Paul van Vliet (77) viert zijn 20-jarig jubileum als goodwillambassadeur van Unicef Al die ja ren was Audrey Hepburn zijn grote voorbeeld. Ze is zo bewogen om het lot van de kinderen." Er zit een harmonische cyclus in het bestaan van Paul van Vliet. De Haagse cabaretier is te rug in de hofstad, waar hij werd geboren en waar hij ooit zijn laatste adem zal uitblazen. Bijna elke zondagmiddag speelt hij de komende maanden weer in de Koninklijke Schouwburg, bij hem om de hoek. In die voorstelling Zondag in Den Haag zit een flink stuk over Unicef waar voor hij 2i jaar geleden goodwill- ambassadeur werd. Om dat te onder- strepenwordt door Unicef en De Efte- ling op 20 november, de Dag voor de Rechten van het Kind, voor het eerst de Paul van Vliet Award uitgereikt aan een Nederlandse organisatie die zich op een bijzondere manier inzet voor kinderen. De prijs is gedoteerd met ïo.ooo euro. Op zijn Haagse kantoor wijst hij naar de award, een beeldje van kunstenaar Loek Bos dat de cabaretier toont met een kind op de arm. „Ik ben er wel trots op. Het is een mooie beloning van twintig jaar ambassadeurschap. Ook leuk dat het een prijs is die je kunt weggeven." Paul van Vliet is de langstzittende goodwillambassadeur in Nederland, de éminence grise van de VN-kinderrechtenorganisatie die tijdens zijn bezoeken over de wereld ook met {jassende statuur wordt ont vangen. Een lange, statige en serieuze man, met een wijze, grijze'kop en een zelfverzekerd, sonoor stemgeluid. Er komt iemand binnen met Paul van Vliet, weten ze ook bij Unicef. Dat heeft hij gemeen met de vrouw door wie hij destijds geïnstalleerd werd en voor wie hij nog steeds smelt als hij over haar praat. Audrey Hepburn (1929-1993), een Ne derlands-Britse actrice, wereldster en filantrope, opgegroeid in Arnhem. Het centrum van de Rijnstad werd in de oorlog platgebombardeerd, net als de Haagse wijk Bezuidenhout waar de familie Van Vliet woonde. Huizen in puin, angstige gezinnen zonder on derkomen. Dat hadden ze allebei mee gemaakt en dat verstevigde later hun band. Door haar oorlogservaringen in Arnhem zou Hepburn voor Unicef hebben gekozen. Ze wilde zich inzet ten voor kinderen die alles kwijt zijn. „Zij heeft Market Garden van heel na bij meegemaakt. Ze heeft zelfs nog ge werkt als hulpverpleegstertje. Ze had een enorm warm hart voor kinderen en voor de organisatie Unicef." PAUL VAN VLIET Hij kende haar eigenlijk niet, maar werd een keer opgebeld door Unicef in Genève of hij 'mevrouw Audrey Hepburn' wilde bellen. Met licht tril lende stem deed hij het. Een beleve nis, want zij was in die tijd nog steeds een onbereikbaar idool. „Een absolute wereldster. Ze had thuis op video een show van mij gezien: Overleven, waar in een nummer zat met onder meer de tekst: 'Moet je hard zijn om te over leven. Tot de tanden toe bewapend voor je eigen veiligheid. Moet je sluw zijn om te overleven'. Dat sprak haar aan. Ik denk omdat zij zichzelf in de keiharde wereld van Hollywood wel heeft gehandhaafd, maar altijd met moeite. Omdat ze niet die keiharde Amerikaanse showbizzmentaliteit had, maar een zeer beschaafde en zachtmoedige vrouw was met een heel intens gevoelsleven." Zelfs de superster Audrey Hepburn kostte het moeite zich in die haaienvij- ver drijvend te houden. De laatste re gels van Overleven luiden: 'Onverschil lig voor de wanhoop, onkwetsbaar voor verdriet, met geen ander doel om naar te streven, dan ieder voor zichzelf, verschanst op zijn gebied, met niemand iets te maken, koel bere kenend schaken, op kansen blijven loeren, om de anderen te vloeren. Dan zal je overleven, maar leven is dat niet'. Het was een tekst die Hepburn volgens Van Vliet enorm aansprak: Haar eigen gedachten geformuleerd door haar latere opvolger. Paul van Vliet praat over Audrey Hep burn zoals zij wellicht over hem zou hebben gesproken. Ook hij was nooit de meedogenloze showbizzman die zichzelf ten koste van anderen popu lair wilde maken. Een zeer beschaafde en zachtmoedige man met een heel in tens gevoelsleven, had Audrey over hem kunnen zeggen. De vriendschap heeft tot haar dood geduurd. Van Vlier vertelt graag over haar. „Als ze ergens bin nenkwam, was in één klap de zaal doodstil. Daar is ze, Audrey Hepburn, hoorde je de men sen denken. Een enorme persoonlijk heid met een charisma dat binnen een seconde tot stilte en bewondering dwong. Heel bijzonder om mee te ma ken. Ze was ook zo lief en geestig, een mooi en betrokken voorbeeld van hoe je dit ambassadeurswerk kunt doen. Met echt een wezenlijke interesse in kinderen in hongersnood- en oorlogs gebieden. De intensiteit spat van het scherm als je haar in verre landen ziet. Ze is echt en zo bewogen om het lot van die kinderen. Zij is altijd mijn voorbeeld gebleven." Ook Paul van Vliet koestert 'zijn' Uni- cef-kinderen. Van sommigen heeft hij later teruggehbord dat ze het goed