Saskia verruilt haar houtkachel voor de zon 3 Cor Molenaar adviseert Terneuzen I Nauwelijks hinder van wooncomplex in Axel Belangstelling Mascura nog mager 24 ZEEUWS-VLAANDEREN HET NIEUWE WINKELEN De opmars van internetwinkelen hoeft niet de doodsteek te zijn voor de traditionele winkelgebieden. «06# Wie: Saskia Donker uit Hulst Wat: Houtkachel te koop Waar: Prikbord van Zeelandnet De verhuisdozen staan al klaar. Eind novem ber wil Saskia Donker vertrekken uit Hulst. Ze verlaat niet alleen de stad, maar ook Nederland, om samen met haar vriend en kinderen te emigreren naar het Spaanse ei land Gran Canaria. Omdat ze niet veel mee kan nemen, heeft ze een deel van haar inboedel te koop gezet op internet. „Ik ben best zenuwachtig als ik er aan denk, maar aan de andere kant kan ik bijna niet wachten om te vertrekken", vertelt de blondine. Het laatste papierwerk moet nog gebeuren. Uitschrijven bij de gemeente, abonnementen opzeggen, vliegtickets kopen... „Het is een hoop geregel en ik moet nog van een aantal spullen af. Het merendeel wat hier in de woonkamer staat, is al verkocht. Alleen nog de open haard, een kast en wat tierelantijntjes." De spullen staan op internet maar kunnen pas eind november wor den opgehaald. „De kachel mag pas weg als we gaan verhuizen. Anders zitten we hier zonder ver warming!" lacht ze. „Het bank stel gaat wel mee, net als de bed den van mijn kids en persoonlij ke dingen zoals fotoalbums." Saskia speelt al een aantal jaar met de gedachte om Nederland te verlaten. „De regen in Neder land vind ik niets. Ik wil met mijn kinderen lekker naar buiten kunnen. Dat is één van de rede nen dat ik naar Gran Canaria ga, het mooie weer. Mijn zus woont op het eiland en mijn ouders zijn ook van plan om erheen te gaan. Dus wat heb ik te verliezen?" Haar besluit om te emigreren staat vast. Alleen de datum is nog wat onzeker. Ze wil het liefst vol gende maand al weg. „Ons huis is onder voorbehoud verkocht. Begin november weten we meer. Dan kunnen we ook een vaste da tum prikken voor de vlieg tickets." Saskia beseft wel dat ze een aan tal dingen moet achterlaten en dat vindt ze ook erg jammer. „Ik hou niet van regen, maar sneeuw vind ik geweldig. Dat is iets wat ik ga missen, naast mijn vrien den natuurlijk... En haring!" ZAAMSLAG - Steeds meer mensen winkelen op het internet. Wat kun je er dan als gewone winke lier aan doen om de loop naar je zaak er in te houden? De winkel gezellig maken? Een vrolijk glas bubbels uitschenken, bijvoor beeld? „Maar hoeveel prosecco kan een mens op een dag aan?", hield hoogleraar E-marketing Cor Molenaar deze week zijn onderne- mersgehoor voor tijdens een bij eenkomst in Zaamslag. „Mensen kiezen niet voor een winkel, maar voor een winkelgebied." En dus is samenwerken het toverwoord. Molenaar, schrijver van verschil lende boeken over het veranderen de winkelklimaat, sprak tijdens een Retail Kennis Seminar van de 65-jarige ondernemersvereniging Zavo. Ondernemers uit heel Zeeuws-Vlaanderen hadden een plaatsje gevonden in Het Podium van Zaamslag om zich de les te la ten lezen door de welbespraakte goeroe van 'het nieuwe winke len'. Want het is nu tijd om uit de luie stoel te komen, zwaaide Mole naar met zijn deze week uitgeko men boek 'Actie! Noodplan voor de retail'. „Geschreven uit frustra tie". Een oproep aan gemeenten om de winkeliers te helpen het hoofd boven water te houden. „Want de meeste gemeenten hou den niet van winkeliers", vindt Molenaar. Ze verhuizen grote win kels naar locaties aan de rand van de stad, waardoor binnensteden leeglopen. Ze pesten klanten weg met hoge parkeertarieven in win kelgebieden en zadelen winke liers op met hoge lasten. Molenaar: „Alle retailbranches le veren in, alleen het internet draait geweldig. Dus gaat het hele maal niet goed met de winkels. Maar winkels zijn belangrijk voor de leefbaarheid van een binnen stad, voor de sociale cohesie in een wijk, voor de ozb-inkomsten van de gemeente." Volgens Molenaar koopt 60 pro cent van de klanten die een win kel bezoeken het product dat ze zien alsnog op internet. „Ze ma ken een foto en bestellen buiten meteen met hun telefoontje. En dan gaan vooruitstrevende ge meenten gratis wifi aanbieden. Dat snap je toch niet." Proberen op te boksen tegen gro te internetwinkels heeft volgens Molenaar geen zin. Gemeentes en winkeliers moeten de krachten bundelen om winkelgebieden op te pimpen tot een gebied waar wat te beleven valt. „Winkelen moet een feestje zijn. Probeer het spannend en leuk te maken, een belevenis. Activeer de zintuigen met licht, geluid, geur en kleur. Kopen op het internet is geen emotie, alleen maar plaatjes aan klikken. De fysieke