Afgelopen week werd de traditionele
Bietentocht gehouden met negentwintig
oude beurtschepen. Voorzitter Evelein
Mesman uit Kloetinge hield voor deze
krant een dagboek bij.
66 Het is voor de Bietentocht
niet belangrijk wie je
bent, wat voor werk je
doet of waar je vandaan
komt
28 ZEELAND
DAGBOEK
I 1 —TT.::
aas*?!*®
Vrijdag 18 oktober
Als voorzitter van Stichting De Zeeuwse
Beurtvaart, die de Bietentocht organiseert,
komt er de laatste dagen veel op me af. De
pers belt regelmatig, de laatste puntjes moe
ten op de i. De Volkerakbrug is een heikel
punt, maar Ilse Voerman, de secretaris van de
stichting, krijgt alles keurig voor elkaar. De
schippers uit Gouda en omstreken zijn al on
derweg. Het hele tij loopt tegen, dus ze moe
ten er wat voor over hebben om bij de Bieten
tocht te kunnen zijn. Jaap, mijn partner
neemt onderweg van zijn werk de goody-
bags en de suikermanden mee vanuit Stam
persgat, waar onze hoofdsponsor - de Suiker
Unie- zit. Ik moet ook nog wat werken, dus
zoek mijn weg tussen het beantwoorden van
telefoon, het te woord staan van de pers, mijn
dochter van ruim een jaar en het interieurad
vieswerk dat ik doe.
-
Zaterdag
Omdat ik elk jaar bijna de gehele tocht in kle
derdracht loop, moeten de spullen van zolder.
Rokken gewassen, schorten gestreken. Alles
weer bij elkaar gezocht, klompen even schoon
en ik ben er klaar voor. Mijn dracht is nog niet
helemaal zoals het hoort, maar ik heb beslo
ten oïn na de tocht lid te worden van ons Boe-
rengoed om weer meer te leren. Verder de ge
wone gang van zaken, mails beantwoorden,
veel contact met de overige bestuursleden en
een stukje schrijven voor ons eigen 'Linquen- Maandag
da's dagblad.'
Suikerbiet in Zierikzee. Behalve het traditione
le beeld zijn er ook bijna elk jaar wel stunts
van de schepen. Dit jaar hebben we onder an
dere een marineschip met dito vlootschouw,
trompetgeschal en saluutschoten. Hilariteit al
om en dat is ook wat de Bietentocht maakt tot
wat hij is. Het is niet belangrijk wie je bent,
wat voor werk je doet of waar je vandaan
komt. Ie doet mee aan de Bietentocht en dat is
afdoende. Samenhorigheid, gezelligheid, gek
kigheid en mooi zeilen is wat de Bietentocht
maakt tot wat hij is. Dat is ook waarom ik het
zo de moeite vind om dit te organiseren.
Zondag
Ik moet nog wat zaken printen, bedankkaart-
jes, en het palaver (schippersbijeenkomst
waar bijzonderheden worden medegedeeld)
voorbereiden. Ook wil ik graag de nieuwe
schippers en hun schepen even voorstellen,
dus heb ik die de afgelopen week gebeld om
hen even te interviewen. De Bietentocht heeft
een flinke traditie, niet alleen het traditioneel
varen en eruit zien, maar ook een logboek bij
houden en het creatief aanleveren van de sui
kerbieten tellen mee voor het winnen van de
bel. De mooiste dingen zijn al gemaakt van
suikerbieten, van werkende lampen tot suiker
bietenchip. Na 15 jaar hebben mensen nog
steeds verfrissende en originele ideeën. Eén
schipper krijg ik niet te pakken, de rest geluk
kig wel. Acht uur, palaver in de Gekroonde
Negen uur zijn alle schippers op de kade voor
het palaver. Eerst wordt de route voor vandaag
uitgezet door de Nautische Commissie. Burge
meester Rabelink en wethouder Stouten ope
nen samen de Bietentocht door de Bietenbei
te luiden, de wedstrijdtrofee van de tocht. Het
is een grote, loodzware koperen bel waar de
namen in staan van de winnaars door de jaren
heen. Vorig jaar heefthet schip de Pauline Eli
sabeth de bel gewonnen. Dit jaar moet Dik
Hoogstad, ook lid van het bestuur, elke och
tend voor het palaver de kade over en de bel
luiden om alle schippers te verzamelen. Als al
le schepen zijn vertrokken en ik de pers te
woord heb gestaan, rijd ik naar de gemeente
Goes om daar hesjes op te pikken voor de ver
keersregelaars. Jasmijn de Bert van de afdeling
vergunningen heeft me geweldig geholpen en
ook nu dit weer geregeld. In klederdracht
door het dagelijks leven gaan levert veel be
kijks op. Daarna even snel naar huis en dan
weer door naar Colijnsplaat om zelf ook wat
mee te krijgen van het bieten laden. Beurt
schippers voeren vroeger vrijwel nooit met
bieten, maar er is bij het ontstaan van de Bie
tentocht gekozen voor een echt Zeeuws pro
duct om mee te nemen. Eén voor één komen
de schippers binnen. Manden en kratten wor
den volgeladen en verder gaat de tocht, met
een rondje Oosterschelde. Ik rijd achter ze aan
en geniet. Foto's maken is lastig op deze af
stand. Om half acht wordt aan boord van de
Frisia bekendgemaakt dat de snelste zeiler van
vandaag de Janna is. Om een uur of tien stap
ik weer in de auto naar huis. Vanwege mijn
kleine meid ben ik graag 's nachts thuis en
dus reis ik heen en weer.
Dinsdag
Om zeven uur op. Ik heb echt even tijd nodig
om mijn dracht aan te trekken. Eten doe ik on
derweg in de auto wel. Ik heb geen rust om
thuis te zitten. Aan boord van de Legend, een
prachtige Grand Banks van penningmeester
Han van Veen en het 'bezemschip' van de
tocht, spreken we even de laatste bijzonderhe
den door. Daarna is het wederom palaver, dit
maal met een uitgebreid stuk over het jagen
vanmiddag. We worden uiterlijk om twee uur
binnen de sluis bij het Goese Sas verwacht.
Hier zullen twintig voermannen met paarden
klaar staan om alle schepen naar de brug bij
Wilhelminadorp te trekken. Het heeft wat
voeten in de aarde gehad: wegafsluiting, ver
gunning, verkeerstegelaars, toestemming van
Bietentocht
is saamhorigheid
en gezelligheid
mesman
Evelein
Kloetinge
woonplaats:
burgerlijke enWonend
de xorg en interieur*
zip'et «n de ef-advies)
beroep styliste («ww eef
bobby
s:F°to^Snmesman.nD.'exen.