ZEEUWS-VLAANDEREN
Meldpunt: Scalda weigert autisten
Vijf cent
i
Gedeputeerde Staten moeten besluit om
doorgaand vrachtverkeer van Westkade te
weren na bezwaren weer terugdraaien.
Tonnen slakken
voor herstel
van vooroever
almanak
NIEUWSTIP?
Aardenburg was
vroeger een
Romeinse vesting
Tour meer in balans
door minder tijdrijden
en meer klimmen
Welk Zeeuws boek
verdient publieksprijs?
Stem nu.
SAS VAN CENT - De Westkade in
Sas van Gent is voortaan weer toe
gankelijk voor al het vrachtver
keer. Gedeputeerde Staten (GS)
draaien een eerder dit jaar geno
men besluit tot een afsluiting
voor doorgaand vrachtverkeer te
rug.
GS zien zich daartoe genood
zaakt, omdat een onafhankelijke
bezwarencommissie de bezwaren
van negen bedrijven, Transport
en Logistiek Nederland (TLN) en
de Brabants-Zeeuwse Werkge
verskring (BZW) tegen de afslui
ting voor doorgaand vrachtver
keer gegrond heeft verklaard. Zij
gaven aan dat een aantal kilome
ters omrijden (nu over de brug
van Sas van Gent en straks ook
door de Sluiskiltunnel) grote eco
nomische gevolgen heeft voor de
bedrijven.
Het terugdraaien van het in maart
van dit jaar genomen besluit is
een streep door de rekening van
veel Sassenaren, vindt Wim ten
Hoor, PvdA-raadslid én bewoner
van de Westkade. Vier jaar lang
streden bewoners voor een afslui
ting van de kade voor doorgaand
vrachtverkeer. „Maar tegen het be
sluit van deze commissie kunnen
wij niets meer doen. Ja, ik ga nog
wel actie voeren. In de hoop dat
vrachtwagenchauffeurs inzien
dat het de veiligheid in Sas van
Gent echt ten goede komt als ze
omrijden. Die paar kilometer om
rijden staat in geen verhouding
tot de verkeersveiligheid op de
Westkade. Kom zeg, veiligheid
gaat toch altijd voor economisch
belang? En het is volgens mij echt
niet zo dat door deze verkeers
maatregel één van de bedrijven
dreigt om te vallen."
GS verbaasden zich vooral over
het bezwaar van TLN en BZW,
omdat zij eerder dit jaar betrok
ken waren bij de afsluiting voor
het doorgaande vrachtverkeer.
„Wij hadden destijds geen in
zicht in de individuele economi
sche belangen van de bedrijven",
aldus Gedeputeerde Staten.
Om de Sassenaren tegemoet te ko
men, willen GS de Westkade 'ont
moedigend' inrichten voor vracht
verkeer. Daarbij denken zij onder
meer aan een snelheidsremmer
aan de zuidkant van Sas van
Gent. Ook wordt ingezet op een
zachte benadering van de bedrij
ven en chauffeurs. De situatie op
de Westkade wordt gemonitord
en indien nodig wordt bedrijven
gevraagd om te rijden via de brug
en Tractaatweg. Ook worden vol
gens GS de juiste routes doorgege
ven aan navigatiesystemen als
TomTom.
TERNEUZEN - In opdracht van wa
terschap Scheldestromen wordt
gewerkt aan het herstel van de
vooroever van de Westerschelde-
dijk ter hoogte van de Margaretha-
polder, oostelijk van Terneuzen.
De vooroever werd half juli zwaar
beschadigd, toen het container
schip MSC Malin op weg naar
Antwerpen door een storing uit
het roer liep. Er ontstond een klei
ne geul. Niet alleen de bestorting
op de oever, maar ook de zink-
stukken eronder werden zwaar be
schadigd. De afgelopen dagen is
de oever eerst verstevigd met 414
ton slakken, aangevoerd uit Bel
gië. Er wordt vervolgens nog 380
ton stortsteen overheen gegooid.
De herstelwerkzaamheden wor
den uitgevoerd in nauwe samen
werking met Rijkswaterstaat. Die
regelt ook de afwikkeling van de
schade met de verzekeringsmaat
schappij van de rederij.
terneuzen - Twee autistische jon
geren zeggen dat zij dit jaar van
wege hun beperking geweigerd
zijn bij de Zeeuwse mbo-school
Scalda. Dat staat in het rapport
Meldpunt Auti-weigerscholen,
dat het bureau Start Foundation
woensdagmiddag presenteerde.
Het rapport bevat de resultaten
van een speciaal meldpunt voor
autisten die zijn geweigerd in het
beroepsonderwijs. In die onder
wijsvorm komen de meeste autis
ten terecht. In de afgelopen maan
den kreeg Start Foundation 111 re
levante meldingen. Het bureau
heeft de indruk dat scholen aan
de autisten op papier een andere
reden geven voor de weigering.
Scholen doen dat omdat ze feite
lijk de wet omzeilen. Ze mogen
leerlingen die aan de toelatingscri
teria voldoen, niet zomaar afwij
zen. „Bij ons geldt maximale toe
gankelijkheid", zegt Hennie van
Meerkerk, voorzitter van het colle
ge van bestuur van Scalda. „Leer
lingen met autisme zijn welkom.
We kijken wel of het autisme een
belemmering vormt voor het toe
komstige beroep."
De wijziging van de aanduiding op
de tegenwoordige postzegels is nog
lang niet voor iedereen even duide
lijk.
Zo was een echtpaar uit Zierikzee
op zoek naar een postzegel voor de
verjaardagskaart van hun schoon
zoon. Wat moet daar eigenlijk op,
was de vraag die opdoemde. Op
brieven en kaarten die ze in huis
hadden liggen stond een 1 of een 2.
Een postzegel van 5 cent is dan ze
ker genoeg was de redenering.
Want die hadden ze nog in de la lig
gen.
De kaart is niet volledig in dank
aanvaard. Of de schoonzoon nog
maar even 1 euro en 80 cent bij wil
de betalen was het verzoek van Post
NL.
DONDERDAG 24 oktober 2013
Meer vrachtverkeer door Sas
door Raymond de Frel
1 iMiiimi
Een kraan aan boord van het werkschip Leendert S. uit Werkendam lost slakken uit het Belgische binnenschip Ergon uit Brugge, foto Adri van de Wege
Tip? redactie@pzc.nl
door Cornelleke Blok