~&#sssr 28 ZEELAND DAGBOEK Afgelopen week werd de traditionele Bietentocht gehouden met negentwintig oude beurtschepen. Voorzitter Evelein Mesman uit Kloetinge hield voor deze krant een dagboek bij. *3 I Vrijdag 18 oktober Als voorzitter van Stichting De Zeeuwse Beurtvaart, die de Bietentocht organiseert, komt er de laatste dagen veel op me af. De pers belt regelmatig, de laatste puntjes moe ten op de i. De Volkerakbrug is een heikel punt, maar Ilse Voerman, de secretaris van de stichting, krijgt alles keurig voor elkaar. De schippers uit Gouda en omstreken zijn al on derweg. Het hele tij loopt tegen, dus ze moe ten er wat voor over hebben om bij de Bieten tocht te kunnen zijn. jaap, mijn partner neemt onderweg van zijn werk de goody- bags en de suikermanden mee vanuit Stam persgat, waar onze hoofdsponsor - de Suiker Unie- zit. Ik moet ook nog wat werken, dus zoek mijn weg tussen het beantwoorden van telefoon, het te woord staan van de pers, mijn dochter van ruim een jaar en het interieurad vieswerk dat ik doe. Zaterdag Het is voor de Bietentocht niet belangrijk wie je bent, wat voor werk je doet of waar je vandaan komt Omdat ik elk jaar bijna de gehele tocht in kle derdracht loop, moeten de spullen van zolder. Rokken gewassen, schorten gestreken. Alles weer bij elkaar gezocht, klompen even schoon en ik ben er klaar voor. Mijn dracht is nog niet helemaal zoals het hoort, maar ik heb beslo ten om na de tocht lid te worden van ons Boe- rengoed om weer meer te leren. Verder de ge wone gang van zaken, mails beantwoorden, veel contact met de overige bestuursleden en een stukje schrijven voor ons eigen 'Linquen- Maandag da's dagblad.' Suikerbiet in Zierikzee. Behalve het traditione le beeld zijn er ook bijna elk jaar wel stunts van de schepen. Dit jaar hebben we onder an dere een marineschip met dito vlootschouw, trompetgeschal en saluutschoten. Hilariteit al om en dat is ook wat de Bietentocht maakt tot wat hij is. Het is niet belangrijk wie je bent, wat voor werk je doet of waar je vandaan komt. je doet mee aan de Bietentocht en dat is afdoende. Samenhorigheid, gezelligheid, gek kigheid en mooi zeilen is wat de Bietentocht maakt tot wat hij is. Dat is ook waarom ik het zo de moeite vind om dit te organiseren. Zondag Ik moet nog wat zaken printen, bedankkaart- jes, en het palaver (schippersbijeenkomst waar bijzonderheden worden medegedeeld) voorbereiden. Ook wil ik graag de nieuwe schippers en hun schepen even voorstellen, dus heb ik die de afgelopen week gebeld om hen even te interviewen. De Bietentocht heeft een flinke traditie, niet alleen het traditioneel varen en eruit zien, maar ook een logboek bij houden en het creatief aanleveren van de sui kerbieten tellen mee voor het winnen van de bel. De mooiste dingen zijn al gemaakt van suikerbieten, van werkende lampen tot suiker bietenchip. Na 15 jaar hebben mensen nog steeds verfrissende en originele ideeën. Eén schipper krijg ik niet te pakken, de rest geluk kig wel. Acht uur, palaver in de Gekroonde Negen uur zijn alle schippers op de kade voor het palaver. Eerst wordt de route voor vandaag uitgezet door de Nautische Commissie. Burge meester Rabelink en wethouder Stouten ope nen samen de Bietentocht door de Bietenbei te luiden, de wedstrijdtrofee van de tocht. Het is een grote, loodzware koperen bel waar de namen in staan van de winnaars door de jaren heen. Vorig jaar heefthet schip de Pauline Eli sabeth de bel gewonnen. Dit jaar moet Dik Hoogstad, ook lid van het bestuur, elke och tend voor het palaver de kade over en de bel luiden om alle schippers te verzamelen. Als al le schepen zijn vertrokken en ik de pers te woord heb gestaan, rijd ik naar de gemeente Goes om daar hesjes op te pikken voor de ver keersregelaars. Jasmijn de Bert van de afdeling vergunningen heeft me geweldig geholpen en ook nu dit weer geregeld. In klederdracht door het dagelijks leven gaan levert veel be kijks op. Daarna even snel naar huis en dan weer door naar Colijnsplaat om zelf ook wat mee te krijgen van het bieten laden. Beurt schippers voeren vroeger vrijwel nooit met bieten, maar er is bij het ontstaan van de Bie tentocht gekozen voor een echt Zeeuws pro duct om mee te nemen. Eén voor één komen de schippers binnen. Manden en kratten wor den volgeladen en verder gaat de tocht, met een rondje Oosterschelde. Ik rijd achter ze aan en geniet. Foto's maken is lastig op deze af stand. Om half acht wordt aan boord van de Frisia bekendgemaakt dat de snelste zeiler van vandaag de Janna is. Om een uur of tien stap ik weer in de auto naar huis. Vanwege mijn kleine meid ben ik graag 's nachts thuis en dus reis ik heen en weer. Dinsdag Om zeven uur op. Ik heb echt even tijd nodig om mijn dracht aan te trekken. Eten doe ik on derweg in de auto wel. Ik heb geen rust om thuis te zitten. Aan boord van de Legend, een prachtige Grand Banks van penningmeester Han van Veen en het 'bezemschip' van de tocht, spreken we.even de laatste bijzonderhe den door. Daarna is het wederom palaver, dit maal met een uitgebreid stuk over het jagen vanmiddag. We worden uiterlijk om twee uur binnen de sluis bij het Goese Sas verwacht. Hier zullen twintig voermannen met paarden klaar staan om alle schepen naar de brug bij Wilhelminadorp te trekken. Het heeft wat voeten in de aarde gehad: wegafsluiting, ver gunning, verkeersregelaars, toestemming van Bietentocht is saamhorigheid en gezelligheid esman velein K\oetinSe woonp>aats: burg€staat- Samcnw°nend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 106