Geniet van de herfstgeuren 66 Als ik elke maand tekort kom dan ben ik niet bereid om salaris in te leveren molenaar Jjjt ECONOMIE 11 Vervoerders zijn minder geld kwijt aan files Het klinkt heel nobel, loon inleveren om je baan te behouden. Maar het is een gevaarlijke strategie. TOT €500,- KORTING DEN HAAG - Alleen als er echt goe de afspraken gemaakt kunnen worden, wil CNV-voorzitter Jaap Smit nadenken over een tijdelijk loonofFer van personeel om een bedrijf te redden. „De top moet zelf ook inleveren", aldus Smit. „Salaris inleveren is niet zonder gevaar. Als je alsnog ontslagen wordt dan ontvang je een lagere uitkering en pensioenopbouw. Dus ik zie een loonofFer echt al leen als laatste redmiddel." Uit een gisteren gepubliceerd on derzoek van de carrièresite Inter mediair in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit blijkt dat een op de drie werkne mers bereid is salaris in te leveren als hij daardoor zijn baan kan be houden. Mensen met een universitaire ach tergrond zouden tot 4 procent wil len inleveren; mensen met een mbo-opleiding een kleine 2,5. Van personen met een lbo-oplei- ding ontbreken gegevens, omdat aan het onderzoek, dat een kleine 80.000 respondenten kende, te weinig mensen meededen met de ze achtergrond. Smit vermoedt echter dat de stemming bij de laagstbetaalden heel wat minder bereidwillig is: „Als ik elke maand tekort kom dan ben ik niet bereid in te leveren." Door het ontbreken van de lbo' ers is het onderzoek niet zo repre sentatief als een CBS-steekproef, zegt Ton Wilthagen, hoogleraar arbeidseconomie in Tilburg. „Maar het geeft wel een indicatie: het percentage mensen dat bereid is tot inleveren groeit", aldus Wilthagen. In de sectoren bouw, zorg en transport hebben bedrijven het voorbeeld van consultancybedrijf Capgemini gevolgd en hun perso neel soms demotie voorgelegd: sa laris inleveren om je baan te be- houden. CNV Vakmensen'- dat werknemers in de bouw, de me taal en bijvoorbeeld ook de hore ca vertegenwoordigt - stelt dat er veel druk wordt gezet op de cao-onderhandelingen. „Vooral in het midden- en kleinbedrijf', zegt voorzitter Arend van Wijn gaarden. „In de onderhandelingen wordt alles uit de kast gehaald: atv-dagen, vakantiedagen tot ge woon salarisverlagingen. Maar dan moet er wel iets in te leveren zijn en dat is in de bouw of de in stallatietechniek heus niet het ge val. Af en toe heb ik wel eens de indruk dat werkgevers misbruik maken van de angst van werkne mers hun baan kwijt te raken." FNV-arbeidsvoorwaardencoördi- nator Mariëtte Patijn zegt dat werknemers snel doorhebben als een werkgever misbruik wil ma ken van de crisis. „Ik weet niet hoe de vragen in het onderzoek zijn gesteld. Maar als je mij vraagt of ik er de voorkeur aan geef om wat salaris in te leveren om mijn baan te houden dan lever ik in. Maar je moet zo'n loonofFer al leen willen als dat echt de red ding betekent. Hoogleraar arbeidsverhoudingen Paul de Beer (Universiteit van Amsterdam) zou graag zien dat de lonen meer 'kunnen mee-ade- men met de conjunctuur'. „Daar pleit ik al jaren voor. Nu zie je dat de lonen zo'n twee jaar uit de pas lopen. Gaat het weer beter, dan volgen looneisen en gaat het wat minder, dan is voor een bedrijf de loonsom een probleem. Het ge volg is dat er zoals nu extra druk wordt gezet op de