Balkenende en Kooiman openen seizoen 't Speelhuus in Vlissingen Uitdaging en plicht bij KNFM-concertconcours UIT 3 De muziek van Pelt krijgt steeds meer een elektronisch karakter, met elektrische basgitaar, een Fen der Rhodespiano en hier en daar een effect op het trompetgeluid. Gedoseerd dus, dat wel. Al jaren geleden begon Pelt in zijn muziek meer elektronische vormen te om armen. Hij vond de tijd er rijp voor. In het proces daarbij luister de hij veel naar hedendaagse mu ziek en naar muziek uit het verle den. „Ik denk dat de meeste mu ziek afgeleid is van eerdere crea ties. Het is dus niet te veel gezegd om te stellen dat ik uit verschillen de inspiratiebronnen put. Sommi ge van mijn oudere, akoestische composities kregen een nieuwe vorm in mijn nieuwe elektrische band". Maar het is geen radicale koerswij ziging zoals wel eens wordt be weerd. „Deze muziek gaat niet over een verandering van rich ting. Het gaat over het versterken van mijn toewijding aan mijn he dendaagse kunst", stelt Pelt. Het is een natuurlijk resultaat van zijn artistieke groei waarin hij het pal let aan mogelijkheden steeds ver der verbreedt en uitbreidt. Met een optreden van pianist Rien Balkenende en cellist Martijn Kooiman begint zondag het vijf tiende seizoen van Stichting Con certen Vlissingen. Op het programma staat onder meer de Zeeuwse première van de on langs ontdekte en uitgegeven cellosonate van Gerard von Brucken Fock De Stichting Concerten Vlissingen is inder tijd in het leven geroepen door toenmalig burgemeester Anneke van Dok en haar man, als particulier en niet gesubsidieerd initia tief. De eerste jaren waren de optredens in het café van bioscoop CineCity. Na een herin richting was daar geen plaats meer voor en werd bij Ter Reede een nieuwe locatie gevon den. 't Speelhuus, de concertzaal van het zorgcentrum, is goed voor ongeveer honderd mensen en heeft een prima akoestiek. De programmering wordt verzorgd door Ma- thieu Meijs, die goede contacten heeft met het conservatorium in Gent. Daardoor heb ben veel musici op betrekkelijk jonge leeftijd al eens in 't Speelhuus opgetreden. Pelt speelde bij en met een enorm aantal artiesten en maakte deel uit van de Mingus Big Band, de Roy Hargrove Big Band, de Villa ge Vanguard Orchestra en de Du ke Ellington Big Band. In veel re censies wordt kortweg beweerd dat Pelt speelt in de traditie van de hardboplegendes Lee Morgan en Freddie Hubbard. Dat doet geen recht aan de ontwikkeling die hij doormaakt. „Zulke com mentaren zijn lui. Aan de ene kant kan ik de behoefte begrijpen om iemand die onbekend met mij is, een referentie te geven. Aan de andere kant bouwt dat een vooringenomenheid in en geeft het ook een verschillend beeld van iemands muzikale geest weer." „Dat is een van de redenen waar om wij als muzikanten voor de helft van de tijd geen schijn van kans hebben. Ondanks dat veel popsterren opkomen en beroemd worden terwijl in de tussentijd de helft van hen alles van Prince, Michael Jackson en anderen steelt, zie je nooit recensies die hen vergelijken met hun voorgan gers. Zou het niet geweldig zijn als wij ook hierdoor heen zouden kunnen gaan? Maar goed - dat ge zegd hebbende - ik reken Freddie en Lee, plus nog een aantal ande ren, tot mijn invloeden". Tijdens het optreden zondag in Terneuzen zal Pelt met zijn band vooral materiaal van het jongste album Water and Earth spelen, al dus de trompettist. „Ook doen we wat oudere nummers van het al bum Identity en enkele nieuwe stukken van de opnames die we onlangs, in september, hebben af gerond." Negen orkesten, waarvan zeven uit Zeeland tre den zaterdag op bij het Concertconcours van de KNFM in het Scheldetheater in Terneu zen. Het biedt een gevarieerd festijn voor liefhebbers van har monie, fanfare en brassmuziek. „Voor de orkesten betekent zo'n concours een uitdaging en soms een plicht. Voor behoud van je plaats in een bepaalde di visie geldt binnen de KNFM als voorwaarde dat je minstens één keer in de vijfjaar meedoet aan een concours en je door een vakjury laat beoordelen", licht concourssecretaris Riet van der Weijde-Smits toe. Zij weet uit ervaring dat veel orkes ten ook graag aan een concours meedoen om met regelmaat de eigen kwaliteit te toetsen. Van der Weijde benadrukt dat die jurering zeer serieus gebeurt. „Kandidaten moeten een tra ject doorlopen van stage en schaduwjurering voordat zij op de officiële lijst van juryleden komen." De deelnemende orkesten in volgorde van optreden zijn: Crescendo, 's Gravenmoer; RK fanfare Sint Jan, St. lansteen; ONDA, Ritthem; Kon. Harmo nie Hulst, Hulst; Sint Cecilia, Kloosterzande; Weldoen door vermaak, Clinge; Apollo, Wis senkerke; Viribus Unitis, Wil ms en ONDA, Nieuw- en St. Joosland. www.pzc.nl/uit DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 vooringenomen Rien Balkenende Martijn Kooiman, zondag in 't Speelhuus, Ter Reede, Vlissingen, 11.30 uur. Verdere programma dit seizoen: La Chapelle Sauva- ge (17/11Clarte Noir (8/12), Trio C tot de Derde (5/1), Mathieu van Bellen Jaap Kooi (19/1), Ivo- Delaere Lukas Huisman (2/2), Sarah Dupriez Tomoko Honda (16/2), Stephanie Proot (2/3) en Trio Aleotti (16/3). Meer informatie: www.cityconcerten.nl. The Jeremy Pelt Show, zondag, Porgy en Bess, Terneuzen. Aanvang: 15.00 uur. Bezetting: Jeremy Pelt (trompet), Roxy Coss (saxofoon), David Bryant (piano, Fender Rhodes), Chris Smith (bas) en Dana Hawkins (drums). Trompettist Jeremy Pelt: „Het schrijven van muziek is tegenwoordig meer een zuiverend proces dan ooit tevoren." foto Gulnara Khamatova Apollo uit Wissenkerke is een van de deelnemers aan het concours. door Ali Pankow Zat. 2 nov., Scheldetheater, Terneu zen, 10.00 - 18.30 uur. \ki\ai\m r>-7/~ nl/iiif Pianist/organist Rien Balkenende opent samen met cellist Martijn Kooiman het programma voor dit seizoen van de Stichting Concerten Vlisssingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47