AUTO 15 Vroeger betekende een nieuwe S-klasse de lancering van nieu we techniek. Ook anno 2013 zet Mercedes met de nieuwste oplage een flinke stap vooruit. De nieuwe S-klasse heeft bij Mercedes de taak de be staande limousine te ver vangen. Maar ook moet de auto de meest veeleisende klanten trekken, vanwege het wegvallen van het pres- tigemerk Maybach. Wat vormgeving betreft is de nieuwe S een veilige zet. De auto ziet er precies zo uit als je mag verwachten. De achterkant komt zelfs wat plomp over. De achtersteven van het op de IAA getoonde concept van de coupéversie toont veel fraaier. Bij de statige buitenkant sluit ook het interieur aan. Dat is vanzelfsprekend ingericht met de fraai ste materialen, met een prachtige afwer king en vrijwel alle verwennerij die op het gebied van uitrusting kan worden bedacht. Bijvoorbeeld stoelen met uitgebreide mas sagemogelijkheden. Zoals altijd kan de koper de normale of ver lengde carrosserie kiezen. De laatste biedt meer beenruimte achterin en zal veelal met chauffeur worden gereden. Uiteraard verwent Mercedes de achterpassagiers opti maal en ontbreekt het ook hen aan niets. De nieuwe S-klasse wordt pas echt bijzon der wat de diverse rijhulpsystemen betreft. De elektronica neemt de nodige functies van de bestuurder over of informeert als er zich mogelijke gevaren voordoen. Radar en camera's houden de omgeving in de gaten. Ze merken voetgangers en fietsers op, kij ken in het donker, lezen verkeersborden en houden afstand tot de voorganger. Het is wel even wennen om het stuur uit handen te geven, merken we in de file. Tot een snelheid van 40 kilometer per uur volgt de S volledig automatisch zijn voor ganger, ook bij bochten in de weg. Om de informatie als hapklare brok en vooral begrijpelijk over te brengen, is er voorzien in twee forse digitale schermen. Snelheidsmeter en toerenteller zijn digi taal, maar worden in de vorm van analoge klokken weergegeven. Het tweede scherm boven de console wordt bediend met de draaiknop tussen de stoelen, waarop zelfs met de vinger letters voor de commando's kunnen worden geschreven. De krachtbron in de Mercedes S400 Hy brid - een zescilinder benzine, aangevuld met een elektromotor - heeft een lage COz-uitstoot en bpm (7.500 euro). De van- afprijs van 95.950 euro voor de korte versie is daardoor aantrekkelijk. Het praktijkver- bruik van rond de 1 op 12 is dat ook. Op het gebied van prestaties, rijcomfort en ge luidsisolatie is de nieuwe S-klasse top, zo als het hoort. Het is alleen even wennen aan de enorme hoeveelheid mogelijkheden die de elektronica in deze S-klasse biedt. VRIJDAG 8 NOVEMBER 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Mitsubishi Outlander PHEV omvat vernuftige techniek Kopers van de Mitsubishi Outlander PHEV willen profiteren van nul pro cent bijtelling en weinig brandstof verbruik. Mitsubishi spreekt over 1.9 1/100 km. In de praktijk is dat lastig. Dat neemt niet weg dat de Outlander PHEV erg zuinig kan zijn. Dat is toe te schrijven aan de hybri de aandrijflijn. Die bestaat uit twee 82 pk sterke elektromotoren (voor en achter), een elektrische genera tor, een 2.0 liter 121 pk sterke ben zinemotor en een fors batterijpak ket. De bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi, waaronder elektrisch rij den met aandrijving op voor- en ach terwielen (70/30 of 50/50). Opla den gebeurt tijdens het rijden door PHEV. foto Jacco van de Kuilen de generator (80 procent, 40 minu ten), aan de stekker (maximaal 5 uur) of via een snellader (30 minu ten). De mate van terugwinnen van remenergie kan in vijf standen wor den ingesteld. De techniek wijst zich zelf. Het is uitdagend tijdens het rij den optimaal de batterijen te benut ten, waar mogelijk de combinatie te laten werken en te zorgen dat er bij geladen wordt. De Outlander PHEV rijdt uitstekend, stuurt licht, voelt wel zwaar aan en stelt op één punt teleur: bij fors accelereren wordt de stilte doorbroken door het motorge luid. Als de batterij