Volop activiteiten in Terneuzen bij 1 begin Maand van de Kunstuitleen UIT 11 De Maand van de Kunstuitleen be gint zaterdag met de opening van de expositie Kleintje Kunst bij de Kunstuitleen aan de Bellamystraat in Terneuzen. De opening wordt om 14.00 uur verricht door Kathrin Ginsberg van CBK Zeeland, het provinciale centrum voor beel dende kunst, vormgeving en architectuur. Ginsberg zal tevens de nieuwe huisstijl van de drie Zeeuwse kunstuitlenen (Terneuzen, Goes, Vlissingen) presenteren. Die beoogt vooral de gezamenlijkheid van de uitlenen te benadrukken. De Kunstuitleen is zaterdag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Bij de opening treedt de Vlissingse singer-songwriter Maarten Ter- mont op. Kinderen kunnen knutselen of meedoen aan een workshop 'Zeeuwse kno pen maken' Kleintje Kunst is een expositie van Zeeuwse x kunstenaars die ieder een jiantal 'kleinere' werken inbrengen en daarnaast één geselec teerd kunstwerk waarop bezoekers kunnen stemmen. Het winnende kunstwerk zal na af loop van de expositie worden aangeschaft voor de uitleencollectie. Onder de deelne mende kunstenaars zijn Dick van Biemen, Nicoline van Boven, Ollo Feenstra, Eef de Graaf, Kianoosh Gerami, Harmony Hend- rickx en Marjolein Innemée. Tijdens de Maand van de Kunstuitleen (no vember) kunnen mensen voordelig lid wor den. Voor bestaande klanten zijn er kortings acties. Met Kazimir Malevich als middelpunt presen teert het Stedelijk Museum in Amsterdam een expositie met meer dan 500 werken van de Rus sische avant-garde. Voor het eerst sinds de legenda rische Stedelijk-expositie in 1989 wordt de eigen Male- vich-collectie - de grootste buiten Rusland - met die van Nikolai Khardzhiev en George Costakis gecombi neerd. Deze verzamelaars bleven de avant-garde in Rusland ook steunen in tij den dat abstracte kunst door de Sovjet-au toriteiten was verboden. Aangevuld met bruiklenen van onder meer de Yale Univer sity Art Gallery, het Museum of Modern Art en het Centre Pompidou is dit de groot ste Malevich-expositie ooit, een prestatie die alleen al vanwege de enorme kosten, naar verwachting nooit meer wordt her haald. De ontwikkeling van Malevich (1879-1935) wordt chronologisch toegelicht met tal van voorbeelden, te beginnen met de periode 1903-1910, toen hij zich liet in spireren door impressionisme, symbolisme en fauvisme. In het tweede decennium kwam hij al snel uit bij het suprematisme dat hem wereldroem verschafte. Geometri sche vormen als op zijn 'Zwarte Vierkant' symboliseerden voor Malevich de suprema tie van een wereld die groter was dan uiter lijke verschijnselen. Kunst maken was voor hem een spirituele activiteit, onthecht aan de politieke en sociale doelstellingen zoals die van de Russische Revolutie van 1917. Malevich had daarbij geen last van gebrek aan zelfvertrouwen. Zo schreef hij in 1915 in het Suprematisch Manifest: 'Ik heb mij zelf getransformeerd tot het nulpunt van de vorm en heb mijzelf opgevist uit de beerput van de academische kunst.' En maakte hij in 1916 een gouache/potlood-te- kening waarop hij noteerde: 'Ik, de apostel van nieuwe begrippen in de kunst.' De collectie van Nikolai Khardzhiev (1903-1996) en zijn vrouw Lidia Chaga (1912-1995) was in de jaren negentig onder werp van veel rumoer in de media vanwe ge een eigenmachtig opererende execu teur-testamentair. Dat leidde zelfs tot in grijpen van de Nederlandse overheid in het bestuur van de gelijknamige stichting. Het echtpaar had zich in 1993 in Nederland gevestigd, na een welkome uitnodiging van de Universiteit van Amsterdam omdat het zich na de val van het communisme niet langer veilig voelde in Rusland. Hon derden werken waren intussen al het land uitgesmokkeld, onder meer met hulp van de Keulse galerie Gmurzynska. Onder lei ding van oud-minister Job de Ruiter be landde de collectie tenslotte veilig - vanuit een opslagloods op Schiphol-Oost - als bruikleen in het Stedelijk. Khardzhiev leer de in 1928 Malevich kennen en zou in to taal 174 werken van hem kopen, het meren deel op papier, maar ook acht schilderijen. Onder de andere avant-gardisten van wie Khardziev werk kocht, waren Natalia Gon- charova, Olga Rozanova, Mickhail Larion- ov, Vladimir Tatlin en El Lissitzsky, in to taal zo'n negenhonderd schilderijen en te keningen. George Costakis (1913-1990), in Moskou ge boren als zoon van Griekse ouders, vond in 1977 een oplossing die geen smokkelen noodzaakte. Hij mocht naar Griekenland vertrekken als hij de helft van zijn collectie achterliet in de Tretyakov Galerie in Mos kou. De andere helft - maar liefst 1275 wer ken - werd in 1997 aangekocht door de Griekse overheid en ondergebracht in het museum voor moderne kunst in Thessalo niki. Costakis raakte in de ban van de avant-garde toen hij in 1946 in de donkere dagen na de oorlog, felgekleurde schilde rijen in het atelier van Olga Rozanova zag. „Het waren signalen voor me. Het kon me niet schelen wat het was, maar niemand wist wat iets was in die dagen." DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 De Kunstuitleen in Terneuzen. De apostel van nieuwe begrippen i Franqoise Ledeboer De tentoonstelling in het Stedelijk Museum is de grootste Malevich-presentatie ooit. foto's Robin van Lonkhuijsen pad De expositie 'Kazimir Malevich en de Russische avant-garde' in het Stedelijk Museum Amster dam duurt tot en met 2 februari. Voor meer in formatie: www.stedelijk.nl Kazimir Malevich, Zelfportret. Op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55