Kapelse
raad bang
voor eigen
identiteit
Zeeland Seaports verlaagt bijdrage aan spoorproject Goes
20 BEVELANDEN en THOLEN
ECOTANK
Inwoner van Wemeldinge begint
petitie om hogere milieucategorie
voor opslagbedrijf tegen te houden.
Samenwerken met de andere Be-
velandse gemeenten moet om her
indeling te voorkomen, maar
meer transparantie in de taken
die in de regelingen zijn gedele
geerd is nodig. „Die beslaan
straks zestig procent van onze ge
meentelijke verantwoordelijk
heid", vatte Peter Ganseman (Ge
meentebelangen) samen.
De gemeenschappelijke regelin
gen en dat andere grote project op
de gemeentelijke begroting 2014,
de Brede School in Kapelle, verdie
nen een eigen paragraaf in de fi
nanciële ramingen, stelden PvdA,
CDA en Gemeentebelangen.
Christenunie en WD vielen hen
bij. Er komt eerdaags een werk
groep langs vanuit de nieuwste ge
meenschappelijke regeling, het
Platform de -Bevelanden, om te
polsen hoe de gemeenteraden
nauwer betrokken willen worden
bij de taken die de gemeenten ge
zamenlijk aanpakken, vertelde
burgemeester Anton Stapelkamp.
Die wens is door meer gemeente
raden geuit.
Bij de 'verkennende beschou
wing' van de concept-gemeente
begroting werd gisteren door de
fracties amper iets inhoudelijks
ingebracht. Dat gebeurt over twee
weken, bij de algemene beschou
wingen. Wel maakten diverse frac
tie opmerkingen over stelposten
in de meerjarenraming voor 2015
en verder, die in grove schatting,
eigenlijk 'pro memorie' waren
weergegeven. Dat komt doordat
nog niet duidelijk is wat het
Herfstakkoord en de taken die het
Rijk aan de gemeente delegeert
daadwerkelijk voor de gemeentefi-
nanciën gaan betekenen, zei wet
houder Jon Herselman.
De regelingen gaan 60
procent beslaan van onze
verantwoordelijkheid
WEMELDINGE - Het verzet tegen de
toekomstige opslag van 'gevaarlij
ke' producten bij opslagbedrijf
Ecotank in Wemeldinge groeit.
Nadat eerder deze maand buurtbe
woners hun ongenoegen hadden
geuit, is een inwoner van Wemel
dinge nu een petitie op internet
begonnen. Het bedrijf zelf hult
zich in stilzwijgen.
Het bedrijf uit Wemeldinge slaat
nu relatief ongevaarlijke produc
ten op als biet- en rietmelasse,
plantaardige oliën, vloeibare dier
voeders en biodiesel. In het ont
werp bestemmingsplan voor be
drijventerrein Choorhoek staat
echter dat Ecotank in de toekomst
ook brandbare vloeistoffen als
olie wil opslaan. Om dat mogelijk
wordt de zogeheten milieucatego
rie voor het bedrijf verhoogd van
3,2 naar 4,1.
Hoewel dit klip en klaar in het
ontwerp bestemmingsplan staat,
liet wethouder Evert Damen eer
der deze maand weten dat de ge
meente vooralsnog niet mee
werkt aan de wens van het opslag
bedrijf. Het college zou er zelfs
zijn bedenkingen bij hebben.
„Eerst moet uit allerlei onderzoe
ken blijken dat de externe veilig
heid niet in het geding is", aldus
Damen.
Deze mededeling heeft Ron de
Wit er niet van weerhouden om
op internet een petitie te begin
nen tegen de plannen van het be
drijf. Met de fysieke uitbreiding
van het bedrijf van 75.000 naar
100.000 kubieke meter opslag kan
hij nog wel leven. „Dit zal het aan
zicht van Wemeldinge niet ver
fraaien, maar ik ben zelf ook on
dernemer en begrijp dat een be
drijf wil uitbreiden."
De zwaardere milieucategorie is
voor de inwoner van Wemeldinge
echter onacceptabel. Hij zegt te
vrezen voor taferelen zoals bij
Chemie-Pack in Moerdijk. „Een
bedrijf dat zulke gevaarlijke stof
fen opslaat moet je niet willen bij
een dorpje met een vrijwillig
brandweerkorps. Als het misgaat,
zijn de gevolgen niet te overzien."
