66 Den Haag komt
met steeds meer
symboolwetgeving
als burkaverbod en
inburgeringseisen
VERDIEPING 9
i
len op angstgevoelens in de politiek beter
werkt dan 'sorry' zeggen", zegt de Nijmeeg
se hoogleraar rechtssociologie Ashley Ter
louw.
Uit onderzoek in Rotterdam blijkt dat van
de mensen die worden beschuldigd van ra
cisme een derde zich daar niets van aan
trekt, een derde beledigd reageert en 2 pro
cent sorry zegt. Er is bij racisme een groot
verschil in beleving tussen slachtoffer en
dader, stelt voorzitter Laurien Koster van
het College voor de Rechten van de Mens.
Ze verwijst naar een onderzoek van het
College op de Haagse Hogeschool, waar stu-
denten en docenten met een donkere
huidskleur werden gediscrimineerd. „Au
tochtone leerlingen zeiden dat het niet zo
was bedoeld, dat het om een grapje ging.
Maar bewust of onbewust maakt in zo'n ge
val niet uit, de allochtone leerlingen erva
ren het effect. Als de klachten dan ook nog
niet serieus worden genomen, dan verer
gert dat discriminatie in de ogen van al
lochtonen."
In diezelfde lijn bestempelt de Raad van
Europa antisemitische spreekkoren in voet
balstadions als racisme. Ook de zwartepiet-
discussie past in dit rijtje. „Voorstanders
zeggen dat het om een eeuwenoud feest
gaat en dat Zwarte Piet niet discrimine
rend is bedoeld. Maar die impact heeft het
wel op een bepaalde groep Nederlanders."
Ashley Terlouw vindt dat de Raad terecht
de term 'racisme' heeft gebruikt. „Den
Haag komt met steeds meer symbool
wetgeving als het burkaverbod en inburge
ringseisen op basis van Westerse superiori
teitsgevoelens. Een burger die voortdurend
deze toon hoort van de overheid, gaat zich
zelf vanzelf onveilig voelen. Het voedt de
angst voor aantasting van de eigen normen
en waarden."
WOENSDAG 23 OKTOBER 2013
WAT ZEGT DE RAAD VAN
EUROPA NU PRECIES?
De Europese Commissie tegen Racis
me en Intolerantie (ECRI) van de Raad
van Europa heeft stevige kritiek op Ne
derland vanwege racisme. Waarop is
die kritiek gebaseerd?
Racisme is in Nederland wel straf
baar volgens het Wetboek van
Strafrecht, maar het gaat alleen
om 'belediging" en 'aanzetten tot
haat' wegens ras. De ECRI vindt
dat daar ook uitsluiting op basis
van nationaliteit en taal bij moet.
In de wet is geen bepaling opgeno
men waarin racisme expliciet ge
noemd wordt als verzwarende om
standigheid bij een veroordeling.
Iemand die een ander in elkaar
slaat vanwege zijn ras krijgt niet di
rect een zwaardere straf. De raad
vindt dat dat wel zou moeten.
Volgens de raad is er vaak sprake
van discriminatie bij de werving
van personeelsleden door bedrij
ven en uitzendbureaus.
Buitenlandse uitzendkrachten wor
den door werkgevers slechter be
handeld, stelt de raad. Vooral zor
gelijk is de situatie van Poolse uit
zendkrachten.
Nederland treedt niet streng ge
noeg op tegen horecabedrijven
die groepen Marokkanen
weigeren. Als het toelatingsbeleid
'discriminatoir' is, moet dat be
straft worden, bijvoorbeeld door
de vergunning in te trekken.
Dat de premier de afgelopen jaren
niet duidelijk afstand heeft geno
men van uitlatingen van de PW
'omdat hij zich niet door Geert
Wilders wilde laten provoceren en
wilde voorkomen dat er een me-
diahype zou ontstaan', vindt de
raad een slechte ontwikkeling.
Ashley Terlouw, hoogleraar