'Over mijn toekomst ben ik redelijk nuchter' Attentie en aandacht voor mantelzorgers 1 Carel (100) zal 't allemaol vertel l'n V a SMELTKROES DOW 20 ZEEUWS-VLAANDEREN VRACHTVERKEER Na vier jaar strijd is de Westkade in Sas van Gent weer terug bij af; het vrachtverkeer dendert als vanouds. Michael Dhont vraagt een collega hem naar een spreekkamer te brengen. Hij staat direct klaar. Hij is het gewend dat Michael af en toe hulp vraagt. Zijn collega's weten wat hij kan en niet kan. Michael heeft het hen zelf laten zien. „Het is hier ge bruikelijk dat buitenlandse colle ga's filmpjes maken over de lan den waar ze vandaan komen. Ik heb er één gemaakt over hoe mijn dagelijks leven eruit ziet door mijn ziekte. Dat was best confron terend." De lift brengt Michael in het hoofdgebouw van het BPSC op het Dow-terrein naar beneden. De collega zet hem af in de verga derruimte waar het gesprek zal plaatsvinden. „Het is fijn dat men sen mij hier zo goed helpen", zegt hij even later, „en de voorzienin gen zijn hier ook goed. Ik heb eer der bij het UWV-in Goes gewerkt. Ik moest daar de deuren opendu wen; hier gaan ze automatisch open." Michael heeft een zeldzame spier ziekte: limb-girdle spierdystrofie. Als kind viel hij veel en kon hij slecht recht blijven staan. Onder zoek in het Radboudziekenhuis in Nijmegen bracht de oorzaak aan het licht. „Maar 140 tot 150 mensen in Nederland hebben de ze spierziekte. Schouders, bekken, bovenbenen, armen, heupen; het heeft overal invloed op." Tot zijn éénentwintigste leek er weinig aan de hand. Michael volg de de opleiding voor detailhandel aan het ROC Westerschelde. Hij werkte bij elektronicazaak It's in Terneuzen als verkoper. „Ik had dat vak onder de knie. Ik ben een prater." In 2004, na acht jaar bij It's, bleek hij niet meer acht uur op een werkdag te kunnen staan. Hij moest stoppen. Michael zat niet bij de pakken neer en solliciteerde bij een seks shop in Hulst. Hij vertelde eerlijk over zijn ziekte, dat hij 'niet meer zo snel de trap op kon lopen'. Hij werd aangenomen, maar na veer tien dagen was het voorbij. „Ze vonden me toch te langzaam." Na ruim negen maanden WW kon Michael op het callcenter van uitkeringsinstantie UWV in Goes terecht. „Tachtig, negentig tele foontjes op een dag. Een gesprek mocht niet te lang duren." Vijfjaar is Michael bij het UWV gebleven, tot hij van Dow-mede- werker en plaatsgenoot Ronald Lippens hoorde van het BPSC en dat hiervoor een aangepast ge bouw zou komen. Michael stapte over, tot zijn ge luk. „Biervliet - Goes is toch drie kwartier rijden heen en ook te rug. Nu ben ik binnen een kwar tiertje op mijn werk. Ik heb een ei gen parkeerplek voor de deur en de voorzieningen zijn prima, zo als een stoel die ik hoog en laag kan zetten." Het werk bevalt hem ook beter dan bij het UWV. Michael contro leert orders, onder meer voor pro ducten die van Dow-sites in Euro pa naar Zuid-Amerika en India moeten. „In die orders moeten standaard-dingen staan die per land kunnen verschillen, zoals, douanedocumenten. Je moet nauwkeurig zijn, maar hebt veel vrijheid. Het zijn geen kant-en-klaar-pakketjes." Hoe het verder gaat met zijn ziek te, is één groot vraagteken. Mi chael: „We zullen wel zien waar het schip strandt. Ik doe wat ik kan doen. Mensen sleuren me overal mee naar toe." Het ver klaart zijn levenshouding. „Ik ben vrij positief over alles." OOSTBURG - Mantelzorgers in de gemeente Sluis worden maandag 11 november in het zonnetje ge zet. Dat gebeurt in het kader van de Dag van de Mantelzorg, die de dag ervóór plaatsvindt. De mantel zorgers krijgen een cadeautje en een informatiepakket. Wie zichzelf of een bekende wil aanmelden, kan dat tot en met 4 november doen bij het Steunpunt Mantelzorg van Porthos Sluis,via 0117-457050 of administratie welzijnencultuur.nl. Iedereen die minstens zes uur per week voor een hulpbehoevende zorgt, komt in aanmerking voor de attentie. Een selecte groep mantelzorgers kan een beroep doen op een waar- deringsbijdrage van 200 euro van het rijk. De eisen om voor de bij drage in aanmerking te komen, zijn scherp. Meer informatie is hos. SAS VAN GENT - „Kijk, da's er een met gevaarlijke stoffen. Als die vlam vat, dan schuiven wij ook al lemaal automatisch een stukje op, hoor." De teleurstelling en het on geloof druipen van de woorden van Wim ten Hoor, PvdA-raads- lid, wonend aan de Westkade in Sas van Gent. De Westkade heeft immers al mensenlevens gekost. En nu? Nu wordt alles misschien weer net zo slecht als vroeger. Gedeputeerde Staten van Zeeland moesten door een uitspraak van een onafhankelijke bezwarencom- missie terugkomen