- r
AUTO 15
HE»'
9
De Peugeot 208 GTi was in de
jaren tachtig een hebbeding:
licht van gewicht en rijk
bedeeld met vermogen. Kan
de nieuwe net zo overtuigen?
In het streven naar het terugdringen
van het brandstofverbruik worden
moderne auto's steeds lichter van ge
wicht. Zo ook de Peugeot 208. Daar
mee legt het merk de basis voor een
snelle GTi-versie. De driedeurs uit
voering dient als uitgangspunt.
Direct valt op dat Peugeot een keurig merk
is en zijn snelle bommetje niet overdreven
behangt met spoilers en andere afleidende
details. Natuurlijk zijn de bumpers wat
meer aangezet, staat de auto op 17 inch
lichtmetalen wielen en wordt het front ge
sierd door een afwijkende grille. Maar in
de basis blijft het gewoon een 208, die met
een lengte van net geen 4 meter prettig
compact en handelbaar blijkt.
De kwalitatief hoogstaande uitstraling van
het interieur van de 208 klinkt ook in de
sportieve GTi door. Ondersteunende stoe
len en contrasterende stiksels op meubi
lair, dashboard en stuurwiel geven hem
nog dat beetje extra cachet. Het opvallend
kleine stuur met afgeplatte onderzijde sluit
goed aan bij het pittige karakter, maar
dient vooral om net voldoende zicht te heb
ben op het hooggeplaatste instrumenta
rium. Van rood naar zwart verlopende sier
lijsten maken het geheel compleet.
Onder de motorkap ligt de bekende 1.6 li
ter THP-turbomotor, die in dit geval een
flink vermogen levert van 200 pk. Dat lijkt
op dit moment in het snelle, compacte seg
ment de norm. Een koppel van 275 Nm bij
1.700 toeren per minuut schept de voor
waarden voor vlotte prestaties. De auto
schiet in 6,8 seconden naar de 100 kilome
ter per uur en topt op 230. De auto zet ook
bij dat soort sprintexercities of bij zeer ho
ge snelheden geen ordinaire keel op, maar
klinkt op de achterkant krachtig en voor
naam. Het lage gewicht heeft een positieve
uitwerking op het brandstofverbruik: de
GTi komt gemiddeld 15,4 kilometer ver op
1 liter benzine.
Peugeot heeft het onderstel aangepast op
het hogere prestatieniveau. Het merk staat
bekend om zijn prima onderstellen en de
208 GTi vormt daarop geen uitzondering.
Over het geheel genomen komt de auto
over als een fijne allrounder. Hij is voldoen
de communicatief en vermakelijk in snel
genomen bochten, bovendien met behoud
van comfort. De 208 GTi is daardoor uitste
kend bruikbaar in de dagelijkse praktijk.
Anderzijds mist hij net dat beetje extra
scherpte dat voor een extra portie lol kan
zorgen.
Wat dat laatste puntje betreft, kan de guiti
ge Fransman zijn borst natmaken: er staat
een uitermate uitdagend rijtje concurren
ten in de startblokken om hem het vuur
na aan de schenen te leggen.
Met een prijs van 25.690 euro blijft Peugeot
met zijn 208 GTi binnen de prijsrange van
de overige aanbieders.
VRIJDAG 25 OKTOBER 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
R-versie is krachtigste
Volkswagen Golf ooit
Volkswagen maakt de nieuwe Golf
R 1.000 euro goedkoper dan zijn
voorganger: 46.990 euro. Met zijn
300 pk is het de krachtigste Golf
ooit. De pk's komen uit de 2.0 TSI
benzinemotor, een zeer potent
blok, dat zijn daadkracht op de weg
overbrengt door middel van 4Mot-
ion-vierwielaandrijving en een elek
tronisch sperdifferentieel. Met de
zestraps DSG is het de eerste Golf
die binnen 5 seconden (4,9) van 0
naar 100 kilometer per uur sprint.
De top is begrensd op 250. Gespier
de prestaties gaan ook samen met
zuinigheid. Zo is deze Golf 18 pro
cent zuiniger dan zijn voorganger:
6,9 liter per 100 kilometer met DSG
«■.r
Golf R: veel vermogen, foto VW
(handbak: 7,1 liter). VW heeft de R
voorzien van BlueMotion-techniek
als start/stop en regeneratie van
remenergie. De standaarduitrusting
omvat onder meer uitschakelbaar
ESP, besturing met variabele over
brenging, 18 inch lichtmetalen wie
len, bi-xenon koplampen, led-dagrij-
verlichting en -achterlichten, twee
dubbele uitlaten en een verlaagd on
derstel. Ook een alarm, vermoeid
heidsherkenning en met alcantara
beklede topsportstoelen zijn stan
daard. De versie met DSG start van
af 49.490 euro. Voor de vijfdeurs
geldt een meerprijs van 800 euro.
