Soms ben je ook beetje sociaal werker De familie mag meehelpen bij de verzorging WERKEN 3 Elke week richten we op deze piek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Caro line Steenhard van Pontes Pieter Zeeman. Waaruit bestaat je werk „Ik neem de telefoon aan en ik doe licht administratief werk. Ik houd de leer- linggegevens bij en dat houdt onder meer in dat ik de ziekmeldingen van leerlingen in de computer zet." Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? „Nou, dat hangt er vanaf. Als het een rustige dag is krijg ik zo'n 50 telefoon tjes, maar als er bijvoorbeeld een griep- golf is of zoiets, dan kan het zomaar op lopen tot meer dan 100 telefoontjes op een dag." Welke vraag komt het meeste voor? „Goh, moeilijk te zeggen. Het kan echt van alles zijn. Vaak zijn het ziekmeldin gen. En ik heb twee keer meegemaakt dat ik een telefoontje kreeg over een on- „Gekke telefoontjes krijgen ik en mijn twee collega's eigenlijk niet. Wat wel re gelmatig gebeurt, en dat is wel heel grappig, is dat mensen bellen en dan vragen of ik ze kan doorverbinden met de heer Pieter Zeeman." Wanneer sta je met je mond vol tanden? „Dat heb ik eigenlijk nooit. Als ik niet meteen antwoord kan geven zoek ik het uit." Ben jij het visitekaartje van het bedrijf? „Ik denk het wel. )e bent het eerste aan spreekpunt. En soms ben je ook net een sociaal werker. Bijvoorbeeld als ouders bellen die ergens boos om zijn. Die wil len dan even hun verhaal kwijt en dan moet je ook gewoon rustig luisteren. En altijd correct blijven." Overledenenverzorgster Christine Harinck heeft altijd haar mobiel bij zich omdat ze op oproept werkt. 9.00 uur Bij een oproep trek ik mijn dienstkleding aan en ga ik met mijn verzorgkoffer naar het werk. Op de zaak krijg ik een schriftelijke opdracht met in structies wat er moet gebeuren. 9.30 uur. Voor opbaren thuis neem ik een bedkoeling mee. Bij aankomst stel ik mezelf voor en leg uit wat ik doe. Ik luister naar de naasten en vraag naar de wensen. De familie mag bij de verzorging aanwe zig zijn, of meehelpen. 11.30 uur. Overdracht aan de uitvaartverzorger. Uitvaartverzorger Henk-Jan Minnaard: 8.30 uur. Check mijn mail en verzorg nog wat administra tieve zaken. 9.15 uur. Werkoverleg met al het personeel dat in huis is. 10.00 uur. Ik ga naar de familie waar we samen het eerste raamwerk voor de uitvaart doorspreken. 11.30 uur. Terug van de familie regel ik direct een proefdruk voor de rouwkaart die dezelfde dag nog wordt ver zonden. Ondertussen regel ik de kerk of een hu manist, de begraafplaats of crematie, ik neem con tact op met de Burgerlijke Stand. Alles komt in een draaiboek, 's Middags ga ik weer bij de fami lie langs om te zien of alles in orde is. Tussendoor kan ik nog een dienst leiden. Dat duurt 2,5 tot 3 uur. Wat is het gekste telefoontje dat je ooit hebt gehad? geluk waarbij een leerling om het leven was gekomen. Dan zit je wel even aan je stoel genageld." handelt vanuit het hart Uitvaartverzorger Henk-Jan Minnaard en overledenenverzorg ster Christine Harinck in de aula van Uitvaart verzorging H. Jobse. foto Ruben Oreel ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63