Geniet van de herfstgeuren
66 Als ik elke maand
tekort kom dan
ben ik niet bereid
om salaris in te
leveren
molenaar Jjjt
ECONOMIE 11
Vervoerders zijn
minder geld
kwijt aan files
Het klinkt heel nobel, loon inleveren om je
baan te behouden. Maar het is een
gevaarlijke strategie.
TOT €500,- KORTING
DEN HAAG - Alleen als er echt goe
de afspraken gemaakt kunnen
worden, wil CNV-voorzitter Jaap
Smit nadenken over een tijdelijk
loonofFer van personeel om een
bedrijf te redden. „De top moet
zelf ook inleveren", aldus Smit.
„Salaris inleveren is niet zonder
gevaar. Als je alsnog ontslagen
wordt dan ontvang je een lagere
uitkering en pensioenopbouw.
Dus ik zie een loonofFer echt al
leen als laatste redmiddel."
Uit een gisteren gepubliceerd on
derzoek van de carrièresite Inter
mediair in samenwerking met
Nyenrode Business Universiteit
blijkt dat een op de drie werkne
mers bereid is salaris in te leveren
als hij daardoor zijn baan kan be
houden.
Mensen met een universitaire ach
tergrond zouden tot 4 procent wil
len inleveren; mensen met een
mbo-opleiding een kleine 2,5.
Van personen met een lbo-oplei-
ding ontbreken gegevens, omdat
aan het onderzoek, dat een kleine
80.000 respondenten kende, te
weinig mensen meededen met de
ze achtergrond. Smit vermoedt
echter dat de stemming bij de
laagstbetaalden heel wat minder
bereidwillig is: „Als ik elke maand
tekort kom dan ben ik niet bereid
in te leveren."
Door het ontbreken van de lbo'
ers is het onderzoek niet zo repre
sentatief als een CBS-steekproef,
zegt Ton Wilthagen, hoogleraar
arbeidseconomie in Tilburg.
„Maar het geeft wel een indicatie:
het percentage mensen dat bereid
is tot inleveren groeit", aldus
Wilthagen.
In de sectoren bouw, zorg en
transport hebben bedrijven het
voorbeeld van consultancybedrijf
Capgemini gevolgd en hun perso
neel soms demotie voorgelegd: sa
laris inleveren om je baan te be-
houden. CNV Vakmensen'- dat
werknemers in de bouw, de me
taal en bijvoorbeeld ook de hore
ca vertegenwoordigt - stelt dat er
veel druk wordt gezet op de
cao-onderhandelingen. „Vooral in
het midden- en kleinbedrijf',
zegt voorzitter Arend van Wijn
gaarden. „In de onderhandelingen
wordt alles uit de kast gehaald:
atv-dagen, vakantiedagen tot ge
woon salarisverlagingen. Maar
dan moet er wel iets in te leveren
zijn en dat is in de bouw of de in
stallatietechniek heus niet het ge
val. Af en toe heb ik wel eens de
indruk dat werkgevers misbruik
maken van de angst van werkne
mers hun baan kwijt te raken."
FNV-arbeidsvoorwaardencoördi-
nator Mariëtte Patijn zegt dat
werknemers snel doorhebben als
een werkgever misbruik wil ma
ken van de crisis. „Ik weet niet
hoe de vragen in het onderzoek
zijn gesteld. Maar als je mij vraagt
of ik er de voorkeur aan geef om
wat salaris in te leveren om mijn
baan te houden dan lever ik in.
Maar je moet zo'n loonofFer al
leen willen als dat echt de red
ding betekent.
Hoogleraar arbeidsverhoudingen
Paul de Beer (Universiteit van
Amsterdam) zou graag zien dat
de lonen meer 'kunnen mee-ade-
men met de conjunctuur'. „Daar
pleit ik al jaren voor. Nu zie je dat
de lonen zo'n twee jaar uit de pas
lopen. Gaat het weer beter, dan
volgen looneisen en gaat het wat
minder, dan is voor een bedrijf de
loonsom een probleem. Het ge
volg is dat er zoals nu extra druk
wordt gezet op de onderhandelin
gen." Arbeidseconoom Wilthagen
stelt vast dat werkgevers op dit
moment de sterke hand hebben
en dus forse eisen op tafel leggen.
