goed te integreren IN HET NIEUWS 3 reportace Lang ging het geld van de diaconie naar de derde wereld, nu is het hard nodig in de eigen wijk. Weer honderden vluchtelingen van zee gehaald Extra opvanglocaties voor Syriërs Ex-NSB'er in drie boeken belicht BREDA/ROTTERDAM - Buiten is het markt, binnen drinken zo'n twin tig oudere gelovigen een gratis kopje koffie. Elke woensdag ochtend is de protestantse Lucas- kerk in Breda-Noord open voor ie dereen die behoefte heeft aan kof fie en een praatje. „Dat is al vijftien jaar lang zo", zegt dominee Wim Bisschop. Tüs- sen de koffiedrinkers zitten ook mensen die de kerk om hulp vra gen, omdat ze zelf niet meer rond kunnen komen. „Maar meestal komt dat soort verzoeken via via tot ons." Bisschop (rode North Face-jas, met daaronder een ketting met een kruisje om zijn nek) krijgt die verzoeken steeds vaker. „Sinds een paar jaar is er een toe name, mensen komen in de knel door de crisis", vertelt hij in een vergaderzaaltje, weg van het ge klets van de koffiedrinkers. Het beeld dat uit het rapport Armoede in Nederland 2013 van Kerk in Ac tie naar boven komt, kan de domi nee vanaf zijn religieuze werk vloer in de Brabantse vinexwijk bevestigen. Mensen die schulden hebben waar ze niet meer uitko men. Ouders die hun kinderen niet meer kunnen geven wat ze wel nodig hebben. Mensen die ontslagen zijn. Of gescheiden. Zzp'ers die niet meer rondkomen. Wat de kerk dan doet? Soms geeft ze leningen, met een lage rente. „Vaak leningen waarvan we van tevoren al weten dat we het geld niet meer terugzien. Maar geld le nen is beter voor je eigenwaarde dan geld geven." Na de lening komt de begelei ding. „Als er een gat in de bodem zit, moet je het gat dicht maken." Mensen worden geholpen bij het papierwerk. De bureaucratie van de armoede is, volgens het rap port, een groot struikelblok. „We helpen mensen of verwijzen ze door naar organisaties die weten hoe alles moet." De financiële hulp komt van dia conie en caritas, de organen van de verschillende kerkgemeen schappen die van oudsher steun aan armen géven. Geld dat onder meer wordt opgehaald tijdens de zondagse collecte. Bisschop: „Ja renlang ging dat geld naar hulp projecten ver weg: Afrika, Zuid-Amerika. Hier was geen nood. Nu hebben we dat geld hard nodig in onze eigen wijk." Maar ook bij de kerken zelf is het al la'ng geen vetpot meer. De op brengst van de collectes daalt. Het aantal gelovigen daalt. Bij protes tanten én bij katholieken. „Finan ciële hulp geven is lastig voor ons", zegt pastoraal werker Frans Verkleij, die er door Bisschop bij is gehaald. De nabije Bethlehem- kerk van Verkleij is onlangs geslo ten, daarop trokken de katholie ken in bij de protestanten in de Lucaskerk. „Ook wij krijgen meer hulpvragen. Je merkt dat er veel stille armoede is. We houden dit jaar dan ook voor het eerst een kerstpakkettenactie: we vragen onze parochianen pakketten sa men te stellen voor de mensen die het minder hebben." Zo is er meer hulp in natura. De protestantse gemeente zamelt een keer in de maand eten in voor de voedselbank. Veertig kilometer verderop, in Rotterdam-Zuid, heeft de katholieke parochie De Emmaüsgangers zelfs een voedsel bank in de kerk, waar bewoners uit de zeer diverse wijk komen: Antillianen, Surinamers, moslims en autochtone Nederlanders. „De vraag naar hulp stijgt flink", ver telt pastoraal werker Riet Schenke- veld. „Mensen bellen ook steeds vaker op het laatste moment: als er echt geen eten meer in huis is of als ze op het punt staan hun huis uitgezet te worden." In Breda intussen loopt de koffie ochtend op zijn einde. Dominee Bisschop: „Leven in schuld is heel vervelend. Het drukt als een berg op je. De kerk is er om hem te hel pen die geen helper hééft." ROME - De Italiaanse marine heeft woensdag opnieuw ruim 300 vluchtelingen van een gammele boot gered. Het vaartuig was op de Middellandse Zee in een storm terechtgekomen, lieten de autori teiten weten. Dit jaar hebben al meer dan 36.000 mensen de ge vaarlijke oversteek naar Italiaans grondgebied gemaakt, drie keer zoveel