voldoende is op geladen, wordt dit voorkomen. De elektromotoren ondersteunen dan optimaal. Prijs vanaf 39.990 euro. Willem de Volder Hyundai i10 voorbode van meer vernieuwingen De eerste representant van de ver nieuwingsdrang bij Hyundai is de vijf- deurs i10, voor Europa ontworpen en ontwikkeld en in Turkije geprodu ceerd. De compacte i10 ademt nu Hyundai i10: gegroeid, foto WdeV meer kwaliteit uit. Ook onderhuids sloeg Hyundai een slag. De 1.0 liter motor met handgeschakelde vijfver snellingsbak is zuinig (4,3 1/100 km). De auto heeft veel veiligheids voorzieningen, zelfs bandenspan ningscontrole. De nieuwe generatie i10 staat op een nieuw platform en is langer (8 centimeter), breder (6,5) en lager (4) geworden. De i10 oogt daardoor robuuster. De grote re wielbasis biedt meer binnenruim te. Door de versnellingsbak enkele centimeters naar voren te plaatsen, is er voorin meer plaats. Rijden doet de i10 naar verwachting. De 66 pk sterke driecilinder haalt in 14,9 se conden 100 km/u, de top ligt rond 155 km/u. Hyundai zet de i10 met een vanafprijs van 9.995 euro in de markt. Airco, radio/cd en tweekleu rig interieur kost 1.000 euro meer. Met een maandelijks (lease)tarief an ticipeert Hyundai op veranderend kopersgedrag. Vanaf 127 euro vra gen alleen de brandstofkosten voor het openen van de portemonnee. Willem de Volder De nieuwe S-klasse van Mercedes ziet er wellicht voorspelbaar uit, maar vormt de top qua elektronische rijhulpsystemen. foto Automedia Flinke stap vooruit door Tony Vos S400 HYBRID EN CONCURRENTIE Mercedes S400 Hybrid Bagageruimte 530 liter, gewicht 1.845 kg. Hybride, 3.0 liter, 299 pk. Vanaf 94.650 eu ro, S400 Hybrid Lang 101.950 euro. Audi A8 Bagageruimte 490 liter, gewicht 1.855 kg. Benzine, 3.0 liter, 310 pk. Vanaf 94.900 eu ro, A8 L 3.0 TFSi 98.900 euro. BMW 7-serie Bagageruimte 360 liter, gewicht 1.970 kg. Hybride, 3.0 liter, 354 pk. Vanaf 93.000 eu ro, Active Hybrid 7L 103.500 euro. Lexus LS600h Bagageruimte 420 liter, gewicht 2.265 kg. Hybride, 5.0 liter, 445 pk. Vanaf 124.975 eu ro, LS600h L President 142.000 euro. Porsche breidt Panamera uit met Turbo S De nieuwe topversie van de Porsche Panamera is de Turbo S. Eind novem ber debuteert die op de Tokyo Mo tor Show en hij heeft grotere turbo's en een hogere inspuitdruk. Het ver mogen van de Panamera Turbo S be draagt 570 pk (50 pk meer dan de Turbo-versie), het koppel 750 Nm (800 Nm in overboost) en de topsnel heid 310 km/u. De prijzen beginnen bij 217.200 euro. Er komt ook een verlengde versie op het programma. Audi heeft de prijs van de A3 Cabriolet bepaald De prijs van de nieuwe Audi A3 Ca briolet is bekend: de auto wordt gele verd vanaf 35.900 euro. De nieuwe vierzits cabriolet - met een elektrisch bedienbare softtop - heeft een rela tief laag gewicht en is voorzien van ef ficiënte motoren (ook 20 procent-uit voeringen benzine en diesel). De A3 Cabriolet staat overigens pas in maart 2014 bij de dealer. Het topmo del Audi S3 Cabriolet komt pas later in de showrooms. Audi A3 Cabriolet foto Audi Dacia koppelt een prijs aan de vernieuwde Duster Dacia heeft de Duster een opfris beurt gegeven en koppelt er een in- stapprijs aan van 16.990 euro. Dat be treft de Ambiance-versie met de nieu we 125 pk sterke 1.2 TCe benzinemo tor, goed voor een verbruik van 6,0 li ter op 100 km. De Duster is voorzien van een nieuwe neus, een gemoderni seerde achterkant en een nieuw vormgegeven dashboard. Dieselen kan vanaf 22.490 euro. Chevrolet herziet leveringsprogramma Spark Chevrolet heeft de uitrustingsniveaus van de compacte Spark herzien. Door de aanpak van de 1.0 en 1.2 li ter benzinemotoren voldoen die aan de tweede fase van de Euro 5 emis sienorm, waarbij de C02-uitstoot daalt van 119 naar 118 gram. Alle ver sies hebben standaard Electronic Sta bility Control (ESC). Het LE-instapmo- del is vervallen, een LS+ versterkt de lijn. Prijzen vanaf 9.995 euro. MERCEDES S400 HYBRID

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15