Een subsidie van 1,6 miljoen euro ging naar-een inmiddels mislukte proef met elektrische taxi's in Utrecht. Terugvorderen lijkt kansloos. Voorals nog lijkt het geld spoorloos te zijn verdwenen. 10 SPECTRUM et gebeurt niet da gelijks dat Utrecht op één dag bezoek krijgt van een prins en een 'topper'. Niet vreemd dus dat 19 januari 2011 de boeken ingaat als een bijzondere dag. Het is de dag dat het officiële startsein wordt gegeven voor een uniek taxiproject: Prestige GreenCab. Het Utrechtse taxibedrijf Prestige gaat met achttien volledig elektrische taxi's rijden. De eerste klant, prins Maurits, wordt opgepikt door de glunderende Prestige-direc- teur George Jansen. Na afloop van de 'ceremonie' is er een optreden van topper Gordon. De tv-camera's van het NOS-journaal snorren. Het project mag wat kosten, want de taxiproef wordt gezien als de parel uit de Proeftuin Elektrisch Rijden van het ministerie van Economische Za ken. Er is 2 miljoen euro subsidie toe gezegd aan Prestige GreenCab, het maximale bedrag dat de Proeftuin voor een project kan toekennen. De hoogte van het bedrag komt mede voort uit het enthousiasme dat in de voorgaande maanden bij alle betrokke-' nen is gegroeid. Initiatiefnemer Jan sen heeft met zijn vlotte babbel een indrukwekkend netwerk opgebouwd van gerenommeerde bedrijven, die hebben toegezegd aan het experiment mee te doen. Concurrenten Mitsubis- Miljoenensubsidie voor taxi's die nooit reden door Paul Bots

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54