als in heel 2012. Net als veel van hun voorgangers waren de vluchtelingen die woensdag van zee werden gehaald op weg naar het eilandje Lampedusa, een van de zuidelijkste punten van de Eu ropese Unie. Een ongeluk met een boot vol vluchtelingen bij Lampe dusa eiste begin deze maand 400 levens. EU-leiders besloten vorige week naar aanleiding van het dra ma dat mensenhandel en -smok kel harder aangepakt moeten wor den. Ook het belang van ontwik kelingshulp om de levensstan daard in Afrika te verbeteren werd op de EU-top genoemd, maar dat betekende niet dat daar meer geld voor werd uitgetrok ken. Zuid-Europese landen vin den dat andere lidstaten hen beter moeten helpen bij de opvang van asielzoekers. Premier Mark Rutte benadrukte echter dat Nederland niet meer mensen wil opvangen. „Nederland heeft al een buiten proportionele instroom van asiel zoekers ten opzichte van andere Europese landen", zei hij. Groepen met financiële problemen Stijgers t.o.v. 2009 Dalers t.o.v. 2009 1 2009 DEN HAAG - In Groningen en Zuid-Limburg komen extra op vanglocaties om Syriërs te huisves ten. Dat meldde staatssecretaris Fred Teeven woensdag in de Twee de Kamer. Alleen al afgelopen week hebben honderd Syriërs asiel aangevraagd. Tot oktober wa ren er dit jaar 1700 asielaanvragen van Syriërs, terwijl er over heel 2012 450 waren. „Het inwilligings percentage is eigenlijk 100 pro cent", aldus Teeven. Dinsdag liet Teeven de Kamer weten dat er geen speciale regeling komt voor tijdelijke opvang van gevluchte Sy riërs bij familie in Nederland. IK. BEtlfEB AMSTERDAM - Het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Ge nocidestudies presenteert van daag met Uitgeverij Balans in Am sterdam twee boeken in een serie van drie over het leven van colla borateurs na de Tweede Wereld oorlog. Het eerste boek Van landverraders tot goede vaderlanders van Helen Grevers gaat over internerings kampen. Het tweede boek Doorn in het vlees van onderzoeksleider Ismee Ta- mes beschrijft hoe de ex-NSB'ers probeerden te integreren in de ja ren '50 en '60. Volgend jaar komt een boek uit over de kinderen van collabora teurs. naar buiten. Dan vroeg de omge ving zich af wat iemand nog meer te verbergen had." Zijn veel van hen uiteindelijk succes vol geïntegreerd „Formeel wel: bijna iedereen kreeg zijn nationaliteit en kies recht op den duur terug. Veel moeilijker te bereiken was het 'goede burgerschap': die overtui gende erkenning dat je fout zat. Sommige NSB'ers geloofden dat het nationaal-socialisme de toe komst had. Zij dachten in oorlogs tijd ook het beste met Nederland voor te hebben en vroegen zich af: wat is precies 'fout' en waar ligt de grens? De NSB'ers die vast hielden aan hun denkbeelden, in tegreerden veel moeilijker." Was er media-aandacht voor hen In de jaren '60 kwam aandacht in de media op gang, uit fascinatie: 'Wie zijn deze mensen en gelo ven ze nog steeds in het nationaal socialisme?"' Wat kunnen we leren van deze 'periode „Elke ex-NSB'er werd gezien als Nederlander. Dat was het gemeen schappelijk fundament: allemaal waren ze zonen van ons land. Ze hadden gefaald, maar hoorden wel hier. De collaborateur kreeg enige ruimte om aan te geven: 'Ik wil erbij horen'. Ook nu zijn we nog bezig met voorwaarden stel len aan mensen: ben jij wel zoals wij, of voldoende zoals wij? Inte gratie is niets nieuws." DONDERDAG 31 OKTOBER 2013 Kerk als reddingsboei door Cyril Rosman illustratie Nourdin Kouch infographic Anke Arts mensen zonder betaald werk 2012 56,4% alleenstaande ouders 2012 48,4% 48%| met kinderen frWjPHH 51,6% mensen met psychische problemen mensen met 18,7% restschuld (hypotheek) Q% zzp'ers, kleine ondernemers 11,3% (faillissementen) mensen met parttime baan 10% 35% asielzoekers 65-plussers mensen met chronische ziekte of beperking gezinnen waarin 1 persoon betaald werk heeft 30,7% 30,4% 24,1% 13,7% bron Armoede in Nederland 2013 Verdachten van collaboratie moesten publiek schuld bekennen over hun vermeende foute verleden, foto Uitgeverij Balans

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 3