Te weinig stageplekken bij technische bedrijven Westerscheldetunnel zaterdag twee keer gestremd door ongevallen I I Breskens Combinatie van Mallardmars en herdenkingen blijkt een gelukkig greep te zijn. 14 ZEELAND HERDENKINGEN De Zeeuwse Zetel is met reces Ef maandag Onlangs kwam ik op een reünie Piet Frui tier tegen. Hij kwam oorspronkelijk uit Hulst. Met hem heb ik in 1958, samen met Alex van Ierland, in de buurt van Haarlem gede monstreerd voor vrije veren in Zeeland. Piet stond op een kist en hield toespraken. Alex hield het bord vast waarop ik met Oost-Indi sche inkt de leus: VRIJE VE REN geschilderd had. Ik had goede herinneringen aan de vrije veren in Zeeland. Je kon direct de veerboot op lopen, daar verstoppertje doen, daarna in Breskens wat rondkij ken en dat zonder een kaartje te hóeven kopen. Er stonden daar in mijn jeugd noodwoningen en bunkers en er waren jongens, gekleed in blauwe overalls en met klom pen aan. We verstonden ze niet, al zeiden ze dingen wel drie maal. Ze gooiden met aard appelen naar ons, wat wel span nend was. We gooiden de aard appelen terug, ze waren per slot van rekening van hen. Als we in Breskens genoeg rondgekeken hadden, gingen we weer naar de boot. Dat was dikwijls wachten geblazen. In de buurt van de aanlegsteiger was een water waarvan we dachten dat het bedoeld was als zwembad. Op een keer zagen we dat er pa lingen in zwommen. We pro beerden de dieren te pakken te krijgen door met stenen naar ze te gooien. Het lukte niet, we raakten geen enkele paling. Ze waren erg snel. Op de boot konden nogal wat auto's staan. AUTO'S REMMEN VAST stond er met grote let ters. Het was altijd leuk om met de boot mee te gaan, zeker met de nieuwe, moderne kopladers met zitbanken aan dek en bin nen leunstoelen en tafeltjes met lichtmetalen asbakken die heen en weer schoven als er wat wind stond. Het rook er al tijd naar erwtensoep en kroket ten en er waren glimmende knakworsten die in een kleine vitrine attractief ronddraaiden. Maar later moest je gaan beta len en je mocht ook niet de he le tijd meer heen en weer va ren. Demonstreren helpt soms helemaal niet. Van der Brugge legde vorige week tijdens een symposium van Werk- saam Zeeland, waarin een aantal werkgevers zich hebben verenigd, de vinger op de zere plek. Er is een gebrek aan stageplaatsen, want bedrijven zijn door de eco nomische dip terughoudend met stageplaatsen en leerwerkbanen. Scalda mag geen studenten tech niek aannemen als daarvoor geen stageplaats is gegarandeerd. Daar door ontstaan wachtlijsten. „We zien dat de instroom in leerwerk plaatsen, de zogeheten beroepsbe geleidende leerweg, hierdoor met 35 procent is gedaald", aldus Van der Brugge. Daarnaast worden potentiële tech niekstudenten gefrusteerd door arbo-eisen. Zo kunnen 16- en 17-jarigen die kiezen voor een techniekopleiding op mbo-niveau 2 vaak niet in bedrijven aan de slag, omdat ze volgens de arbowet- geving 18 jaar of ouder moeten zijn. Het gevolg is dat studenten dan maar in een andere opleiding stappen. Die tweede keus leidt tot meer uitval. Ook wisselen veel studenten na verloop van tijd toch weer van opleiding. Zeeland telt tal van stichtingen en platforms die proberen jonge ren voor een techniekopleiding te interesseren. Dat is niet voor niks. Over enkele jaren gaan veel werk nemers in technische bedrijven en de industrie met pensioen en ontstaat een personeelstekort. Maar al die initiatieven versnippe ren het speelveld. Scalda moet met vele spelers overleggen. Ver- brugge pleit dan ook voor één techniekplatform in Zeeland. Dat zou het Zeeuwse Huis van de Techniek kunnen worden, dat in het Biobased Trainingscentrum in Terneuzen moet komen. Veel bedrijven zijn door de economische dip terughou dend met stageplaatsen en leerwerkbanen NIEUWDORP - Het lukt maar eens in de zoveel jaren, maar het blijkt wel een succesformule. De combi natie van de Mallardmars met een herdenking van de militairen en burgers die gesneuveld zijn bij de gevechten rond de Sloedam en omgeving. En de herdenking van de landing van de Schotse bevrij ders bij Baarland. Die laatste plechtigheid wordt elk jaar op 26 oktober, de feitelijke dag van de landing, gehouden. En aangezien de Mallardmars in een weekeinde wordt gehouden is de combinatie niet ieder jaar even ge makkelijk. Zaterdag kon het wel. En. met succes. Prima weer, een re cordaantal militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog en ongeveer 500 wandelaars. De jongste deelnemers aan de wandeltocht mochten 's morgens instappen in een van de militaire voertuigen om na de herdenking op de Sloedam een wandeling van 6 kilometer te beginnen. Een mooi dagje