Dan doen we het toch zelf Wat het Rotterdams museum Boijmans van Beuningen niet voor elkaar kreeg, is ze in Westkapelle uiteindelijk gewoon gelukt. Daar, op de zeedijk, wordt volgende week zaterdag de 'Ode aan Charley Toorop' onthuld. 2 SPECTRUM manifestatie Nederland heeft dan eindelijk een monument dat herin nert aan de kunstenares die afgelopen eeuw een hoofd rol speelde in de nationale kunstwereld, en in Westka pelle inspiratie vond voor veel van haar belangrijkste werken. De Ode aan Charley Toorop staat straks bij paal 212 op de Westkappelse zeedijk, een plek die uit kijkt op het uithangbord van hotel De Valk, het logement waarin Charley Toorop de laatste der tig jaren van haar leven vrijwel iedere zomer woonde en werkte. De sculptuur is een initia tief van Westkappelaars, die zich drie jaar terug verenigden in de stichting verBEELding Charly Toorop. Aanleiding was een mislukte actie van museum Boijmans van Beuningen. Toen dat vijfjaar te rug een grote overzichtstentoonstelling wijdde aan het werk van Charley Toorop (1891 - 1955), verbaasde directeur Sjarel Ex zich erover dat nog nergens in Nederland een sokkel stond met een tastbare herinnering aan de kunstenares die zo'n belangrijke rol speelde in Nederlands artis tieke wereld van de afgelopen eeuw. Om in dat gemis te voorzien schreef hij een ontwerp-wed- strijd uit. Hij vroeg een aantal plaatsen, waar Toorop veelvuldig had gewerkt, om alvast uit te kijken naar een geschikte plek voor zo'n beeld. In Domburg, waar Charley Toorop in haar jon ge jaren deel uitmaakte van de kunstenaarskolo nie rond haar vader Jan Toorop, staken ze met een de hand op. Ook het Noord-Hollandse Ber gen, waar ze doorgaans woonde, toonde interes se. Tientallen Westkappelaars klommen boos in de pen: als er één plek is waar Charley Toorop zelf zo'n beeld zou hebben gewenst, dan was dat Westkapelle. Want dat was de plek waar ze haar hart aan had verpand, waar ze dertig jaar lang, tot aan het eind van haar leven, vrijwel ie dere zomer woonde en werkte. Boijmans Van Beuningen moest het project uit eindelijk afblazen. „Dan doén we het toch zeker zelf', zeiden Ans Dingemanse, kleinkind van de herbergierster waar Toorop altijd logeerde, en haar overbuurman Jan de Jonge tegen elkaar. Binnen twee jaar hadden ze er bij bedrijven, par ticulieren en de gemeente de benodigde 45.000 euro voor opgehaald. De sponsorlijst telt bijna zestig namen. Na rijp beraad vroeg een speciaal samengestelde selectiecommissie aan de Am sterdamse kunstenaar Gijs Assmann het beeld te maken. Die hapte meteen toe. „Ik was al een groot bewonderaar van Charley Toorops werk. In mijn jeugd bracht ik vakanties door in Dis hoek, dus de omgeving van Westkapelle kende ik nog zo'n beetje. Wat me ook bijzonder aan sprak, was dat particulieren de opdracht gaven, en dat die open stonden voor samenspraak. Ik hoop daardoor een beeld te hebben ontworpen dat zowel verbinding maakt met de plek als met de bewoners." Info: www.tooropinwestkapelle.nl In De Smelterij te Veen worden elementen van de Ode aan Charley Toorop in witbrons gegoten, foto Jan de Jonge Ook de muts van Herbergierster Miene van Mill-Verhulst figureert in het beeld. Kunstenaar Gijs Assmann en initiatiefneemster Ans Dingemanse inspecteren een afgietsel van het Westkappels mutsje. Damesschoentjes, detail van de sculptuur Picknickmand, detail Charley Toorop (1927). Ook haar hoed komt terug in het beeld, foto Man Ray

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 46