'Over mijn toekomst
ben ik redelijk nuchter'
Attentie en aandacht
voor mantelzorgers
1
Carel (100) zal 't allemaol vertel l'n
V
a
SMELTKROES DOW
20 ZEEUWS-VLAANDEREN
VRACHTVERKEER
Na vier jaar strijd is de Westkade in
Sas van Gent weer terug bij af; het
vrachtverkeer dendert als vanouds.
Michael Dhont
vraagt een collega
hem naar een
spreekkamer te
brengen. Hij staat
direct klaar. Hij is het gewend dat
Michael af en toe hulp vraagt.
Zijn collega's weten wat hij kan
en niet kan. Michael heeft het
hen zelf laten zien. „Het is hier ge
bruikelijk dat buitenlandse colle
ga's filmpjes maken over de lan
den waar ze vandaan komen. Ik
heb er één gemaakt over hoe mijn
dagelijks leven eruit ziet door
mijn ziekte. Dat was best confron
terend."
De lift brengt Michael in het
hoofdgebouw van het BPSC op
het Dow-terrein naar beneden.
De collega zet hem af in de verga
derruimte waar het gesprek zal
plaatsvinden. „Het is fijn dat men
sen mij hier zo goed helpen", zegt
hij even later, „en de voorzienin
gen zijn hier ook goed. Ik heb eer
der bij het UWV-in Goes gewerkt.
Ik moest daar de deuren opendu
wen; hier gaan ze automatisch
open."
Michael heeft een zeldzame spier
ziekte: limb-girdle spierdystrofie.
Als kind viel hij veel en kon hij
slecht recht blijven staan. Onder
zoek in het Radboudziekenhuis
in Nijmegen bracht de oorzaak
aan het licht. „Maar 140 tot 150
mensen in Nederland hebben de
ze spierziekte. Schouders, bekken,
bovenbenen, armen, heupen; het
heeft overal invloed op."
Tot zijn éénentwintigste leek er
weinig aan de hand. Michael volg
de de opleiding voor detailhandel
aan het ROC Westerschelde. Hij
werkte bij elektronicazaak It's in
Terneuzen als verkoper. „Ik had
dat vak onder de knie. Ik ben een
prater." In 2004, na acht jaar bij
It's, bleek hij niet meer acht uur
op een werkdag te kunnen staan.
Hij moest stoppen.
Michael zat niet bij de pakken
neer en solliciteerde bij een seks
shop in Hulst. Hij vertelde eerlijk
over zijn ziekte, dat hij 'niet meer
zo snel de trap op kon lopen'. Hij
werd aangenomen, maar na veer
tien dagen was het voorbij. „Ze
vonden me toch te langzaam."
Na ruim negen maanden WW
kon Michael op het callcenter van
uitkeringsinstantie UWV in Goes
terecht. „Tachtig, negentig tele
foontjes op een dag. Een gesprek
mocht niet te lang duren."
Vijfjaar is Michael bij het UWV
gebleven, tot hij van Dow-mede-
werker en plaatsgenoot Ronald
Lippens hoorde van het BPSC en
dat hiervoor een aangepast ge
bouw zou komen.
Michael stapte over, tot zijn ge
luk. „Biervliet - Goes is toch drie
kwartier rijden heen en ook te
rug. Nu ben ik binnen een kwar
tiertje op mijn werk. Ik heb een ei
gen parkeerplek voor de deur en
de voorzieningen zijn prima, zo
als een stoel die ik hoog en laag
kan zetten."
Het werk bevalt hem ook beter
dan bij het UWV. Michael contro
leert orders, onder meer voor pro
ducten die van Dow-sites in Euro
pa naar Zuid-Amerika en India
moeten. „In die orders moeten
standaard-dingen staan die per
land kunnen verschillen, zoals,
douanedocumenten. Je moet
nauwkeurig zijn, maar hebt veel
vrijheid. Het zijn geen
kant-en-klaar-pakketjes."
Hoe het verder gaat met zijn ziek
te, is één groot vraagteken. Mi
chael: „We zullen wel zien waar
het schip strandt. Ik doe wat ik
kan doen. Mensen sleuren me
overal mee naar toe." Het ver
klaart zijn levenshouding. „Ik ben
vrij positief over alles."
OOSTBURG - Mantelzorgers in de
gemeente Sluis worden maandag
11 november in het zonnetje ge
zet. Dat gebeurt in het kader van
de Dag van de Mantelzorg, die de
dag ervóór plaatsvindt. De mantel
zorgers krijgen een cadeautje en
een informatiepakket.
Wie zichzelf of een bekende wil
aanmelden, kan dat tot en met 4
november doen bij het Steunpunt
Mantelzorg van Porthos Sluis,via
0117-457050 of administratie
welzijnencultuur.nl. Iedereen die
minstens zes uur per week voor
een hulpbehoevende zorgt, komt
in aanmerking voor de attentie.
Een selecte groep mantelzorgers
kan een beroep doen op een waar-
deringsbijdrage van 200 euro van
het rijk. De eisen om voor de bij
drage in aanmerking te komen,
zijn scherp. Meer informatie is
hos.
SAS VAN GENT - „Kijk, da's er een
met gevaarlijke stoffen. Als die
vlam vat, dan schuiven wij ook al
lemaal automatisch een stukje op,
hoor." De teleurstelling en het on
geloof druipen van de woorden
van Wim ten Hoor, PvdA-raads-
lid, wonend aan de Westkade in
Sas van Gent. De Westkade heeft
immers al mensenlevens gekost.
