Dan doen
we het
toch zelf
Wat het Rotterdams museum Boijmans van Beuningen niet voor elkaar kreeg, is
ze in Westkapelle uiteindelijk gewoon gelukt. Daar, op de zeedijk, wordt volgende
week zaterdag de 'Ode aan Charley Toorop' onthuld.
2 SPECTRUM
manifestatie
Nederland heeft dan eindelijk
een monument dat herin
nert aan de kunstenares die
afgelopen eeuw een hoofd
rol speelde in de nationale
kunstwereld, en in Westka
pelle inspiratie vond voor
veel van haar belangrijkste werken.
De Ode aan Charley Toorop staat straks bij paal
212 op de Westkappelse zeedijk, een plek die uit
kijkt op het uithangbord van hotel De Valk, het
logement waarin Charley Toorop de laatste der
tig jaren van haar leven vrijwel iedere zomer
woonde en werkte. De sculptuur is een initia
tief van Westkappelaars, die zich drie jaar terug
verenigden in de stichting verBEELding Charly
Toorop.
Aanleiding was een mislukte actie van museum
Boijmans van Beuningen. Toen dat vijfjaar te
rug een grote overzichtstentoonstelling wijdde
aan het werk van Charley Toorop (1891 - 1955),
verbaasde directeur Sjarel Ex zich erover dat
nog nergens in Nederland een sokkel stond met
een tastbare herinnering aan de kunstenares die
zo'n belangrijke rol speelde in Nederlands artis
tieke wereld van de afgelopen eeuw. Om in dat
gemis te voorzien schreef hij een ontwerp-wed-
strijd uit. Hij vroeg een aantal plaatsen, waar
Toorop veelvuldig had gewerkt, om alvast uit te
kijken naar een geschikte plek voor zo'n beeld.
In Domburg, waar Charley Toorop in haar jon
ge jaren deel uitmaakte van de kunstenaarskolo
nie rond haar vader Jan Toorop, staken ze met
een de hand op. Ook het Noord-Hollandse Ber
gen, waar ze doorgaans woonde, toonde interes
se. Tientallen Westkappelaars klommen boos in
de pen: als er één plek is waar Charley Toorop
zelf zo'n beeld zou hebben gewenst, dan was
dat Westkapelle. Want dat was de plek waar ze
haar hart aan had verpand, waar ze dertig jaar
lang, tot aan het eind van haar leven, vrijwel ie
dere zomer woonde en werkte.
Boijmans Van Beuningen moest het project uit
eindelijk afblazen. „Dan doén we het toch zeker
zelf', zeiden Ans Dingemanse, kleinkind van de
herbergierster waar Toorop altijd logeerde, en
haar overbuurman Jan de Jonge tegen elkaar.
Binnen twee jaar hadden ze er bij bedrijven, par
ticulieren en de gemeente de benodigde 45.000
euro voor opgehaald. De sponsorlijst telt bijna
zestig namen. Na rijp beraad vroeg een speciaal
samengestelde selectiecommissie aan de Am
sterdamse kunstenaar Gijs Assmann het beeld
te maken. Die hapte meteen toe. „Ik was al een
groot bewonderaar van Charley Toorops werk.
In mijn jeugd bracht ik vakanties door in Dis
hoek, dus de omgeving van Westkapelle kende
ik nog zo'n beetje. Wat me ook bijzonder aan
sprak, was dat particulieren de opdracht gaven,
en dat die open stonden voor samenspraak. Ik
hoop daardoor een beeld te hebben ontworpen
dat zowel verbinding maakt met de plek als met
de bewoners."
Info: www.tooropinwestkapelle.nl
In De Smelterij te Veen worden elementen van de Ode aan Charley Toorop in witbrons gegoten, foto Jan de Jonge
Ook de muts van Herbergierster Miene
van Mill-Verhulst figureert in het beeld.
Kunstenaar Gijs Assmann en initiatiefneemster Ans Dingemanse inspecteren een afgietsel van het Westkappels mutsje.
Damesschoentjes, detail van de sculptuur Picknickmand, detail
Charley Toorop (1927). Ook haar hoed
komt terug in het beeld, foto Man Ray