AUTO 15
Vroeger betekende een nieuwe
S-klasse de lancering van nieu
we techniek. Ook anno 2013
zet Mercedes met de nieuwste
oplage een flinke stap vooruit.
De nieuwe S-klasse heeft bij
Mercedes de taak de be
staande limousine te ver
vangen. Maar ook moet de
auto de meest veeleisende
klanten trekken, vanwege
het wegvallen van het pres-
tigemerk Maybach.
Wat vormgeving betreft is de nieuwe S een
veilige zet. De auto ziet er precies zo uit als
je mag verwachten. De achterkant komt
zelfs wat plomp over. De achtersteven van
het op de IAA getoonde concept van de
coupéversie toont veel fraaier. Bij de statige
buitenkant sluit ook het interieur aan. Dat
is vanzelfsprekend ingericht met de fraai
ste materialen, met een prachtige afwer
king en vrijwel alle verwennerij die op het
gebied van uitrusting kan worden bedacht.
Bijvoorbeeld stoelen met uitgebreide mas
sagemogelijkheden.
Zoals altijd kan de koper de normale of ver
lengde carrosserie kiezen. De laatste biedt
meer beenruimte achterin en zal veelal
met chauffeur worden gereden. Uiteraard
verwent Mercedes de achterpassagiers opti
maal en ontbreekt het ook hen aan niets.
De nieuwe S-klasse wordt pas echt bijzon
der wat de diverse rijhulpsystemen betreft.
De elektronica neemt de nodige functies
van de bestuurder over of informeert als er
zich mogelijke gevaren voordoen. Radar en
camera's houden de omgeving in de gaten.
Ze merken voetgangers en fietsers op, kij
ken in het donker, lezen verkeersborden en
houden afstand tot de voorganger.
Het is wel even wennen om het stuur uit
handen te geven, merken we in de file. Tot
een snelheid van 40 kilometer per uur
volgt de S volledig automatisch zijn voor
ganger, ook bij bochten in de weg.
Om de informatie als hapklare brok en
vooral begrijpelijk over te brengen, is er
voorzien in twee forse digitale schermen.
Snelheidsmeter en toerenteller zijn digi
taal, maar worden in de vorm van analoge
klokken weergegeven. Het tweede scherm
boven de console wordt bediend met de
draaiknop tussen de stoelen, waarop zelfs
met de vinger letters voor de commando's
kunnen worden geschreven.
De krachtbron in de Mercedes S400 Hy
brid - een zescilinder benzine, aangevuld
met een elektromotor - heeft een lage
COz-uitstoot en bpm (7.500 euro). De van-
afprijs van 95.950 euro voor de korte versie
is daardoor aantrekkelijk. Het praktijkver-
bruik van rond de 1 op 12 is dat ook. Op het
gebied van prestaties, rijcomfort en ge
luidsisolatie is de nieuwe S-klasse top, zo
als het hoort. Het is alleen even wennen
aan de enorme hoeveelheid mogelijkheden
die de elektronica in deze S-klasse biedt.
VRIJDAG 8 NOVEMBER 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Mitsubishi Outlander PHEV
omvat vernuftige techniek
Kopers van de Mitsubishi Outlander
PHEV willen profiteren van nul pro
cent bijtelling en weinig brandstof
verbruik. Mitsubishi spreekt over
1.9 1/100 km. In de praktijk is dat
lastig. Dat neemt niet weg dat de
Outlander PHEV erg zuinig kan zijn.
Dat is toe te schrijven aan de hybri
de aandrijflijn. Die bestaat uit twee
82 pk sterke elektromotoren (voor
en achter), een elektrische genera
tor, een 2.0 liter 121 pk sterke ben
zinemotor en een fors batterijpak
ket. De bestuurder kan kiezen uit
drie rijmodi, waaronder elektrisch rij
den met aandrijving op voor- en ach
terwielen (70/30 of 50/50). Opla
den gebeurt tijdens het rijden door
PHEV. foto Jacco van de Kuilen
de generator (80 procent, 40 minu
ten), aan de stekker (maximaal 5
uur) of via een snellader (30 minu
ten). De mate van terugwinnen van
remenergie kan in vijf standen wor
den ingesteld. De techniek wijst zich
zelf. Het is uitdagend tijdens het rij
den optimaal de batterijen te benut
ten, waar mogelijk de combinatie te
laten werken en te zorgen dat er bij
geladen wordt. De Outlander PHEV
rijdt uitstekend, stuurt licht, voelt
wel zwaar aan en stelt op één punt
teleur: bij fors accelereren wordt de
stilte doorbroken door het motorge
luid. Als de batterij voldoende is op
geladen, wordt dit voorkomen. De
elektromotoren ondersteunen dan
optimaal. Prijs vanaf 39.990 euro.
