Schouwen keert terug naar de beurs ZEELAND 25 derhalf uur rijden van Goes. België blijft een moeilijk gebied. Het kost veel tijd en energie om er bedrijven over de streep te trekken. We hebben zes deelnemers uit Vlaanderen. Er is inmiddels wel een West-Brabant-plein. Dat hadden we in 2010 niet. We vergroten dus ge staag ons bereik", zegt Kentin. Helaas zijn Brussel Airport en Star Alliance, een alliantie van 27 luchtvaartmaatschappijen die vooral vanaf Zaventem vliegen, dit jaar niet aanwezig. Deze debutanten van 2012 zijn volgens Kentin afgehaakt vanwege de kosten en het personeel dat voor beursdeelname moet worden vrijgemaakt. Daarmee is de Vlaamse inbreng op de Contacta een stukje geslonken. De drie hallen (15.000 vierkante meter) van het Goese beurscomplex staan met 350 expo santen tjokvol. Een aanwijzing dat beursdeel- nemers goede hoop hebben dat de contacten met relaties en bezoekers nieuwe orders zul len opleveren. Je betaalt immers 78 euro kaal per vierkante meter beursvloer. Voor een beet je stand praat je dan al gauw over 3000 tot 5000 euro. In een tijd van economische flauw te is dat een flink bedrag, waarvoor je enige spinoff mag verwachten. Qua beursoppervlak lijken de grenzen van de groei bereikt. Het bezoekersaantal groeit wel door. Van 8000 in 2010 naar 22.000 vorig jaar. Kentin voorziet dat de aanstaande editie de 25.000 bezoekers zal overstijgen. „We zien de toenemende belangstelling aan de ticketver koop. We hebben tot vandaag al 6000 uitgege ven. In de laatste dagen voor de Contacta gaat het met 2500 tot 5000 registraties per dag. Die aantallen haalden we voorheen niet. Het geeft aan dat de Contacta relevant is voor het be drijfsleven. Je ziet ook dat bedrijven steeds meer activiteiten in hun stands organiseren. Eentje houdt bijvoorbeeld de eindejaarsbijeen- komst op de Contacta. Als je dan toch geld uit geeft, kun je wat besparen door het een met het ander te combineren." Het merk Contacta, dat staat voor netwerken, branding van je merk en kennisoverdracht, wordt steeds meer op waarde geschat, conclu deert Kentin. Hij wil het merk verder verster ken door de Contacta inhoudelijk te verdie pen. „We hebben dit jaar geen drie, maar vijf Bekende Nederlanders. Ook het aantal work shops groeit. Een nieuwtje is dat deze editie de Google Glass wordt gedemonstreerd. Eén van de drie testpersonen in Nederland is woensdagavond op de Contacta. Dat soort nouveautés vormt een kers op de cake." Kentin en zijn twaalf medewerkers van LMG spelen met de gedachte het beursaanbod te personaliseren. „We overwegen in de toe komst tickets te gaan verkopen op basis van het interesseveld van de klant. Je moet je gren zen blijven verleggen." PROGRAMMA Schouwen-Duiveland is terug op de Contacta. Na een jaar of vijf, zes afwezigheid besloten JMC Signmakers uit Bruinisse en Hanse Staalbouw uit Nieuwerkerk dat het tijd werd voor een Schouwen-Duiveland-plein op de zaken- beurs in Goes. Ze trokken nog dertien andere ondernemers over de streep, evenals de gemeente. „LMG heeft de afgelopen drie jaar een goed programma neerge zet. De beurs heeft ook veel meer uitstraling dan vroeger. Dat is de hoofdreden dat we weer op de Contacta staan", zegt Cees Bolijn van JMC Signmakers, producent van onder meer span doeken, reclameborden en autobelettering. Het past ook bij de 'standing' van het Bruse bedrijf zich op de beurs te presenteren. En is het ook praktisch, zegt Bolijn. „Het gros van je contacten loopt via de telefoon of de mail. Ik vind het wel leuk mijn relaties af en toe ook eens in levende lijve te zien." Die relaties zullen de bedrijven op het Schouwen-Duive- land-plein (te herkennen aan de groene, uniforme inrichting) uiteraard naar elkaar doorspelen. Een collectieve presentatie heeft volgens Bolijn meerwaarde. „Je versterkt elkaar. Ik heb er hoge verwachtingen van. Er moeten uiteindelijk orders op vol gen, want elk deelnemend bedrijf investeert toch zo'n 4000 tot 5000 euro in een Contacta-stand. Maar ik ben ervan over tuigd dat de beurs een aantal leuke leads gaat opleveren, die je vervolgens zelf moet zien te verzilveren." WOENSDAG 30 OKTOBER 2013 Contacta Confettiregen bij de opening van de Contacta in 2012. foto Ronald den Dekker De Contacta in de Goese Zeelandhallen duurt van dinsdag 5 tot en met donderdag 7 november. Commissaris van de koning Han Polman opent de zakenbeurs 5 november om 18.00 uur. Bekende sprekers op de Contacta zijn astronaut André Kuipers, za kenvrouw 2013 Heieen Dura-van Oord, onderzoeker Maurice de Hond, voormalig staatssecretaris Jack de Vries en schaatser Erben Wennemars. De beurs biedt verder verschillende workshops en lezingen van specialisten zoals Sjef Leijs (DRV Subsidie Advies), directeur Rik Riezebos van Eurib (Europees kennisinstituut voor merkmanage- ment), onderzoeksdirecteur Roeland Dietvorst van Eurib en advi seur personeelsmanagement Henri van Koeveringe, programma manager Arend Roos van de Stichting Innovatieve Zorg Zeeland en Sjoerd de Jong van Aastra Telecom Netherlands. Veel lezingen gaan over innovaties zoals neuromarketing en zorgtechnologie. De provincie en Stichting Economische Impuls Zeeland bieden in hun stand een uitgebreid programma rond economische speerpun ten en de gemeente Goes geeft samen met Agentschap NL aan welke kansen er voor Zeeuwse bedrijven liggen in Zuid-Amerika. De laatste sessies vindt plaats in het kader van het Goese La- tijns-Amerika-jaar. Tijdens de Contacta wordt ook de winnaar van de Zeeuwse Star- tersprijs 2013 van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland bekendgemaakt. Angie van Dijken van Modern Body Studio Angie uit Middelburg, Frans Lameijn van Primera Goes en Nele Verhulst van Ot Sien Jeugdmode uit Axel zijn de drie finalisten. Het complete programma is te vinden op www.contacta.nl Cees Bolijn van JMC Signmakers in Bruinisse zorgde samen met Hanse Staalbouw dat Schouwen-Duiveland terug is op de Contac ta. foto Dirk-Jan Cjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 25