66 Den Haag komt met steeds meer symboolwetgeving als burkaverbod en inburgeringseisen VERDIEPING 9 i len op angstgevoelens in de politiek beter werkt dan 'sorry' zeggen", zegt de Nijmeeg se hoogleraar rechtssociologie Ashley Ter louw. Uit onderzoek in Rotterdam blijkt dat van de mensen die worden beschuldigd van ra cisme een derde zich daar niets van aan trekt, een derde beledigd reageert en 2 pro cent sorry zegt. Er is bij racisme een groot verschil in beleving tussen slachtoffer en dader, stelt voorzitter Laurien Koster van het College voor de Rechten van de Mens. Ze verwijst naar een onderzoek van het College op de Haagse Hogeschool, waar stu- denten en docenten met een donkere huidskleur werden gediscrimineerd. „Au tochtone leerlingen zeiden dat het niet zo was bedoeld, dat het om een grapje ging. Maar bewust of onbewust maakt in zo'n ge val niet uit, de allochtone leerlingen erva ren het effect. Als de klachten dan ook nog niet serieus worden genomen, dan verer gert dat discriminatie in de ogen van al lochtonen." In diezelfde lijn bestempelt de Raad van Europa antisemitische spreekkoren in voet balstadions als racisme. Ook de zwartepiet- discussie past in dit rijtje. „Voorstanders zeggen dat het om een eeuwenoud feest gaat en dat Zwarte Piet niet discrimine rend is bedoeld. Maar die impact heeft het wel op een bepaalde groep Nederlanders." Ashley Terlouw vindt dat de Raad terecht de term 'racisme' heeft gebruikt. „Den Haag komt met steeds meer symbool wetgeving als het burkaverbod en inburge ringseisen op basis van Westerse superiori teitsgevoelens. Een burger die voortdurend deze toon hoort van de overheid, gaat zich zelf vanzelf onveilig voelen. Het voedt de angst voor aantasting van de eigen normen en waarden." WOENSDAG 23 OKTOBER 2013 WAT ZEGT DE RAAD VAN EUROPA NU PRECIES? De Europese Commissie tegen Racis me en Intolerantie (ECRI) van de Raad van Europa heeft stevige kritiek op Ne derland vanwege racisme. Waarop is die kritiek gebaseerd? Racisme is in Nederland wel straf baar volgens het Wetboek van Strafrecht, maar het gaat alleen om 'belediging" en 'aanzetten tot haat' wegens ras. De ECRI vindt dat daar ook uitsluiting op basis van nationaliteit en taal bij moet. In de wet is geen bepaling opgeno men waarin racisme expliciet ge noemd wordt als verzwarende om standigheid bij een veroordeling. Iemand die een ander in elkaar slaat vanwege zijn ras krijgt niet di rect een zwaardere straf. De raad vindt dat dat wel zou moeten. Volgens de raad is er vaak sprake van discriminatie bij de werving van personeelsleden door bedrij ven en uitzendbureaus. Buitenlandse uitzendkrachten wor den door werkgevers slechter be handeld, stelt de raad. Vooral zor gelijk is de situatie van Poolse uit zendkrachten. Nederland treedt niet streng ge noeg op tegen horecabedrijven die groepen Marokkanen weigeren. Als het toelatingsbeleid 'discriminatoir' is, moet dat be straft worden, bijvoorbeeld door de vergunning in te trekken. Dat de premier de afgelopen jaren niet duidelijk afstand heeft geno men van uitlatingen van de PW 'omdat hij zich niet door Geert Wilders wilde laten provoceren en wilde voorkomen dat er een me- diahype zou ontstaan', vindt de raad een slechte ontwikkeling. Ashley Terlouw, hoogleraar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9