actueel SPECTRUM 11 sen is al lang blij met het eerste voor schot. Hij heeft het geld hard nodig, want het ambitieuze project drukt fors op de begroting van zijn relatief kleine Prestige Taxicentrale. Vlak voor kerst had hij al gesmeekt de vier ton snel over te maken. Een verzoek dat vraagtekens had kunnen oproepen. Had móeten oproepen, wellicht. Want in een eerder stadium had Pres tige immers, na twijfels bij het minis terie, verzekerd dat 'er geen risico aan wezig is dat het project om financiële redenen omvalt'. Prestige was volgens Jansen financieel gezond genoeg om het miljoenenproject aan te kunnen. Eén dag na de feestelijke presentatie in Utrecht klopt Jansen alweer aan bij AgentschapNL, de organisatie die het subsidietraject namens het ministerie afhandelt. Prestige GreenCab heeft de eerste zes elektrische Mitsubishi I-Mievs binnen. Dat betekent dat Jan sen de tweede mijlpaal heeft gehaald en zodoende nog eens vier ton subsi dievoorschot kan claimen. Opnieuw vraagt de taxidirecteur haast te ma ken met de overboeking. Agentschap NL neemt die noodkreet serieus en maakt het geld vlotjes over. Hetzelfde gebeurt als in mei en augustus 2011 de tweede en de derde partij auto's wor den geleverd. In totaal vier I-Mievs en acht Nissan Leafs zijn goed voor twee voorschotten van respectievelijk 400.000 en 350.000 euro. Het taxiproject, dat op dat moment net iets meer dan een halfjaar draait, heeft dan al het maximale voorschot van 1,6 miljoen euro op zijn bankreke ning staan. Het enige wat voor de uit betaling nodig was, waren enkele e-mailtjes en kopietjes van offertes en autopapieren. Dat is volgens Agent schapNL voldoende bewijs dat de mijlpalen zijn behaald. De subsidie verstrekker vindt het ook helemaal geen probleem dat Prestige GreenCab de auto's met een totale waarde van zo'n 7 ton niet echt heeft gekocht met het voorschot, maar ze in maandelijk se termijnen afbetaalt bij de lease maatschappij Kyotolease via zogehe ten financial lease. Dat mag volgens de subsidievoorwaarden, omdat het taxibedrijf op deze manier uiteinde lijk toch eigenaar wordt van de auto's. Voor het AgentschapNL telt alleen het eindplaatje. Intussen gaat de toe zichthouder uit van vertrouwen. Dat is beleid. En trouwens, waarom zou je argwaan hebben bij een proef die de steun heeft van zo'n indrukwekkende lijst bedrijven? Wat opvalt, is dat niemand zich druk lijkt te maken om de ontwikkelingen die op dat moment gaande zijn. Op het moment dat het laatste voorschot wordt overgemaakt, is namelijk al overduidelijk dat de elektrische taxi's niet het succesverhaal zijn dat Jansen er graag van maakt. De aangeschafte auto's komen amper van hun plaats. De meest gebruikte elektrische taxi rijdt eind 2011 nog geen 400 kilome ter per week. De minst gebruikte iets meer dan 100. Bij lange na niet de be grote 100.000 kilometer per jaar. Waarom rijden de taxi's niet? Het ligt aan de accu's die te snel leeg raken, met vragen aanklopt, niet beter of de auto's zijn door Jansen zelfbij <&gtlau toprojecten ondergebracht omdat ze niet voldeden als taxi. Wat AgentschapNL inmiddels wel weet, is dat het taxibedrijf te weinig van de ontvangen subsidie in het proefproject heeft geïnvesteerd. Als het bedrijf niet méér werkelijk ge maakte kosten kan aantonen, moet het 3 ton van de subsidievoorschotte terugbetalen, waarschuwt Agent schapNL. Jansen zegt een oplossing t hebben die de proef én de subsidie kan redden. Hij gaat grote elekt^sche taxi's uit China importeren om zo doende alsnog de hele subsidie van twee miljoen binnen te harken. De Chinese auto's worden echter nooit aangeschaft. Ook het ritplan- ningskastje van TNO is er nooit geko men en een aantal taxi's blijkt ver kocht aan de leasemaatschappij. Waa de 1,6 miljoen euro dan wel aan is uit gegeven, is een raadsel. Oud-mede werkers denken wel te weten waar het geld is gebleven. Ze wijzerWïider meer naar de elektrische Fisker Kar ma sportwagen - catalogusprijs onge veer een ton - waarin Jansen rond rijdt. Volgens initiatiefnemer Janseif*r>er echter geen vuiltje aan de lucht. Het subsidiegeld is zorgvuldig geïnves teerd in laad palen, taxi's en perso neelskosten. Hij belooft de uitgaven toe te lichten aan deze krant, maar rea geert vervolgens niet meer op tele foontjes en sms'jes. Ook Agentschap NL wacht op een toelichting. Prestige GreenCab laat tot twee keer toe de deadline verlopen voor het inleveren van de eindrapportage. Het bedftyf krijgt half oktober nog één kans. Voor 