'Zonder social media mis je je doelgroep' 7 Contacta.nl spreker ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013 Uitdagingen voor ondernemers Jack de Vries kijkt uit naar de ont moeting met het bedrijfsleven op Contacta.nl. Zijn presentatie op donderdag 7 november gaat voor al in op de uitdagingen voor on dernemers in de huidige tijd en de toenemende invloed van de re putatie. Product, prijs en plaats kunnen helemaal in orde zijn, als het imago niet overeenkomt met de werkelijkheid, kan dit een be drijf enorm schaden. Tekst: Annet van de Ree Foto: ANP „Veel ondernemers moeten nog besef fen dat zij leven in een 'mediacratie', waarin beeldvorming bepalend is. Zij moeten zich hierop voorbereiden, niet alleen richting stakeholders, maar vooral door te functioneren in de maatschappelijke omgeving en voor bereid te zijn op onverwachte uiedia- druk." De Vries blijkt zeer goed op de hoog te van-de regionale economie, de lig ging en de noodzaak tot grensover schrijdend zaken doen. Moeiteloos re fereert hij aan recente economische ontwikkelingen, situaties in en rond onder meer het Zeeuwse, Brabantse en de ligging ten opzichte van Vlaan deren en de positie in Europa. Hij heeft wel een kennisvoorsprong; als staatssecretaris van Defensie kwam De Vries regelmatig bij Damen Shi pyards in Vlissingen en als voorzitter van de Nederlandse Onderwater Bond kent hij de fraaie Zeeuwse duik- locaties. Goed voorbereid zijn, interes se hebben in de omgeving, in de sta keholders en het vergaren van kennis over hen, zijn essentieel om de media- druk goed te kunnen weerstaan, zo luidt dan ook zijn devies. De Vries: "Ik zeg het vaak tegen com municatiemensen: "Zorg datje de omgeving goed kent, niet alleen uit gaan van de stakeholders, maar de he le buitenwereld. Goed weten wat er speelt, een pro-actieve houding heb ben en voorbereid zijn op klachten en incidenten, daarop word je uitein delijk beoordeeld. Zorg ervoor dat de werkelijkheid overeenkomt met wat er staat in het mission statement en de kernwaarden, die prijkerf op je websi- lopcn als een rode draad door de car rière van Jack de Vries. Eerst in dienst van Defensie, later als campagneleider van het CDA en daarna in de politiek als staatssecretaris. De vaak gebruikte titel spindoctor vindt hij niet verve lend: "In mijn huidige functie als stra tegy director bij Hill+Knowlton kan- ik mijn praktische ervaring uiteraard volop delen met het bedrijfsleven. Omgaan met mediadruk, de transpa rantie die onder druk van social me dia een steeds grotere rol speelt: het vraagt om mensen die snel kunnen in spelen op ieder Twitter bericht. Die ene procent aan negatieve berichtge ving kan een zorgvuldig opgebouwd imago heel snel teniet doen! Een cri sis kan iedereen overkomen. Goed voorbereid zijn op wat er dan op ie mand afkomt, kan de schade beper ken." De Vries traint nu mensen uit het bedrijfsleven in het verbeteren van hun presentaties. "Er rust een beetje een taboe op, maar ik zeg al tijd: 'Een voetballer met natuurtalent blijft toch ook trainen?' Authentici teit vergroot de geloofwaardigheid, maar het formuleren van de bood schap of een sterke elevator pitch, dat kan het verschil maken. Oefenen op de boodschap is voor veel mensen geen overbodige luxe." Ondanks het feit dat het politieke speelveld zeker Jack's interesse heeft, ziet hij zich voorlopig nog niet in Den Haag terugkeren. "Dat zou bete kenen dat er weer verkiezingen zijn en dat is in deze situatie echt niet goed voor Nederland", meent hij. De bezuinigingen op Defensie gaan hem echter wel aan het hart. "Nu er weer gesneden wordt in het operationele proces, begint