Istanbul krijgt het grootste vliegveld, de grootste moskee en een mil jarden kostende zeetunnel. De Turkse premier Erdogan is dol op megaprojecten. Het bouwplan voor het Gezipark is er niets bij. buitenland 12 SPECTRUM Een enorme bouwput. Vrachtwagens rijden af en aan. Honderden bouwvakkers met hel men op werken op de hoogste berg van Istan bul aan de droom van premier Erdogan. Hier - aan de Aziati sche kant van de stad, hoog boven de oevers van de Bosporus - verrijst een nieuw moskee in Ottomaanse stijl, 'die van alle kanten van Istanbul te zien zal zijn', beloofde de Turkse pre mier. Een gebedshuis, waar over een tëftrte drie jaar 37.500 gelovigen kun nen knielen en bidden. Alles aan het project in Camlica is enorm. Het bouwterrein is zo groot als acht voetbalvelden. Een enorme koepel géufoet reusachtige bouwwerk over spannen en de moskee krijgt, net als de beroemde Blauwe Moskee aan de overkant, zes minaretten. De torens worden 107,1 meter hoog, verwijzend naar het jaar 1071, waarin het Byzan tijnse leger werd verdreven en de Tur ken begonnen met de verovering van Anatolië. Het zijn details die bij de Erdogans partijgenoten van de AKP erg in de smaak vallen. fijRin Külünk, voorzitter van de stich ting die de bouw van het complex be geleidt, glundert onder zijn snor. Hij noemt het een eer aan dit historische project te werken. Trots vertelt hij over de bibliotheek, het museum en het congrescentrum die onder de mos kee komen. Of Istanbul niet al genoeg moskeeën (drieduizend) heeft? Külünk schudt zijn hoofd. Aan de Aziatische kant ontbreekt een grote gebedsruimte. Vooral op islamitische hoogtijdagen hangen bij veel kleine moskeeën de mensen met de benen buiten, legt hij uit. Külünk kijkt over het enorme bouw terrein. „Hiermee schrijft onze geach te premier geschiedenis. Deze mos kee zal ons altijd herinneren aan het tijdperk van de AKP." Dat is precies de ambitie van de Turk se premier, die graag in de geschiede nisboeken opgenomen wil worden en daarom net als de grootvizieren dat in de Ottomaanse tijd deden, een 'eigen' moskee laat bouwen. Erdogan is dol op megaprojecten. De moskee is maar één voorbeeld. Eind dit jaar begint de bouw van het derde vliegveld van Istanbul, dat met een capaciteit van 150 miljoen passagiers per jaar het grootste ter wereld moet worden. In 2017 landen hier de eerste vliegtuigen. En afgelopen dinsdag opende Erdo- Erdogan houdt van groen. Maar hij bedoelt het groen van dollars, niet van de natuur gan een miljarden kostende zeetun nel. De Marmaray-spoorlijn in de tun nel, 62 meter onder de Bosporus, ver bindt de twee continenten waarop de stad Istanbul is gebouwd. Een andere droom van de premier is een 50 kilometer lang kanaal dat de Zwarte Zee met de Zee van Marmara verbindt. „Een van de grootste projec ten van de eeuw, waar het Panamaka naal en het Suezkanaal niet mee kun nen concurreren", ronkte Erdogan bij de bekendmaking van het project. Dan is er ook nog de derde brug over de Bosporus. Niet ver van de Zwarte Zee worden de bomen gekapt en zwaaien de bouwkranen inmiddels heen en weer. De enorme brugpijlers van ruim 20 meter hoog zijn al klaar. Op 29 mei, 560 jaar na de verovering van Constantinopel (zoals Istanbul destijds nog heette) door sultan Mehmet II, gaf Erdogan het startsein van dit miljardenproject. De 1.275 me ter lange brug moet het verkeer, een van de grootste problemen van de on stuimig groeiende stad, ontlasten. Het zijn stuk voor stuk projecten die de metropool, waarvan Erdogan in de jaren tachtig burgemeester was, ingrij pend veranderen. En allemaal zijn ze controversieel en roepen felle reacties op van milieuactivisten, architecten en stedebouwkundigen. Het is niet voor niets dat het protest in en rond het Gezipark, dat het land deze zomer in zijn greep hield, begon met een de monstratie tegen de komst van een winkelcentrum in dat park. Daarmee verdween het laatste stukje groen in het hart van de stad, volgens de de monstranten. Het protest, dat hard werd neergeslagen door de politie, leidde tot een ongekend grote op stand tegen de regering. „Constructie is de belangrijkste pijler van deze regering", verklaart architect Oguz Öztuzcu van de vereniging van onafhankelijke architecten in Istanbul de bouwwoede. „Het is dé manier om geld te verdienen." De afgelopen tien jaar - sinds de AKP aan de macht is - schoten winkelcentra, wolkenkrab bers en appartementencomplexen in het hele land de grond uit. Met Istan bul als Turkije's visitekaartje voorop. Veel beslissingen over bouwprojecten worden niet lokaal, maar in regerings centrum Ankara genomen. Zo ging het afgelopen halfjaar liefst 60 pro cent van de besluiten van het Turkse kabinet over bouw en infrastructurele projecten. Öztuzcu: „Alles wordt volgebouwd, net als in Abu Dhabi en Dubai. Istan bul is echter geen woestijn, maar een De nieuwe skyline van Erdogan door Jessica Maas Milieuactivist Selcuk Oczan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 56