goed te integreren
IN HET NIEUWS 3
reportace Lang ging het geld van de
diaconie naar de derde wereld, nu
is het hard nodig in de eigen wijk.
Weer honderden
vluchtelingen
van zee gehaald
Extra
opvanglocaties
voor Syriërs
Ex-NSB'er in drie
boeken belicht
BREDA/ROTTERDAM - Buiten is het
markt, binnen drinken zo'n twin
tig oudere gelovigen een gratis
kopje koffie. Elke woensdag
ochtend is de protestantse Lucas-
kerk in Breda-Noord open voor ie
dereen die behoefte heeft aan kof
fie en een praatje.
„Dat is al vijftien jaar lang zo",
zegt dominee Wim Bisschop. Tüs-
sen de koffiedrinkers zitten ook
mensen die de kerk om hulp vra
gen, omdat ze zelf niet meer rond
kunnen komen. „Maar meestal
komt dat soort verzoeken via via
tot ons."
Bisschop (rode North Face-jas,
met daaronder een ketting met
een kruisje om zijn nek) krijgt
die verzoeken steeds vaker.
„Sinds een paar jaar is er een toe
name, mensen komen in de knel
door de crisis", vertelt hij in een
vergaderzaaltje, weg van het ge
klets van de koffiedrinkers. Het
beeld dat uit het rapport Armoede
in Nederland 2013 van Kerk in Ac
tie naar boven komt, kan de domi
nee vanaf zijn religieuze werk
vloer in de Brabantse vinexwijk
bevestigen. Mensen die schulden
hebben waar ze niet meer uitko
men. Ouders die hun kinderen
niet meer kunnen geven wat ze
wel nodig hebben. Mensen die
ontslagen zijn. Of gescheiden.
Zzp'ers die niet meer rondkomen.
Wat de kerk dan doet? Soms geeft
ze leningen, met een lage rente.
„Vaak leningen waarvan we van
tevoren al weten dat we het geld
niet meer terugzien. Maar geld le
nen is beter voor je eigenwaarde
dan geld geven."
Na de lening komt de begelei
ding. „Als er een gat in de bodem
zit, moet je het gat dicht maken."
Mensen worden geholpen bij het
papierwerk. De bureaucratie van
de armoede is, volgens het rap
port, een groot struikelblok. „We
helpen mensen of verwijzen ze
door naar organisaties die weten
hoe alles moet."
De financiële hulp komt van dia
conie en caritas, de organen van
de verschillende kerkgemeen
schappen die van oudsher steun
aan armen géven. Geld dat onder
meer wordt opgehaald tijdens de
zondagse collecte. Bisschop: „Ja
renlang ging dat geld naar hulp
projecten ver weg: Afrika,
Zuid-Amerika. Hier was geen
nood. Nu hebben we dat geld
hard nodig in onze eigen wijk."
Maar ook bij de kerken zelf is het
al la'ng geen vetpot meer. De op
brengst van de collectes daalt. Het
aantal gelovigen daalt. Bij protes
tanten én bij katholieken. „Finan
ciële hulp geven is lastig voor
ons", zegt pastoraal werker Frans
Verkleij, die er door Bisschop bij
is gehaald. De nabije Bethlehem-
kerk van Verkleij is onlangs geslo
ten, daarop trokken de katholie
ken in bij de protestanten in de
Lucaskerk. „Ook wij krijgen meer
hulpvragen. Je merkt dat er veel
stille armoede is. We houden dit
jaar dan ook voor het eerst een
kerstpakkettenactie: we vragen
onze parochianen pakketten sa
men te stellen voor de mensen
die het minder hebben."
Zo is er meer hulp in natura. De
protestantse gemeente zamelt
een keer in de maand eten in voor
de voedselbank. Veertig kilometer
verderop, in Rotterdam-Zuid,
heeft de katholieke parochie De
Emmaüsgangers zelfs een voedsel
bank in de kerk, waar bewoners
uit de zeer diverse wijk komen:
Antillianen, Surinamers, moslims
en autochtone Nederlanders. „De
vraag naar hulp stijgt flink", ver
telt pastoraal werker Riet Schenke-
veld. „Mensen bellen ook steeds
vaker op het laatste moment: als
er echt geen eten meer in huis is
of als ze op het punt staan hun
huis uitgezet te worden."
In Breda intussen loopt de koffie
ochtend op zijn einde. Dominee
Bisschop: „Leven in schuld is heel
vervelend. Het drukt als een berg
op je. De kerk is er om hem te hel
pen die geen helper hééft."
