ZEEUWS-VLAANDEREN Meldpunt: Scalda weigert autisten Vijf cent i Gedeputeerde Staten moeten besluit om doorgaand vrachtverkeer van Westkade te weren na bezwaren weer terugdraaien. Tonnen slakken voor herstel van vooroever almanak NIEUWSTIP? Aardenburg was vroeger een Romeinse vesting Tour meer in balans door minder tijdrijden en meer klimmen Welk Zeeuws boek verdient publieksprijs? Stem nu. SAS VAN CENT - De Westkade in Sas van Gent is voortaan weer toe gankelijk voor al het vrachtver keer. Gedeputeerde Staten (GS) draaien een eerder dit jaar geno men besluit tot een afsluiting voor doorgaand vrachtverkeer te rug. GS zien zich daartoe genood zaakt, omdat een onafhankelijke bezwarencommissie de bezwaren van negen bedrijven, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Brabants-Zeeuwse Werkge verskring (BZW) tegen de afslui ting voor doorgaand vrachtver keer gegrond heeft verklaard. Zij gaven aan dat een aantal kilome ters omrijden (nu over de brug van Sas van Gent en straks ook door de Sluiskiltunnel) grote eco nomische gevolgen heeft voor de bedrijven. Het terugdraaien van het in maart van dit jaar genomen besluit is een streep door de rekening van veel Sassenaren, vindt Wim ten Hoor, PvdA-raadslid én bewoner van de Westkade. Vier jaar lang streden bewoners voor een afslui ting van de kade voor doorgaand vrachtverkeer. „Maar tegen het be sluit van deze commissie kunnen wij niets meer doen. Ja, ik ga nog wel actie voeren. In de hoop dat vrachtwagenchauffeurs inzien dat het de veiligheid in Sas van Gent echt ten goede komt als ze omrijden. Die paar kilometer om rijden staat in geen verhouding tot de verkeersveiligheid op de Westkade. Kom zeg, veiligheid gaat toch altijd voor economisch belang? En het is volgens mij echt niet zo dat door deze verkeers maatregel één van de bedrijven dreigt om te vallen." GS verbaasden zich vooral over het bezwaar van TLN en BZW, omdat zij eerder dit jaar betrok ken waren bij de afsluiting voor het doorgaande vrachtverkeer. „Wij hadden destijds geen in zicht in de individuele economi sche belangen van de bedrijven", aldus Gedeputeerde Staten. Om de Sassenaren tegemoet te ko men, willen GS de Westkade 'ont moedigend' inrichten voor vracht verkeer. Daarbij denken zij onder meer aan een snelheidsremmer aan de zuidkant van Sas van Gent. Ook wordt ingezet op een zachte benadering van de bedrij ven en chauffeurs. De situatie op de Westkade wordt gemonitord en indien nodig wordt bedrijven gevraagd om te rijden via de brug en Tractaatweg. Ook worden vol gens GS de juiste routes doorgege ven aan navigatiesystemen als TomTom. TERNEUZEN - In opdracht van wa terschap Scheldestromen wordt gewerkt aan het herstel van de vooroever van de Westerschelde- dijk ter hoogte van de Margaretha- polder, oostelijk van Terneuzen. De vooroever werd half juli zwaar beschadigd, toen het container schip MSC Malin op weg naar Antwerpen door een storing uit het roer liep. Er ontstond een klei ne geul. Niet alleen de bestorting op de oever, maar ook de zink- stukken eronder werden zwaar be schadigd. De afgelopen dagen is de oever eerst verstevigd met 414 ton slakken, aangevoerd uit Bel gië. Er wordt vervolgens nog 380 ton stortsteen overheen gegooid. De herstelwerkzaamheden wor den uitgevoerd in nauwe samen werking met Rijkswaterstaat. Die regelt ook de afwikkeling van de schade met de verzekeringsmaat schappij van de rederij. terneuzen - Twee autistische jon geren zeggen dat zij dit jaar van wege hun beperking geweigerd zijn bij de Zeeuwse mbo-school Scalda. Dat staat in het rapport Meldpunt Auti-weigerscholen, dat het bureau Start Foundation woensdagmiddag presenteerde. Het rapport bevat de resultaten van een speciaal meldpunt voor autisten die zijn geweigerd in het beroepsonderwijs. In die onder wijsvorm komen de meeste autis ten terecht. In de afgelopen maan den kreeg Start Foundation 111 re levante meldingen. Het bureau heeft de indruk dat scholen aan de autisten op papier een andere reden geven voor de weigering. Scholen doen dat omdat ze feite lijk de wet omzeilen. Ze mogen leerlingen die aan de toelatingscri teria voldoen, niet zomaar afwij zen. „Bij ons geldt maximale toe gankelijkheid", zegt Hennie van Meerkerk, voorzitter van het colle ge van bestuur van Scalda. „Leer lingen met autisme zijn welkom. We kijken wel of het autisme een belemmering vormt voor het toe komstige beroep." De wijziging van de aanduiding op de tegenwoordige postzegels is nog lang niet voor iedereen even duide lijk. Zo was een echtpaar uit Zierikzee op zoek naar een postzegel voor de verjaardagskaart van hun schoon zoon. Wat moet daar eigenlijk op, was de vraag die opdoemde. Op brieven en kaarten die ze in huis hadden liggen stond een 1 of een 2. Een postzegel van 5 cent is dan ze ker genoeg was de redenering. Want die hadden ze nog in de la lig gen. De kaart is niet volledig in dank aanvaard. Of de schoonzoon nog maar even 1 euro en 80 cent bij wil de betalen was het verzoek van Post NL. DONDERDAG 24 oktober 2013 Meer vrachtverkeer door Sas door Raymond de Frel 1 iMiiimi Een kraan aan boord van het werkschip Leendert S. uit Werkendam lost slakken uit het Belgische binnenschip Ergon uit Brugge, foto Adri van de Wege Tip? redactie@pzc.nl door Cornelleke Blok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 129