Het onderzoek bewijst volgens
hem in ieder geval dat er onder
werknemers nog altijd solidariteit
heerst en dat die bereid zijn in te
schikken als daardoor banen be
houden worden. „Maar of dat zo
den aan de dijk zet weet ik niet."
ZOETERMEER - De files op de Ne
derlandse snelwegen kostten het
bedrijfsleven in 2012 rond de 800
miljoen euro. Voor het tweede
jaar in successie is dat een daling.
Dit blijkt uit onderzoek van TNO
voor brancheorganiatie Transport
en Logistiek Nederland (TLN) en
verladersorganisatie EVO. Vol
gens de organisaties is maar een
conclusie mogelijk: de aanleg van
meer asfalt werkt. Ze roepen
VVD-verkeersminister Melanie
Schultz op om te blijven investe
ren in de grootste knelpunten op
het Nederlandse wegennet.
De top-20 van de duurste files
voor het goederenvervoer wordt
aangevoerd door de A28 tussen de
knooppunten Hoevelaken en
Rijnsweerd. De top-5 wordt ge
completeerd door A15 Bene
lux- Vaanplein; A50 Val-.
burg-Ewijk; A12 Gouwe-'Ouden-
rijn en A58 Galder-Batadorp. De
files leiden tot veel schade voor
het bedrijfsleven.
Profiteer deze week van
leeftijdskorting. Ontvang
5,- korting per levensjaar!*
ET Ja stuur mij de gratis brochure over scootmobielen
Gratis thuisadvies
Winkels bij u in de buurt
Bel 0800-27 40 400
WOENSDAG 6 NOVEMBER 2013
'LoonofFer niet zonder gevaar'
door Wilko Voordouw
CNV-voorzitter Jaap Smit
(alle prijzen in euro's)
Aardappelen (droog uit de schuur, 40 mm
opw.)
Frites geschikt: 15,50-18,50
Export: 17,00-19,00
Zaaiuien
30% grof uit de schuur: 14,50 -16,00
60% grof uit de schuur: 16,00 - 17,50
Granen, zaden en Peulvruchten
Maaltarwe: 182,00
Voertarwe: 179,00
Voergerst: 170,00
Blauwmaanzaad: 1800,00
Prijzen per 1000 kg uit collecterende opslag
Hooi, stro (uit de schuur, nieuwe oogst, per
ton
Weidehooi: 75,00 - 100,00
Veldbeemdhooi: 80,00 - 110,00
Roodzwenkhooi: 80,00 - 110,00
Engels raaigras: 70,00 - 90,00
Rietzwenkhooi: 80,00 - 90,00
Tarwestro af land grote pakken: 65,00 -
75,00"
Als je ouder wordt kun je vaak wat minder, maar meestal
kun je meer dan je denkt. Het glas is halfvol, niet halfleeg.
Zo zien wij dat graag. Molenaar, want zo heten wij, helpt u
graag om zoveel mogelijk te blijven doen wat u het liefst
doet. Trek er weer op uit om te genieten van de
Herfstkleuren en geuren bijvoorbeeld.
U kunt weer gaan en staan waar u wilt. U doet zelf weer uw
boodschappen of geniet van een kopje koffie bij een vriend
of vriendin. Met een scootmobiel van Molenaar kiest u voor
de hoogste kwaliteit en de beste service voor een laagste
prijs. Molenaar adviseert u graag wat de beste oplossing
voor u persoonlijk is.
Gratis uitgebreide brochure
Bel 0800 - 27 40 400 of vul de antwoordbon in.
Geldig bij aanschaf van een vaste scootmobiel. Niet geldig i.c.m. andere actie.
Vaste scootmobielen
Nu v.a. 1890,-
Naam
Adres
Postcode
Plaats
Telefoon
E-mail
Dhr Mevr
Opvouwbaar
Nu v.a. 399,-
Best Eindhovenseweg 30
Capelle a/d IJssel Hoofdweg 4
Roosendaal Oostplein 17a
Wateringen Gravenzandseweg 28
wk45_M2_pzc
Zonder postzegel naar: Molenaar, Antw. nr. 506, 8070 VB Nunspeet
i'h het linie*.!
www.molenaar.nl
Tel 0800-27 40 400
info@molenaar.nl