Na 'ijsdansoorlog' dreigt 'trouwoorlog' op tv Alles in één BINNENLAND 5 66 Verschillende varianten op één format kunnen best naast elkaar bestaan 66 Echte, goede ideeën zijn ook gewoon schaars. Soms zit het in de lucht Kom naar onze VideoWave demonstratiedag. Zaterdag 2 en 9 november. Geen luidsprekers. Geen kabels. Begin oktober kondigde SBS een nieuw, door Talpa geproduceerd televisieprogramma aan: Ja, ik wil! een wildvreemde. Daags daarna kwam RTL met de aankondiging dat het het Deense format Mar ried at first sight van producent Red Arrow had gekocht. In beide programma's trouwen singles met wildvreemden zon der kennismaking vooraf. Uitein delijk draait het erom of ze het ook echt met elkaar volhouden. Volgens Red Arrow kan het geen toeval zijn dat SBS op hetzelfde moment met een gelijkend pro- gramma naar buiten kwam, nadat het eerst samen met RTL aan de zelfde onderhandelingstafel zat. De producent spande daarom het kort geding aan om te voorkomen dat SBS het programma gaat pro duceren op straffe van een dwang som van 200.000 euro. „SBS kreeg tijdens de onderhande lingen toegang tot het Deense ma teriaal en we bediscussieerden eventuele lokale aanpassingen", verklaart een woordvoerster van Red Arrow. RTL won de bieding, maar toen kwam SBS met eenzelf de soort format naar buiten dat volgens SBS al tijden op de plank lag. „Dat is moeilijk te geloven. Waar om bied je ergens op dat je toch al hebt? Het gedrag van SBS en Tal pa druist duidelijk in tegen de in de industrie gangbare praktijken. Het is breed geaccepteerd dat for mats niet geproduceerd worden zonder licentie." SBS is zich van geen kwaad be wust. „We spraken met verschil lende partijen tegelijkertijd, waar onder Talpa. Naar onze mening handelen wij niet onrechtmatig, omdat ons programmaheel an ders is. Wij volgen namelijk twee groepen, naast de mensen die el kaar pas ontmoeten bij het altaar volgen we ook de stellen die el kaar op meer traditionele wijze hebben ontmoet. Die gaan we dan met elkaar vergelijken", aldus SBS-woordvoerster Nina Nom den. „Verschillende varianten op een format kunnen vaak prima naast elkaar bestaan. Zo zijn de Soundmixshow, X Factor en The next poptalent allemaal varianten op het thema talentenjacht." Volgens televisiewetenschapper Maarten Reesink komen zulke conflicten vaker voor. „Ik zou eer der vragen, wanneer niet? Maar veel wordt niet doorgezet of ge schikt, dus daar horen we niets over. Een uitzondering is The Voi ce, waarover vriend en vijand het wel eens waren dat die draaiende stoel zo uniek was dat je kon spre ken van een nieuw concept." Ook in 2007 gingen de twee commer ciële zenders stevig de concurren tie aan. Toen produceerde SBS Sterren dansen op het ijs, gepresen teerd door Gerard Joling, en RTL Dancing on ice met Martij n Krab bé. Tijdens een heuse 'ijsdansoor log' wisten beide zenders van geen wijken: de shows moesten en zouden tegelijk beginnen, op de vrijdagavond en ook nog op hetzelfde tijdstip. SBS ging er uit eindelijk met de beste kijkcijfers vandoor, RTL's Dancing on ice werd verplaatst naar de woensdag avond. Andere voorbeelden zijn De Bus van SBS dat het succes van Big Brother probeerde te evenaren. Ook naar de publieke omroep wordt goed gekeken. RTL probeer de mee te liften op het succes van Boer zoekt vrouw met De Boeren bruiloft, bijna een kopie van het origineel. En in plaats van boeren probeert Nets eilandbewoners aan de 'vrouw' te helpen in Eiland bewoners op zoek naar de liefde. Uiteindelijk draait het om de winst. „Als een televisiezender met een format een groot deel van de koopkrachtige doelgroep weet te bereiken, dan proberen an dere dat ook uit", verklaart Irene Costera Meijer, hoogleraar journa listiek aan de Vrije Universiteit. Dat kijkers telkens weer hetzelfde voorgeschoteld krijgen, maakt ze weinig uit. „Kijkers zijn in zover re relevant omdat ze kijken, niet om hun waardering voor het pro gramma. Het gaat om het binnen halen van advertenties." „Echte, goede ideeën zijn ook schaars", zegt Reesink. „Soms zit het gewoon in de lucht en komen twee partijen tegelijk op hetzelf de idee, maar soms wordt er ook creatief gejat. Of iets daartussen in. Wanneer het echt plagiaat is, is vaak lastig te zeggen. Uiteinde lijk is televisie vaak het mengen van al bestaande concepten, en 90 procent daarvan wordt geen suc ces." DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 door Freke Remmers AMSTERDAM - Na de 'ijsdansoorlog' in 2007 dreigt op tv nu een 'trouw oorlog'. RTL dreigt de koop van het Deense format Married at first sight te annuleren, wat een flinke fi nanciële domper zou zijn voor pro ducent Red Arrow. Die sleept SBS daarom vandaag voor de rechter. Nina Nomden, SBS6 Maarten Reesink, tv-deskundige I Kandidaten uit de Deense versie van het reality-programma Married at first sight, foto Red Arrow International A BERGEN OP ZOOM: Pracht electronica, Bosstraat 3-5. BREDA: Technica Nova, Wilhelminastraat 32-36. KAPELLE: ElektroLamper, Weststraat 13. TERNEUZEN: Electro World Verlinde, Axelsestraat 25. WOUW: Kees Dekkers HiFi-TV-Media, Omgang 29. Het Bose' VideoWave' entertainment system is anders dan alle tv's, home cinema- of muzieksystemen die u ooit hebt gezien - of gehoord. De combinatie van een 1080p high definition LED-beeld met ruimtelijk home cinema-geluid maakt genieten eenvoudiger dan ooit. Wat kunt u verwachten? Persoonlijke demonstratie en advies van een Bosè-specialist Test het systeem nu vrijblijvend 30 dagen bij u thuis" Stream audio en video, nu compleet met Apple TV Maak kans op een Bose' AE2w Bluetooth' hoofdtelefoon Waag naar de voorwaarden in de winkel Oe 30 dagen uitproberen-promotie is georganiseerd door Bose en de aanbieding is geldig 00 een VideoWave systeem aangeschaft in de periode I tot en met 30 november 3013. Alleen inwoners van Nederland die op moment van deelname tenm mste 18 jaar oud zijn kunnen het VideoWave' system 30 dagen vrijblijvend uitproberen. Na afloop van oe tweede Videowave demonstratiedag verloot de 8ose-dealer een AE2 audio-hoofdleiefoon (verkoopadviesprijs 249.95] onder de volledig ingevulde wedstrijdkaarten Maximaal één deelname oer persoon. Prijswinnaars worden door de Bose-deaier op de noogte gesteld U hoeft niets aan te schaffen en iedereen heeft dezelfde kans om te winnen. De prijs kan met worden omgeruild voor een financiële vergoeding of ander product. Oe Apple promotie is geldig tot en met 12 januari 2014 werknemers van Bose. Bose-dealers en hun directe familieleden zijn uitgesloten van deelname Door deelname aan de promotie wordt akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. G2013 8ose Corjaoration. Better sound through research"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 5