Willem de Volder
Hyundai i10 voorbode
van meer vernieuwingen
De eerste representant van de ver
nieuwingsdrang bij Hyundai is de vijf-
deurs i10, voor Europa ontworpen
en ontwikkeld en in Turkije geprodu
ceerd. De compacte i10 ademt nu
Hyundai i10: gegroeid, foto WdeV
meer kwaliteit uit. Ook onderhuids
sloeg Hyundai een slag. De 1.0 liter
motor met handgeschakelde vijfver
snellingsbak is zuinig (4,3 1/100
km). De auto heeft veel veiligheids
voorzieningen, zelfs bandenspan
ningscontrole. De nieuwe generatie
i10 staat op een nieuw platform en
is langer (8 centimeter), breder
(6,5) en lager (4) geworden. De i10
oogt daardoor robuuster. De grote
re wielbasis biedt meer binnenruim
te. Door de versnellingsbak enkele
centimeters naar voren te plaatsen,
is er voorin meer plaats. Rijden doet
de i10 naar verwachting. De 66 pk
sterke driecilinder haalt in 14,9 se
conden 100 km/u, de top ligt rond
155 km/u. Hyundai zet de i10 met
een vanafprijs van 9.995 euro in de
markt. Airco, radio/cd en tweekleu
rig interieur kost 1.000 euro meer.
Met een maandelijks (lease)tarief an
ticipeert Hyundai op veranderend
kopersgedrag. Vanaf 127 euro vra
gen alleen de brandstofkosten voor
het openen van de portemonnee.
Willem de Volder
De nieuwe S-klasse van Mercedes ziet er wellicht voorspelbaar uit, maar vormt de top qua elektronische rijhulpsystemen. foto Automedia
Flinke stap vooruit
door Tony Vos
S400 HYBRID EN CONCURRENTIE
Mercedes S400 Hybrid
Bagageruimte 530 liter, gewicht 1.845 kg.
Hybride, 3.0 liter, 299 pk. Vanaf 94.650 eu
ro, S400 Hybrid Lang 101.950 euro.
Audi A8
Bagageruimte 490 liter, gewicht 1.855 kg.
Benzine, 3.0 liter, 310 pk. Vanaf 94.900 eu
ro, A8 L 3.0 TFSi 98.900 euro.
BMW 7-serie
Bagageruimte 360 liter, gewicht 1.970 kg.
Hybride, 3.0 liter, 354 pk. Vanaf 93.000 eu
ro, Active Hybrid 7L 103.500 euro.
Lexus LS600h
Bagageruimte 420 liter, gewicht 2.265 kg.
Hybride, 5.0 liter, 445 pk. Vanaf 124.975 eu
ro, LS600h L President 142.000 euro.
Porsche breidt Panamera uit met
Turbo S
De nieuwe topversie van de Porsche
Panamera is de Turbo S. Eind novem
ber debuteert die op de Tokyo Mo
tor Show en hij heeft grotere turbo's
en een hogere inspuitdruk. Het ver
mogen van de Panamera Turbo S be
draagt 570 pk (50 pk meer dan de
Turbo-versie), het koppel 750 Nm
(800 Nm in overboost) en de topsnel
heid 310 km/u. De prijzen beginnen
bij 217.200 euro. Er komt ook een
verlengde versie op het programma.
Audi heeft de prijs van
de A3 Cabriolet bepaald
De prijs van de nieuwe Audi A3 Ca
briolet is bekend: de auto wordt gele
verd vanaf 35.900 euro. De nieuwe
vierzits cabriolet - met een elektrisch
bedienbare softtop - heeft een rela
tief laag gewicht en is voorzien van ef
ficiënte motoren (ook 20 procent-uit
voeringen benzine en diesel). De A3
Cabriolet staat overigens pas in
maart 2014 bij de dealer. Het topmo
del Audi S3 Cabriolet komt pas later
in de showrooms.
Audi A3 Cabriolet foto Audi
Dacia koppelt een prijs
aan de vernieuwde Duster
Dacia heeft de Duster een opfris
beurt gegeven en koppelt er een in-
stapprijs aan van 16.990 euro. Dat be
treft de Ambiance-versie met de nieu
we 125 pk sterke 1.2 TCe benzinemo
tor, goed voor een verbruik van 6,0 li
ter op 100 km. De Duster is voorzien
van een nieuwe neus, een gemoderni
seerde achterkant en een nieuw
vormgegeven dashboard. Dieselen
kan vanaf 22.490 euro.
Chevrolet herziet
leveringsprogramma Spark
Chevrolet heeft de uitrustingsniveaus
van de compacte Spark herzien.
Door de aanpak van de 1.0 en 1.2 li
ter benzinemotoren voldoen die aan
de tweede fase van de Euro 5 emis
sienorm, waarbij de C02-uitstoot
daalt van 119 naar 118 gram. Alle ver
sies hebben standaard Electronic Sta
bility Control (ESC). Het LE-instapmo-
del is vervallen, een LS+ versterkt de
lijn. Prijzen vanaf 9.995 euro.
MERCEDES S400 HYBRID