Balkenende en Kooiman openen
seizoen 't Speelhuus in Vlissingen
Uitdaging en plicht bij
KNFM-concertconcours
UIT 3
De muziek van Pelt krijgt steeds
meer een elektronisch karakter,
met elektrische basgitaar, een Fen
der Rhodespiano en hier en daar
een effect op het trompetgeluid.
Gedoseerd dus, dat wel. Al jaren
geleden begon Pelt in zijn muziek
meer elektronische vormen te om
armen. Hij vond de tijd er rijp
voor. In het proces daarbij luister
de hij veel naar hedendaagse mu
ziek en naar muziek uit het verle
den. „Ik denk dat de meeste mu
ziek afgeleid is van eerdere crea
ties. Het is dus niet te veel gezegd
om te stellen dat ik uit verschillen
de inspiratiebronnen put. Sommi
ge van mijn oudere, akoestische
composities kregen een nieuwe
vorm in mijn nieuwe elektrische
band".
Maar het is geen radicale koerswij
ziging zoals wel eens wordt be
weerd. „Deze muziek gaat niet
over een verandering van rich
ting. Het gaat over het versterken
van mijn toewijding aan mijn he
dendaagse kunst", stelt Pelt. Het
is een natuurlijk resultaat van zijn
artistieke groei waarin hij het pal
let aan mogelijkheden steeds ver
der verbreedt en uitbreidt.
Met een optreden van pianist Rien
Balkenende en cellist Martijn
Kooiman begint zondag het vijf
tiende seizoen van Stichting Con
certen Vlissingen. Op het programma staat
onder meer de Zeeuwse première van de on
langs ontdekte en uitgegeven cellosonate van
Gerard von Brucken Fock
De Stichting Concerten Vlissingen is inder
tijd in het leven geroepen door toenmalig
burgemeester Anneke van Dok en haar man,
als particulier en niet gesubsidieerd initia
tief. De eerste jaren waren de optredens in
het café van bioscoop CineCity. Na een herin
richting was daar geen plaats meer voor en
werd bij Ter Reede een nieuwe locatie gevon
den. 't Speelhuus, de concertzaal van het
zorgcentrum, is goed voor ongeveer honderd
mensen en heeft een prima akoestiek.
De programmering wordt verzorgd door Ma-
thieu Meijs, die goede contacten heeft met
het conservatorium in Gent. Daardoor heb
ben veel musici op betrekkelijk jonge leeftijd
al eens in 't Speelhuus opgetreden.
Pelt speelde bij en met een enorm
aantal artiesten en maakte deel
uit van de Mingus Big Band, de
Roy Hargrove Big Band, de Villa
ge Vanguard Orchestra en de Du
ke Ellington Big Band. In veel re
censies wordt kortweg beweerd
dat Pelt speelt in de traditie van
de hardboplegendes Lee Morgan
en Freddie Hubbard. Dat doet
geen recht aan de ontwikkeling
die hij doormaakt. „Zulke com
mentaren zijn lui. Aan de ene
kant kan ik de behoefte begrijpen
om iemand die onbekend met
mij is, een referentie te geven.
Aan de andere kant bouwt dat
een vooringenomenheid in en
geeft het ook een verschillend
beeld van iemands muzikale
geest weer."
„Dat is een van de redenen waar
om wij als muzikanten voor de
helft van de tijd geen schijn van
kans hebben. Ondanks dat veel
popsterren opkomen en beroemd
worden terwijl in de tussentijd
de helft van hen alles van Prince,
Michael Jackson en anderen
steelt, zie je nooit recensies die
hen vergelijken met hun voorgan
gers. Zou het niet geweldig zijn
als wij ook hierdoor heen zouden
kunnen gaan? Maar goed - dat ge
zegd hebbende - ik reken Freddie
en Lee, plus nog een aantal ande
ren, tot mijn invloeden".
Tijdens het optreden zondag in
Terneuzen zal Pelt met zijn band
vooral materiaal van het jongste
album Water and Earth spelen, al
dus de trompettist. „Ook doen we
wat oudere nummers van het al
bum Identity en enkele nieuwe
stukken van de opnames die we
onlangs, in september, hebben af
gerond."
Negen orkesten, waarvan
zeven uit Zeeland tre
den zaterdag op bij het
Concertconcours van de KNFM
in het Scheldetheater in Terneu
zen. Het biedt een gevarieerd
festijn voor liefhebbers van har
monie, fanfare en brassmuziek.
„Voor de orkesten betekent
zo'n concours een uitdaging en
soms een plicht. Voor behoud
van je plaats in een bepaalde di
visie geldt binnen de KNFM als
voorwaarde dat je minstens
één keer in de vijfjaar meedoet
aan een concours en je door
een vakjury laat beoordelen",
licht concourssecretaris Riet
van der Weijde-Smits toe. Zij
weet uit ervaring dat veel orkes
ten ook graag aan een concours
meedoen om met regelmaat de
eigen kwaliteit te toetsen. Van
der Weijde benadrukt dat die
jurering zeer serieus gebeurt.
„Kandidaten moeten een tra
ject doorlopen van stage en
schaduwjurering voordat zij op
de officiële lijst van juryleden
komen."
De deelnemende orkesten in
volgorde van optreden zijn:
Crescendo, 's Gravenmoer; RK
fanfare Sint Jan, St. lansteen;
ONDA, Ritthem; Kon. Harmo
nie Hulst, Hulst; Sint Cecilia,
Kloosterzande; Weldoen door
vermaak, Clinge; Apollo, Wis
senkerke; Viribus Unitis, Wil
ms en ONDA, Nieuw- en St.
Joosland.
www.pzc.nl/uit
DONDERDAG 31 OKTOBER 2013
vooringenomen
Rien Balkenende Martijn Kooiman, zondag in 't
Speelhuus, Ter Reede, Vlissingen, 11.30 uur.
Verdere programma dit seizoen: La Chapelle Sauva-
ge (17/11Clarte Noir (8/12), Trio C tot de Derde
(5/1), Mathieu van Bellen Jaap Kooi (19/1), Ivo-
Delaere Lukas Huisman (2/2), Sarah Dupriez
Tomoko Honda (16/2), Stephanie Proot (2/3) en
Trio Aleotti (16/3).
Meer informatie: www.cityconcerten.nl.
The Jeremy Pelt Show, zondag, Porgy
en Bess, Terneuzen. Aanvang: 15.00
uur.
Bezetting: Jeremy Pelt (trompet),
Roxy Coss (saxofoon), David Bryant
(piano, Fender Rhodes), Chris Smith
(bas) en Dana Hawkins (drums).
Trompettist Jeremy Pelt:
„Het schrijven van muziek
is tegenwoordig meer een
zuiverend proces dan ooit
tevoren."
foto Gulnara Khamatova
Apollo uit Wissenkerke is een van de deelnemers aan het concours.
door Ali Pankow
Zat. 2 nov., Scheldetheater, Terneu
zen, 10.00 - 18.30 uur.
\ki\ai\m r>-7/~ nl/iiif
Pianist/organist Rien Balkenende opent samen met cellist Martijn Kooiman
het programma voor dit seizoen van de Stichting Concerten Vlisssingen.