Te weinig stageplekken
bij technische bedrijven
Westerscheldetunnel zaterdag twee
keer gestremd door ongevallen
I
I
Breskens
Combinatie van Mallardmars
en herdenkingen blijkt een
gelukkig greep te zijn.
14 ZEELAND
HERDENKINGEN
De Zeeuwse Zetel
is met reces
Ef
maandag
Onlangs kwam ik op
een reünie Piet Frui
tier tegen. Hij kwam
oorspronkelijk uit
Hulst. Met hem heb ik in 1958,
samen met Alex van Ierland, in
de buurt van Haarlem gede
monstreerd voor vrije veren in
Zeeland.
Piet stond op een kist en hield
toespraken. Alex hield het bord
vast waarop ik met Oost-Indi
sche inkt de leus: VRIJE VE
REN geschilderd had.
Ik had goede herinneringen
aan de vrije veren in Zeeland.
Je kon direct de veerboot op
lopen, daar verstoppertje doen,
daarna in Breskens wat rondkij
ken en dat zonder een kaartje
te hóeven kopen.
Er stonden daar in mijn jeugd
noodwoningen en bunkers en
er waren jongens, gekleed in
blauwe overalls en met klom
pen aan. We verstonden ze
niet, al zeiden ze dingen wel
drie maal. Ze gooiden met aard
appelen naar ons, wat wel span
nend was. We gooiden de aard
appelen terug, ze waren per
slot van rekening van hen.
Als we in Breskens genoeg
rondgekeken hadden, gingen
we weer naar de boot. Dat was
dikwijls wachten geblazen. In
de buurt van de aanlegsteiger
was een water waarvan we
dachten dat het bedoeld was
als zwembad.
Op een keer zagen we dat er pa
lingen in zwommen. We pro
beerden de dieren te pakken te
krijgen door met stenen naar
ze te gooien. Het lukte niet, we
raakten geen enkele paling. Ze
waren erg snel.
Op de boot konden nogal wat
auto's staan. AUTO'S REMMEN
VAST stond er met grote let
ters.
Het was altijd leuk om met de
boot mee te gaan, zeker met de
nieuwe, moderne kopladers
met zitbanken aan dek en bin
nen leunstoelen en tafeltjes
met lichtmetalen asbakken die
heen en weer schoven als er
wat wind stond. Het rook er al
tijd naar erwtensoep en kroket
ten en er waren glimmende
knakworsten die in een kleine
vitrine attractief ronddraaiden.
Maar later moest je gaan beta
len en je mocht ook niet de he
le tijd meer heen en weer va
ren. Demonstreren helpt soms
helemaal niet.
Van der Brugge legde vorige week
tijdens een symposium van Werk-
saam Zeeland, waarin een aantal
werkgevers zich hebben verenigd,
de vinger op de zere plek. Er is
een gebrek aan stageplaatsen,
want bedrijven zijn door de eco
nomische dip terughoudend met
stageplaatsen en leerwerkbanen.
Scalda mag geen studenten tech
niek aannemen als daarvoor geen
stageplaats is gegarandeerd. Daar
door ontstaan wachtlijsten. „We
zien dat de instroom in leerwerk
plaatsen, de zogeheten beroepsbe
geleidende leerweg, hierdoor met
35 procent is gedaald", aldus Van
der Brugge.
Daarnaast worden potentiële tech
niekstudenten gefrusteerd door
arbo-eisen. Zo kunnen 16- en
17-jarigen die kiezen voor een
techniekopleiding op mbo-niveau
2 vaak niet in bedrijven aan de
slag, omdat ze volgens de arbowet-
geving 18 jaar of ouder moeten
zijn. Het gevolg is dat studenten
dan maar in een andere opleiding
stappen. Die tweede keus leidt
tot meer uitval. Ook wisselen veel
studenten na verloop van tijd
toch weer van opleiding.
Zeeland telt tal van stichtingen
en platforms die proberen jonge
ren voor een techniekopleiding te
interesseren. Dat is niet voor niks.
Over enkele jaren gaan veel werk
nemers in technische bedrijven
en de industrie met pensioen en
ontstaat een personeelstekort.
Maar al die initiatieven versnippe
ren het speelveld. Scalda moet
met vele spelers overleggen. Ver-
brugge pleit dan ook voor één
techniekplatform in Zeeland. Dat
zou het Zeeuwse Huis van de
Techniek kunnen worden, dat in
het Biobased Trainingscentrum
in Terneuzen moet komen.
Veel bedrijven zijn door de
economische dip terughou
dend met stageplaatsen en
leerwerkbanen
NIEUWDORP - Het lukt maar eens
in de zoveel jaren, maar het blijkt
wel een succesformule. De combi
natie van de Mallardmars met een
herdenking van de militairen en
burgers die gesneuveld zijn bij de
gevechten rond de Sloedam en
omgeving. En de herdenking van
de landing van de Schotse bevrij
ders bij Baarland.
Die laatste plechtigheid wordt elk
jaar op 26 oktober, de feitelijke
dag van de landing, gehouden. En
aangezien de Mallardmars in een
weekeinde wordt gehouden is de
combinatie niet ieder jaar even ge
makkelijk. Zaterdag kon het wel.
En. met succes. Prima weer, een re
cordaantal militaire voertuigen
uit de Tweede Wereldoorlog en
ongeveer 500 wandelaars.
