Alleen via de roman is het leven te bevatten BOEKEN 41 toegenomen. Wat vindt u van die de mocratiseringstendens? Oek de Jong heeft de pro vincie net op haar grond vesten doen schudden met zijn 'Zeeuwse' roman Pier en Oceaan. Deze Week van het Zeeuwse Boek doet hij weer van zich spreken. Nu met een essay waarin hij een ode brengt aan de roman: Waf alleen de roman kan zeggen. Centrale vraag in het boek is: kan de roman overleven in het gedigitaliseer de tijdperk? Uw antwoord is bevesti gend. Maar de vraag blijft toch: hoe kan de roman overleven? Als massa medium, of veel meer a/s nichepro duct? „De literaire roman is natuurlijk nooit echt een massaproduct of massamedium geweest, ondanks de grote oplages die sommige ro mans halen. Ik vrees dat de ro mankunst onder invloed van de commercie steeds eenvormiger zal worden. Hypes en trends gaan steeds meer het beeld bepalen. Er komt steeds meer nepliteratuur op de markt. Maar er zullen altijd echte lezers zijn die geïnteres seerd zijn in echte schrijvers. Ro manschrijvers, uitgevers, boekhan delaars en lezers zullen alleen steeds meer moeten doen om de literaire cultuur overeind te hou den, want het bestaan van die cul tuur is niet vanzelfsprekend meer. Het allerbelangrijkste is dat we kinderen van tijd tot tijd de IPad uit handen trekken en aan het lezen van een boek zetten of ze zelf gaan voorlezen." In uw essayboek 'Een man die in de toekomst springt' (1997) had u het ook al over de levensvatbaarheid van de roman. Sindsdien heeft de di gitale revolutie ons leven drastisch veranderd. Heeft de romanschrijver heeft het anno 2013 veel moeilijker dan in 1997? „In feite zijn de mogelijkheden van de romanschrijver sedert mijn eerste essay over de roman, in 1997, alleen maar groter gewor den. Door alles wat er dankzij in ternet en nieuwe technologie ter beschikking is gekomen. Wij we ten meer van de wereld dan ooit tevoren. Maar de afleiding is voor ons ook groter dan ooit tevoren. Voor het lezen van een roman moet je je urenlang concentreren. Veel mensen kunnen dat niet meer opbrengen. Er is constant af leiding door telefoon, email, inter net, televisie, kranten en noem maar op. Mensen zullen moeten leren om al die afleiding buiten te sluiten willen ze niet verworden tot oppervlakkige en ondiepe geesten. Van tijd tot tijd onbereik baar zijn - doe het gewoon." Kunnen we eigenlijk zonder romans? Wat draagt een goede roman bij aan uw en mijn leven? „De roman is de enige uitkijkpost van waaruit we het menselijk le ven in zijn geheel kunnen over zien. We hebben allemaal ons ge zond verstand en onze mensen kennis. Maar in het dagelijks le ven zijn we veelal gevangenen van. conventies en oppervlakkig heid. De wetenschap bestaat uit duizenden specialismen en biedt niet één omvattend verhaal. Histo rici, psychologen en sociologen zien een bepaald aspect van het menselijk leven en zijn vaak ook gespecialiseerd. Alleen de roman schrijver heeft een omvattende blik op het geheel. Film laat heel veel van onze wer kelijkheid zien en levert prachtige verhalen. Maar de camera kan niet in onze hoofden kijken. Dat kan alleen de romanschrijver. Dos- tojefski laat in Misdaad en straf de innerlijke wereld van een moorde naar zien, wat daar allemaal woelt. Geen enkel ander medium dan de roman, in handen van een groot schrijver, is daartoe in staat. Niemand daalt zo diep afin de krochten van de menselijke geest als de romanschrijver. Kortom, voor het voortbestaan van een hoog ontwikkelde cultuur is het voortbestaan van de roman van es sentieel belang." Een gevolg van de digitalisering is dat de drempel om te publiceren