Zzp'ers winnen btw-proces DE WERKPLEK 2 WERKEN Belastingdienst De werkplek van Peter Andriesse (31) uit Sint Philipslan'd is zo'n zes da gen in de week zijn thuis, weg van huis. Hoewel mijn jongensdromen een heel andere kant zijn opgegaan vind ik het best een bijzonder mo ment als Peter mij uitnodigt om aan boord van zijn haf jaar oude Scania Euro 6 te komen. door John de Kok heeft de Belastingdienst hoger beroep aangete kend. De instelling heeft dit hoger beroep verlo ren. ZZP Nederland had zich opgeworpen om de belangen en de positie van de zzp'ers in de zorg te vertegenwoordigen. Staatssecretaris Weekers had, na eerder ophef door stichting ZZP Nederland, kamervragen be antwoord over het heffen van btw bij zzp'ers in de zorg. Toen gaf hij aan eerst te willen wachten hoe de Hoge Raad over de kwestie dacht. Maar nu de Belastingdienst meerdere keren in het on gelijk is gesteld, wordt niet verwacht dat men in cassatie gaat bij de Hoge Raad. De uitslag van het proces betekent een doorbraak in de slepen de btw-kwestie. De uitspraak is geldig voor alle zzp'ers die inge schreven staan in het register van Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) staan, ook als ze aan ziekenhuizen factureren. Het komt niet vaak voor dat ik bij een ander thuis even in de diep vriezer rondsnuffel. Samen met de magnetron helpt het Peter om, tijdens zijn lange ritten op het buitenland, zo gezond moge lijk te leven. Natuurlijk parkeert hij zijn 440 paardenkrachten ook wel eens bij een 'routier'. Even douchen of tijdens het eten wat bijpraten met collega's. Werkgever, logis tiek dienstverlener Minnaard Transport uit Krabbendijke, rijdt hoofdzakelijk op Frankrijk, maar ook op landen als Engeland, Denemarken en Zwitserland. „Vrijheid." Dat is het antwoord dat ik krijg als ik Peter vraag hoe hij erbij komt om zulke lan ge weken te maken, weg van zijn gezinnetje. Voor een internationaal rijdende chauffeur is steun van het thuisfront erg belangrijk. „Je vrouw staat er bij veel beslissingen alleen voor." Met de communicatiemogelijkheden van van daag de dag wordt het contact met thuis geluk kig wel steeds gemakkelijker. De planning van Minnaard maakt er ook gretig gebruik van. De trekkers zijn uitgerust met een 'track and tra- ce'-systeem via gps, zodat er een exact beeld is waar de individuele wagens uit de vloot zich be vinden. „Om op tijd bij het losadres aan te komen moet ik onderweg mijn ritten goed plannen. )e houdt rekening met de verkeersstromen en ik neem sowieso een uur speling. Je moet ook re kening houden met je verplichte rij- en rusttij den en probeert dat met laden of lossen te com bineren", legt Peter uit. Om rendabel te kun nen rijden pikt Minnaard op locatie nieuwe vrachten op. De planning kan de dichtsbijzijn- de beschikbare wagen inzetten. Groot voordeel daarbij is dat de trailers voorzien zijn van een koelsysteem zodat er met bederfelijke waar ge reden kan worden. Op de thuisbasis beschikt Minnaard over 8500 m2 opslagcapaciteit, inclusief een grote koelop- slag om cross-docking mogelijk te maken. De Zzp'ers met een bedrijf in de individuele gezond heidszorg zijn weer btw-vrijgesteld. Dat heeft het gerechtshof in Den Bosch bepaald in een pro ces dat de Belastingdienst tegen de zzp'ers had aangespannen. De Belastingdienst liet vrijgestelde zzp'ers in de zorgsector begin dit jaar weten dat hun btw-vrij- stelling was ingetrokken, waardoor velen in de problemen raakten. De zzp'ers moesten 21 pro cent van hun uurtarief naar de Haagse schatkist brengen. De voornaamste reden van de Belastingdienst was dat het verlenen van zorg door individuen, die het daarna factureren aan een ziekenhuis, ge zien wordt als het uitlenen van arbeid en dus btw-plichtig zijn. In een eerder proces kwam de Belastingdienst al met dezelfde stelling en dit werd toen dooj de rechtbank als onbegrijpelijk beoordeeld. Hierop onderneming is GMP gecertificeerd en mag dus ook gevaarlijke stoffen vervoeren. Eigenlijk ben je als chauffeur een beetje logistiek mana ger. jij bent verantwoordelijk voor je vracht, je materiaal en de correcte uitvoering van de plan ning. Brandstofbesparing staat ook op de func tieomschrijving van Peter. „We rijden zo'n 3 ki lometer op een liter diesel. Als je dan met 45 wagens 3000 kilometer per week rijdt dan maakt die 100 meter extra per liter enorm veel uit." De chauffeur is bovendien de eerste verant woordelijke voor het materiaal en eigen veilig heid. Peter: „Je kunt beter een velg kapot rijden dan op de vluchtstrook een band verwisselen." Veiligheid begint met kennis van de verkeersre gels van de landen waar je komt. Overigens ben je als chauffeur zelf verantwoordelijk voor het overtreden van verkeersregels en betaal je dus zelf de boetes. Als je internationaal rijdt krijg je met criminali teit te maken. Die uit zich vooral in het stelen van brandstof en lading. Dieven schrikken er te genwoordig zelfs niet van terug om in de cabi ne in te breken terwijl de chauffeur erin ligt te slapen. „Als ik wakker ben loop ik als eerste een rondje rond de combinatie. Banden checken, staan er geen deuren open. Dat soort dingen", knikt Peter. Door heel Europa worden nu bewaakte parkings gebouwd. Kttr fKi» Chauffeur is ook De Belastingdienst is meerdere keren in het ongelijk gesteld in de btw-kwestie voor zzp'ers. foto Lex van Lieshout/ANP Contact met de thuisbasis is gemakkelijk Klaar voor vertrek Track and trace-systeem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 50