ROME - De Italiaanse marine heeft
woensdag opnieuw ruim 300
vluchtelingen van een gammele
boot gered. Het vaartuig was op
de Middellandse Zee in een storm
terechtgekomen, lieten de autori
teiten weten. Dit jaar hebben al
meer dan 36.000 mensen de ge
vaarlijke oversteek naar Italiaans
grondgebied gemaakt, drie keer
zoveel als in heel 2012. Net als veel
van hun voorgangers waren de
vluchtelingen die woensdag van
zee werden gehaald op weg naar
het eilandje Lampedusa, een van
de zuidelijkste punten van de Eu
ropese Unie. Een ongeluk met een
boot vol vluchtelingen bij Lampe
dusa eiste begin deze maand 400
levens. EU-leiders besloten vorige
week naar aanleiding van het dra
ma dat mensenhandel en -smok
kel harder aangepakt moeten wor
den. Ook het belang van ontwik
kelingshulp om de levensstan
daard in Afrika te verbeteren
werd op de EU-top genoemd,
maar dat betekende niet dat daar
meer geld voor werd uitgetrok
ken. Zuid-Europese landen vin
den dat andere lidstaten hen beter
moeten helpen bij de opvang van
asielzoekers. Premier Mark Rutte
benadrukte echter dat Nederland
niet meer mensen wil opvangen.
„Nederland heeft al een buiten
proportionele instroom van asiel
zoekers ten opzichte van andere
Europese landen", zei hij.
Groepen met financiële problemen
Stijgers t.o.v. 2009
Dalers t.o.v. 2009
1 2009
DEN HAAG - In Groningen en
Zuid-Limburg komen extra op
vanglocaties om Syriërs te huisves
ten. Dat meldde staatssecretaris
Fred Teeven woensdag in de Twee
de Kamer. Alleen al afgelopen
week hebben honderd Syriërs
asiel aangevraagd. Tot oktober wa
ren er dit jaar 1700 asielaanvragen
van Syriërs, terwijl er over heel
2012 450 waren. „Het inwilligings
percentage is eigenlijk 100 pro
cent", aldus Teeven. Dinsdag liet
Teeven de Kamer weten dat er
geen speciale regeling komt voor
tijdelijke opvang van gevluchte Sy
riërs bij familie in Nederland.
IK. BEtlfEB
AMSTERDAM - Het NIOD Instituut
voor Oorlogs-, Holocaust- en Ge
nocidestudies presenteert van
daag met Uitgeverij Balans in Am
sterdam twee boeken in een serie
van drie over het leven van colla
borateurs na de Tweede Wereld
oorlog.
Het eerste boek Van landverraders
tot goede vaderlanders van Helen
Grevers gaat over internerings
kampen.
Het tweede boek Doorn in het vlees
van onderzoeksleider Ismee Ta-
mes beschrijft hoe de ex-NSB'ers
probeerden te integreren in de ja
ren '50 en '60.
Volgend jaar komt een boek uit
over de kinderen van collabora
teurs.
naar buiten. Dan vroeg de omge
ving zich af wat iemand nog meer
te verbergen had."
Zijn veel van hen uiteindelijk succes
vol geïntegreerd
„Formeel wel: bijna iedereen
kreeg zijn nationaliteit en kies
recht op den duur terug. Veel
moeilijker te bereiken was het
'goede burgerschap': die overtui
gende erkenning dat je fout zat.
Sommige NSB'ers geloofden dat
het nationaal-socialisme de toe
komst had. Zij dachten in oorlogs
tijd ook het beste met Nederland
voor te hebben en vroegen zich
af: wat is precies 'fout' en waar
ligt de grens? De NSB'ers die vast
hielden aan hun denkbeelden, in
tegreerden veel moeilijker."
Was er media-aandacht voor hen
In de jaren '60 kwam aandacht in
de media op gang, uit fascinatie:
'Wie zijn deze mensen en gelo
ven ze nog steeds in het nationaal
socialisme?"'
Wat kunnen we leren van deze
'periode
„Elke ex-NSB'er werd gezien als
Nederlander. Dat was het gemeen
schappelijk fundament: allemaal
waren ze zonen van ons land. Ze
hadden gefaald, maar hoorden
wel hier. De collaborateur kreeg
enige ruimte om aan te geven: 'Ik
wil erbij horen'. Ook nu zijn we
nog bezig met voorwaarden stel
len aan mensen: ben jij wel zoals
wij, of voldoende zoals wij? Inte
gratie is niets nieuws."
DONDERDAG 31 OKTOBER 2013
Kerk als reddingsboei
door Cyril Rosman
illustratie Nourdin Kouch
infographic Anke Arts
mensen zonder betaald werk 2012
56,4%
alleenstaande ouders 2012
48,4%
48%|
met kinderen frWjPHH
51,6%
mensen met
psychische problemen
mensen met 18,7%
restschuld (hypotheek) Q%
zzp'ers, kleine ondernemers 11,3%
(faillissementen)
mensen met parttime baan 10%
35%
asielzoekers
65-plussers
mensen met chronische ziekte
of beperking
gezinnen waarin 1 persoon
betaald werk heeft
30,7%
30,4%
24,1%
13,7%
bron Armoede in Nederland 2013
Verdachten van collaboratie moesten publiek schuld bekennen over hun
vermeende foute verleden, foto Uitgeverij Balans