Zaterdag pro-piet protest 'Vervang Zwarte Piet door Sundeklazen' en 'bosgeesten' IN HET NIEUWS 3 1,5 miljoen likes voor behoud van Zwarte Piet 66 Ook vrouwen spelen nu Zwarte Pieten. Dat klopt historisch gezien niet over te wijzigen", aldus de woord voerder. Maar wanneer is er maatschappe lijke consensus? Bepaalt de meer derheid? Nu zegt al zo'n 90 pro cent van de bevolking dat het feest moet blijven zoals het is. „Iedere Nederlander gaat hier over", zegt John Helsloot van het Meertens Instituut. Hij onder zoekt de viering van Sinterklaas in Nederland. „Steeds meer men sen raken er wel van bewust dat Zwarte Piet bezwaarlijk kan zijn, maar 90 procent lijkt nog steeds ongevoelig voor de kritiek. Het is jammer dat niemand, ook de te genstanders van Zwarte Piet niet, bereid is te luisteren. Natuurlijk, Nederlanders zijn geen racisten, maar de tegenargumenten snij den hout. Iedereen zou een beetje moeten veranderen om rekening met elkaar te houden." Maar inhoudelijke argumenten vinden nauwelijks hun weg naar de mensen, vindt massapsycho loog Jaap van Ginneken. „Een on derbouwd verhaal door echte des kundigen krijgt geen plaats in de pers. Anders zou het in drie tot vijfjaar geleidelijk voor iedereen duidelijk zijn dat Zwarte Piet om te vormen is naar een soort absur distisch clownsfiguur." Het feest is van iedereen, verande ring moet dan ook van onderop komen. Bijvoorbeeld bij de lokale intochten. „De lokalé comités be palen hoeveel en wat voor pieten er meelopen", zegt Helsloot. Hij moet lachen om de NTR, die zegt te wachten op maatschappe lijke consensus. „Televisie is heel belangrijk, die heeft ook lokaal im pact. Ik vind dat niet sjiek van de Een onderbouwd verhaal door echte deskundigen krijgt geen plaats in de pers NTR. Zeg dan gewoon dat je het feest wil behouden zoals het is. Ik zou graag willen dat iemand zijn nek uitsteekt. Misschien is het dan wel makkelijk: als er een schaap over de dam is." Strouken kaatst de vraag onder tussen terug. „Ik roep bij deze mensen op met oplossingen te ko men. Ik heb al veel leuke ontvan gen. Zo suggereerde iemand dat Sinterklaas voortaan pieten bij zich moet hebben waar elke bevol kingsgroep zich in herkent, bij voorbeeld door de klederdracht. Iemand anders stelt voor het boek van onderwijzer )an Schenkman (die voor het eerst rept over een zwarte knecht, red.) te herschrij ven naar de moderne tijd." Den Haag heeft toestemming voor de demonstratie gegeven, zei een woordvoerster van de ge meente woensdag. De bijeen komst begint naar verwachting rond 13.00 uur. „Ik hoop dat de VN inzien dat Zwarte Piet toch iets meer betekent voor ons dan dat ze -denken", zei Roos tegen Omroep West. De VN doen onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Het hoofd van de VN-werkgroep die hiermee bezig is, Verene Shep herd, zei dinsdag al dat Nederland het sinterklaasfeest moet afschaf fen. Ze begrijpt niet waarom Ne derlanders niet inzien dat „dit een terugkeer naar de slavernij" is. „Zwarte Piet is geen racisme en moet blijven!", aldus Roos, die het initiatief voor de demonstra tie heeft genomen. Volgens haar komen er ook mensen met een in strument zodat ze sinterklaaslied jes kunnen spelen en zingen. AMSTERDAM - 1,5 miljoen likes haalde de Facebookpagina Pietitie tegen de afschaffing vart het sin terklaasfeest gisteren na slechts een dag. Al voor 16.30 werd de mijlpaal van een miljoen bereikt. Twee reclamemakers begonnen dinsdagmiddag met de actie na al le ophef over het vermeende racis me achter het fenomeen Zwarte Piet. Onder de noemer 'Laat Ne derlands mooiste traditie niet ver dwijnen' roepen ze Nederlanders op het feest te behouden, inclu sief Zwarte Piet. „Middels een heel simpele manier willen wij van pietitie.nl zo veel mogelijk Ti kes' verzamelen voor we te laat zijn", aldus