44 Ik heb nog nooit zoveel getranspireerd bij het repareren van een lekke band als onder die Afrikaanse zon Hoogaars Jetty is dit jaar honderd geworden. Tijd voor een boek over het zeilschip. 36 BOEKEN DE WEEK i ZEEUWSE BOEKü Bouw de snelste hoogaars op de Wester- en Ooster- schelde.' Dat is de opdracht die visser Marien van de Gruiter uit Arne- muiden ruim honderd jaar gele den geeft aan scheepswerf De Klerk in Kruispolderhaven. In mei 1913 levert De Klerk de ARM 4, De Drie Gebroeders, ge noemd naar de drie zonen waar mee Van de Gruiter vist. Het zeil schip heeft Vlissingen als thuisha ven en wordt gebruikt in de garna lenvisserij. En de ARM 4 is snel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het schip al vrij vlot wordt ontdekt door plezierzeilers. Tijdens de Eer ste Wereldoorlog gaat het slecht in de garnalenvisserij. Het is de Belg Leon Huybrechts die als eer ste een andere toekomst ziet voor de vissershoogaars De Drie Ge broeders. Huybrechts is tijdens de Eerste Wereldoorlog België ont vlucht en woont tijdelijk in Vlis singen. De Belg is dan al topzei ler. Hij is bevriend met zeillief- hebber en industrieel Hendrik Cornelis van der Lely uit Rotter dam, eigenaar van een touwfa- briek in Rotterdam. Huybrechts tipt Van der Lely over de snelle hoogaars; Van der Lely koopt het schip in 1918. De Rotterdamse zakenman laat het vissersschip door scheepsbou wer, zeilmaker en zeiler Hein Kersken in Haarlem verbouwen. Kersken bouwt een kajuit en roef op de hoogaars en verandert de zeilen en tuigage. Ook geeft hij het schip een andere naam: Jetty, naar zijn dochter. Een jaar later, in 1919, wordt Leon Huybrechts ei genaar van de Jetty. Hij krijgt het schip van Van der Lely in ruil voor zijn pand in Antwerpen, waar Van der Lely kantoor gaat houden. „Huybrechts weet de Jetty met een beroemd te maken binnen de zeilsport", vertellen Veronica Frenks en Peter Hamer, schrijvers van het boek jetty, symbool van het varend erfgoed. De topzeiler wint vrijwel alle wedstrijden waaraan hij meedoet. „Huy brechts was bij elke wedstrijd in de voorhoede te vinden. Andere zeilers zeiden dan: 'als je wil win nen, moet je bij Huybrechts zien te blijven'. In Zeeuws-Vlaanderen en Belgisch-Vlaanderen is de Jet ty nu nog steeds een bekend schip." Huybrechts blijft dertig jaar eige naar van de Jetty. In 1950 ver- Hans Warren kon fietsen. Maar daar mee hield zijn rijvaardigheid wel op. Brommer, motor, auto - hij was er hooguit passagier. En nog zoiets wat inti mi en lezers van zijn dagboeken weten: Warren was geen liefhebber van reizen, en al helemaal niet van verre reizen. Dat dan nu, twaalf jaar na zijn overlijden, zijn ver haal Op de Solex door Algerië opduikt en wordt gepubliceerd, is in en buiten literai re kringen een gebeurtenis van de eerste or de. Hans Warren (Borssele 1921 - Goes 2001) was dichter, vertaler, dagboekschrijver en recensent. Een groot deel van zijn leven woonde hij in Kloetinge, in een verbouwd landarbeidershuisje. De publicatie van zijn Geheim Dagboek vanaf 1981 bracht hem na tionale bekendheid. Sinds 1951 schreef hij wekelijks een boekrecensie voor de PZC. In 1978 kwam zijn veertig jaar jongere vriend Mario Molegraaf bij hem inwonen. Die be heert nu zijn literaire nalatenschap. Mole graaf werkt aan een biografie van Warren, die hij in 2015 hoopt af te ronden. Er kwamen al eerder verrassingen uit de nagelaten geschriften van Hans Warren te voorschijn. De grootste tot nu toe is de ro man Een vriend voor de schemering, die in 2005 postuum verscheen. De afgelopen ja ren liet Molegraaf ook nog een aantal niet eerder gepubliceerde gedichten opnemen in bibliofiele uitgaven - op speciaal papier gedrukt en in zeer kleine oplage. Het Solexverhaal is opnieuw zo'n bibliofie le uitgave, verzorgd door de Avalon Pers in Woubrugge. Het boek telt zestien pagina's, het eigenlijke verhaal neemt daarvan de helft in beslag. Het nawoord van Molegraaf beslaat één bladzij. De omslag is gemaakt van Indiaas papier in verschillende kleur stellingen. Warren schreef het verhaal begin decem ber 1950 voor het tijdschrift Op de Solex. Hij had nét zijn baan als ambtenaar op de ge meentesecretarie van Borssele opgezegd en wilde van zijn pen gaan leven. Het blad Op de Solex bestond slechts kort, het verscheen tussen 1949 en 1953. Speciaal voor 'rijwielsolex enthousiasten' in Neder land en België. De na de Tweede Wereld oorlog in Frankrijk geïntroduceerde fiets met hulpmotor werd in licentie in Neder land gebouwd en was ook bereikbaar voor de vele minder kapitaalkrachtigen. Het tijd schrift speelde op die populariteit in, en pu bliceerde Solexverhalen van gevestigde schrijvers als Simon Carmiggelt, Ed. Hoor- nik en Adriaan Viruly. Hans Warren moet het blad gekend hebben en zag er een mo gelijkheid in om een verhaal gepubliceerd te krijgen. Het verhaal dat Warren instuurde speelt in Algerije. Het begint in Parijs, waar hij op zijn Solex naar toe is getuft. Op de tentoon stelling De Maagd in de Franse Kunst in het Petit Palais botst hij tegen de zoon van een =25 VAN HET De schrijvers van het boek, Veronica Frenks en Peter Hamer, aan boord van de Jetty, foto Ruben Oreel Hans Warren droomt zijn reis op de S door Jan van Damme Hans Warren 30 OKI T/M 9 NOV Jetty is nog steeds door Carla van de Merbel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 92