Inzicht verzuimkosten onduidelijk J DE WERKPLEK 2 WERKEN 4 r-n ngeveer 30 procent van de organisaties in Nederland heeft geen zicht op de kosten die verzuim en arbeidsongeschiktheid met zich meebrengen. Dit blijkt uit een online enquête die HR Praktijk en HR-bureau Robidus hebben gehouden onder 245 organisaties. Een deel van die 30 procent wil echter wel zo snel mogelijk duidelijk inzicht hebben in de ver zuimkosten. In de enquête komt verder naar vo ren dat ongeveer de helft van de organisaties zicht heeft op de verzuimkosten voor de organi satie als geheel. Bedrijven met 250-1000 werknemers hebben ge middeld iets beter zicht op hun verzuimkosten. Namelijk 57 procent van die middelgrote bedrij ven heeft dit inzichtelijk voor de gehele organisa tie en 16 procent heeft de kosten per afdeling in beeld. De grootste organisaties in Nederland, met meer dan duizend werknemers, heeft 30 procent de kosten voor de organisatie als geheel in kaart en 26 procent op afdelingsniveau. Echter, 36 pro cent van de grote organisaties heeft geen zicht op de kosten van verzuim en arbeidsongeschikt heid. Een belangrijke constatering, want verzuim bij organisaties blijkt een hoge kostenpost te zijn, stellen HR Praktijk en Robidus. De verzuim- en arbeidsongeschiktheidskosten van organisaties bedragen ongeveer 7,5 procent van de bruto loonsom van een werknemer. Uit de enquête van HR Praktijk en Robidus blijkt ook dat slechts 37 procent van de organisa ties in Nederland verzuimdoelen opstelt om de kosten te verlagen. Driekwart hiervan vindt an dere zaken belangrijker. Onderweg naar weer een bijzondere werkplek gonzen twee ongebrui kelijke vragen continu door mijn hoofd. Waarom kiest iemand voor dit beroep? En voel je jezelf soms niet wat ongemakkelijk als mensen vra gen wat je voor de kost doet? Een laatste poging om mezelf te con centreren op functie-inhoud wordt onderbroken door de oprijlaan van een modern uitvaartcentrum. Het voelt oprecht warm en vriendelijk als Christine Harinck (50) uit Serooskerke (Walcheren) mij ont vangt bij Uitvaartverzorging H. Jobse uit Mid delburg. Christine is overledenenverzorgster. „Ik heb vanuit mijn hart de sollicitatiebrief voor deze functie geschreven", antwoord ze als mijn eer ste vraag eruit vliegt. „|e wilt er voor de men sen zijn. De overledene zijn waardigheid geven en hem teruggeven aan de naasten. Je moet hart, ziel en passie hebben voor dit vak. Als je hoort 'Oh, dat is vader weer', dan weet je waar je het voor doet." Uitvaartverzorger Henk-Jan Minnaard (41) uit Vlissingen: „In ons beroep moet je heel veel be trokkenheid hebben. Je handelt vanuit je hart, maar mensen verwachten wel dat je je werk doet en niet gaat meehuilen." Christine en Henk-Jan nemen daarom altijd alle tijd voor de naasten, ondanks de tijdsdruk van een uitvaart. „We blijven onzichtbaar op de achtergrond, maar tegelijkertijd blijven we voor de familie wel voelbaar. Als het nodig is bieden we een luisterend oor en leggen we even een hand op de schouder of reiken we een tissue of een glas water aan. Onze voelsprieten staan altijd uit", vertelt Henk-Jan. Meeleven en toch professio neel blijven zijn de eerste voorwaarden in de uitvaartsector. Met respectievelijk ruim zes jaar en twaalf jaar ervaring, hebben Christine en Henk-Jan al heel wat verdriet meebeleefd. „Het komt vooral erg dichtbij wanneer we zelf door een soortgelijk proces zijn gegaan of gaat. Meer nog dan door de leeftijd van de overledene of de omstandig heden waaronder deze is overleden", zegt Christine. Henk-Jan: „Als team moeten we er voor elkaar zijn in de moeilijke momenten." Aan de overledene wordt intern altijd met me neer of mevrouw en dan de achternaam, gerefe reerd. Dat is uit respect. Gedurende het hele uitvaartproces wordt er ge werkt volgens intern vastgestelde protocollen. Dat geeft houvast en transparantie. Dat geldt ook voor de uniformiteit. Henk-Jan zal altijd in zijn jacquet lopen zodat mensen hem eruit kun nen halen als organisator van de uitvaart. Dat is belangrijk, want hij is verantwoordelijk voor de goede verloop van de plechtigheid. De uitvaartverzorger neemt elke denkbare zorg uit handen en is daarbij erg klantgericht. In overleg met de naasten regelt hij of zij de uit vaartdienst, bloemen, koffie, thee, een lunch naar wens en al het papierwerk voor en na de begrafenis of crematie. Dit vraagt groot organi satietalent en het vermogen om accuraat te kun nen plannen. Op een uitvaart zit altijd tijdsdruk, dus de uit vaartverzorger moet stressbestendig zijn. Daar bij is de uitvaartverzorger meestal ook met meerdere uitvaarten tegelijkertijd bezig. Boven dien heeft de uitvaartverzorger ook nog een ad viserende functie op het gebied van verzekerin gen, vervolgprocedures, erfrecht en meer van dat soort zaken. Nee, het is voor Christine en Henk-Jan niet on gemakkelijk om te zeggen wat ze voor de kost doen, maar discretie in wat ze vertellen over hun werk, is wel onlosmakelijk met het vak ver bonden. Dertig procent van de bedrijven weet niet hoeveel verzuim en ar beidsongeschiktheid eigenlijk kosten, foto Roos Koole/ANP Uitvaartverzorger door John de Kok Christine Harinck in de 'Tranenkamer', de plaats op afscheid te ne men. Het pand van Uitvaartverzorging H. Jobse visualiseert de Cirkel van het Leven. Uitvaartverzorger Henk-Jan Minnaard in de gang bij Uitvaartverzor ging H. Jobse. Op de kar met koelsysteem wordt de kist geplaatst.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 62