Defensie wel erg af te zakken. Het is gemak zuchtig om te denken dat Defensie toch niet echt nodig is, daar schuilt wel een gevaar in. Op militairgebied tellen we internationaal straks niet meer mee, spelen we geen rol meer en zijn we niet zichtbaar. Daarmee vervalt dan het voordeel dat missies in het buitenland een voorloper van toe komstige samenwerking en handelsbe trekkingen kunnen zijn in betere tij den. Die toegevoegde waarde wordt nu onderschat." te. De eigen medewerkers moeten de steunzenders zijn van het bedrijf, als de klantenservice niet bereikbaar is of geen adequate antwoorden kan ge ven, dan kun je nog zo'n mooie web site hebben, maar dan gaat het om de inzet van menskracht. Met andere woorden: can you practice what you preach?" Regiokennis Over Contacta.nl als ontmoetings plek voor ondernemers in deze regio. is De Vries positief: "Zeeland heeft nog producerende industrie (o.a. che mie), havens en een belangrijke mari tieme sector. Het wordt een uitda ging om in deze sectoren innovatief voorop te lopen en de samenhang met Vlaanderen te benutten. De titel 'Grenzen verleggen' geeft deze uitda ging mooi weer. Nederland is vooral een diensteneconomie, maar de logis tieke en producerende sectoren zijn enorm van belang voor de Zuidwest regio. De chemische industrie staat Elevator Pitch Communicatie en Public Relations echter onder druk. De regio moet zich daarom als vestigingsplaats onder scheiden en de voordelen benadruk ken. Online business maakt ligging veel minder belangrijk, maar centrale ligging in Europa des te meer. De dis cussie over onder meer de Wester- schelde maakt echter weer duidelijk hoe gevoelig het grensoverschrijdend samenwerken nog ligt." Jack de Vries: "Het is belangrijk dat het imago in orde is." VLISSINGEN - De social media van het Walcherenplein worden vormgegeven door het Vlissingse bedrijf eBirds, zelf ook standhou der op het plein. Tekst: René Burger Foto: Ruben Oreel eBirds helpt ondernemers met het in zetten van social media. Aan het roer staan Mariela Battistella en Samantha De Caluwé. "We zijn tweeënhalf jaar geleden begonnen, in het midden van de crisis. Maar het gaat heel goed. Dat belooft wat voor straks, als we uit de crisis komen", vertelt De Caluwé. Steeds meer ondernemers zien het be lang van social media, maar nog lang niet iedereen. "Er is nog een zekere angst voor het onbekende. Daarom geven we presentaties waarin we te ruggaan naar de basis: waarom zou je eigenlijk aan social media doen als on dernemer?" Het antwoord hierop luidt dat 'we' steeds meer tijd besteden aan social media. Als de ondernemer social me dia links laat liggen, dan laat hij dus een deel van zijn doelgroep links lig gen. Maar met dit inzicht ben je er nog niet. Je moet weten welke doelgroep op welk sociaal medium zit. De Ca luwé: "Daarom is het belangrijk om de trends in de gaten houden. We kij ken veel naar de Verenigde Staten en Brazilië, want daar beginnen veel nieuwe ontwikkelingen. We zien daar bijvoorbeeld een flinke 'groei van Tumblr en Pinterest." Zo kan het bijvoobeeld interessant zijn om te weten dat Twitter het snelst groeit in de leeftijd van 55 tot 64 jaar. En dat Google+ vooral door mannen wordt gebruikt, terwijl Pin terest juist bij vrouwen populair is. Dit is waar bedrijven als eBirds van pas kunnen komen: waar zitje doel groep en welke activiteiten kun je ontplooien op dit medium? En hoe doe je dat praktisch? Samantha: "Naast strategisch advies helpen we klanten bij het professioneel inhoud geven aan hun social media." Mariela Battistella en Samantha De Caluwé.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 95