1 december 2013 moet er een eindafre kening mét accountantsverklaring lig gen. Zo niet, dan maakt Agentschap NL zelf de balans op. Een flink karwei waarvan de uitkomst echter nu al vas' lijkt te staan. Er is nog niet één fac tuur binnen bij AgentschapNL. De kans is groot dat Prestige GreenCab het volledige subsidiebedrag moet te rugbetalen. Of Jansen dan zijn beurs moet trek ken, is de grote vraag. Hij is geej^-aige naar meer van Prestige GreenCab, blijkt uit de registers van de Kamer van Koophandel. Het winstgevende, 'gewone' taxibedrijf is verkocht. De mislukte elektrische taxiproef bleef achter in de oude bv, maar die kreeg een nieuwe eigenaar. Als Agentschap NL geld wil claimen, moet het bij die nieuwe man aankloppen, meldt Jan sen desgevraagd. Dat die nieuws,ürec teur een beruchte katvanger - iemand die tegen betaling vrijwel failliete be drijven op z'n naam laat zetten - is, zegt Jansen niet te weten. Subsidie te rugvorderen van de katvanger lijkt een kansloze missie. AgentschapNL wacht af tot eind november, in de hoop dat er nog wat te redden valt. Maar nu al is zeker dat de proef die startte met een prins en een toffer, eindigt met een afknapper. het ligt aan de chauffeurs die niet in de elektrische auto willen rijden en het ligt aan de klanten die geen Green Cab bestellen, meldt het bedrijf in tus senrapportages. Geen probleem, vindt AgentschapNL. Een experiment mag mislukken. Als de investeringen maar goed verantwoord worden, heeft dat geen gevolgen voor de subsidie. Maar die verantwoording is van meet af aan twijfelachtig. Prestige Green Cab verzwijgt bijvoorbeeld dat het twee van de achttien gesubsidieerde auto's nooit in bezit heeft gehad. De twee Nissan Leafs zijn rechtstreeks ge kocht door Kyotolease, die ze boven dien elders heeft ingezet. De auto's staan op aandringen van Jansen ech ter wel op naam van Prestige Geen- Cab. Op die manier kon de afgespro ken mijlpaal in het subsidietraject op papier worden behaald en werd dus ten onrechte een voorschot uitge keerd. Fraude? Of een leugentje om bestwil? Eind 2012 krijgt Kyotolease plotseling ook de andere zestien auto's terug. GreenCab kan de leaseprijs niet meer betalen en levert de sleutels in. Hoe is het mogelijk dat een bedrijf dat al 1,6 miljoen euro subsidie incasseerde nog geen twee jaar later op zwart zaad zit? Niemand die het op dit moment kan uitleggen. Maar behalve de overheid als subsidieverstrekker, zit ook Kyoto lease met de gebakken peren: een openstaande rekening van 364.000 eu ro voor niet betaalde taxi's. Prestige GreenCab meldt niet dat de auto's zijn ingeleverd. AgentschapNL weet, tot het moment dat deze krant Niemand kan op dit moment uitleggen waar de 1,6 miljoen subsidie aan Greencab is gebleven hi, Renault en Peugeot zitten gebroe derlijk bij elkaar aan tafel en wisselen informatie uit. TNO zal kastjes ont wikkelen om taxiritten te plannen op basis van energiemanagement. De ge meente Utrecht belooft zich in te spannen voor voldoende taxistand plaatsen met een laadpaal. En er heb ben zich genoeg potentiële klanten ge meld. Kortom, succes lijkt verzekerd voor de proef. Prestige Taxi voorspelt een omzetgroei van 30 procent dank zij het project. Niet alleen de aanwezigheid van een heuse prins tijdens de officiële start van het project is voor directeur Jan sen een reden om te glunderen. Op diezelfde dag ontvangt hij ook het eer ste grote voorschot uit de subsidiepot. Eerder was al 50.000 euro overge maakt voor de ontwikkelingsfase, maar nu krijgt hij liefst 400.000 euro als 'beloning' voor het bestellen van het eerste snellaadpunt. Het is een ge bruikelijke werkwijze in subsidie- land. Vooraf zijn zogeheten mijlpalen afgesproken. Elke keer als het bedrijf een van deze mijlpalen haalt, wordt een voorschot op de subsidie uitge keerd. Het ministerie controleert niet hoeveel geld er werkelijk is uitgege ven of nog moet worden uitgegeven, maar maakt pas aan het einde van de rit de balans op. Dat gebeurt op basis van facturen en een accountantsver klaring. Pas als alles klopt, wordt ook de laatste 20 procent van de subsidie overgemaakt. Zo ver is het echter nog lang niet. Jan- Prins Maurits, zelf lid van een promotie team ter bevordering van elektrisch rij den, was een van de genodigden tijdens de officiële start van GreenCab. foto ANP reageren? spectrum@depersdienst.nl George Jansen, voormalig directeur van Prestige GreenCab. foto ANP ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55