onderhandelin gen." Arbeidseconoom Wilthagen stelt vast dat werkgevers op dit moment de sterke hand hebben en dus forse eisen op tafel leggen. Het onderzoek bewijst volgens hem in ieder geval dat er onder werknemers nog altijd solidariteit heerst en dat die bereid zijn in te schikken als daardoor banen be houden worden. „Maar of dat zo den aan de dijk zet weet ik niet." ZOETERMEER - De files op de Ne derlandse snelwegen kostten het bedrijfsleven in 2012 rond de 800 miljoen euro. Voor het tweede jaar in successie is dat een daling. Dit blijkt uit onderzoek van TNO voor brancheorganiatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO. Vol gens de organisaties is maar een conclusie mogelijk: de aanleg van meer asfalt werkt. Ze roepen VVD-verkeersminister Melanie Schultz op om te blijven investe ren in de grootste knelpunten op het Nederlandse wegennet. De top-20 van de duurste files voor het goederenvervoer wordt aangevoerd door de A28 tussen de knooppunten Hoevelaken en Rijnsweerd. De top-5 wordt ge completeerd door A15 Bene lux- Vaanplein; A50 Val-. burg-Ewijk; A12 Gouwe-'Ouden- rijn en A58 Galder-Batadorp. De files leiden tot veel schade voor het bedrijfsleven. Profiteer deze week van leeftijdskorting. Ontvang 5,- korting per levensjaar!* ET Ja stuur mij de gratis brochure over scootmobielen Gratis thuisadvies Winkels bij u in de buurt Bel 0800-27 40 400 WOENSDAG 6 NOVEMBER 2013 'LoonofFer niet zonder gevaar' door Wilko Voordouw CNV-voorzitter Jaap Smit (alle prijzen in euro's) Aardappelen (droog uit de schuur, 40 mm opw.) Frites geschikt: 15,50-18,50 Export: 17,00-19,00 Zaaiuien 30% grof uit de schuur: 14,50 -16,00 60% grof uit de schuur: 16,00 - 17,50 Granen, zaden en Peulvruchten Maaltarwe: 182,00 Voertarwe: 179,00 Voergerst: 170,00 Blauwmaanzaad: 1800,00 Prijzen per 1000 kg uit collecterende opslag Hooi, stro (uit de schuur, nieuwe oogst, per ton Weidehooi: 75,00 - 100,00 Veldbeemdhooi: 80,00 - 110,00 Roodzwenkhooi: 80,00 - 110,00 Engels raaigras: 70,00 - 90,00 Rietzwenkhooi: 80,00 - 90,00 Tarwestro af land grote pakken: 65,00 - 75,00" Als je ouder wordt kun je vaak wat minder, maar meestal kun je meer dan je denkt. Het glas is halfvol, niet halfleeg. Zo zien wij dat graag. Molenaar, want zo heten wij, helpt u graag om zoveel mogelijk te blijven doen wat u het liefst doet. Trek er weer op uit om te genieten van de Herfstkleuren en geuren bijvoorbeeld. U kunt weer gaan en staan waar u wilt. U doet zelf weer uw boodschappen of geniet van een kopje koffie bij een vriend of vriendin. Met een scootmobiel van Molenaar kiest u voor de hoogste kwaliteit en de beste service voor een laagste prijs. Molenaar adviseert u graag wat de beste oplossing voor u persoonlijk is. Gratis uitgebreide brochure Bel 0800 - 27 40 400 of vul de antwoordbon in. Geldig bij aanschaf van een vaste scootmobiel. Niet geldig i.c.m. andere actie. Vaste scootmobielen Nu v.a. 1890,- Naam Adres Postcode Plaats Telefoon E-mail Dhr Mevr Opvouwbaar Nu v.a. 399,- Best Eindhovenseweg 30 Capelle a/d IJssel Hoofdweg 4 Roosendaal Oostplein 17a Wateringen Gravenzandseweg 28 wk45_M2_pzc Zonder postzegel naar: Molenaar, Antw. nr. 506, 8070 VB Nunspeet i'h het linie*.! www.molenaar.nl Tel 0800-27 40 400 info@molenaar.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11