Een subsidie van 1,6 miljoen euro ging naar-een
inmiddels mislukte proef met elektrische taxi's
in Utrecht. Terugvorderen lijkt kansloos. Voorals
nog lijkt het geld spoorloos te zijn verdwenen.
10 SPECTRUM
et gebeurt niet da
gelijks dat
Utrecht op één
dag bezoek krijgt
van een prins en
een 'topper'. Niet
vreemd dus dat
19 januari 2011 de boeken ingaat als
een bijzondere dag. Het is de dag dat
het officiële startsein wordt gegeven
voor een uniek taxiproject: Prestige
GreenCab. Het Utrechtse taxibedrijf
Prestige gaat met achttien volledig
elektrische taxi's rijden. De eerste
klant, prins Maurits, wordt opgepikt
door de glunderende Prestige-direc-
teur George Jansen. Na afloop van de
'ceremonie' is er een optreden van
topper Gordon. De tv-camera's van
het NOS-journaal snorren.
Het project mag wat kosten, want de
taxiproef wordt gezien als de parel uit
de Proeftuin Elektrisch Rijden van
het ministerie van Economische Za
ken. Er is 2 miljoen euro subsidie toe
gezegd aan Prestige GreenCab, het
maximale bedrag dat de Proeftuin
voor een project kan toekennen. De
hoogte van het bedrag komt mede
voort uit het enthousiasme dat in de
voorgaande maanden bij alle betrokke-'
nen is gegroeid. Initiatiefnemer Jan
sen heeft met zijn vlotte babbel een
indrukwekkend netwerk opgebouwd
van gerenommeerde bedrijven, die
hebben toegezegd aan het experiment
mee te doen. Concurrenten Mitsubis-
Miljoenensubsidie
voor taxi's die
nooit reden
door Paul Bots