Goed nieuws uit Curagao BOEKEN 17 Heimwee Rmm: Wat zou de Nederlandse literatuur klein zijn als die alleen geschreven mocht worden tussen Delfzijl en Koksijde. De auteurs uit Indië verrijkten onze literatuur aanzienlijk, maar ook Suri name en de Antillen zijn goed voor een aantal belangwekkende schrij vers. Denk aan Frank Martinus Arion, geboren en getogen op Cura sao. Hij is vooral bekend vanwege de roman 'Dubbelspel'. Deze ver scheen precies veertig jaar geleden en was in 2006 het veelbesproken middelpunt van de campagne 'Ne derland leest*. Maar hij is vooral ook een dichter. Geen dichter van mitsen en maren. En al helemaal niet in 'Stemmen uit Afrika'. Deze oorspronkelijk in 1957 verschenen bundel is een van de heftigste in onze taal. De grenzen tussen goed en slecht zijn pijnlijk scherp. Uit negers is vol gens de dichter het kwaad wegge brand. Op dit thema varieert hij ruim vijftig gedichten lang: negers hebben geen legers, de anderen na tuurlijk wel. Die stelligheid is even wennen, zo als er misschien meer is waaraan je in de poëzie moet wennen. Alleen al doordat de in 'Heimwee en de ruïne' bijeengebrachte gedich ten eerder zelden te lezen waren. Ze ontstonden in de loop van een halve eeuw, bleven ongepubliceerd of verschenen in boekjes die de schrijver zelf liet drukken. Ongewoon zijn soms ook de onder werpen. Welke andere Nederlands talige dichter zou zich wagen aan een vers over economie? In 1970 schreef Arion het gedicht 'Economie'. Dat heeft niets aan actu aliteit verloren. In drie regels staat het allemaal: 'Eco nomie kan kaartlezen/ En kan kaartleggen/ Maar economie kan niet kaarten'. Arions eiland haalt meestal de krant met sombere berichten, maar hij zorgt hoogst persoonlijk voor goed nieuws uit Curasao. 'Eiland, jouw bloed is mijn bloed', verzucht hij. In een ander gedicht spreekt hij de hoop uit te 'sterven met Curasao in mijn armen'. Tegelijk wenst hij te 'vergeten dat ik ooit in Europa was'. Andersom zul len we hem niet vergeten. Door poëzie als deze krijgt onze lite ratuur er vele lengte- en breedtegra den bij. De Amerikaanse Marisha PessI schreef zeven jaar aan haar tweede roman, de mystery thriller 'Nachtfilm'. Als wonderkind werd ze ze ven jaar geleden de Ameri kaanse letteren binnenge haald. Net voordat ze als een eendagsvlieg in de annalen zou worden bijgezet, kwam Marisha Pessl (35) met haar tweede roman: Nachtfilm. „Ik heb de tijd ge nomen", verklaart ze nuchter. „Ik heb me geconcentreerd op een verhaal dat mijn talent zou dwingen naar een die per niveau te gaan. Ik ben dit metier bin nengestapt om nooit meer iets anders te doen." Calamiteitenleer voor gevorderden heette haar spectaculaire debuut uit 2006. Een in genieuze literaire thriller, waarin Marisha Pessl losjes strooide met verwijzingen naar boeken, films en andere vormen van vooral de Amerikaanse cultuur. Het verhaal speel de zich af op een eliteschool. Voor haar tweede roman, die al net zo am bitieus is, koos ze de wereld van de film. Centraal in Nachtfilm staat een man die in de hele roman buiten beeld blijft, zoals het filmregisseurs betaamt. Regisseur Stanislas Cordova heeft een hui veringwekkend oeuvre van horrorfilms op zijn naam staan. Hij leeft teruggetrokken. Om Cordova heeft zich een cult gevormd. Dan wordt zijn dochter Ashley dood aange troffen. Zelfmoord? Net als rond een zelfmoord in Calamiteiten- leer voor gevorderden is er twijfel. Onder zoeksjournalist Scott McGrath, wiens loop baan ernstig is gedwarsboomd door toe doen van Cordova, gaat aan het werk. Maar je komt niet ongestraft de wereld van de horrorfilm binnen, laat