En nu? Nu wordt alles misschien
weer net zo slecht als vroeger.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
moesten door een uitspraak van
een onafhankelijke bezwarencom-
missie terugkomen op het besluit
om alleen vrachtwagens die bij
bedrijven in en nabij de stad moe
ten zijn, toe te laten op de Westka
de. Negen bedrijven en de Bra
bants-Zeeuwse Werkgeverskring
maakten succesvol bezwaar. Ze
protesteerden vooral uit economi
sche overwegingen; omrijden via
de brug van Sas van Gent kost, te
veel, geld.
Ten Hoor snapt daar helemaal
niets van. Vier jaar lang streed hij
er met een aantal mede-bewo
ners voor om de Westkade
'vrachtwagenluw' te maken. Een
digitale vrachtwagensluis bij Zei-
zate en Sas van Gent bleek juri
disch niet haalbaar. „Maar sinds
hier alleen nog bestemmingsver
keer mocht rijden, nam het aantal
vrachtwagens wel af. Op een en
kel bedrijf na hielden ze zich wel
aan de regels. Kijk, die Bulgaar en
1\irk die vanuit België door hun
navigatiesysteem over de Westka
de worden geloodst neem ik niets
kwalijk. Die weten niet beter.
Maar chauffeurs van omliggende
bedrijven als Van Denderen en
Van Opdorp kunnen toch best
een paar kilometer omrijden?"
Ten Hoor kan het nog wel roepen,
maar hij kan geen vuist meer ma
ken. Gedeputeerde Staten stelt
een verkeersremmer aan de zuid
kant van Sas voor om het leed te
verzachten, maar dat zet volgens
Ten Hoor geen zoden aan de dijk.
„We hebben al eerder drempels
gehad. Daar denderden ze in volle
vaart overheen. Nou, dan stonden
de kopjes op de tafel te trillen."
Cameratoezicht komt er nu ook
niet meer. Het enige dat Ten Hoor
nu nog kan doen is hopen op cle
mentie van de chauffeurs. „Een
beetje ongehoorzaamheid ten op
zichte van de baas, omwille van
de veiligheid van de inwoners
van Sas."
Overigens treurt niet iedereen op
de Westkade. Tabakverkoper Ben
Everse mag veel vrachtwa
genchauffeurs tot zijn klanten re
kenen. „Weet je, negen van de
tien personenauto's rijden hier
harder dan de toegestane vijftig ki
lometer per uur. Die vrachtwa
genchauffeurs houden zich meest
al wel netjes aan de regels. De eni
ge oplossing om de Westkade
echt veiliger te maken, is de kade
tot dertig kilometergebied omvor
men. Dan ontmoedig je het
vrachtverkeer pas echt om deze
route te nemen."
VRACHTVERKEER OP DE WESTKADE
Sinds 1938 is het dijkhuisje aan de
Zeildijk Carels thuis. Hij betrok
het na zijn huwelijk met zijn
vrouw Juliana, die hij leerde ken
nen aan de Duits-Poolse grens
waar hij een aantal jaren als boe
renknecht werkte. Hij nam zijn
bruid mee naar Hulst en ze sticht
ten er samen hun gezin, ze kre
gen twee zonen. Sinds 1987 is Ca
rel weduwnaar maar hij weet
zich, met wat hulp, nog uitste
kend te redden.
Zo smult hij elke dag van Tafel-
tje-dek-je. Hij is niet kieskeurig.
„Ik lust het hele varken!" Carel is
nog helemaal bij de pinken. „Hoe
je honderd wordt? Dat zal 'k oe al
lemaol es vertell'nGezond eten,
blijven asemen, elke dag een pint
je en de dokter bellen als je wat
voelt." Waarvan akte.
Carel werkte jaren als boeren
knecht in de Beemster en daarna
nog in de fabriek van de NSM (nu
Yara) in Sluiskil. In zijn vrije tijd
mocht hij graag „in de grond
wroeten." Aardappels telen in
zijn moestuin. Dat heeft hij tot
zijn 92e gedaan. „Ach, af en toe
viel ik wel eens om, maar dan zet
ten ze me wel weer recht."
Het Dow-servicecentrum Business Process Services Center (BPSC) in Terneuzen is
de wereld in het klein. Inmiddels werken er zo'n 450 mensen met 48 verschillende
nationaliteiten. Een aantal van hen geeft het bedrijf in deze rubriek een gezicht. Van
daag: Michael Dhont (35) uit Biervliet heeft een zeldzame spierziekte.
door Harmen van der Werf
Michael Dhont
foto Camile Schelstraete
Vrachtwagens
bollen weer en
masse door Sas
door Raymond de Frel
uur tellen leverde
Wim ten Hoor op de
Westkade al meerdere
keren tachtig passeren
de vrachtwagens op.
Uit verkeerstellingen voor het pro
ject Grenzeloze Kanaalzone bleek
vorig jaar dat zeven van de tien
passerende vrachtwagens niets te
zoeken hebben op de Westkade.
Datzelfde onderzoek toonde aan
dat dagelijks zeshonderd vrachtwa
gens door Sas van Gent rijdt via
de Westkade.
Gedeputeerde Staten draaiden vo
rige week een besluit terug om al
leen nog bestemmingsvrachtver-
keer op de kade te tolereren. Een
bezwarencommissie stelde negen
bedrijven en werkgeverskring
BZW in het gelijk.
De provincie wil bewoners nu tege
moetkomen met onder meer een
verkeersremmer aan de zuidkant
van Sas van Gent.
door Sheila van Doorsselaer
HULST - Ze krijgen Carel Roelands
voorlopig met geen stok naar een
verzorgingshuis. De krasse eeuwe-
ling uit Hulst woont nog lekker zelf
standig in zijn huisje aan de Zeil-
dijk en is van plan dat nog jaren
vol te houden.
Eeuweling Carel Roelands
foto Peter Nicolai