De Ode aan Charley Toorop in Westkapelle wordt een 'verhalende sculptuur' genoemd. Met een modieus dameshoedje en een West- kappels mutsje. Toen ze hem in Westkapelle naar de plek hadden geloodst waarop hij een 'Ode aan Charley Toorop' zou moeten verbeelden, zonk de moed hem wel eventjes in de schoe nen. Van die plek bovenop de zeedijk, om precies te zijn bij paal 212, wordt gezegd dat Charley daar vaak achte loos haar mondaine kleding achterliet om naakt in zee te gaan zwemmen. Maar daar was de Amsterdamse kunstenaar Gijs Assmann, als beoogd ontwerper van het beeld, niet door van zijn stuk gebracht. Het was de plek zelf, hoog verheven boven het dorp en de zee, die hem overweldigde. „Die bood zo'n indrukwekkend uitzicht", zegt hij, „dat ik me afvroeg: wat kan ik daar als kun stenaar nog aan toevoegen?" Toch wordt daar straks zijn beeld onthuld. Als tastbare herinnering aan de bijna dertig zomers die de 'krachtigste vrouw uit het Ne derlands kunstleven van de voorbije eeuw' te Westkapelle verbleef om daar inspiratie te vinden voor veel van haar belangrijkse schil derstukken. Charley Toorop krijgt er geen standbeeld, buste of ander realistisch evenbeeld. Want met zoiets gewoons, oordeelde ook klein zoon Rik Fernhout, zou ze vast niet blij zijn geweest. Het is dan ook een moderne sculp tuur geworden, abstract, maar toch met zeer herkenbare elementen. Zelf noemt Assmann zijn kunstwerk nog het liefst een 'stilleven'. „Niet monumentaal of bombastisch; ik heb geen poging gedaan om de plek te over schreeuwen, maar heb het gezocht in de menselijke maat, en subtiele detaillering." Het resultaat wordt al wel een 'verhalende' sculptuur genoemd. Op de plek waar Charley Toorop in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, alvo rens in de golven te duiken, haar kleding over de dijkpaal moet hebben gedrapeerd, werpt het zeelicht straks een zilveren glans op het witbronzen monumentje. Dat heeft wat weg van een kledingrek. Het herbergt zowel kledij uit mondaine, ar tistieke kringen, zoals Charley Toorop des tijds droeg, als onderdelen van de traditione le Westkappelse dracht. Zo tekent zich daar straks tegen het zwerk, naast een destijds als modieus en artistiek ervaren dameshoedje, een Westkappels mutsje af. Op de grond figu reren dan een paar slordig weggeworpen da messchoentjes, een picknickmandje, en daar tussen een schilderspalet met penseel. Het zal de passanten straks niet moeilijk val len er niet alleen een ode in zien aan Char ley Toorop, maar evengoed een eerbetoon aan Westkappelse dorpstradities. Het was de aantrekkingskracht van dat au thentieke dorpsleven die Charley Toorop er in 1924 toe bracht de eenvoud van Westkap pels dorpsherberg De Valk te verkiezen bo ven logies temidden van haar vrienden uit de Domburgse kunstenaarskolonie rond haar vader )an Toorop. Vrijwel ieder jaar zou ze in De Valk blijven terugkeren, tot het eind van haar leven. ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013 Westkapelle eert Charley Toorop Impressie van de 'Ode aan Charley Toorop' die volgende week zaterdag wordt onthuld op de zeedijk in Westkapelle. foto's Jan de Jonge PROGRAMMA WESTKAPELLE door Henk PoStma Donderdag 7 november Plaatsing van de 'Ode aan Charley Toorop' op de zeedijk; overdracht aan de gemeente Veere. Vrijdag 8 november. Workshops ontwerper Gijs Ass mann op de twee basisscholen: scholieren ontwerpen een 'Ode' voor iemand naar eigen keuze. Zaterdag 9 november: 14.00 uur opening expositie in Westkappels Polderhuismuseum: werk van Gijs Assmann (collages en tekeningen) en Charley Toorop (litho's en tekeningen uit bezit van Westkappelaars). 15.00 uur onthulling van het beeld door Dirk Nijland, kleinzoon van Charley Toorop, en Karla Peijs, voorzitter van het Comité van Aan beveling. De provincie Zeeland stak geen geld in het beeld, maar zette een premie van 7.500 euro op het uit stippelen van wandelroutes die het publiek erop attenderen dat in Westkapelle ook kunstenaars ac tief waren als Piet Mondriaan, Reinier Kimpe en Dennis Gallo way.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47