staan dat je onge- Cruciaal voor mij is dat ik altijd weer een nieuw speelveld zoek schonden weer buiten komt. Inspiratie deed Cordova op - ze draait er niet omheen - in een biografie van Stanley Kubrick, de legendarische regisseur van A clockwork orange, Barry Lyndon, Full metal jacket en The shining. „Eerst dacht ik aan een schilder, maar dat was te archaïsch. Een visueel verhalenver teller moest ik hebben. Bij Kubrick was er een enorm verschil tussen de gezinsman die hij was en de legenden die over hem de ronde deden. Mythes dat hij vliegangst had of bang was om vergiftigd te worden, ble ken allemaal niet waar. Wel waar is dat hij een genie was. Voor mijn boek werd de vraag interessant waar de realiteit overgaat in geruchten om Cordova heen. Waar over lappen werkelijkheid en mythe elkaar? Bij film is die vraag er altijd." Wie Nachtfilm ter hand neemt, zal meteen opvallen dat Marisha Pessl er veel illustra ties in heeft verwerkt. Afbeeldingen van websites, archief stukken, intake formulieren van een psychiatri sche inrichting, sms'jes. Onwille keurig gaat de le zer op zoek naar aanwijzingen om het raadsel rond Cordova op te los sen. Maar het is wel heel veel in formatie. Ze glimlacht. „Ik wilde dat het boek veel duidelijk onderscheiden persona ges heeft. Het moet daarnaast visuele kwali teit hebben. Het is een gedetailleerd boek, dat is met verhalen in verhalen vaak het ge val. Scott leidt de lezer rond. Hij komt te staan voor vragen die hij zich nooit zou stellen en gaat dingen geloven waarvan hij dacht dat hij er nooit in zou geloven. Pas aan het eind is het aan de lezer te beslissen wat er gebeurd is." Tegen die tijd heeft de lezer onder meer iets vernomen over een obscure Nederland se roman en een Nederlandse barman ont moet. „Omdat ik op tnijn reizen zo onge looflijk veel Nederlanders tegenkom. Jullie duiken werkelijk overal op." Marisha Pessl schreef haar eerste roman ter wijl ze werkzaam was in de financiële sec tor in New York. „Ik heb mezelf beloofd dat, als het moment zou komen dat ik van de pen zou kunnen leven, ik mij nooit meer ongelukkig zou voelen. De meest blije mens op aarde zou ik zijn, omdat ik kon doen waarvoor ik de meeste passie voel. Ik weet dat ik niet twee keer hetzelf de soort boek zal schrijven. Cruciaal voor mij is dat ik altijd een nieuw speelveld zoek. Ik zal dus steeds het gevoel houden dat ik voor het eerst een boek schrijf. Als je denkt dat je weet hoe het moet, ben je klaar. Ik moet altijd op het randje balance ren. Ik heb onzekerheid nodig. Streven hoort bij een kunstenaar, dat is cruciaal. Het zit in de poging om iets te creëren. Elk boek zal anders zijn, elk proces onzeker." Tijdens het schrijven van Nachtfilm over leed haar grootmoeder. Ze droeg de roman aan haar op. „De laatste vier maanden van haar leven ben ik veel bij haar geweest. Ze heeft me veel geleerd over de kracht van verhalen. Ze wilde alleen maar vertellen. Ik kende de verhalen al. Het ging ook niet om overdracht of om de inhoud, maar om het vertellen zelf. Wat laten we na? De verha len. Er is niets anders." ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013 »'»*KK StlÜH WnmmrWe grdk+iJen door Mario Molegraaf Frank Martinus Arion - Heimwee en de ruïne. Verzamelde gedichten - De Bezige Bij, 24,90 euro. MARISHA Balanceren op het randje door Theo Hakkert Marisha Pessl Marisha Pessl: „Ik ben dit metier binnengestapt om nooit meer iets anders te doen." foto David Schulze Marisha Pessl - Nachtfilm. Vertaling Paul de Bruijn, Jan de Nijs, Harry Pallemans. Anthos, 23,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17