Rotterdam reanimeert
Hart op Zuid in 20 jaar
ECONOMIE 13~
De kans dat Delta
als zelfstandig
energiebedrijfkan
overleven slinkt.
Boek in november een reis naar Oman en maak kans om uw reissom terug te winnen!
oman
Het hele gebied gaat op de schop.
Dat heeft wethouder Hamit Kara-
kus (wonen, ruimtelijke orde
ning, vastgoed en stedelijke econo
mie) vrijdag bekendgemaakt. Met
de ontwikkeling van Hart op
Zuid wil de gemeente in één klap
de ruimtelijke, economische en
sociaal-maatschappelijke proble
men in het gebied oplossen. Rot
terdam heeft een partner gevon
den in het beursgenoteerde Bal
last Nedam.
Ahoy wordt uitgebreid met een in
ternationaal congrescentrum, een
muziekhal met plek voor 7000 be
zoekers, een bioscoop en een vier-
sterrenhotel.
Theater Zuidplein krijgt samen
met de bibliotheek plek in een
kunstenpand aan het nieuwe
Plein op Zuid.
Ook het busstation, dat dagelijks
75.000 passagiers verwerkt, wordt
vervangen. De gemeente heeft 110
miljoen euro, een derde van de to
tale investering, voor het nieuwe
Hart op Zuid opzijgelegd.
ders nu snel gaat doen, wordt dan
ook nadrukkelijk fusie en verkoop
verkend.
Dat gaat Zeeland banen kosten?
Waarschijnlijk wel. De mate waar
in hangt af van de vraag of het fu
sie of verkoop wordt. Bij fusie is
Eneco een logische partner, om
dat dat energiebedrijf ook nog in
overheidshanden is. In dat scena
rio blijven de aandelen in handen
van de provincie en gemeenten
en ze kunnen afspraken maken
over behoud van arbeidsplaatsen
in Zeeland. Probleem is dat geen
enkele fusiepartner een vast aan
tal banen voor lange termijn zal
garanderen. Bij Delta bestaat de
vrees dat het veel grotere Eneco
veel functies naar Rotterdam zal
verplaatsen.
Is verkoop niet veel ongunstiger?
Dat hoeft niet per se. Binnen Del
ta leeft het idee dat overname
door een buitenlands bedrijf nog
wel eens beter kan uitpakken
voor de werkgelegenheid in Zee-
land dan fusie met Eneco. Simpel
weg omdat een buitenlands be
drijf de markt en de regio minder
goed kent en dat liever overlaat
aan Delta. Banen verplaats je ook
niet zo eenvoudig van Nederland
naar bijvoorbeeld Scandinavië of
Duitsland. Overigens verliezen de
provincie en gemeenten wel hun
zeggenschap en hun jaarlijkse di
vidend van Delta bij verkoop. An-
derszijds verzilveren ze in één.,
keer hun aandelen.
Gaat Delta wel wat opleveren onder
de huidige marktomstandigheden?
De tijd voor verkoop is ronduit
slecht, omdat de energiepoot van
Delta op dit moment weinig
waard is.
Een andere hobbel bij fusie en ver
koop vormt de kerncentrale. Wat
moet daarmee gebeuren?
Een gedachte fusiepartner als Ene
co afficheert zich als groen en
duurzaam. Dat energiebedrijf zit
niet te wachten op een kerncen
trale, zeker niet in een moeilijke
markt. Verkoop door een buiten
lands bedrijf vraagt een creatieve
oplossing. De rijksoverheid staat
niet toe dat een kerncentrale in
buitenlandse handen valt.
Wanneer weten we meer over de toe
komst van Deltal
Het energiebedrijf moet rond
maart volgend jaar verschillende
strategieën hebben onderzocht.
MIDDELBURG - Kan energiebedrijf
Delta zijn eigen boontjes blijven
doppen of is fusie of verkoop over-
mijdelijk? Die vraag moet Delta
binnen enkele maanden zelf be
antwoorden.
Op last van de aandeelhouders -
provincie en gemeenten - moet
Delta snel strategische verkennin
gen uitvoeren, ook naar fusie of
verkoop.
Ze zijn tot de conclusie gekomen
dat het voortbestaan van Delta als
zelfstandig, maar klein energiebe
drijf een groeiend risico oplevert
voor het bedrijf zelf, de aandeel
houders en de werkgelegenheid
in Zeeland. Delta is tenslotte
goed voor zo'n 1600 banen in de
provincie.
Waarom is een energiedwerg als Del
ta nog niet overgenomen zoals grote
re spelers als Nuon en Essent?
Delta overleeft tot nu toe door
een mix van producten. Het pro
duceert en transporteert energie
(Delta Energie en Delta Netwerk
bedrijf), het levert water (Evides),
het is ?ctief op de afvalmarkt (In-
daver) en in multimedia (onder
meer Zeelandnet). Wel is het be
drijf financieel verzwakt door mis
lukte avonturen in de biodiesel
en de zonnecellen. De schuld ligt
momenteel rond de 530 miljoen
euro.