veel lager is geworden. In een provincie als Zeeland is het aantal dichters en romanschrijvers de laatste jaren fors Voor het voortbestaan van een hoog ontwikkelde cultuur is de roman van essentieel belang. „Het is steeds makkelijk gewor den om te publiceren in eigen be heer, ja. Grote vraag is natuurlijk of het vele dat in eigen beheer of door kleine uitgeverijtjes wordt gepubliceerd kwaliteit heeft. In het algemeen is het steeds makke lijker geworden om jezelf uit te venten bijvoorbeeld via foto's en filmpjes op Facebook, via Twitter, via blogs en dergelijke. We leven in een cultuur van de ongebreidel de zelf-promotie. Ik geloof er niets van dat onze samenleving steeds democratischer wordt. In schijn, ja. Het is wel waar dat steeds meer mensen zich kunnen laten horen en gelden, vooral via televisie en internet. Dat betekent vooral dat de macht van de mid delmaat steeds groter wordt." In uw boek haalt u W.E. Hermans aan, die zei: 'Alle grote literatuur is provinciale literatuur'. Daarmee stopt u de Week van het Zeeuwse Boek en de Zeeuwse Boekenprijs een hart onder de riem. Of juist niet? „Hermans bedoelde: Alle grote li teratuur komt welbeschouwd uit de een of andere 'provincie', maar dan wel een provincie waarvoor de hele wereld belangstelling heeft gekregen. Veel verhalen en romans van Gabriel Garcia Marquez spelen in een provincie stadje in Colombia, maar ze zijn zo goed geschreven dat de hele wereld zich ervoor is gaan interes seren. Schrijvers zijn geneigd om de wereld waar ze vandaan ko men te gebruiken als achtergrond in hun werk en daar doen ze goed aan. Niets is onmogelijk. Maar Zeeuwse schrijvers die buiten Zeeland bekend willen worden doen er waarschijnlijk toch goed aan om in het Nederlands te gaan schrijven. Met het Zeeuwse als achtergrond. De Zeeuwse geschie denis is zo rijk - daar valt met ge mak een groot romanoeuvre uit te peuren. Maar alles staat of valt natuurlijk met talent." keerde in de veronderstelling dat ieder een die bij het water woonde, een goe de zeeman was." De Zeeuwen bij de marine zijn in het algemeen heelhuids teruggekeerd. Maar er stierven veel meer soldaten achter de schermen, bij voorbeeld in hospitalen, dan op het zo genaamde 'veld van eer'. Vanaf het moment dat hij eraan begon, heeft De Ruiter zijn onderzoek niet los gelaten. „De lotelingen zijn altijd mee gegaan op de achterbank en de laptop. Want of ik dit nu thuis doe of onder een palmboom, het is en blijft een hele leuke hobby." „Het is wel fijn dat hij een hobby heeft", vertelt Els de Ruiter. „Vrienden van ons zeiden wel eens dat ze niet snapten dat ik dat goed vond." Het boek is echter niet bedoeld voor het grote publiek. „Het is voor een kleine doelgroep. De oplage van het boek is vijfhonderd exemplaren", zegt hij. „En ik heb een vrij klein gebied beschre ven, met de Bevelanden. Dat komt deels omdat ik daar zelf ook vandaan kom, maar vooral omdat het anders te groot zou worden. Ik heb echter de gegevens van alle Zeeuwen, dus als het nodig is, dan zou ik nog een uitbrei ding kunnen schrijven. Maar zelfs nu heb ik al veel moeten schrappen." ZATERDAG 26 OKTOBER 2013 Oek de Jong: „Van tijd tot tijd onbereikbaar zijn - doe het gewoon." foto Myrthe Mosterman Jan de Ruiter: Geloot voor Napoleon - Uit geverij Het Paard van Troje, 192 pagina's, 24,95 euro. door jan van Damme Oek de Jong: Wat alleen de roman kan zeggen - Uitgeverij Atlas Contact, 96 pag., 12,50 euro. De schrijver ver telt donderdag 31 oktober in de bibli otheek van Heinkenszand over Pier en Oceaan, aanvang 20.00 uur. leger

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 97