ma ken dankzij de steun van het VN-fonds, anderen verdwenen in de anonimiteit. „Wat ik heel graag nog zou willen en wat echt een droom van mij is - maar dat is te duur, ik weet het - is nog één keer een reis ma ken langs al die landen waar ik ge weest ben. Met goede research vooraf, om een aantal kinderen op te zoeken die ik toen heb ontmoet." Hij noemt Memory uit Zambia, Mamadou uit Mali, Daniël uit Boekarest, Carlos uit Bolivia. Wat is er van ze geworden? Is het Unicef gelukt ze vast te houden? Hebben ze het onderwijs gevolgd dat ze moesten volgen? Zijn ze gezond ge bleven? Hebben ze de goede vaccina ties gekregen? Zijn ze niet vermalen door de harde samenleving? Misschien is een aantal erg slecht te rechtgekomen. Wil hij dat laatste wel weten? Stel dat Mamadou is verdron ken bij Lampedusa toen hij naar Euro pa wilde vluchten? Hij denkt veel aan de kinderen als hun landen weer op een akelige manier de actualiteit ha len. Mali, Bangladesh, Roemenië: er komt weinig goed nieuws vandaan. Niet voor niets krijgen ze aandacht en steun van Unicef. „Ja, het kan slecht zijn afgelopen met sommige kinde ren. Dat is waar, maar als je daar een paar andere mooie verhalen tegenover kunt zetten, dan is dat wat me op de been houdt. Het kwam vaak voor dat ik heel teneergeslagen terugkwam. Dan liep ik rond met een brok in mijn keel over de dingen die ik zag. Dan zie ik een groot project in Burkina Faso waar kinderen werken in de goudmij nen. Kinderen die al heel jong wor den ingeschakeld in het productiepro ces en die opgroeien in het stof. Het wordt alsmaar zwaarder en uiteinde lijk worden ze als jongetje de mijnen ingestuurd. In 30 meter diepe putten, primitief gegraven. Als daar iets in stort, kraait niemand ernaar. Jammer Als een kind weer kan lachen, is dat voor mij een enorme stimulans en een bron van inspiratie dan, er zijn er weer zes omgekomen. Zo denken ze. Dat is een heel beklem mende samenleving." Gaten in de grond op een dorre vlak te, kinderen in die gaten. Daar werd hij 'behoorlijk ellendig' van. Hij vroeg de Engelse cameraploeg te stoppen hem te filmen. „Ik moest bijkomen. In die goudmijnen zag ik kinderen met oude, doffe ogen." Hij kon ze ook niet aan het lachen krijgen. Meestal vinden ze die gekke, lange, blanke man met die donkere stem wel leuk. Maar dit was in al die jaren een van de moeilijkste projecten die hij volg de. „Maar gelukkig lukt het Unicef dan toch de allerkleinsten uit die ver schrikkelijke mijnen te halen. Ze gaan naar de peuterklas, de lagere school en uiteindelijk krijgen ze een beroeps opleiding. Toen ik er was, konden al 2.000 kinderen naar school. Dat zijn er inmiddels 10.000 geworden. Daar word ik ontzettend blij van. Dan zie ik in gedachten dat schooltje terug waar de kinderen wel weer kunnen la chen. Dat blijft voor mij een enorme bron van inspiratie en een stimulans." In zijn nieuwe show maakt hij ruimte voor alle frustraties die hij in de loop der jaren ondervond. Tüssen alle grap pen en liedjes door gaat het over over Memory die haar ouders verloor aan aids en voor vier jongere broertjes en een dementerende oma moet zorgen. En het gaat over Daniël, een straat kind uit Boekarest dat in de onder aardse riolen van de stad woonde en alleen een smoezelige deken en wat oude tijdschriften bezat. Het joch wil de graag opgroeien in een huis 'waar het altijd warm en gezellig was'. Maar willen we die hartverscheuren de verhalen allemaal nog wel horen? Met het leed der wereld moet je nu even niet aankomen, vinden veel men sen die de crisis aan den lijve onder vinden. Van Vliet vindt het lastig daar over te oordelen. Hij is niet van de har de preek. Zachtmoedigheid en een beetje hoop is zijn metier. Een jaar ge leden was hij best pessimistisch over onze nationale blik op de wereld. In middels lijkt er weer wat meer betrok kenheid te groeien, ietsje meer saam horigheid, voelt hij. Ietsje meer de geest van Audrey, mag je hopen. ZATERDAG 26 OKTOBER 2013 SPECTRUM 7 door Bob van Huet Geboren op 10 september 1935 in Den Haag in het huis van zijn over grootmoeder, Denneweg 64, nu het ge bouw van de Haagsche Kunstkring. Vader Paul van Vliet sr. was onder meer tekenleraar en poppenspeler. Moeder Louise was lerares voedings leer en schrijfster. Zijn drie oudere zus sen werken in de beeldende kunsten. In de jaren zeventig trouwde hij met zijn huidige vrouw Lidewij. Daarvoor was hij gehuwd met Liselore Gerritsen. Een van de meest succesvolle Nederlandse cabaretiers. Onder meer twaalf succesvolle onemanshows en hoofdrol in musical My fair lady. Speel de in het eigen Theater PePijn. Een van zijn beroemdste liedjes is Meisjes van dertien. In de geest van Audrey Audrey Hepburn maakt een praatje met Paul van Vliet tijdens een barbeque begin jaren negentig, foto Toussaint Kluiters reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63