66 Ik betrap mezelf er steeds meer op dat ik niet weet welke clips op MTV te zien zijn VERDIEPING 9 Tijdens een show van jewelste reikt MTV volgende week de European Music Awards uit. De zender voelt de hete adem van YouTube in de nek. Dat kanaal komt morgen voor het eerst met eigen muziekprijzen. aarom draait MTV nooit meer muziekvi deo's op haar te levisiezender? MTV was deze vraag zat en be sloot een jaar geleden om op haar eigen weinig subtiele manier de boodschap dui delijk te maken. 'Michael Destiny', zoge naamd hoofd programmering bij MTV, be antwoordt in een populair geworden video de vraag van kijker 'Nathalie': „Are you Jacking kidding me? Ik zal het jou en ieder een geboren voor 1995 uitleggen, zodat we dit voor eens en voor altijd achter ons kun nen laten." Waarna hij een relaas afsteekt over hoe Nathalies generatie - jongeren van in de twintig - de muziekvideo de das omdeed door muziek illegaal te downloa den, over concurrentie van Twitter, Face- book en vooral YouTlibe, en het feit dat de huidige jonge generatie gewoon iets anders vraagt van MTV. „De klacht dat MTV nooit meer muziekvideo's toont, is nu letterlijk oud genoeg om zelf auto te rijden", sluit 'Destiny' af. MTV is inderdaad allang niet meer de muziekzen der die in de jaren '80 en '90 zo groot werd. Op het reguliere ka naal, de betaalzen ders uitgezon derd dus, zendt MTV nog maar 60 procent muziek uit en op primetime komt er al helemaal geen clip meer langs. Reality-tv, ook een uitvin ding van MTV, is wat de klok slaat, zoals My super sweet 16, Teen mom en The valleys. In Nederland weet het daar mee nog maar enkele tienduizenden kij kers te trekken. In 1981 begon MTV in Amerika juist met een revolutionair nieuw concept: non-stop videoclips. Met enig gevoel voor grootspraak was het eerste liedje dat er ooit te zien was van een dagsvlieg The Buggies: Video killed the radio star. In 1987 kwam de televisiezender naar Europa en draaide daar met evenveel ge voel voor humor Money for nothing van Di re Straits als eerste. Daarin becommentarië ren ploeterende loonslaven de rijkdom van de artiesten op MTV: 'Money for nothing and chicks forfree'. Oftewel, is dat nou wer ken? Het concept van muziektelevisie bleek een hit. Wereldwijd lazen miljoenen jongeren kledingmode, haartrends en dansstijlen af aan wat de muzikanten deden in hun videoclips. Er werd gesproken over een heu se 'MTV-generatie'. In de jaren '80 was MTV een monopolist. Pas in de loop van de jaren '90 kwam daar de concurrentie bij van nationale muziekzenders, zoals het Ne derlandse TMF. Maar de hoogtijdagen van de muziektelevi sie zijn ver weg. TMF bestaat sinds 2011 niet meer, opgeslokt door MTV. De pro grammering van MTV draait niet meer om muziek. En fans kunnen hun artiesten zelf wel volgen via Twitter en Facebook. „MTV was ooit een kanaal van de tegencultuur, met muziek en genres die niet mainstream waren. Dat is niet meer. Het draait om de jongerencultuur, die is natuurlijk nog wel altijd verbonden met popmuziek", aldus Koos Zwaan, onderzoeker media, cultuur en burgerschap aan Hogeschool InHolland. „Ik betrap mezelf er steeds meer op dat ik niet weet welke clips op MTV te zien zijn, terwijl dat zes of acht jaar geleden in mijn werk bij Universal nog wel heel belangrijk was", illustreert Wilbert Mutsaers, zender coördinator bij 3FM, Radioö en FunX de verandering. Hij was voorheen creatief di recteur bij platenlabel Universal Music. MTV laaft zich echter nog graag aan de gla mour van de invloedrijke Music Awards. Volgende week worden die in Amsterdam