voor hen. Glunderend zaten ze in de vrachtauto. En toen die op de Sloedam achteruit moest rijden om in de colonne aan te sluiten, klonk het vanon der de huif uit een tiental kelen luid 'tuut, tuut, tuut' want in 1945 hadden vrachtwagens nog geen waarschuwingssignaal tij- dens het achteruit rijden. De kin deren waren getuige van een stemmige en indrukwekkende herdenking op de Sloedam. Met de vlaggen van Frankrijk, Canada, Engeland en Nederland halfstok, de volksliederen van de vier lan den en enkele toespraken. Ze wer den ook actief betrokken bij het leggen van de bloemenkransen. Stef Traas van het Bevrijdingsmu seum Zeeland in Nieuwdorp, een van de organisatoren van de activi teiten van zaterdag, hecht er aan dat jongeren bij de herdenking be trokken zijn. „Ouderen weten het wel, maar ook jongeren moeten le ren dat vrijheid niet vanzelfspre kend is." Na de plechtigheid op de Sloe dam vertrokken de 40 historische legervoertuigen voor een rondrit over een deel van Walcheren en over Zuid-Beveland. Bevrijdingsmuseum zou eigenlijk een landingsvaartuig, een Buffalo, moeten hebben Die tocht eindigde uiteindelijk bij het landingsmonument op de Westerscheldedijk. Mede door de combinatie van de activiteiten was ook daar flink wat belangstel ling voor de herdenking onder lei ding van de Borselse burgemees ter Jaap Gelok. Het was een wat bizarre combina tie. Aan de ene kant de stemmige en historische atmosfeer van de herdenking van de landing van de Schotten. Aan de andere kant de kitesurfers die hun lijnen en ki tes uitrolden om de wind en het water van de Westerschelde te trotseren. Maarten van 't Veer uit Oudelan- de is een van de mensen die elk jaar weer present is als de histori sche militaire voertuigen uit de garage worden gehaald. Deze keer reed hij mee met een Dodge Far go, maar hij heeft ook al jarenlang een GMC. Van 't Veer had deze keer een aantal jongeren als passa giers in zijn vrachtwagen. „Het is prachtig om die jongens en meis jes zo te zien. Ze hebben genoten. Maar het is ook belangrijk dat ze wat van de herdenking meekrij gen." De herdenking van de landing bij Baarland zette Stef Traas van het bevrijdingsmuseum al weer aan het mijmeren. „Als je stil staat bij zo'n landing, realiseer je je dat we in ons nieu we bevrijdingspark bij het mu seum eigenlijk ook een landings vaartuig, een Buffalo zouden moe ten hebben. Die hebben zo'n be langrijke rol gespeeld bij de bevrij ding in Zeeland." Het eerste ongeval gebeurde zater dag in de vroege morgen. Een waarschijnlijk dronken automobi list uit Sliedrecht richtte in alle vroegte een ravage aan op het tol- plein. De 24-jarige automobilist kwam niet goed op de baan bij een van de tolhuisjes. Hij raakte eerst een betonnen verkeersgelei der en reed een paar paaltjes uit de weg. Ook raakte hij een paal waar een bewakingscamera op stond. Bovendien moest een slag boom het ontgelden. In de auto zaten de bestuurder en een inzit tende. Beiden moesten met een ambu lance naar het ziekenhuis in Goes worden afgevoerd. Dat ging met de bestuurder vrij vlot, maar de brandweer moest de inzittende, een 29-jarige man uit Schiedam, uit de auto bevrijden. Dat lukte pas na een ongeveer een uur. De bestuurder is aangehouden. De Westerscheldetunnel werd voor korte tijd volledig afgesloten. Rond 6.00 uur was de Westbuis richting Terneuzen weer open en tegen 7.00 uur was ook de Oost buis weer beschikbaar. Om 14.00 uur schaarde een perso nenauto met aanhanger even na het binnenrijden van de buis rich ting Terneuzen. Niemand raakte gewond. Het opruimen nam veel tijd in beslag, waardoor het ver keer uren vaststond. De wedstrijd Temeuzense Boys-VVC'68 werd afgelast omdat de uit Goes afkom stige scheidsrechter Terneuzen niet tijdig kon bereiken. De west buis was tot 16.15 uur gestremd. Daarna werd één rijbaan openge steld, waardoor de kilometerslan ge file oploste. Voor de berging van auto en aanhanger werd de westelijke buis aan het begin van de avond nog even afgesloten. Wim Hofman Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Frank Balkenende MIDDELBURG - Zeeuwse bedrijven hebben het voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten dat ze straks moeilijk aan technisch perso neel kunnen komen. „Er zijn op dit moment gewoon te weinig stage plaatsen in de techniek", zegt Gert- jan van der Brugge, lid van de Raad van Bestuur van mbo-school Scal- da. Stilstaan, maar ook wandelen door René Schrier Stef Traas, Bevrijdingsmuseum Zeeland 'S-HEERENHOEK - De Westerschelde tunnel is zaterdagochtend en zater dagmiddag afgesloten geweest als gevolg van ongevallen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 14