winkels die straks over blijven zullen leuke winkels zijn waar mensen graag komen." Terwijl internetwinkels voortdu rend mensen bestoken met mail- tjes constateert Molenaar bij veel gewone retailers een gebrek aan communicatie met hun klanten. „Communicatie is belangrijk. Pro beer het zelf. Spreek met uw part ner af dat u twee maanden niet meer met elkaar communiceert en elkaar zoveel mogelijk pro beert te ontlopen. In januari zit u alleen thuis." Het project wil de strijd aangaan met internetwinkelen en inwo ners verleiden om lokaal te winke len. Alle zintuigen worden daar bij ingezet. Volgens Molenaar is het project een voorbeeld voor veel gemeenten. Een belangrijk onderdeel, een interactief lichtgor dijn langs de wandelroute naar het centrum, is vorig week geo pend. Molenaar: „Als Terneuzen gezien heeft hoe het in Veghel gebeurt, kunnen we kijken wat we voor Terneuzen kunnen doen. Het is een mooie plaats, niet zo triest al iedereen zegt. Natuurlijk moet het wel wat leuker gemaakt wor den." Volgens burgemeester )an Lonink kunnen ontwikkelingen elders best een inspiratie zijn, maar moe ten ze niet klakkeloos gekopieerd worden naar de Scheldestad. „Wij zijn Terneuzen. We moeten onze eigen oplossing vinden. We heb ben onze eigen sterke punten, zo als de scheepvaart en het water, die- we meer kunnen uitbuiten. De gemeente en de ondernemers moeten daarin nauw met elkaar samenwerken." De Zeeuws-Vlaamse afdeling van de Woon Advies Commissie (WAC) deed een woonkwaliteits- onderzoek in en om de twaalf ap partementen die Zeeuwse Gron- den vijf jaar geleden in gebruik nam in de Bijlokestraat in Axel. In een straal van honderd meter rond het complex werd 74 bewo ners naar hun ervaringen ge vraagd. Veel bewoners stonden vooraf kritisch tegenover het pro ject, maar inmiddels heeft van de 37 respondenten nog maar een persoon nog steeds bezwaren. Het algemene beeld is dat de om wonenden geen last hebben van de cliënten van Zeeuwse Gron den. WAC Zeeuws-Vlaanderen hoopt met dit onderzoek in de toekomst misverstanden over dit soort wooncomplexen te voorko men. In navolging van een initiatief in Hulst lanceerde Mascura in april ook een videoproject voor ernstig zieke mensen in Terneuzen. Fami lieleden en vrienden kunnen boodschappen laten opnemen, die worden gecombineerd met de sterktewensen van tal van beken de Nederlanders en Zeeuwen. Mascura heeft ruimte om met kerst veertig mensen blij te ma ken met een video. „Maar tot nu toe zijn er nog maar vijf aanmel dingen", zegt coördinator Joke Naughton teleurgesteld. Ze hoopt dat de belangstelling de komende weken aantrekt. „Want kerst lijkt nog heel ver weg, maar twee maanden zijn zo om. En wij heb ben natuurlijk tijd nodig om de vi deo's in elkaar te zetten. In Hulst lukte het wel, maar dat was ook omdat Mascura daar een beroep kon doen op een groot persoon lijk netwerk. In Terneuzen is de drempel om een boodschap op te nemen blijkbaar hoger." Aanmelden kan www.mascura.nl. door Karlijn de Splenter In de rubriek 'Prikbord' wordt het ver haal achter een advertentie op internet of het traditionele 'supermarktprik bord' verteld. De plaatser ervan legt uit wat hij of zij zoekt of in de aanbie ding heeft. Saskia Donker steekt voor één van de laatste keren haar houtkachel aan. foto Camile Schelstraete De volledige advertentie staat op www.zeelandnet.nl/prikbord/ advertentie.php?id=6146341 Winkelen moet door Eugène Verstraeten De leegstand van win kels zal de komende drie jaar verviervoudi gen, voorspelt Cor Mo lenaar. door Eugène Verstraeten TERNEUZEN - De gemeente Terneu zen neemt retail-professor Cor Mo lenaar in de arm voor ideeën om het winkelgebied op te peppen. Gisteren reisde een delegatie uit Terneuzen af naar Veghel, waar met adviezen van Cor Molenaar een project is gestart om de leeg loop van het centrum een halt toe te roepen. door Raymond de Frel AXEL - Als Stichting Zeeuwse Gron den nieuwe plannen voor be schermd wonen van psychiatrische patiënten ontvouwt, worden be zwaren van buurtbewoners bijna automatisch ingecalculeerd. Maar het aantal bezwaren dat daadwer kelijk hout snijdt na ingebruikname van zo'n woonvoorziening is mini maal. door Raymond de Frel I Jan Lonink trapte het videoproject in april af. foto Mark Neelemans TERNEUZEN - Alle ingrediënten om het videoproject van Stichting Mas cura in Terneuzen tot een succes te maken zijn aanwezig. Camera's, een studio en medewerking van ca baretiers Jochem Myjer en Bert Vis- scher, zanger Boudewijn de Groot en radioman Edwin Evers bijvoor beeld. Maar het aantal aanmeldin gen is vooralsnog op een hand te tellen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 132