f I ii i UIT 9 positie bijvoorbeeld, is nauwelijks sprake. In de vaak monochrome vlakken, zijn af en toe sporen van handelen te vinden die voor subtiele veranderingen zorgen. Louws laat je echt op de vierkante millimeter kij ken. Daarmee is meteen de relatie gelegd met de wél herkenbare voorstellingen van Nan da Runge. Zij bouwt ze op uit penseelstre ken, soms met een brede kwast, soms met een fijne punt. Met vaart lijkt zij de lijnen neer te zetten en aanvullend met vlekken de voorstelling af te maken. Die vlekken ge ven de objecten de illusie van driedimen- sionaliteit. Ook Runge laat mij kijken. Naar de penseelstreken en de vlekken die tegelij kertijd dat herkenbare beeld vormen. De voorstellingen verwijzen naar gebouwen, woonhuizen, kantoren of schuurtjes. Door de ogen van Nanda Runge krijgen ze iets geheimzinnigs. De vervreemdende lading ontstaat vooral omdat zij mensen en details weglaat. Ik dwaal langs haar (kleine) schilderijen en voel mij een vreemdeling. Dat licht unhei mische gevoel raakt aan de afstand die er uiteindelijk vaker wel dan niet is tussen mij en de wereld waarin ik verkeer. Er zijn immers zoveel plekken en gebouwen die ik ken, maar weten wat er speelt en wie er woont doe ik natuurlijk in de meeste geval len niet. Mijn vertrouwdheid met de we reld waarin ik rondloop is deels schijn. Terug naar Giel Louws. Zijn werk is niet letterlijk gebaseerd op waarnemingen, maar ontstaat puur, vanuit de schilderkun stige 'handeling. De resultaten echter doen mij denken aan oppervlakken die ik in het dagelijks leven soms zie, maar waar ik vaak ook aan voorbij zal lopen. Een gesausde ruit, een fragmentje van een beschadigde muur, krassen op een glanzend oppervlak. Ze stellen niefs voor, maar kunnen mijn oog treffen. Ik ben degene die door mijn zien dat stukje werkelijkheid als het ware tot leven brengt. En dat is ook waarom het, zo lijkt het mij, Louws gaat. Om niet min der of meer dan het wonder van het zien zichtbaar te maken. Dat is ook de relatie van zijn werk met dat van Runge. Het zien geeft de wereld beteke nis. Het meebeleven van het ontstaan van wat we zien verdiept dat betekenis geven. Is er ook nog plaats voor schoonheid in de ze benadering? Ja, maar dan een terloopse schoonheid, een getroffen worden door het kleine in het grote. Het is de subtiele pen dant van het ervaren van het sublieme dat in de Romantiek gevonden werd in het grootse, het onvoorstelbare. In de Bewaerschole draait het om een veel bescheidener vorm van ervaren van het su blieme. Louws en Runge zoeken naar het bijna onzichtbare moment waarop alles klopt. Dat vinden ze niet altijd, maar vaak genoeg om een ritje naar Burg-Haamstede goed besteed te vinden. Beeldend kunstenaars Giel Louws en Nanda Runge zoeken in de Bewaerschole in Burgh- Haamstede naar het bijna on zichtbare moment waarop alles klopt, merkt Nico Out. Het werk dat op dit moment in de Bewaerschoole is te zien, lijkt op het eerste ge zicht niets met elkaar te ma ken te hebben. Ik zie bij voorbeeld twee kleine pa neeltjes naast elkaar op een plankje staan, het ene diffuus grijzig, het andere iets groter en lichtbeige. De maker, Giel Louws, is duidelijk bezig geweest schil derijen te maken die tot hun essentie zijn teruggebracht. Daarbij onderzoekt hij uit eenlopende werkwijzen die hem tot aan de grens van het metier brengen. Van com- DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 Op de tentoonstelling Zoet-Zout-Zee- Land tonen vier ontwerpteams hun vi sie op de toekomst van de aquacul- tuur in onze provincie. Aanvullend prikkelt een aantal kunstenaars de verbeelding met op water en groei geïnspireerde foto's, grafiek, kera miek en objecten. Een opvallende bij drage is de met zeevruchten van klei volgepakte kar van Yolanda Roosen. T/m 3/11CBK Zeeland, Balans 17, M'burg. Ma-vr 9-17 uur/zo 13-17 uur. Jan Verschoore en Jorien Brugmans richtten de gang tussen het 'oude' en nieuwe Terneuzense stadhuis in met een rijke oogst aan grafiek. Beiden werken in hoogdruk en gebruiken die techniek vaardig en creatief. Ver schoore speelt organische vormen zo als dieren geraffineerd uit tegen geo metrische. T/m-6/12. De Passerelle, Stadhuisplein 1, Terneuzen. Ma-do 8.30-16.30 uur, vr. tot 20 uur. 'En hij zag dat het goed was' is de der de tentoonstelling uit een op het scheppingsverhaal gebaseerde reeks. Olphaert den Otter, Erik Sep en Ste fan Gross spitsen hun visie toe op wat mensen met de wereld doen. Schilderijen van geïmproviseerde bouwsels, maquettes van verlaten ste den en fluorescerende objecten zet ten aan tot nadenken. Verrassend. T/m 12/1 2014. Willem3, Oranje straat 4, Vlissingen. Do-zo 13-17 uur. Antoine Mes heeft zijn sporen ver diend op het terrein van kunst in de openbare ruimte, maar is nog steeds actief als schilder. In zorgvuldig ge componeerde rechthoeken en kleur- banen verbeeldt hij de schoonheid, het licht en de ruimte van het Zeeuw se landschap. Mooie combinatie met sculptuur van Gerda Rutters. T/m 31/12. Huis der Tekeningen, Mol straat 1, Middelburg. 1e zo vd maand en op afspraak: 0118-601770. De tentoonstelling Stop Making Sense geeft een representatief beeld van de grote diversiteit aan schilderkunst uit de jaren tachtig. Neo-expressionisme, neo-geo, neo-conceptueel, graffiti, transavanguardia, nieuw wild en pat tern painting, het behoort allemaal tot het idioom van deze jaren. Met topwerken van o.a. René Daniëls. T/m 19/1 2014. Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht. Di. t/m zo. 11-17 uur. i i\ Werk van Giel Louws. Werk van Nanda Runge. Subtiele versie van het sublieme Yolanda Roosen oogst uit zee Grafiek in de Passerelle in Drie visies op onze wereld Balans van figuratie en abstractie Stop Making Sense in Dordrechts bij CBK Zeeland Terneuzen in deWillem3 in Middelburg Museum GIEL LOUWS NANDA RUNGE Giel Louws (1975) woont in Middelburg en werkt in Vlissingen. Zijn opleiding kreeg hij aan de Stedelijke Academie Brugge en de Ho geschool voor de Kunsten in Kampen. Van expressief zelfonderzoek evolueerde zijn werk via het verbeelden van kwetsbaar heid in figuratief werk naar een abstractere fundamentele benadering. Nanda Runge (1970) woont en werkt in Mid delburg. Zij studeerde aan de HKU in Utrecht Met zelfgemaakte foto's als uitgangspunt maakt roept zij met rake lijnen en vlekken voorstellingen op van binnenruimtes, gebou wen en andere bouwsels. Daarin speelt zij vast en vluchtig tegen elkaar uit. T/m 16/11, Bewaerschole, Burgh-Haamstede. Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53