Kapelse raad bang voor eigen identiteit Zeeland Seaports verlaagt bijdrage aan spoorproject Goes 20 BEVELANDEN en THOLEN ECOTANK Inwoner van Wemeldinge begint petitie om hogere milieucategorie voor opslagbedrijf tegen te houden. Samenwerken met de andere Be- velandse gemeenten moet om her indeling te voorkomen, maar meer transparantie in de taken die in de regelingen zijn gedele geerd is nodig. „Die beslaan straks zestig procent van onze ge meentelijke verantwoordelijk heid", vatte Peter Ganseman (Ge meentebelangen) samen. De gemeenschappelijke regelin gen en dat andere grote project op de gemeentelijke begroting 2014, de Brede School in Kapelle, verdie nen een eigen paragraaf in de fi nanciële ramingen, stelden PvdA, CDA en Gemeentebelangen. Christenunie en WD vielen hen bij. Er komt eerdaags een werk groep langs vanuit de nieuwste ge meenschappelijke regeling, het Platform de -Bevelanden, om te polsen hoe de gemeenteraden nauwer betrokken willen worden bij de taken die de gemeenten ge zamenlijk aanpakken, vertelde burgemeester Anton Stapelkamp. Die wens is door meer gemeente raden geuit. Bij de 'verkennende beschou wing' van de concept-gemeente begroting werd gisteren door de fracties amper iets inhoudelijks ingebracht. Dat gebeurt over twee weken, bij de algemene beschou wingen. Wel maakten diverse frac tie opmerkingen over stelposten in de meerjarenraming voor 2015 en verder, die in grove schatting, eigenlijk 'pro memorie' waren weergegeven. Dat komt doordat nog niet duidelijk is wat het Herfstakkoord en de taken die het Rijk aan de gemeente delegeert daadwerkelijk voor de gemeentefi- nanciën gaan betekenen, zei wet houder Jon Herselman. De regelingen gaan 60 procent beslaan van onze verantwoordelijkheid WEMELDINGE - Het verzet tegen de toekomstige opslag van 'gevaarlij ke' producten bij opslagbedrijf Ecotank in Wemeldinge groeit. Nadat eerder deze maand buurtbe woners hun ongenoegen hadden geuit, is een inwoner van Wemel dinge nu een petitie op internet begonnen. Het bedrijf zelf hult zich in stilzwijgen. Het bedrijf uit Wemeldinge slaat nu relatief ongevaarlijke produc ten op als biet- en rietmelasse, plantaardige oliën, vloeibare dier voeders en biodiesel. In het ont werp bestemmingsplan voor be drijventerrein Choorhoek staat echter dat Ecotank in de toekomst ook brandbare vloeistoffen als olie wil opslaan. Om dat mogelijk wordt de zogeheten milieucatego rie voor het bedrijf verhoogd van 3,2 naar 4,1. Hoewel dit klip en klaar in het ontwerp bestemmingsplan staat, liet wethouder Evert Damen eer der deze maand weten dat de ge meente vooralsnog niet mee werkt aan de wens van het opslag bedrijf. Het college zou er zelfs zijn bedenkingen bij hebben. „Eerst moet uit allerlei onderzoe ken blijken dat de externe veilig heid niet in het geding is", aldus Damen. Deze mededeling heeft Ron de Wit er niet van weerhouden om op internet een petitie te begin nen tegen de plannen van het be drijf. Met de fysieke uitbreiding van het bedrijf van 75.000 naar 100.000 kubieke meter opslag kan hij nog wel leven. „Dit zal het aan zicht van Wemeldinge niet ver fraaien, maar ik ben zelf ook on dernemer en begrijp dat een be drijf wil uitbreiden." De zwaardere milieucategorie is voor de inwoner van Wemeldinge echter onacceptabel. Hij zegt te vrezen voor taferelen zoals bij Chemie-Pack in Moerdijk. „Een bedrijf dat zulke gevaarlijke stof fen opslaat moet je niet willen bij een dorpje met een vrijwillig brandweerkorps. Als het misgaat, zijn de gevolgen niet te overzien." Als Ecotank de stap wil maken, moet ze volgens De Wit verhui zen naar het Sloegebied of Ant werpen. In de petitie rept hij over gifdampen, explosiegevaar, de toe name van vrachtverkeer en aange tast woongenot. Hij roept de ge meente op geen enkele medewer king te verlenen