Rotterdam reanimeert Hart op Zuid in 20 jaar ECONOMIE 13~ De kans dat Delta als zelfstandig energiebedrijfkan overleven slinkt. Boek in november een reis naar Oman en maak kans om uw reissom terug te winnen! oman Het hele gebied gaat op de schop. Dat heeft wethouder Hamit Kara- kus (wonen, ruimtelijke orde ning, vastgoed en stedelijke econo mie) vrijdag bekendgemaakt. Met de ontwikkeling van Hart op Zuid wil de gemeente in één klap de ruimtelijke, economische en sociaal-maatschappelijke proble men in het gebied oplossen. Rot terdam heeft een partner gevon den in het beursgenoteerde Bal last Nedam. Ahoy wordt uitgebreid met een in ternationaal congrescentrum, een muziekhal met plek voor 7000 be zoekers, een bioscoop en een vier- sterrenhotel. Theater Zuidplein krijgt samen met de bibliotheek plek in een kunstenpand aan het nieuwe Plein op Zuid. Ook het busstation, dat dagelijks 75.000 passagiers verwerkt, wordt vervangen. De gemeente heeft 110 miljoen euro, een derde van de to tale investering, voor het nieuwe Hart op Zuid opzijgelegd. ders nu snel gaat doen, wordt dan ook nadrukkelijk fusie en verkoop verkend. Dat gaat Zeeland banen kosten? Waarschijnlijk wel. De mate waar in hangt af van de vraag of het fu sie of verkoop wordt. Bij fusie is Eneco een logische partner, om dat dat energiebedrijf ook nog in overheidshanden is. In dat scena rio blijven de aandelen in handen van de provincie en gemeenten en ze kunnen afspraken maken over behoud van arbeidsplaatsen in Zeeland. Probleem is dat geen enkele fusiepartner een vast aan tal banen voor lange termijn zal garanderen. Bij Delta bestaat de vrees dat het veel grotere Eneco veel functies naar Rotterdam zal verplaatsen. Is verkoop niet veel ongunstiger? Dat hoeft niet per se. Binnen Del ta leeft het idee dat overname door een buitenlands bedrijf nog wel eens beter kan uitpakken voor de werkgelegenheid in Zee- land dan fusie met Eneco. Simpel weg omdat een buitenlands be drijf de markt en de regio minder goed kent en dat liever overlaat aan Delta. Banen verplaats je ook niet zo eenvoudig van Nederland naar bijvoorbeeld Scandinavië of Duitsland. Overigens verliezen de provincie en gemeenten wel hun zeggenschap en hun jaarlijkse di vidend van Delta bij verkoop. An- derszijds verzilveren ze in één., keer hun aandelen. Gaat Delta wel wat opleveren onder de huidige marktomstandigheden? De tijd voor verkoop is ronduit slecht, omdat de energiepoot van Delta op dit moment weinig waard is. Een andere hobbel bij fusie en ver koop vormt de kerncentrale. Wat moet daarmee gebeuren? Een gedachte fusiepartner als Ene co afficheert zich als groen en duurzaam. Dat energiebedrijf zit niet te wachten op een kerncen trale, zeker niet in een moeilijke markt. Verkoop door een buiten lands bedrijf vraagt een creatieve oplossing. De rijksoverheid staat niet toe dat een kerncentrale in buitenlandse handen valt. Wanneer weten we meer over de toe komst van Deltal Het energiebedrijf moet rond maart volgend jaar verschillende strategieën hebben onderzocht. MIDDELBURG - Kan energiebedrijf Delta zijn eigen boontjes blijven doppen of is fusie of verkoop over- mijdelijk? Die vraag moet Delta binnen enkele maanden zelf be antwoorden. Op last van de aandeelhouders - provincie en gemeenten - moet Delta snel strategische verkennin gen uitvoeren, ook naar fusie of verkoop. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat het voortbestaan van Delta als zelfstandig, maar klein energiebe drijf een groeiend risico oplevert voor het bedrijf zelf, de aandeel houders en de werkgelegenheid in Zeeland. Delta is tenslotte goed voor zo'n 1600 banen in de provincie. Waarom is een energiedwerg als Del ta nog niet overgenomen zoals grote re spelers als Nuon en Essent? Delta overleeft tot nu toe door een mix van producten. Het pro duceert en transporteert energie (Delta Energie en Delta Netwerk bedrijf), het levert water (Evides), het is ?ctief op de afvalmarkt (In- daver) en in multimedia (onder meer Zeelandnet). Wel is het be drijf financieel verzwakt door mis lukte avonturen in de biodiesel en de zonnecellen. De schuld ligt momenteel rond de 