de initiatiefnemers. Hij diende nog als Piet tijdens na tionale intochten onder Sinter klaas Bram van der Vlugt. „Van der Vlugt was de eerste die ik de ze week een logische verklaring voor de internationale aandacht voor ons sinterklaasfeest hoorde geven. Hij wees erop dat 2013 het Jaar van de Slavernij is." Ook zon der de internationale stampij van de laatste weken kan Van Gelder zich wel voorstellen dat in het hui dige multi-raciale Nederland een aantal mensen zich gekwetst voelt. Het sinterklaasfeest hoeft volgens hem niet te worden afge schaft. Maar de Sint kan wel ande re helpers in dienst nemen, zodat de traditionele tegenstellingen tussen 'goed en kwaad, God en duivel, hemel en hel' niet worden benadrukt, stelt hij. Van Gelder pleit niet voor 'Groe ne, Blauwe en Roze Pieten', maar ziet meer in de aanstelling van helpers die sinds 'onheuglijke tij den in diverse Europese landen' met de viering van het Sint Nico- laasfeest in verband zijn gebracht. Van Gelder mag als autoriteit op het gebied van sinterklaasvierin gen gelden. Niet alleen omdat hij tientallen internationale boeken over de gebruiken rond het feest heeft gelezen. Maar ook en vooral omdat hij als mede-samensteller en uitgever een boek uitbracht over de honderd leukste sinter klaasliedjes: Makkers staakt uw wild geraas. En voor het gerenom meerde Meertens Instituut gaf hij lezingen over het ontstaan van de sinterklaascultus in een groot aan tal landen en regio's. Van Gelder breekt geen lans voor Zwarte Piet. Maar voert wel aan dat de knecht het sinterklaasver haal binnenkwam in een tijd dat standsverschillen in hét wereld beeld van de bevolking pasten. Butlers, kamermeisjes, werksters, lakeien en andere 'knechten' hoor den destijds wel tot de lagere klas se, maar met discriminatie had dat niets te maken, betoogt Van Gelder. Daar de tijden volledig zijn veran derd, mag ook de functie van de helper nog wel eens tegen het licht worden gehouden. We moe ten tenslotte ook niet doen alsof Zwarte Piet er altijd is geweest, vindt Van Gelder. Pas door onder wijzer Jan Schenkman werd Zwar te Piet geïntroduceerd. „Destijds was ook slechts sprake van één knecht terwijl er tegenwoordig een heel peloton Pieten de Sint begeleidt." Van Gelder zou dat cohort graag decimeren door de goedheilig man een gevolg met een paar ver tegenwoordigers uit oude cultu ren te geven. Hij denkt dan bij voorbeeld aan bosgeesten en boommensen, die in vele Europe se streken een rol speelden bij feesten aan het begin of het einde van een jaar. Ook de Sundeklazen van de Waddeneilanden of 'oude vrouwtjes' die in Italiaanse stre ken rondwaren, zouden de Sint kunnen vergezellen. Maar ook die vrouwtjes moeten mannen zijn. Van Gelder: „Ook vrouwen mo gen nu Zwarte Pieten spelen. Dat klopt historisch gezien niet. Het Sinterklaasfeest is altijd door man nen uitgebeeld: mannen die als spook vermomd op zoek waren naar drank en vrouwen. Ook de oude wijven, die mensen de schrik op het lijf jagen, zijn verkle de mannen. Op het gevaar af an no 2013 voor seksist te worden uit gemaakt, zeg ik dan ook: „De hel pers van Sinterklaas moeten man nen zijn." DONDERDAG 24 OKTOBER 2013 lossen we dit op? Massapsycholoog Jaap van Ginneken DEN HAAG - Op het Malieveld in Den Haag vindt zaterdag een de monstratie plaats voor behoud van Zwarte Piet en tegen de Verenigde Naties. De 16-jarige Mandy Roos uit Den Haag heeft via Facebook een oproep gedaan om aan de be toging mee te doen, het liefst ver kleed als Zwarte Piet. door Rene Hoonhorst IJZENDIJKE - Bert van Gelder (63) is twintig jaar Zwarte Piet geweest. De sociaal-psycholoog en socio loog uit IJzendijke vindt dan ook niet dat de helper van Sinterklaas altijd al is gediscrimineerd. Bert Van Gelder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 71