aan de plannen van Ecotank. Het bedrijf zelf wil de gisteren geen toelichting ge ven op de uitbreidingsplannen noch ingaan op de toenemende kritiek van de dorpsbewoners. Dat staat in de najaarsnota van de provincie, die komende maand wordt besproken. Daardoor sneu velt de aanleg van een fiets-voet- gangerstunnel in de Kloetingse- weg. In 2006 is door Zeeland Seaports een financiële bijdrage van maxi maal 20 miljoen toegezegd vanwe ge de plannen voor containerisa- tie in het Sloegebied van Vlissin- gen en de daarmee gepaard gaan de overlast op het spoor in Goes (geluid en trilling). Aanvankelijk was de aanleg van een spoorbak in de plannen opgenomen. Om dat niet kon worden aangetoond dat de extra investeringen daar voor ook daadwerkelijk bijdragen aan het verminderen van de over last, is door de gemeenteraad van Goes besloten geen spoorbak meer aan te leggen. In plaats daar van is een alternatief pakket aan maatregelen op tafel gekomen om geluid- en trillinghinder tegen te gaan, onder meer met het plaat sen van geluidsschermen en rail dempers, isoleren van woningen en verwijderen van en kruiswis- sel. Daar wordt vanaf eind 2014 mee begonnen. Onderdeel van het spoorproject zijn ook de aanleg van een tunnel in de Kloetingseweg (ter vervan ging van de spoorovergang) om de veiligheid van fietsers richting binnenstad te vergroten en de bouw van een spoorviaduct op de plek van de overgang in de Van Hertumweg. Door Zeeland Seaports is echter aangegeven dat de gewijzigde plannen in combi natie met het uitblijven van de containerisatie en de sinds 2006 aanmerkelijk gewijzigde economi sche omstandigheden aanleiding zijn om hun bijdrage ter discussie te stellen. Na een periode van on derhandeling, ligt er nu een voor stel voor de aandeelhoudersverga dering van december van Zeeland Seaports voor om 12 miljoen euro bij te dragen in plaats van de twin tig miljoen waar Goes op reken de. Dat houdt in dat de plannen moeten worden bijgesteld en Goes zelf meer geld zal moeten bijleggen. Dat laatste zit er niet in, zegt wethouder Loes Meeuwis- se. „Dat betekent dat de aanleg van de tunnel in de Kloetingse weg vervalt, want we willen de maatregelen tegen geluid- en tril- lingshinder wel overeind hou den." Met terugwerkende kracht blijkt nu dat de zorgen die de Goese raadscommissie ruim een jaar ge reden al uitte over de financiële bijdrage van Zeeland Seaports, be waarheid zijn geworden. Wethou der Loes Meeuwisse gaf toen ech ter aan de toezeggingen 'zwart op wit' te hebben. „Dat is ook zo", zegt ze, „maar Zeeland Seaports heeft aan een soort noodrem ge trokken, ook omdat de Wester- schelde Container Terminal in de koelkast is gezet. Het is een reali teit waar we niet omheen kun nen, dus het lijkt ons wijs om met dit compromis in te stem men." Het aangepaste voorstel wordt op 14 november voorgelegd aan de Goese raadscommissie. Voor de fracties komt de ontwikkeling overigens niet als een verrassing, want zij zijn tijdens vertrouwelij ke sessies op de hoogte gehouden. Tijdens de bijeenkomst van 14 no vember in het stadskantoor zal ook worden gesproken over aan passingen die de kruising Buys Ballotstraat-Patijnweg veiliger moeten maken. KAPELLE - De gemeenteraad Kapel- Ie is bezorgd dat de gemeenschap pelijke regelingen (gr) op de Beve- landen de afzonderlijke gemeenten de identiteit gaat kosten. Peter Ganseman, raadslid Zorgen over plan Ecotank door Rob Paardekam stopuitbreidenecotank.petities.nl. 1 De opslagtanks van Ecotank (rechts) vormen een beeldbepalend element in het Wemeldingse landschap, foto Mechteld Jansen door Luc Oggel GOES - In plaats van maximaal 20 miljoen euro, wil havenbedrijf Zee land Seaports nu nog 'maar" 12 mil joen euro bijdragen aan het Goese spoorproject.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 52