Zzp'ers winnen btw-proces
DE WERKPLEK
2 WERKEN
Belastingdienst
De werkplek van Peter Andriesse (31) uit Sint Philipslan'd is zo'n zes da
gen in de week zijn thuis, weg van huis. Hoewel mijn jongensdromen
een heel andere kant zijn opgegaan vind ik het best een bijzonder mo
ment als Peter mij uitnodigt om aan boord van zijn haf jaar oude Scania
Euro 6 te komen.
door John de Kok
heeft de Belastingdienst hoger beroep aangete
kend. De instelling heeft dit hoger beroep verlo
ren. ZZP Nederland had zich opgeworpen om de
belangen en de positie van de zzp'ers in de zorg
te vertegenwoordigen.
Staatssecretaris Weekers had, na eerder ophef
door stichting ZZP Nederland, kamervragen be
antwoord over het heffen van btw bij zzp'ers in
de zorg. Toen gaf hij aan eerst te willen wachten
hoe de Hoge Raad over de kwestie dacht. Maar
nu de Belastingdienst meerdere keren in het on
gelijk is gesteld, wordt niet verwacht dat men in
cassatie gaat bij de Hoge Raad. De uitslag van
het proces betekent een doorbraak in de slepen
de btw-kwestie.
De uitspraak is geldig voor alle zzp'ers die inge
schreven staan in het register van Beroepen in
de Individuele Gezondheidszorg (BIG) staan,
ook als ze aan ziekenhuizen factureren.
Het komt niet vaak voor dat ik bij
een ander thuis even in de diep
vriezer rondsnuffel. Samen met
de magnetron helpt het Peter
om, tijdens zijn lange ritten op
het buitenland, zo gezond moge
lijk te leven. Natuurlijk parkeert
hij zijn 440 paardenkrachten ook wel eens bij
een 'routier'. Even douchen of tijdens het eten
wat bijpraten met collega's. Werkgever, logis
tiek dienstverlener Minnaard Transport uit
Krabbendijke, rijdt hoofdzakelijk op Frankrijk,
maar ook op landen als Engeland, Denemarken
en Zwitserland.
„Vrijheid." Dat is het antwoord dat ik krijg als
ik Peter vraag hoe hij erbij komt om zulke lan
ge weken te maken, weg van zijn gezinnetje.
Voor een internationaal rijdende chauffeur is
steun van het thuisfront erg belangrijk. „Je
vrouw staat er bij veel beslissingen alleen
voor."
Met de communicatiemogelijkheden van van
daag de dag wordt het contact met thuis geluk
kig wel steeds gemakkelijker. De planning van
Minnaard maakt er ook gretig gebruik van. De
trekkers zijn uitgerust met een 'track and tra-
ce'-systeem via gps, zodat er een exact beeld is
waar de individuele wagens uit de vloot zich be
vinden.
„Om op tijd bij het losadres aan te komen moet
ik onderweg mijn ritten goed plannen. )e
houdt rekening met de verkeersstromen en ik
neem sowieso een uur speling. Je moet ook re
kening houden met je verplichte rij- en rusttij
den en probeert dat met laden of lossen te com
bineren", legt Peter uit. Om rendabel te kun
nen rijden pikt Minnaard op locatie nieuwe
vrachten op. De planning kan de dichtsbijzijn-
de beschikbare wagen inzetten. Groot voordeel
daarbij is dat de trailers voorzien zijn van een
koelsysteem zodat er met bederfelijke waar ge
reden kan worden.
Op de thuisbasis beschikt Minnaard over 8500
m2 opslagcapaciteit, inclusief een grote koelop-
slag om cross-docking mogelijk te maken. De
Zzp'ers met een bedrijf in de individuele gezond
heidszorg zijn weer btw-vrijgesteld. Dat heeft
het gerechtshof in Den Bosch bepaald in een pro
ces dat de Belastingdienst tegen de zzp'ers had
aangespannen.
De Belastingdienst liet vrijgestelde zzp'ers in de
zorgsector begin dit jaar weten dat hun btw-vrij-
stelling was ingetrokken, waardoor velen in de
problemen raakten. De zzp'ers moesten 21 pro
cent van hun uurtarief naar de Haagse schatkist
brengen.
De voornaamste reden van de Belastingdienst
was dat het verlenen van zorg door individuen,
die het daarna factureren aan een ziekenhuis, ge
zien wordt als het uitlenen van arbeid en dus
btw-plichtig zijn.
In een eerder proces kwam de Belastingdienst al
met dezelfde stelling en dit werd toen dooj de
rechtbank als onbegrijpelijk beoordeeld. Hierop
onderneming is GMP gecertificeerd en mag
dus ook gevaarlijke stoffen vervoeren. Eigenlijk
ben je als chauffeur een beetje logistiek mana
ger. jij bent verantwoordelijk voor je vracht, je
materiaal en de correcte uitvoering van de plan
ning. Brandstofbesparing staat ook op de func
tieomschrijving van Peter. „We rijden zo'n 3 ki
lometer op een liter diesel. Als je dan met 45
wagens 3000 kilometer per week rijdt dan
maakt die 100 meter extra per liter enorm veel
uit."
De chauffeur is bovendien de eerste verant
woordelijke voor het materiaal en eigen veilig
heid. Peter: „Je kunt beter een velg kapot rijden
dan op de vluchtstrook een band verwisselen."
Veiligheid begint met kennis van de verkeersre
gels van de landen waar je komt. Overigens ben
je als chauffeur zelf verantwoordelijk voor het
overtreden van verkeersregels en betaal je dus
zelf de boetes.
Als je internationaal rijdt krijg je met criminali
teit te maken. Die uit zich vooral in het stelen
van brandstof en lading. Dieven schrikken er te
genwoordig zelfs niet van terug om in de cabi
ne in te breken terwijl de chauffeur erin ligt te
slapen.
„Als ik wakker ben loop ik als eerste een rondje
rond de combinatie. Banden checken, staan er
geen deuren open. Dat soort dingen", knikt
Peter. Door heel Europa worden nu bewaakte
parkings gebouwd.
Kttr fKi»
Chauffeur
is
ook
De Belastingdienst is meerdere keren in het ongelijk gesteld in de
btw-kwestie voor zzp'ers. foto Lex van Lieshout/ANP
Contact met de thuisbasis is gemakkelijk
Klaar voor vertrek
Track and trace-systeem