Waarom wordt het steeds moeilijker
voor Delta om te overleven?
Het probleem zit in de energiepro
ductie. De kerncentrale, gasge
stookte Sloecentrale en de kolen
centrale bij Borssele draaien ver
lies door de overcapaciteit op de
energiemarkt. Er wordt veel goed
kope, groene stroom uit Duits
land geïmporteerd. Daardoor
staan de centrales van Delta op
een laag pitje of ze snorren op hal
ve kracht.
Rijdt ook het Energieakkoord Delta
in de wielen?
Absoluut. Volgens het Energieak
koord moeten vijf oudere kolen
centrales sluiten. Ook die in Bors
sele. Delta verzet zich ertegen en
krijgt daarbij steun van zijn groot
ste aandeelhouder, de provincie.
Het alternatief van Delta - de ko
lencentrale ombouwen tot bio
massa - maakt weinig kans meer.
Dat kost een miljard euro en bo
vendien is de race politiek gezien
gelopen. Delta en provincie zul
len zich nu vooral richten op com
pensatie voor de sluiting.
Er hangen nog meer donkere wolken
boven Delta. Het energiebedrijf
werkt commercieel, maar voert ook
wettelijke gereguleerde taken uit zo
als waterlevering en energietrans
port. Moet Delta deze publieke on
derdelen in de toekomst loslaten?
Daar ziet het naar uit. Op grond
van de zogeheten splitsingswet
zou Delta het netwerkbedrijf moe
ten afsplitsen. Ook op dit punt
strijdt Delta tegen rijksbeleid. Het
heeft de verplichte splitsing aan
gevochten bij het Europese Hof
van Justitie, maar dat ziet volgens
een recente uitspraak geen obsta
kels voor splitsing.
Delta moet het netwerkbedrijf nu
dus nu splitsen?
Nog niet. De zaak is terugverwe
zen naar de Hoge Raad. Het is nu
aan een Nederlandse rechter om
te beoordelen of de splitsingswet
niet te ver gaat. Delta heeft zelf
onderzoek laten uitvoeren naar
de effecten van de splitsingwet.
Conclusie daarvan: splitsing van
energieproductie enerzijds en
energietransport anderszijds
heeft niet geleid tot lagere tarie
ven voor de consument. Daar
naast heeft het alleen maar banen
gekost. De uitspraak van een Ne
derlandse rechter kan één, moge
lijk twee jaar op zich laten wach
ten.
Waarom is die splitsing noodzake
lijk?
De overheid wil de levering van
water en elektriciteit zekerstellen.
Daarom wil ze publieke onderde
len uit de commerciële omgeving
van Delta halen. Mocht Delta on
verhoopt omvallen, dan sleurt het
niet het netwerkbedrijf en water
bedrijf Evides mee. De aandelen
moeten dus rechtstreeks onder de
overheid vallen.
Dus Delta moet ook Evides op ter
mijn prijsgeven?
Ja, dat is al jaren de nadrukkelijke
wens van Provinciale Staten. Ook
gisteren in de Statenvergadering
werd daar andermaal door de gro
te fracties, de WD voorop, aange
drongen op 'verhanging van de
aandelen' van Evides.
Delta kan dus zowel het netwerkbe
drijf als het waterbedrijf verliezen.
Wat zijn daarvan de consequenties?
Dat betekent vrijwel zeker het ein
de van Delta als zelfstandig ener
giebedrijf. Het netwerkbedrijf en
Evides vormen stabiele onderde
len, die ook zorgen voor een goe
de kredietwaardigheid van Delta.
Snij je die twee onderdelen weg,
dan wordt Delta te klein en finan
cieel te kwetsbaar.
We stevenen dus af op fusie of ver
koop van Delta?
Die kans is aanwezig. De aandeel
houders wensen dat Delta de risi
co's vermindert, meer rendement
haalt en tegelijkertijd de werkgele
genheid op peil houdt. Bij een
splitsing wordt dat erg moeilijk,
zeker nu de energiemarkt niks op
levert. In de onderzoeken die Del
ta op verzoek van de aandeelhou-
ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013
SUlTANflA^ v
Bus reizen
Auto reizen
Vlieg reizen
Verre reizen Steden reizen
www.dejongintra.nl/oman
Bel 0180 - 457 803 of ga naar uw ANVR reisbureau
Reissom excl. calamiteitenfonds,
reserveringskosten en eventuele vluchttoeslagen
Overname Delta ligt op de loer
ROTTERDAM - Met een ingreep van
330 miljoen euro gaat Rotterdam
zijn Hart op Zuid reanimeren. Het
project, met een totale looptijd
van ruim 20 jaar, omvat de omge
ving van winkelcentrum Zuidplein
en sportpaleis Ahoy.
Regio:
Delta mag op Attero biede'
door Frank Balkenende
Delta verzet zich tegen verplichte sluiting van de kolencentrale (rechts) bij Borssele. foto Ruben Oreel