haar laatste zelfportret bezig en blikt terug Charley is aar Schilderes Charley Toorop was een buitenbeentje in West kapelle. Ze zwom naakt, als grap werden haar kleren wel eens weggehaald. Maar het dijkdorp was ook trots op haar. 4 SPECTRUM manifestatie et was wel even schrikken, her en der in Westkapelle, toen daar het ontwerp werd gepre senteerd voor de 'Ode aan Char ley Toorop', de sculptuur die volgende week zaterdag wordt onthuld op de zeedijk. Want wat moet zoiets merkwaardigs daar straks tussen al die andere ornamenten: de tank die herinnert aan de bevrijding van het Duitse juk - waarbij het hele dorp van de aardbodem werd weggebombardeerd - tot de Schoppesteele, dat andere - door menigeen als wezensvreemd ervaren kunstwerk - waarmee Middelburgse heren zo nodig moesten herdenken dat ten behoeve van diezelfde bevrijding een gat in de zeedijk werd gegooid, wat Walcheren verander de in één grote Waddenzee. Maar de stichting verBEELding Charly Toorop, die in het dorp ook veel handen op elkaar kreeg voor het nieuwe kunstwerk, heeft er alle vertrouwen in dat het met die sculptuur net zo zal gaan als met Charley Toorop zelf, toen die vanaf 1921 iedere zo mer haar intrek nam in de dorpsherberg De Valk. Ze gedroeg zich - met haar mondaine kunstenaars manieren, in Westkapelle bepaald niet altijd zoals de tradities in het dorp dat wilden. Maar dat bete kende allerminst dat ze er niet werd geaccepteerd. „Als jonge jongens onder elkaar sprongen we des tijds vaak gewoon in ons blote kontje de zee in", herihneren de dorpsoudsten zich. Maar een blote vrouw op het strand, dat hadden ze in Westkapelle nog niet gezien. Charley Toorop bracht daar al snel verandering in. „Als jongens zaten we te wachten tot ze weer eens naakt de zee in liep. Dan beslopen we haar. Naar het schijnt heeft de veldwachter haar daar ooit wel eens een waarschuwing voor gegeven. Maar ze was er de vrouw niet naar om zich daar iets van aan te trekken. Er werd wel eens om haar gela chen, en ze werd er ook wel eens mee geplaagd. Als grap hebben we wel eens haar kleren weggehaald. Maar je kan niet zeggen dat het dorp schande van haar sprak." Ze ontleenden in Westkapelle zelfs ook enige trots aan haar aanwezigheid. „Met haar kwam in de hech te, traditionele dorpsgemeenschap de grote wereld binnen." Het had ook iets bijzonders.-Een moderne vrouw uit de mondaine kunstenaarswereld, die heel Europa bereisde, thuis was in Parijs, daar om ging met omging met kunstenaars als Zadkine en Mondriaan, en die toch iedere zomer weer bleef te rug komen naar die eenvoudige dorpsherberg in dat dorp van dijkwerkers en boeren. Voor Charley Toorop was Westkapelle een plek die nog niet was bedorven door de bombarie van de moderne tijd. Over dat 'machtige en op Walcheren welgevreesde volk van de Westkappelaars' schreef haar biograaf Hammacher ooit: „Dit is wat zij nodig heeft. Dat oerleven bij de dijk aan de zee. Er is ner gens iets dat beter was voor haar." Westkapelle en de Westkappelaars inspireerden Charley Toorop tot een aantal hoogte punten in haar schildersoeuvre. Dat soort kunstwerken kwam veelal tot stand in dorpsherberg De Valk. Daar voelde ze zich thuis en vrij, mede door de inni ge band die ontstond met de de waardin, Miene van Mill-Verhulst. Die gaf haar iedere zomer op nieuw de voorraadschuur in gebruik als atelier. Daar schilderde ze temidden van kratten bier en li monadeflesjes. 's Avonds dronk ze er een borreltje met de mannen aan de toog. Daaruit, en uit hun vrouwen, koos ze veelal haar modellen. Zo ontston den vele van haar opvallendste, krachtigste, veelal bonkige schilderijen, die ook door de hedendaagse critici worden geroemd. Zoals Boerengezin (1927), Muzikanten en dansende boeren (1927), Boeren (1930), Aan de toog (1933) en Oude boer (1939), wer ken die getuigen van een nietsontziend realisme, waar desondanks ook vaak 'iets magisch' aan wordt toegedicht. Op veel van haar Westkappelse schilderijen komen vaste modellen voor als Kees Minderhout, Miene van Mill en vooral Joos Huibregse en diens vrouw. Dat stel figureert ook op het tweeluik 'Muzikanten en dansende boeren' twee onder elkaar geschilder de taferelen alsof het om een stukje van een film strook gaat. Het bovenste tafereel portretteert het muzikale echtpaar Meloen, dat jaarlijks de Westkap pelse kermis opluisterde. Daaronder documenteert ze het kermisbal waarvoor jaarlijks de stoelen aan de kant gingen, en de vloer werd gepoetst. In haar kielzog vertoefden tal van andere kunste naars voor korte of langere