Willem de Volder
Carrosseriepanelen voor opslag
van energie in nieuwe Volvo's
Elektrische en hybride auto's spelen
een belangrijke rol in het toekomsti
ge aanbod van Volvo. Om die model
len zo efficiënt mogelijk te bouwen,
wordt gezocht naar haalbare oplos
singen voor het hoge gewicht, de
grote omvang en de hoge kosten
van batterijen. Volvo maakt als enige
Volvo: minder gewicht foto Volvo
autofabrikant deel uit van een door
de EU gefinancierd onderzoekspro
ject dat werkt aan lichtgewicht car
rosseriepanelen voor energieopslag.
Het materiaal omvat koolstofvezels,
nanogestructureerde batterijen en
supercondensatoren. Die platte bat
terijen bevinden zich tussen twee la
gen carbon en worden verwerkt tot
carrosseriedelen. De opslagcompo
nenten hebben de potentie om de
standaardbatterijen in huidige auto's
te vervangen. De nieuwe ontwikke
ling heeft in testvorm zijn weg gevon
den naar de kofferdeksel van een
S80. Het materiaal is lichter dan dat c-
van een standaardexemplaar. Onder
zoek heeft ook geleid tot een lichtge
wicht oplossing voor een start/stop
accu, goed voor een gewichtsbespa
ring van 50 procent en krachtig ge
noeg voor een 12 volt-systeem. Vol
vo denkt dat door de vervanging van
bestaande componenten door het
nieuwe materiaal, het totaalgewicht
van een elektrische auto met 15 pro-
cent kan worden teruggebracht.
Willem de Volder
PEUGEOT 208 GTI
Abarth 500C ook leverbaar
in complete Scorpione-versie
Fiat kan van de Abarth 500C nu ook
een Scorpione-uitvoering leveren.
Die versie is onder meer voorzien
van grote, 17 inch lichtmetalen wie
len, een windstop, rode remklauwen,
een Interscope hifi-audiosysteem,
xenonverlichting en lederen bekle
ding. Voorin ligt een 135 pk sterke
1.4 turbo benzinemotor, die gekop
peld is aan een handgeschakelde
transmissie. De prijs van de 500C
Scorpione bedraagt 28.995 euro.
Nissan werkt aan elektrisch
aangedreven Le Mans-racer
Nissan heeft de Zero Emissions On
Demand-raceauto voorgesteld. Ach
ter de elektrisch aangedreven ZEOD
RC gaat acht maanden ontwikkeling
schuil. De auto neemt deel aan de
24 uur van Le Mans en wordt de eer
ste auto die een ronde van het circuit
(13,6 kilometer) elektrisch kan afleg
gen. De raceauto topt op ruim 300 ki
lometer per uur. De bestuurder kan
schakelen tussen elektrische aandrij
ving en een turbomotor.
Nissan ZEOD RC. foto Nissan
Twee nieuwe uitvoeringen in
Mitsubishi Outlander PHEV-lijn
Mitsubishi levert de Outlander plug
in hybride ook in de uitvoeringsva
rianten Business Edition (39.990 eu
ro) en Executive Edition (43.990 eu
ro). De vierwielaangedreven instap
per Business Edition heeft een voor
ziening voor zowel snel als gewoon la
den en flippers voor instelling van te
rugwinning van remenergie. Wie nu
bestelt, krijgt de auto volgend jaar en
dus met 7 procent bijtelling geleverd.
Jonge ontwerpers strijden
om Renault Design Award
De jonge, veelbelovende ontwerpers
Manon Juliette, Jorrit Taekema, Nic
Roex, Daan van Tulder, Ruben Kuiken
en Nynke Koster strijden de komen
de weken om de eerste Renault De-
sign Award. De deelnemers krijgen
de opdracht een lifestyleproduct te
ontwerpen volgens de designstrate
gie van Renault. De vorderingen van
de deelnemende ontwerpers zijn op s
www.renaultdesign.nl te volgen.
door Tony Vos
PEUGEOT 208 EN CONCURRENTIE
Peugeot 208
Bagageruimte 285-1.076 liter, gewicht
1.135 kg. Benzine, 1.6 liter, 200 pk.
Vanaf 13.290 euro, GTi 25.690 euro.
Ford Fiesta
Bagageruimte 295-979 liter, gewicht
1.063 kg. Benzine, 1.6 liter, 182 pk.
Vanaf 12.995 euro, ST 25.495 euro.
Renault Clio
Bagageruimte 300-1.146 liter, gewicht
1.179 kg. Benzine, 1.6 liter, 200 pk.
Vanaf 13.490 euro, RS 25.990 euro.
Volkswagen Polo
Bagageruimte 380-1.270 liter, gewicht
1.202 kg. Diesel, 1.6 liter, 110 pk.
Vanaf 14.990 euro, GTI 25.750 euro.
De driedeurs uitvoering van de 208 dient als basis voor de terugkeer van het fenomeen GTi binnen het Peugeot-programma. foto Automedia
Keurig driftkikkertje