De jongste deelnemers aan de
wandeltocht mochten 's morgens
instappen in een van de militaire
voertuigen om na de herdenking
op de Sloedam een wandeling
van 6 kilometer te beginnen. Een
mooi dagje voor hen. Glunderend
zaten ze in de vrachtauto. En toen
die op de Sloedam achteruit
moest rijden om in de colonne
aan te sluiten, klonk het vanon
der de huif uit een tiental kelen
luid 'tuut, tuut, tuut' want in
1945 hadden vrachtwagens nog
geen waarschuwingssignaal tij-
dens het achteruit rijden. De kin
deren waren getuige van een
stemmige en indrukwekkende
herdenking op de Sloedam. Met
de vlaggen van Frankrijk, Canada,
Engeland en Nederland halfstok,
de volksliederen van de vier lan
den en enkele toespraken. Ze wer
den ook actief betrokken bij het
leggen van de bloemenkransen.
Stef Traas van het Bevrijdingsmu
seum Zeeland in Nieuwdorp, een
van de organisatoren van de activi
teiten van zaterdag, hecht er aan
dat jongeren bij de herdenking be
trokken zijn. „Ouderen weten het
wel, maar ook jongeren moeten le
ren dat vrijheid niet vanzelfspre
kend is."
Na de plechtigheid op de Sloe
dam vertrokken de 40 historische
legervoertuigen voor een rondrit
over een deel van Walcheren en
over Zuid-Beveland.
Bevrijdingsmuseum
zou eigenlijk een
landingsvaartuig,
een Buffalo,
moeten hebben
Die tocht eindigde uiteindelijk bij
het landingsmonument op de
Westerscheldedijk. Mede door de
combinatie van de activiteiten
was ook daar flink wat belangstel
ling voor de herdenking onder lei
ding van de Borselse burgemees
ter Jaap Gelok.
Het was een wat bizarre combina
tie. Aan de ene kant de stemmige
en historische atmosfeer van de
herdenking van de landing van
de Schotten. Aan de andere kant
de kitesurfers die hun lijnen en ki
tes uitrolden om de wind en het
water van de Westerschelde te
trotseren.
Maarten van 't Veer uit Oudelan-
de is een van de mensen die elk
jaar weer present is als de histori
sche militaire voertuigen uit de
garage worden gehaald. Deze keer
reed hij mee met een Dodge Far
go, maar hij heeft ook al jarenlang
een GMC. Van 't Veer had deze
keer een aantal jongeren als passa
giers in zijn vrachtwagen. „Het is
prachtig om die jongens en meis
jes zo te zien. Ze hebben genoten.
Maar het is ook belangrijk dat ze
wat van de herdenking meekrij
gen."
De herdenking van de landing bij
Baarland zette Stef Traas van het
bevrijdingsmuseum al weer aan
het mijmeren.
„Als je stil staat bij zo'n landing,
realiseer je je dat we in ons nieu
we bevrijdingspark bij het mu
seum eigenlijk ook een landings
vaartuig, een Buffalo zouden moe
ten hebben. Die hebben zo'n be
langrijke rol gespeeld bij de bevrij
ding in Zeeland."
Het eerste ongeval gebeurde zater
dag in de vroege morgen. Een
waarschijnlijk dronken automobi
list uit Sliedrecht richtte in alle
vroegte een ravage aan op het tol-
plein. De 24-jarige automobilist
kwam niet goed op de baan bij
een van de tolhuisjes. Hij raakte
eerst een betonnen verkeersgelei
der en reed een paar paaltjes uit
de weg. Ook raakte hij een paal
waar een bewakingscamera op
stond. Bovendien moest een slag
boom het ontgelden. In de auto
zaten de bestuurder en een inzit
tende.
Beiden moesten met een ambu
lance naar het ziekenhuis in Goes
worden afgevoerd. Dat ging met
de bestuurder vrij vlot, maar de
brandweer moest de inzittende,
een 29-jarige man uit Schiedam,
uit de auto bevrijden. Dat lukte
pas na een ongeveer een uur. De
bestuurder is aangehouden. De
Westerscheldetunnel werd voor
korte tijd volledig afgesloten.
Rond 6.00 uur was de Westbuis
richting Terneuzen weer open en
tegen 7.00 uur was ook de Oost
buis weer beschikbaar.
Om 14.00 uur schaarde een perso
nenauto met aanhanger even na
het binnenrijden van de buis rich
ting Terneuzen. Niemand raakte
gewond. Het opruimen nam veel
tijd in beslag, waardoor het ver
keer uren vaststond. De wedstrijd
Temeuzense Boys-VVC'68 werd
afgelast omdat de uit Goes afkom
stige scheidsrechter Terneuzen
niet tijdig kon bereiken. De west
buis was tot 16.15 uur gestremd.
Daarna werd één rijbaan openge
steld, waardoor de kilometerslan
ge file oploste. Voor de berging
van auto en aanhanger werd de
westelijke buis aan het begin van
de avond nog even afgesloten.
Wim Hofman
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Frank Balkenende
MIDDELBURG - Zeeuwse bedrijven
hebben het voor een belangrijk
deel aan zichzelf te wijten dat ze
straks moeilijk aan technisch perso
neel kunnen komen. „Er zijn op dit
moment gewoon te weinig stage
plaatsen in de techniek", zegt Gert-
jan van der Brugge, lid van de Raad
van Bestuur van mbo-school Scal-
da.
Stilstaan,
maar ook
wandelen
door René Schrier
Stef Traas,
Bevrijdingsmuseum Zeeland
'S-HEERENHOEK - De Westerschelde
tunnel is zaterdagochtend en zater
dagmiddag afgesloten geweest als
gevolg van ongevallen.