530 miljoen euro. Waarom wordt het steeds moeilijker voor Delta om te overleven? Het probleem zit in de energiepro ductie. De kerncentrale, gasge stookte Sloecentrale en de kolen centrale bij Borssele draaien ver lies door de overcapaciteit op de energiemarkt. Er wordt veel goed kope, groene stroom uit Duits land geïmporteerd. Daardoor staan de centrales van Delta op een laag pitje of ze snorren op hal ve kracht. Rijdt ook het Energieakkoord Delta in de wielen? Absoluut. Volgens het Energieak koord moeten vijf oudere kolen centrales sluiten. Ook die in Bors sele. Delta verzet zich ertegen en krijgt daarbij steun van zijn groot ste aandeelhouder, de provincie. Het alternatief van Delta - de ko lencentrale ombouwen tot bio massa - maakt weinig kans meer. Dat kost een miljard euro en bo vendien is de race politiek gezien gelopen. Delta en provincie zul len zich nu vooral richten op com pensatie voor de sluiting. Er hangen nog meer donkere wolken boven Delta. Het energiebedrijf werkt commercieel, maar voert ook wettelijke gereguleerde taken uit zo als waterlevering en energietrans port. Moet Delta deze publieke on derdelen in de toekomst loslaten? Daar ziet het naar uit. Op grond van de zogeheten splitsingswet zou Delta het netwerkbedrijf moe ten afsplitsen. Ook op dit punt strijdt Delta tegen rijksbeleid. Het heeft de verplichte splitsing aan gevochten bij het Europese Hof van Justitie, maar dat ziet volgens een recente uitspraak geen obsta kels voor splitsing. Delta moet het netwerkbedrijf nu dus nu splitsen? Nog niet. De zaak is terugverwe zen naar de Hoge Raad. Het is nu aan een Nederlandse rechter om te beoordelen of de splitsingswet niet te ver gaat. Delta heeft zelf onderzoek laten uitvoeren naar de effecten van de splitsingwet. Conclusie daarvan: splitsing van energieproductie enerzijds en energietransport anderszijds heeft niet geleid tot lagere tarie ven voor de consument. Daar naast heeft het alleen maar banen gekost. De uitspraak van een Ne derlandse rechter kan één, moge lijk twee jaar op zich laten wach ten. Waarom is die splitsing noodzake lijk? De overheid wil de levering van water en elektriciteit zekerstellen. Daarom wil ze publieke onderde len uit de commerciële omgeving van Delta halen. Mocht Delta on verhoopt omvallen, dan sleurt het niet het netwerkbedrijf en water bedrijf Evides mee. De aandelen moeten dus rechtstreeks onder de overheid vallen. Dus Delta moet ook Evides op ter mijn prijsgeven? Ja, dat is al jaren de nadrukkelijke wens van Provinciale Staten. Ook gisteren in de Statenvergadering werd daar andermaal door de gro te fracties, de WD voorop, aange drongen op 'verhanging van de aandelen' van Evides. Delta kan dus zowel het netwerkbe drijf als het waterbedrijf verliezen. Wat zijn daarvan de consequenties? Dat betekent vrijwel zeker het ein de van Delta als zelfstandig ener giebedrijf. Het netwerkbedrijf en Evides vormen stabiele onderde len, die ook zorgen voor een goe de kredietwaardigheid van Delta. Snij je die twee onderdelen weg, dan wordt Delta te klein en finan cieel te kwetsbaar. We stevenen dus af op fusie of ver koop van Delta? Die kans is aanwezig. De aandeel houders wensen dat Delta de risi co's vermindert, meer rendement haalt en tegelijkertijd de werkgele genheid op peil houdt. Bij een splitsing wordt dat erg moeilijk, zeker nu de energiemarkt niks op levert. In de onderzoeken die Del ta op verzoek van de aandeelhou- ZATERDAG 2 NOVEMBER 2013 SUlTANflA^ v Bus reizen Auto reizen Vlieg reizen Verre reizen Steden reizen www.dejongintra.nl/oman Bel 0180 - 457 803 of ga naar uw ANVR reisbureau Reissom excl. calamiteitenfonds, reserveringskosten en eventuele vluchttoeslagen Overname Delta ligt op de loer ROTTERDAM - Met een ingreep van 330 miljoen euro gaat Rotterdam zijn Hart op Zuid reanimeren. Het project, met een totale looptijd van ruim 20 jaar, omvat de omge ving van winkelcentrum Zuidplein en sportpaleis Ahoy. Regio: Delta mag op Attero biede' door Frank Balkenende Delta verzet zich tegen verplichte sluiting van de kolencentrale (rechts) bij Borssele. foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13