uitgereikt. Het Ziggo Dome mag op 10 no vember wereldartiesten zoals Katy Perry, Robin Thicke en Miley Cyrus verwelko men voor een European Music Awards- show (EMA's) van jewelste. Waarom is MTV eigenlijk nog de aangewe zen partij om die muziekprijzen uit te rei ken? Bij YouTube moeten ze zich die vraag ook gesteld hebben. Morgen reiken ze daar voor het eerst, pesterig genoeg precies een week voor de MTV EMA, de eerste YouTu be Music Awards uit. Tegenover Katy Per ry, Robin Thicke en Miley Cyrus zet YouHi- be Lady Gaga, Avicii en Arcade Fire tijdens een grote show in New York, natuurlijk te volgen via YouTlibe. „Het was voor ons een héél logische stap", zegt woordvoerder Ti neke Meijerman. YouTlibe is wat MTV was. Ruim een mil jard mensen kijken maandelijks naar You Tlibe en een belangrijk deel daarvan be kijkt muziek. De huidige generatie is ge wend muziekvideo's te kijken waar en wanneer ze zelf wil. En muzikanten kun nen die video's zelf.maken via YouTube. lustin Bieber en Esmée Denters bijvoor beeld werden groot nadat ze op YouTlibe waren ontdekt. „Artiesten zijn steeds meer gericht op YouTlibe. Worden ze veel ge zien, dan worden ze ook veel gekocht", al dus Meijerman. Toch moeten de muziekprijzen van MTV niet zomaar worden afgeschreven, denkt onderzoeker Koos Zwaan. „Vergelijk het met de Oscars. Die worden uitgereikt door de Academy, waarvan voor het grote pu bliek ook niet duidelijk is wat die precies doet. Maar de Oscars zijn wel heel zicht baar. MTV is nog steeds een netwerk en één van de weinige Europese muziekplat- forms waar iedereen aanwezig wil zijn." De EMA's doen er toe, zegt ook Mutsaers, vooral omdat artiesten er in één klap een massapubliek bereiken en dat is goede, rela tief goedkope promotie. „Stel, het kost 30.000 euro om een artiest naar Nederland te ha|,en. Dat was vijf tot tien jaar geleden geen probleem. Maar er wordt nu minder verdiend dan toen, dus dat kunnen de muzieklabels niet meer be talen. Wat is er dan mooier dan dat er een paar keer per jaar een grote awardshow is die internationaal wordt bekeken? Dat is goedkoper en gemakkelijker dan twintig kleinere promotieoptredens." Kijk naar de ophef rondom het obscene op treden van Miley Cyrus tijdens MTV Video Music Awards afgelopen augustus in New York en je weet dat de muziekprijzen nog invloed hebben, zegt Jaap Kooijman, do cent media en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. „Dat had zo'n impact. De video die daarna verscheen, was meteen de meest bekeken video op YouTube." Onbetaalbaar, noemt ook Mutsaers dat op treden. „Of ze nou een award heeft gewon nen of niet, dat weet niemand meer." Dat YouTlibe nu ook met muziekprijzen en grote shows komt, hoeft helemaal geen pro bleem te zijn voor MTV. Mutsaers: „Dat hoeft niet ten koste te gaan van elkaar. Als op termijn ook Spotify, iHines en dat soort partijen ook awardshows gaan organiseren, kom je misschien wel in eikaars vaarwa ter." Zo'n positie als MTV had in de jaren '80 en '90 krijgt in ieder geval niemand meer. Kooijman: „Dat alleenrecht was exceptio neel. Dat is niet alleen MTV kwijt, maar dat gaan anderen ook niet meer krijgen." ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013 door Freke Remmers illustratie Nourdin Kouch Wilbert Mutsaers zie onze website/mtvawards Volg het laatste nieuws over de MTV European Music Awards in Amsterdam. Bekijk bijvoorbeeld de video 'Why doesn't MTV play music video's anymore' en het optreden van Miley Cyrus tij dens de laatste MTV Video Music Awards.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9