- r AUTO 15 HE»' 9 De Peugeot 208 GTi was in de jaren tachtig een hebbeding: licht van gewicht en rijk bedeeld met vermogen. Kan de nieuwe net zo overtuigen? In het streven naar het terugdringen van het brandstofverbruik worden moderne auto's steeds lichter van ge wicht. Zo ook de Peugeot 208. Daar mee legt het merk de basis voor een snelle GTi-versie. De driedeurs uit voering dient als uitgangspunt. Direct valt op dat Peugeot een keurig merk is en zijn snelle bommetje niet overdreven behangt met spoilers en andere afleidende details. Natuurlijk zijn de bumpers wat meer aangezet, staat de auto op 17 inch lichtmetalen wielen en wordt het front ge sierd door een afwijkende grille. Maar in de basis blijft het gewoon een 208, die met een lengte van net geen 4 meter prettig compact en handelbaar blijkt. De kwalitatief hoogstaande uitstraling van het interieur van de 208 klinkt ook in de sportieve GTi door. Ondersteunende stoe len en contrasterende stiksels op meubi lair, dashboard en stuurwiel geven hem nog dat beetje extra cachet. Het opvallend kleine stuur met afgeplatte onderzijde sluit goed aan bij het pittige karakter, maar dient vooral om net voldoende zicht te heb ben op het hooggeplaatste instrumenta rium. Van rood naar zwart verlopende sier lijsten maken het geheel compleet. Onder de motorkap ligt de bekende 1.6 li ter THP-turbomotor, die in dit geval een flink vermogen levert van 200 pk. Dat lijkt op dit moment in het snelle, compacte seg ment de norm. Een koppel van 275 Nm bij 1.700 toeren per minuut schept de voor waarden voor vlotte prestaties. De auto schiet in 6,8 seconden naar de 100 kilome ter per uur en topt op 230. De auto zet ook bij dat soort sprintexercities of bij zeer ho ge snelheden geen ordinaire keel op, maar klinkt op de achterkant krachtig en voor naam. Het lage gewicht heeft een positieve uitwerking op het brandstofverbruik: de GTi komt gemiddeld 15,4 kilometer ver op 1 liter benzine. Peugeot heeft het onderstel aangepast op het hogere prestatieniveau. Het merk staat bekend om zijn prima onderstellen en de 208 GTi vormt daarop geen uitzondering. Over het geheel genomen komt de auto over als een fijne allrounder. Hij is voldoen de communicatief en vermakelijk in snel genomen bochten, bovendien met behoud van comfort. De 208 GTi is daardoor uitste kend bruikbaar in de dagelijkse praktijk. Anderzijds mist hij net dat beetje extra scherpte dat voor een extra portie lol kan zorgen. Wat dat laatste puntje betreft, kan de guiti ge Fransman zijn borst natmaken: er staat een uitermate uitdagend rijtje concurren ten in de startblokken om hem het vuur na aan de schenen te leggen. Met een prijs van 25.690 euro blijft Peugeot met zijn 208 GTi binnen de prijsrange van de overige aanbieders. VRIJDAG 25 OKTOBER 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES R-versie is krachtigste Volkswagen Golf ooit Volkswagen maakt de nieuwe Golf R 1.000 euro goedkoper dan zijn voorganger: 46.990 euro. Met zijn 300 pk is het de krachtigste Golf ooit. De pk's komen uit de 2.0 TSI benzinemotor, een zeer potent blok, dat zijn daadkracht op de weg overbrengt door middel van 4Mot- ion-vierwielaandrijving en een elek tronisch sperdifferentieel. Met de zestraps DSG is het de eerste Golf die binnen 5 seconden (4,9) van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. De top is begrensd op 250. Gespier de prestaties gaan ook samen met zuinigheid. Zo is deze Golf 18 pro cent zuiniger dan zijn voorganger: 6,9 liter per 100 kilometer met DSG «■.r Golf R: veel vermogen, foto VW (handbak: 7,1 liter). VW heeft de R voorzien van BlueMotion-techniek als start/stop en regeneratie van remenergie. De standaarduitrusting omvat onder meer uitschakelbaar ESP, besturing met variabele over brenging, 18 inch lichtmetalen wie len, bi-xenon koplampen, led-dagrij- verlichting en -achterlichten, twee dubbele uitlaten en een verlaagd on derstel. Ook een alarm, vermoeid heidsherkenning en met alcantara beklede topsportstoelen zijn stan daard. De versie met DSG start van af 49.490 