tijd in Westkapelle, zo als de dichter Marsman, de filmer Joris Ivens en haar grote liefde: de schrijver-anarchist Arthur Leh- ning. „Als je me wil zien, dan moet je maar naar Westkapelle komen", was een gevleugeld gezegde. Nadat Westkapelle in 1944 was platgebombar deerd, ontstond een heel nieuw dorp. Hotel De Valk behoorde tot de eerste gebouwen die in 1947 nieuw werden opgeleverd. Maar veel van de oude charme was weg. Toch keerde Charley Toorop er nog vaak, tot aan haar dood, naar terug. Ans Dinge- manse, initiatiefneemster en voorzitter van de stich ting verBEELding Charley Toorop, scharrelde er in die tijd, als kleinkind van de herbergierster, vaak rond. Ze herinnert zich de kunstenares als 'een vrouw in een lange witte jas', die nauwelijks nog verstaanbaar was. „Ze loopt met een stok. Op het grijze haar draagt ze een baret, ze heeft felrode lip pen en rode nagels." Tot aan haar dood in 1955 hield Charley Toorop er een intensieve briefwisseling op na met Miene Mill-Verhulst, waaruit blijkt dat ze in de eenvoudi ge herbergierster, ook al had die van kunst geen ver stand, haar hartsvriendin zag. In 1954 schreef ze haar nog dat er in Westkapelle gefilmd zou wor den: „Ik kom reeds begin Augustus vanuit Veere naar De Valk met een cineast, want er wordt een film gemaakt van mij en mijn werk en daarvoor heb ik Westkappel nodig. De kust, de dijk, de men sen." Dat filmen is er niet meer van gekomen. Helaas, want uit een brief van een jaar eerder blijkt dat zo'n film de sfeer zou hebben geademd van een schilder kunstig meesterwerk. „De Valk moet de oude Mie- na erbij hebben. Toen je er de laatste dag niet was miste ik je, statig - als een douarière door de zaal lo pend of met de jongens een kaartje aan het leggen, als een schilderij van Rembrandt met een doek om." Op de middelbare school maakte Henny van Kesteren (1949) al kennis met Char ley Toorop. Die grote, indringende ogen op de schilderijen, ze zou ze nooit meer vergeten. Nu, na een jaar schrijven, houdt ze het eerste exemplaar van Haar laatste meesterwerk, roman over Charley Toorop in de hand. Jazeker, ze heeft er rekening mee gehouden dat volgende week het beeld ter ere van de schilderes in Westkapelle wordt onthuld. Morgen presenteert ze haar boek. De grote overzichtstentoonstelling van Charley Toorop in Boymans van Beunin- gen, vijfjaar geleden, maakte haar plan de finitief. Henny van Kesteren zat op dat moment tegen het einde van haar logope distenloopbaan. Ze was in 1978 uit Rotter dam naar Middelburg verhuisd, in 1994 werd Koudekerke haar woonplaats. Haar schrijftalent had ze gaandeweg ontwik keld: voor haar logopediepraktijk schreef ze een methode voor taalontwikkeling en kinderverhalen om voor te lezen. Uitgeef ster Fiona Hack nodigde haar uit om werk in te sturen voor Zeeuwse verhalen- en poëziebundels. „Schrijven is een drang ge worden", zegt ze. Haar boek over Charley Toorop noemt ze een historische roman. „Ik heb twee ver sies gemaakt. In de eerste gaat een journa liste Charley Toorop interviewen om een biografie over haar te schrijven. Die vorm beviel me niet, het geheel werd te voor spelbaar. In de tweede versie ben ik uitge gaan van het moment dat Charley aan haar laatste zelfportret bezig is. Tijdens het schilderen is ze alleen en blikt ze te rug" op haar leven." Het boek bestaat uit twee delen. Het eer ste, verreweg het grootste, zit heel dicht op het leven van Charley Toorop. Het tweede deel speelt in het heden, als een kleinzoon Charley's sporen in Zeeland na gaat. Hij bezoekt Westkapelle en Veere, en is met zijn vriendin in 2009 aanwezig bij een voorstelling over Charley Toorop in het Zeeland Nazomer Festival. Henny van Kesteren: „Ik heb voor deze vorm gekozen, omdat een roman een pret tige manier is om met iemand kennis te maken. Je leest eerder een roman dan een dikke biografie. In de persoon Charley Toorop herken ik veel van mezelf. Dezelf de soort gedrevenheid. Ik heb me echt in haar gedachten- en gevoelswereld ver diept. Toen ik met mijn schrijven aange land was bij het moment dat ze sterft, zei ik tegen mijn man: 'Nou is ze dood'. Dat beleef je even heel intens mee." Dat oerleven bij door Henk Postma H door Jan van Damme Henny van Kesteren: Haar laatste meesterwerk. Roman over Charley Toorop - Uitgeverij De Klimmende Ster, 144 pagina's. Presentatie zon dag vanaf 15.00 uur in de Drvkkery Middel burg, tijdens de presentatie is de prijs 15,- eu ro, na 3 november 16,95 euro Henny van Kesteren. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 48