Als Ecotank de stap wil maken,
moet ze volgens De Wit verhui
zen naar het Sloegebied of Ant
werpen. In de petitie rept hij over
gifdampen, explosiegevaar, de toe
name van vrachtverkeer en aange
tast woongenot. Hij roept de ge
meente op geen enkele medewer
king te verlenen aan de plannen
van Ecotank. Het bedrijf zelf wil
de gisteren geen toelichting ge
ven op de uitbreidingsplannen
noch ingaan op de toenemende
kritiek van de dorpsbewoners.
Dat staat in de najaarsnota van de
provincie, die komende maand
wordt besproken. Daardoor sneu
velt de aanleg van een fiets-voet-
gangerstunnel in de Kloetingse-
weg.
In 2006 is door Zeeland Seaports
een financiële bijdrage van maxi
maal 20 miljoen toegezegd vanwe
ge de plannen voor containerisa-
tie in het Sloegebied van Vlissin-
gen en de daarmee gepaard gaan
de overlast op het spoor in Goes
(geluid en trilling). Aanvankelijk
was de aanleg van een spoorbak
in de plannen opgenomen. Om
dat niet kon worden aangetoond
dat de extra investeringen daar
voor ook daadwerkelijk bijdragen
aan het verminderen van de over
last, is door de gemeenteraad van
Goes besloten geen spoorbak
meer aan te leggen. In plaats daar
van is een alternatief pakket aan
maatregelen op tafel gekomen om
geluid- en trillinghinder tegen te
gaan, onder meer met het plaat
sen van geluidsschermen en rail
dempers, isoleren van woningen
en verwijderen van en kruiswis-
sel. Daar wordt vanaf eind 2014
mee begonnen.
Onderdeel van het spoorproject
zijn ook de aanleg van een tunnel
in de Kloetingseweg (ter vervan
ging van de spoorovergang) om
de veiligheid van fietsers richting
binnenstad te vergroten en de
bouw van een spoorviaduct op de
plek van de overgang in de Van
Hertumweg. Door Zeeland
Seaports is echter aangegeven dat
de gewijzigde plannen in combi
natie met het uitblijven van de
containerisatie en de sinds 2006
aanmerkelijk gewijzigde economi
sche omstandigheden aanleiding
zijn om hun bijdrage ter discussie
te stellen. Na een periode van on
derhandeling, ligt er nu een voor
stel voor de aandeelhoudersverga
dering van december van Zeeland
Seaports voor om 12 miljoen euro
bij te dragen in plaats van de twin
tig miljoen waar Goes op reken
de. Dat houdt in dat de plannen
moeten worden bijgesteld en
Goes zelf meer geld zal moeten
bijleggen. Dat laatste zit er niet
in, zegt wethouder Loes Meeuwis-
se. „Dat betekent dat de aanleg
van de tunnel in de Kloetingse
weg vervalt, want we willen de
maatregelen tegen geluid- en tril-
lingshinder wel overeind hou
den."
Met terugwerkende kracht blijkt
nu dat de zorgen die de Goese
raadscommissie ruim een jaar ge
reden al uitte over de financiële
bijdrage van Zeeland Seaports, be
waarheid zijn geworden. Wethou
der Loes Meeuwisse gaf toen ech
ter aan de toezeggingen 'zwart op
wit' te hebben. „Dat is ook zo",
zegt ze, „maar Zeeland Seaports
heeft aan een soort noodrem ge
trokken, ook omdat de Wester-
schelde Container Terminal in de
koelkast is gezet. Het is een reali
teit waar we niet omheen kun
nen, dus het lijkt ons wijs om
met dit compromis in te stem
men."
Het aangepaste voorstel wordt op
14 november voorgelegd aan de
Goese raadscommissie. Voor de
fracties komt de ontwikkeling
overigens niet als een verrassing,
want zij zijn tijdens vertrouwelij
ke sessies op de hoogte gehouden.
Tijdens de bijeenkomst van 14 no
vember in het stadskantoor zal
ook worden gesproken over aan
passingen die de kruising Buys
Ballotstraat-Patijnweg veiliger
moeten maken.
KAPELLE - De gemeenteraad Kapel-
Ie is bezorgd dat de gemeenschap
pelijke regelingen (gr) op de Beve-
landen de afzonderlijke gemeenten
de identiteit gaat kosten.
Peter Ganseman, raadslid
Zorgen
over plan
Ecotank
door Rob Paardekam
stopuitbreidenecotank.petities.nl.
1
De opslagtanks van Ecotank (rechts) vormen een beeldbepalend element
in het Wemeldingse landschap, foto Mechteld Jansen
door Luc Oggel
GOES - In plaats van maximaal 20
miljoen euro, wil havenbedrijf Zee
land Seaports nu nog 'maar" 12 mil
joen euro bijdragen aan het Goese
spoorproject.