euro. Voor de vijfdeurs geldt een meerprijs van 800 euro. Willem de Volder Carrosseriepanelen voor opslag van energie in nieuwe Volvo's Elektrische en hybride auto's spelen een belangrijke rol in het toekomsti ge aanbod van Volvo. Om die model len zo efficiënt mogelijk te bouwen, wordt gezocht naar haalbare oplos singen voor het hoge gewicht, de grote omvang en de hoge kosten van batterijen. Volvo maakt als enige Volvo: minder gewicht foto Volvo autofabrikant deel uit van een door de EU gefinancierd onderzoekspro ject dat werkt aan lichtgewicht car rosseriepanelen voor energieopslag. Het materiaal omvat koolstofvezels, nanogestructureerde batterijen en supercondensatoren. Die platte bat terijen bevinden zich tussen twee la gen carbon en worden verwerkt tot carrosseriedelen. De opslagcompo nenten hebben de potentie om de standaardbatterijen in huidige auto's te vervangen. De nieuwe ontwikke ling heeft in testvorm zijn weg gevon den naar de kofferdeksel van een S80. Het materiaal is lichter dan dat c- van een standaardexemplaar. Onder zoek heeft ook geleid tot een lichtge wicht oplossing voor een start/stop accu, goed voor een gewichtsbespa ring van 50 procent en krachtig ge noeg voor een 12 volt-systeem. Vol vo denkt dat door de vervanging van bestaande componenten door het nieuwe materiaal, het totaalgewicht van een elektrische auto met 15 pro- cent kan worden teruggebracht. Willem de Volder PEUGEOT 208 GTI Abarth 500C ook leverbaar in complete Scorpione-versie Fiat kan van de Abarth 500C nu ook een Scorpione-uitvoering leveren. Die versie is onder meer voorzien van grote, 17 inch lichtmetalen wie len, een windstop, rode remklauwen, een Interscope hifi-audiosysteem, xenonverlichting en lederen bekle ding. Voorin ligt een 135 pk sterke 1.4 turbo benzinemotor, die gekop peld is aan een handgeschakelde transmissie. De prijs van de 500C Scorpione bedraagt 28.995 euro. Nissan werkt aan elektrisch aangedreven Le Mans-racer Nissan heeft de Zero Emissions On Demand-raceauto voorgesteld. Ach ter de elektrisch aangedreven ZEOD RC gaat acht maanden ontwikkeling schuil. De auto neemt deel aan de 24 uur van Le Mans en wordt de eer ste auto die een ronde van het circuit (13,6 kilometer) elektrisch kan afleg gen. De raceauto topt op ruim 300 ki lometer per uur. De bestuurder kan schakelen tussen elektrische aandrij ving en een turbomotor. Nissan ZEOD RC. foto Nissan Twee nieuwe uitvoeringen in Mitsubishi Outlander PHEV-lijn Mitsubishi levert de Outlander plug in hybride ook in de uitvoeringsva rianten Business Edition (39.990 eu ro) en Executive Edition (43.990 eu ro). De vierwielaangedreven instap per Business Edition heeft een voor ziening voor zowel snel als gewoon la den en flippers voor instelling van te rugwinning van remenergie. Wie nu bestelt, krijgt de auto volgend jaar en dus met 7 procent bijtelling geleverd. Jonge ontwerpers strijden om Renault Design Award De jonge, veelbelovende ontwerpers Manon Juliette, Jorrit Taekema, Nic Roex, Daan van Tulder, Ruben Kuiken en Nynke Koster strijden de komen de weken om de eerste Renault De- sign Award. De deelnemers krijgen de opdracht een lifestyleproduct te ontwerpen volgens de designstrate gie van Renault. De vorderingen van de deelnemende ontwerpers zijn op s www.renaultdesign.nl te volgen. door Tony Vos PEUGEOT 208 EN CONCURRENTIE Peugeot 208 Bagageruimte 285-1.076 liter, gewicht 1.135 kg. Benzine, 1.6 liter, 200 pk. Vanaf 13.290 euro, GTi 25.690 euro. Ford Fiesta Bagageruimte 295-979 liter, gewicht 1.063 kg. Benzine, 1.6 liter, 182 pk. Vanaf 12.995 euro, ST 25.495 euro. Renault Clio Bagageruimte 300-1.146 liter, gewicht 1.179 kg. Benzine, 1.6 liter, 200 pk. Vanaf 13.490 euro, RS 25.990 euro. Volkswagen Polo Bagageruimte 380-1.270 liter, gewicht 1.202 kg. Diesel, 1.6 liter, 110 pk. Vanaf 14.990 euro, GTI 25.750 euro. De driedeurs uitvoering van de 208 dient als basis voor de terugkeer van het fenomeen GTi binnen het Peugeot-programma. foto Automedia Keurig driftkikkertje

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15