op het besluit om alleen vrachtwagens die bij bedrijven in en nabij de stad moe ten zijn, toe te laten op de Westka de. Negen bedrijven en de Bra bants-Zeeuwse Werkgeverskring maakten succesvol bezwaar. Ze protesteerden vooral uit economi sche overwegingen; omrijden via de brug van Sas van Gent kost, te veel, geld. Ten Hoor snapt daar helemaal niets van. Vier jaar lang streed hij er met een aantal mede-bewo ners voor om de Westkade 'vrachtwagenluw' te maken. Een digitale vrachtwagensluis bij Zei- zate en Sas van Gent bleek juri disch niet haalbaar. „Maar sinds hier alleen nog bestemmingsver keer mocht rijden, nam het aantal vrachtwagens wel af. Op een en kel bedrijf na hielden ze zich wel aan de regels. Kijk, die Bulgaar en 1\irk die vanuit België door hun navigatiesysteem over de Westka de worden geloodst neem ik niets kwalijk. Die weten niet beter. Maar chauffeurs van omliggende bedrijven als Van Denderen en Van Opdorp kunnen toch best een paar kilometer omrijden?" Ten Hoor kan het nog wel roepen, maar hij kan geen vuist meer ma ken. Gedeputeerde Staten stelt een verkeersremmer aan de zuid kant van Sas voor om het leed te verzachten, maar dat zet volgens Ten Hoor geen zoden aan de dijk. „We hebben al eerder drempels gehad. Daar denderden ze in volle vaart overheen. Nou, dan stonden de kopjes op de tafel te trillen." Cameratoezicht komt er nu ook niet meer. Het enige dat Ten Hoor nu nog kan doen is hopen op cle mentie van de chauffeurs. „Een beetje ongehoorzaamheid ten op zichte van de baas, omwille van de veiligheid van de inwoners van Sas." Overigens treurt niet iedereen op de Westkade. Tabakverkoper Ben Everse mag veel vrachtwa genchauffeurs tot zijn klanten re kenen. „Weet je, negen van de tien personenauto's rijden hier harder dan de toegestane vijftig ki lometer per uur. Die vrachtwa genchauffeurs houden zich meest al wel netjes aan de regels. De eni ge oplossing om de Westkade echt veiliger te maken, is de kade tot dertig kilometergebied omvor men. Dan ontmoedig je het vrachtverkeer pas echt om deze route te nemen." VRACHTVERKEER OP DE WESTKADE Sinds 1938 is het dijkhuisje aan de Zeildijk Carels thuis. Hij betrok het na zijn huwelijk met zijn vrouw Juliana, die hij leerde ken nen aan de Duits-Poolse grens waar hij een aantal jaren als boe renknecht werkte. Hij nam zijn bruid mee naar Hulst en ze sticht ten er samen hun gezin, ze kre gen twee zonen. Sinds 1987 is Ca rel weduwnaar maar hij weet zich, met wat hulp, nog uitste kend te redden. Zo smult hij elke dag van Tafel- tje-dek-je. Hij is niet kieskeurig. „Ik lust het hele varken!" Carel is nog helemaal bij de pinken. „Hoe je honderd wordt? Dat zal 'k oe al lemaol es vertell'nGezond eten, blijven asemen, elke dag een pint je en de dokter bellen als je wat voelt." Waarvan akte. Carel werkte jaren als boeren knecht in de Beemster en daarna nog in de fabriek van de NSM (nu Yara) in Sluiskil. In zijn vrije tijd mocht hij graag „in de grond wroeten." Aardappels telen in zijn moestuin. Dat heeft hij tot zijn 92e gedaan. „Ach, af en toe viel ik wel eens om, maar dan zet ten ze me wel weer recht." Het Dow-servicecentrum Business Process Services Center (BPSC) in Terneuzen is de wereld in het klein. Inmiddels werken er zo'n 450 mensen met 48 verschillende nationaliteiten. Een aantal van hen geeft het bedrijf in deze rubriek een gezicht. Van daag: Michael Dhont (35) uit Biervliet heeft een zeldzame spierziekte. door Harmen van der Werf Michael Dhont foto Camile Schelstraete Vrachtwagens bollen weer en masse door Sas door Raymond de Frel uur tellen leverde Wim ten Hoor op de Westkade al meerdere keren tachtig passeren de vrachtwagens op. Uit verkeerstellingen voor het pro ject Grenzeloze Kanaalzone bleek vorig jaar dat zeven van de tien passerende vrachtwagens niets te zoeken hebben op de Westkade. Datzelfde onderzoek toonde aan dat dagelijks zeshonderd vrachtwa gens door Sas van Gent rijdt via de Westkade. Gedeputeerde Staten draaiden vo rige week een besluit terug om al leen nog bestemmingsvrachtver- keer op de kade te tolereren. Een bezwarencommissie stelde negen bedrijven en werkgeverskring BZW in het gelijk. De provincie wil bewoners nu tege moetkomen met onder meer een verkeersremmer aan de zuidkant van Sas van Gent. door Sheila van Doorsselaer HULST - Ze krijgen Carel Roelands voorlopig met geen stok naar een verzorgingshuis. De krasse eeuwe- ling uit Hulst woont nog lekker zelf standig in zijn huisje aan de Zeil- dijk en is van plan dat nog jaren vol te houden. Eeuweling Carel Roelands foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58