
velingen. De voormalige presi
dent van De Nederlandsche
Bank, dezer dagen te gast in
het project Standplaats Zee
land, analyseert koel, haast on
barmhartig.
De provincie krijgt een veeg
uit de pan. De Zeeuwse havens
moeten niet concurreren, maar
het beste halen uit samenwer
king met Antwerpen en Rotter
dam. Dat levert meer op.
Zorgeconomie? Blijven die
ouderen wel zo rijk? Toerisme?
Pas op voor eenzijdigheid. Wat
dan wel? Economische breedte.
Doe wat aan de scholingsgraad
en de aansluiting op de arbeids
markt. En benut de voordelen
van een taalgebied dat ver over
de grens gaat.
Wellink ziet nergens gouden
bergen. Hij heeft een voorzich
tigheid die zeker mede is inge
geven door het falen van de
banken die onder zijn toezicht
stonden. Maar dat maakt zijn
adviezen niet minder nuttig.
MIDDELBURG - Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland hebben stevige
kritiek aan het adres van Rijkswa
terstaat en het Waterschap Schel-
destromen over het beheer en het
onderhoud van de Oosterschelde-
kering. In een brief aan een van
de oud-ontwerpers van de kering,
Frank Spaargaren, schrijven GS
over het ontstaan van diepere en
bredere ontgrondingskuilen dan
Rijkswaterstaat had verwacht:
„Op een onverwachte ontwikke
ling als de zijwaartse beweging
van de ontgrondingskuilen is
daardoor onvoldoende alert gerea
geerd."
De zwakke schakel in de hele
kwestie is volgens GS het interpre
teren en uitwisselen van de meet
gegevens van de bodem tussen
Rijkswaterstaat en het Water
schap Scheldestromen.
De hele discussie is voor minister
Schulz van Infrastructuur en Mi
lieu aanleiding geweest om bezui
nigingen op het beheer van de
Oosterscheldekering weer terug
te draaien. In 2000 is besloten om
minder bestortingen op de bo
dem rond de kering uit te voeren.
Dat leidde tot diepere en bredere
kuilen in de bodem. De heeft de
minister er toe gebracht de oor
spronkelijke beheersstrategie voor
de stormvloedkering weer toe te
passen.
Vorige week is in dat kader begon
nen met een een derde tranche
aan bestortingen. Dat werk wordt
vanaf deze maand uitgevoerd tot
en met januari.
WOENSDAG 13 NOVEMBER 2013
door Ondine van der Vleuten
Rinus van Riel
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - Havenbedrijf Zee
land Seaports financiert het weg-
baggeren van een drempel in de
Westerschelde noodgedwongen
zelf, omdat het Rijk zegt daarvoor
geen geld te hebben.
MIDDELBURG - De foto van de drei
gende lucht bij Nieuwvliet-Bad van
E. Zomer heeft tot nu toe de mees
te stemmen opgeleverd in de foto
wedstrijd van de PZC en de Zeeuw
se VW.
door René Schrier